Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Welk zadel (advies) reining

 
Profiel   

Hi,

Wat is voor jullie nou het zadel en waarom?

Ik probeer me te oriënteren..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 22:32 



 
Profiel   

En zadel dat op je paard en voor jou past. Daar is geen merk op te plakken, hooguit een voorkeur. Gewoon een van de bekende western zadelpassers laten komen (of met paard ernaartoe gaan uiteraard) en dan kijken wat het wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-21 08:14 



 
Profiel   

Inderdaad, een goed passend zadel voor paard en ruiter. Dat is het allerbelangrijkste. Gelukkig maken wij zelf zadels dus weten we altijd zeker dat het goed ligt.

Als je een "passer ( = meestal zadelverkoper) laat komen zorg dan dat je er iemand bij hebt met echt verstand van zaken over hoe en waar een zadel moet liggen. Ik hoor en lees veel te veel verhalen van "passende" zadels, verkocht door zadelpassers, die achteraf dus echt niet blijken te passen. Lees je zelf ook in hoe en waar een zadel moet liggen; op Youtube staan bijv. veel filmpjes en in het komende nummer van "The Western Rider" staat een heel 1e artikel over waar je op moet letten ( door mij geschreven ;-) .

Zorg dat het zadel niet te lang is, dat de schouders helemaal vrij liggen en laat het liefst passen met kale boom. Je kan bij een kant en klaar zadel anders nooit zien of de bars goed aansluiten en of die de juiste hoek hebben. De cm's tussen de concho's zeggen helemaal niks over de pasvorm. In deze link kan je veel informatie vinden http://saddlemakers.org/id204.htm

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-21 10:49 



 
Profiel   

er zijn toch gerenommeerde merken die zeg maar de A klasse zijn? welke vallen daar onder en zijn die ook echt goed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-21 13:24 



 
Profiel   

Tuurlijk zijn die er. En dan kunnen we hier best een rijtje opnoemen, maar dat geeft totaal niet de garantie dat dan ook de zadels zijn die op jouw paard zullen passen. Dus dat heeft weinig zin. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-21 14:05 



 
Profiel   

Bobs, Tom Winter, Superior Saddlery LLC.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-21 14:21 



 
Profiel   

Popstra schreef
Bobs, Tom Winter, Superior Saddlery LLC.....



Maar als die niet passen heb je er dus niks aan. Lijkt me dat passen voorop moet staan en niet het merk :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-21 15:00 



 
Profiel   

Rije schreef
Tuurlijk zijn die er. En dan kunnen we hier best een rijtje opnoemen, maar dat geeft totaal niet de garantie dat dan ook de zadels zijn die op jouw paard zullen passen. Dus dat heeft weinig zin. :)



klopt wat je zegt hoor...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-21 15:01 



 
Profiel   

ElCid schreef
Popstra schreef
Bobs, Tom Winter, Superior Saddlery LLC.....



Maar als die niet passen heb je er dus niks aan. Lijkt me dat passen voorop moet staan en niet het merk :o

In de reining (show) scène zie je nauwelijks op maat van het paard gemaakte zadels aangezien de meeste ruiters meer dan 1 paard te showen hebben. Trainers hebben wel meerdere zadels met verschillende maat boom maar nooit op maat gemaakt En volgens mij vraagt de TS naar de zadels die in die Scene gebruikt worden en niet die door een recreatie ruiter die af en toe een stopje probeert gebruikt word.
Je ziet wel custommade maar dan meer kwa leer, tooling en evt zilver.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-21 15:08 



 
Profiel   

Maar wat wil je? Wat voor paard heb je? Wat wil je daarmee gaan doen? Wat is je budget?

Iemand met een groot budget heeft onbeperkt keus en kan het zo mooi en gek maken als hij/zij wil. Dan kan je een zadel op maat laten maken of iemand laten komen die zadels past en alles naar wens bestellen.

Het is heel moeilijk om een passend zadel te vinden. Daarvoor heb je echt een goede zadelpasser nodig en zelfs dan gaat het nog weleens mis.
Wil je ook zelf nog eens lekker zitten, wordt de keus nog beperkter. 2e hands. Maar ook dan heb je met een ruim budget weer meer kans en keus.

Ik rij in de bak en buiten, maar ben gewend aan reining zadels en kan ook niet goed wennen aan andere zadels.
Waar mensen voor het bos een trail zadel zouden bekijken, kan ik daar noet lekker op zitten, maar wel uren in ene reiner doorbrengen.

Ik heb maatje 36/38 en moet niet een te grote seat. Ik rij nu wat vaker op het zadel van mijn man met 16" seat en dat gaat goed, maar er zijn zadels waar ik dat echt wat te ruim vind. Mijn eigen, oude zadel is 15".

Je kan de merken wel verdelen in A, B en C merken maar niet alleen op basis van prijs, want tooling en zilver telt ook mee. En je kan op een minder zadel duur zilver doen. Wordt het zadel zelf niet beter van.

Maar zo is het niet te zeggen. Als Euro-Horse ergens is en alles is weer normaal, kijk eens rond. Ga naar Arthur en kijk je ogen uit wat er allemaal is en hoe het zit.
Maar het is echt aan te raden als je net begint om niet overhaast te gaan, want wat je nu lekker vindt zitten, kan best tegenvallen als je een tijd veel km's maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-21 16:15 



 
Profiel   

Jeetje wat een mooie uitleggen..

Dus het advies is om Arthur te laten komen met zadels?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-21 21:48 



 
Profiel   

Arthur komt niet aan huis met 2e hands zadels wel met nieuwe. Je kunt ook met paard en al naar hem toe indien nodig. Ga eerst eens daar in de winkel kijken en op een paar zadels zitten zodat je het verschil in zit voelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 00:09 



 
Profiel   

Dat ligt eraan. In welke regio zit je?

Wat voor paard en budget heb je?

Ook daarvan hangt het een beetje af wat handig is en waar je de meeste kans hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 00:56 



 
Profiel   

Ik zie in andere berichten dat je net pas eens wil lessen. Is het dan niet voorbarig om al naar topknotch zadels te vragen? Zadels die 5000€ and up kosten!?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 08:37 



 
Profiel   

Popstra schreef
Ik zie in andere berichten dat je net pas eens wil lessen. Is het dan niet voorbarig om al naar topknotch zadels te vragen? Zadels die 5000€ and up kosten!?



Dat is ook geen aardig bericht...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 08:24 



 
Profiel   

Maar wel realiteit...
Bobs, Tom Winter, Triple Crown, beginnen pas van een 5000€. Als je nog niet weet of western wel je ding is, en of je wel de reiningkant op wil, is dat misschien wat voorbarig.
En een echt pleasure showzadel is nog een pak duurder!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 16:53 



 
Profiel   

Welniet schreef
Popstra schreef
Ik zie in andere berichten dat je net pas eens wil lessen. Is het dan niet voorbarig om al naar topknotch zadels te vragen? Zadels die 5000€ and up kosten!?



Dat is ook geen aardig bericht...


Hmm, lijkt meer op een schaduw account van iemand die elders niet de gewenste reacties krijgt of helemaal geen reacties meer.

Het is helemaal niet onaardig. Het is gewoon realiteit. Western zadels moeten goed passen. Western zadels zijn voor veel mensen duur.
Van een ervaren iemand de tip krijgen om even te wachten en rond te kijken voor je geld over de balk gooit, waar je niks aan hebt, is juist goed bedoeld.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 18:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen