superpony schreef:In zekere zin maakt het dus wel uit of de broek in de laars zit of over de laars. Aangezien het model van een broek van belang is wat je kiest en dat te korte laarzen niet fijn zijn met fenders als je ze over de broek draagt.
Ik rij gewoon met de spijkerbroek die ik aan heb en moet dat niet omdraaien, want de korte laars over je broek is gewoon niet fijn.
Trends zijn vaak ook ergens nog met een reden begonnen. Zelfde als de hoge laarzen vaak ook iets meer aangesloten zitten.
En buitenkant van leer en binnenkant van stof, doet het leer natuurlijk niks voor je voeten. Buitenkant is dan mooi en leer, maar het gaat om wat contact heeft met de voeten.
En een klein deel dat leer vormt, dus in die zin kan een leren buitenkant een voordeel zijn.
Maar vraag me echt af of ze wel echt leer zijn als ze maar 50 euro kosten, Iedereen begrijpt dat 100 euro voor een hele leren laars al goedkoop is, want leer is gewoon kostbaar.
Daarnaast hebben veel western ruiters ook voorkeuren voor welke zolen ze willen. Meesten zullen gladde zolen kiezen. Vaak willen mensen een bepaalde vorm neus, bepaalde hak vanwege de sporen........En goede stiksels gaan het verschil maken in levensduur.
Goede laarzen gaan gewoon echt heel lang mee. Dat is in de engelse sport ook zo. En eerlijk, was ik toen veel netter op mn laarzen. Altijd de spanners erin, altijd schoonmaken en insmeren, aantrekken met die haken en uit met de laarzenknecht.
Ja, het is zeker weten leer, dit waren de laatste paren bij Kramer en dan prijzen ze ze gewoon soms enorm af. Je krijgt 1 keer in de zoveel tijd een briefje in de deur met sale en als je dan geluk hebt, dan kun je een laatste paar voor een leuk prijsje bemachtigen, net als dekjes voor 10-15 euro voor Engelse zadels. Of een hoofdstel voor 20 euro.
Dat is het mooie van Kramer.
Ik geef eerlijk toe dat ik ook geen 100 euro had uitgegeven voor deze boots.
Maar die met dat witte stiksel zijn zeker weten geheel van leer aan de buitenkant. Net als mijn winterboots dus.
Gladde zolen vind ik inderdaad wel fijn, dat hebben deze laarzen ook. De zolen zijn helaas gemaakt van een hard kunststof zoals ook veel normale rijlaarzen hebben, maar ik heb liever een rubberen zool. Nu zal ik deze nooit gaan verzolen, maar bij Petrie heb ik dat wel laten doen toen de eerste zool versleten was (en dat gaat hard bij hard plastic als je er ook op loopt), en er toen een rubberen zool onder laten zetten.
Als ik ooit weer rijlaarzen voor engels rijden laat maken, dan wordt direct de eis rubberen zool gesteld. Puur wegens de duurzaamheid en je loopt wat minder te klakken. Goedkope rijlaarzen hebben standaard wel een rubberen zool, het zijn juist de duurdere die dat niet hebben vaak. Terwijl dat dus niet duurzaam is.
Ik heb ook nog ergens een paar dure laarzen staan met een leren zool. Dat is ook niet fijn. Ik ben nu mijn gewone rijlaarzen aan het op rijden, en dan pas mogen er weer nieuwe komen. Deze staan al weer 10 jaar op zolder, waren voor wedstrijden van kalfsleer. Ik had onder de zool iets gelijmd tegen gladheid, dat zit er nog onder.
Of er sporen om passen weet ik niet, want ik rij niet met sporen.