Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 7 [ 157 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Western en bitloos

 
Profiel   

Je kan in de western geen 2 jarigen op show uitbrengen onder het zadel.

En een 4 jarige is ook nog jong en in de groei, dus als je de perfecte leeftijd wil, kan je niks meer onder de 8 uitbrengen. Helaas zegt dat niks over trainingen thuis.
En juist de western ruiters rontgen heel vaak voordat ze beginnen met trainen. Heel veel mensen starten met de basis en geven een paard nog vakantie.
Ook na een wedstrijd seizoen krijgen heel veel paarden echt vakantie. De meesten zijn echt wel zuinig op hun paard en showen een weekend lang, maar zitten er niet dagen lang non stop op. Wat je bijv bij de Wran voorheen wel vaak zag.
Mensen die all round wilden starten en dan hele dag maar bleven zitten, zelfs hun broodje of patatje te paard zaten op te vreten. Over welzijn gesproken...........Het zijn soms de kleine dingen.

Bitloos is niet altijd fijner of beter. Ja, een bit is een stuk ijzer en kan veel schade aanrichten. Dat kan ik hier in levende lijve van dichtbij zien en ervaren helaas.

Maar net als een zadel, een singel, gewicht van de ruiter, maar ook bijv een deken, binnen een hek lopen, train je paarden door herhalen en wennen. Zo went een paard ook aan een bit en als het bit goed past en een paard er geen slechte ervaringen mee krijgt, hoeft dat geen ernstige trauma's te veroorzaken.
Ijzer hoort niet in een mond en een zadel niet op de rug, net als een ruiter niet. Waar de meesten ook nog met niet passende zadels rijden, zelf te zwaar zijn en of scheef zitten, onduidelijk zijn in hulpen etc etc. Dus dan echt vooral de mens afschaffen in de buurt van het paard.

Ik heb al veel teveel mensen bitloos te hard zien trekken, met veel spanning zien rijden om dat als beter te gaan bestempelen. Het is soms beter iemand een bit in de handen te geven als iemand daardoor zich zekerder en veiliger voelt, dan bitloos op te dringen. Want het gehele gevoel van de ruiter is wat veel meer bepalend is voor een paard. Al zit je nooit aan de voorkant, als iemand slecht zit, gespannen is, onduidelijk is, geeft dat veel meer ruis bij het paard.

En ik rij met side pull en vind het behoorlijk inwerken op zeer weinig druk. Ik heb echt niet veel nodig, heb behoorlijk wat ervaring en gevoel, maar vind het echt geen heilig instrument. Dan vind ik mijn rijhalster eigenlijk zachter. Maar daar tegenover ook weer minder signaal doorgeven.

En daar begint ook een groot verschil. Hoeveel heeft een ruiter nodig. Een beginner doet veel meer dan een ervaren ruiter. En een jong of groen paard moet nog leren, waar een senior horse vaak al goed aan de hulpen is.

Mijn ene ruin blijft ook zonder hoofdstel in frame lopen, heel precies reageren etc. Mijn vorige overleden ruin ook. Ik heb ze ook beiden zo in het bos gereden. Maar ik heb ook niet de illusie dat een bit me gaat helpen als er echt iets is.

Wat er mis gaat op wedstrijden is veel groter en meer dan bitloos mogen starten. Daarbij zijn dus de NQHA en DRHA verenigingen die USA regels volgen.
Maar je kan sws de western wedstrijden niet vergelijken met de dressuur en spring sport. En ook die zijn al onderling niet te vergelijken.

Elke sport heeft zijn eigen charmes, eigen regels, eigen problemen en daar zullen ze ook hun eigen oplossingen voor moeten verzinnen.
En wij rijden bijv al zonder neusriem op shows. Wij hebben al bit en sporen controle. En zoals al heel vaak herhaald zijn er juist regels voor bitten en snaffles passend bij niveau van de ruiter en dan leeftijd van het paard. En dan zijn ook nog lang niet alle bitten toegestaan. Kinketting zijn regels voor.

Ik ben echt voorstander van vooruitgang hoor, echt wel. Heb een pp aan huis, train echt uit rust, samenwerking etc. Maar wordt suf van niet (echte) western ruiters die maar willen doordrammen dat western wedstrijden bitloos moeten toestaan. Mensen kennen de huidige regels niet eens........

Nogmaals; bevalt het je niet; Start je ergens anders waar je met de side pull, hackamore of gekruiste hoofdstel mag starten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 23:55 



 
Profiel   

Volgens mij stelt niemand dat bitloos moet. Het wordt gevraagd, die vraag mag gesteld worden.
Het antwoord is nu in ieder geval nog een vrij harde nee, kan niet, want. Prima toch?

De ene sidepull is de andere niet is mijn ervaring. Ik heb er met een hele brede neusriem, die werken heel zacht in, en ook met een wat smallere neusriem die meer rond is. Die werken duidelijk anders in. Ook maakt het nog wat uit of het leertje naar de neusriem in 'v-vorm' gemaakt is of een enkel leertje.
De hoogte van de ogen is belangrijk, enz.
En dat is misschien ook de moeilijkheid uiteindelijk weer, want je moet dan alleen al aan de sidepull eisen gaan stellen. De knhs heeft dat opgelost door alleen een breedte van neusriem van minimaal 2 cm te stellen. En touw e.d. mag niet.

Verder komt het een beetje over soms of de wran niets is, maar daar rijden toch de meeste ruiters bij. Vergeet niet dat de meeste ruiters geen ambitie hebben om een EK of WK te starten. Ik verwacht daarom ook eerder bij de wran veranderingen dan bij een andere club die verbonden is met Amerika.
Is dat erg? Nee, ik denk het niet.
En inderdaad, wil je echt geheel anders starten, dan begin je maar een eigen club, dan bepaal je zelf de regels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 06:48 



 
Profiel   

Ik heb zo'n klein beetje het gevoel dat mensen niet kunnen lezen :roll:
een sidepull is géén westernoptoming en is trainingsequipment. Daarom mag het niet. En zal het ook nooit mogen. Hierover blijven doordrammen is hetzelfde als blijven stellen dat je toch met je micklemhoofdstel zou mogen starten, want je paard loopt hier zo fijn op. Het mag niet. Punt. Het zal niet veranderen om de redenen die hier al -tig keren genoemd zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 09:24 



 
Profiel   

germie schreef
Volgens mij stelt niemand dat bitloos moet. Het wordt gevraagd, die vraag mag gesteld worden.
Het antwoord is nu in ieder geval nog een vrij harde nee, kan niet, want. Prima toch?

De ene sidepull is de andere niet is mijn ervaring. Ik heb er met een hele brede neusriem, die werken heel zacht in, en ook met een wat smallere neusriem die meer rond is. Die werken duidelijk anders in. Ook maakt het nog wat uit of het leertje naar de neusriem in 'v-vorm' gemaakt is of een enkel leertje.
De hoogte van de ogen is belangrijk, enz.
En dat is misschien ook de moeilijkheid uiteindelijk weer, want je moet dan alleen al aan de sidepull eisen gaan stellen. De knhs heeft dat opgelost door alleen een breedte van neusriem van minimaal 2 cm te stellen. En touw e.d. mag niet.

Verder komt het een beetje over soms of de wran niets is, maar daar rijden toch de meeste ruiters bij. Vergeet niet dat de meeste ruiters geen ambitie hebben om een EK of WK te starten. Ik verwacht daarom ook eerder bij de wran veranderingen dan bij een andere club die verbonden is met Amerika.
Is dat erg? Nee, ik denk het niet.
En inderdaad, wil je echt geheel anders starten, dan begin je maar een eigen club, dan bepaal je zelf de regels.


Juist, je moet dus allerlei regels maken en vastleggen.

Hoezo denk je dat Wran de grootste is in Nederland? Ik denk echt dat DRHA veel meer leden en starts heeft.


sevke schreef
Ik heb zo'n klein beetje het gevoel dat mensen niet kunnen lezen :roll:
een sidepull is géén westernoptoming en is trainingsequipment. Daarom mag het niet. En zal het ook nooit mogen. Hierover blijven doordrammen is hetzelfde als blijven stellen dat je toch met je micklemhoofdstel zou mogen starten, want je paard loopt hier zo fijn op. Het mag niet. Punt. Het zal niet veranderen om de redenen die hier al -tig keren genoemd zijn.


Precies. Western is western. Dat is een keus. Net als dat je gaat springen en niet tussen de hondernissen door gaat rijden, maar er overheen moet. Dat weet je van tevoren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 10:50 



 
Profiel   

sevke schreef
Ik heb zo'n klein beetje het gevoel dat mensen niet kunnen lezen :roll:
een sidepull is géén westernoptoming en is trainingsequipment. Daarom mag het niet. En zal het ook nooit mogen. Hierover blijven doordrammen is hetzelfde als blijven stellen dat je toch met je micklemhoofdstel zou mogen starten, want je paard loopt hier zo fijn op. Het mag niet. Punt. Het zal niet veranderen om de redenen die hier al -tig keren genoemd zijn.



Begrijpend lezen is een vak wat maar weinigen beheersen ;).

Een sidepull toestaan ( dus trainingsequipment) is bijna vergelijkbaar met het toestaan van een slof/ martingaal.....dat is ook trainingsequipment dus waar leg je dan de grens?
Daarbij zijn sidepulls gewoon ondingen; instabiel; te scherp of te zacht en te weinig release. Ik heb er ooit een zelf gehad maar mijn paarden waren er heel duidelijk over ;) dat ze dit niet gingen accepteren omdat de hulpen ook nog eens te onduidelijk zijn. En ik heb meerdere paarden gezien die er op gereden werden..........of iets wat daar op moest lijken. Ik zie dan liever iemand op een snaffle rijden dan op een sidepull.
Western is western en binnen de WRAN kunnen ze hun eigen regels maken net als bij de DAWRA ( beide Nederlandse clubs dus zonder regels vanuit Amerika) . Dat is prima maar je zal toch bepaalde dingen moeten in/ uitsluiten wil je een club blijven uitdragen als "western" en daar passen sommige dingen gewoon niet in.
Ik heb het ook gezien bij een andere populaire tak van paardensport waar ze steeds makkelijker werden met als gevolg dat er ruiters rondreden met een zelfgemaakte bitloze optoming......echt not-done!

Dus een ( goede!) bosal prima ( hopelijk ooit gevolgd door het toestaan van de two rein zoals bij de APHA in sommige rubrieken dus al mag) , de rest gebruik je als ruiter maar thuis of je gaat naar shows/ wedstrijden waar die dingen wel zijn toegestaan.

Daarbij wordt ik altijd een beetje moe van al die mensen die bitloos als een soort heilige graal zien m.b.t. het welzijn van het paard ( net als boomloze zadels!). Ik heb genoeg paarden gezien met kapotte neuzen en/of littekens op de neus. Bitloos is lang niet altijd vriendelijk, zeker niet bij al die "moderne" dingen zoals kin/kaak gekruist en andere aansnoer dingen. De neus is net zo gevoelig, misschien wel gevoeliger, dan de mond met die opmerking dat een paard de werking van een bit nog enigszins kan beïnvloeden met de tong; bij een riem om de neus kan dat niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 11:22 



 
Profiel   

Dat laatste vooral. Ik ben echt voor welzijn, maar dat gaat veel verder.

Ik word echt moe van mensen die denken dat als ze bitloos roepen, denken dat ze vriendelijk bezig zijn. Want ijzer hoort niet in de mond. Waar je dat dus zoals eerder gezegd netjes kan trainen, net als zadel op de rug, gewicht van de ruiter etc. Hoort allemaal niet op een paard, maar ja.......

Ik heb behoorlijk wat les gegeven en mensen mochten van mij best bitloos rijden. Maar ik zie mensen dan veel teveel met druk, contact en spanningen rijden. En hoe vaak ik langs de kant heb gestaan en aan de gekruiste toestanden mensen heb zien trekken alsof hard trekken de oplossing was voor alles..........

Ik zou veel liever zien dat er naar ECHTE welzijn gekeken wordt. Zadels moeten passen, ruiters moeten netjes zitten, oefeningen moeten beheerst worden uitgevoerd.

Mensen moeten eerst leren rijden op zit, 2 handen en een snaffle.

Bosal mag je best vaker gaan zien, maar zal lastiger zijn om goed les in te krijgen. Het is een investering en moet goed passen, dus je zal het op lespaarden niet snel tegenkomen. En ook niet bij trainers die een rits hoofdstellen hebben hangen per bit.
Dat hebben wij ook. We hebben meerdere hoofdstellen. Hoofdstel hoort bij het bit, niet bij een paard. Maar met bosal wordt uitwisselen al lastiger.

Ik snap ook echt niet waarom mensen die amper of niet western rijden zich er druk om maken. Vooral als mensen de regels duidelijk helemaal niet kennen en ook duidelijk niet op shows komen...... Ga bij het springen kijken. Daar is nog veel winst te behalen als je ziet waar ze af en toe mee rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 12:39 



 
Profiel   

ElCid schreef
Begrijpend lezen is een vak wat maar weinigen beheersen ;).

Een sidepull toestaan ( dus trainingsequipment) is bijna vergelijkbaar met het toestaan van een slof/ martingaal.....dat is ook trainingsequipment dus waar leg je dan de grens?
Daarbij zijn sidepulls gewoon ondingen; instabiel; te scherp of te zacht en te weinig release. Ik heb er ooit een zelf gehad maar mijn paarden waren er heel duidelijk over ;) dat ze dit niet gingen accepteren omdat de hulpen ook nog eens te onduidelijk zijn. En ik heb meerdere paarden gezien die er op gereden werden..........of iets wat daar op moest lijken. Ik zie dan liever iemand op een snaffle rijden dan op een sidepull.
Western is western en binnen de WRAN kunnen ze hun eigen regels maken net als bij de DAWRA ( beide Nederlandse clubs dus zonder regels vanuit Amerika) . Dat is prima maar je zal toch bepaalde dingen moeten in/ uitsluiten wil je een club blijven uitdragen als "western" en daar passen sommige dingen gewoon niet in.
Ik heb het ook gezien bij een andere populaire tak van paardensport waar ze steeds makkelijker werden met als gevolg dat er ruiters rondreden met een zelfgemaakte bitloze optoming......echt not-done!

Dus een ( goede!) bosal prima ( hopelijk ooit gevolgd door het toestaan van de two rein zoals bij de APHA in sommige rubrieken dus al mag) , de rest gebruik je als ruiter maar thuis of je gaat naar shows/ wedstrijden waar die dingen wel zijn toegestaan.

Daarbij wordt ik altijd een beetje moe van al die mensen die bitloos als een soort heilige graal zien m.b.t. het welzijn van het paard ( net als boomloze zadels!). Ik heb genoeg paarden gezien met kapotte neuzen en/of littekens op de neus. Bitloos is lang niet altijd vriendelijk, zeker niet bij al die "moderne" dingen zoals kin/kaak gekruist en andere aansnoer dingen. De neus is net zo gevoelig, misschien wel gevoeliger, dan de mond met die opmerking dat een paard de werking van een bit nog enigszins kan beïnvloeden met de tong; bij een riem om de neus kan dat niet.

Ik vind het mooi dat je je ervoor inzet dat er meer kennis komt over het rijden met een bosal, het zou mooi zijn als meer mensen zo verfijnd leren rijden daarmee... maar wat je zegt over sidepulls klopt niet.

Een goede sidepull is niet onstabiel. En er niet één sidepull op de wereld die een slechte release heeft. Misschien bedoel je een onderdruk van het gewicht van de neusriem? Maar als je het over release hebt, heb je het over de tijd die tussen het moment van loslaten zit en het moment dat het paard de druk voelt afnemen. Daar zit bij een sidepull gewoon tijd tussen.

Je kunt een slechte bosal ook niet vergelijken met een goede en goed passende bosal. Hetzelfde met sidepulls.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 14:15 



 
Profiel   

Runa schreef
Je kunt een slechte bosal ook niet vergelijken met een goede en goed passende bosal. Hetzelfde met sidepulls.


Ik doel hiermee hoofdzakelijk op de sidepull die in de western training gebruikt wordt; die met een scherpe ruwe, neusriem van een rope ( hard materiaal waar de "lasso" van gemaakt wordt). Die zijn erg wiebelig en geven een slechte release. Dat zijn eigenlijk de originele sidepulls. https://www.euro-horse.nl/nl/berlin-cus ... RMQAvD_BwE

Tegenwoordig zie je diverse soorten en maten sidepull, waarvan sommige die naam i.m.o. niet mogen hebben. Maar over het algemeen ben ik niet echt een fan van de sidepull al ken ik genoeg mensen die er heel blij mee zijn. Maar je hebt gelijk wat betreft de goede / slechte bosal versus goede slechte/ sidepull. Ik zie nogal eens sidepulls die te groot zijn, te hoog of te laag hangen, niet passen of ruiters die er met hun volle gewicht aan hangen. En dat gaat ook op voor bosals; het gros van de bosals ( eigenlijk vrijwel alles wat in Nederland en door commerciele ( web) shops verkocht wordt mag de naam bosal (= hackamore) niet eens dragen en veel van die dingen zijn dan ook te groot, niet goed gevormd, hangen te hoog/ te laag, van het verkeerde materiaal, etc. etc.

Jammer genoeg is de kennis omtrent de bosal/ hackamore zo beperkt ( in Nederland maar ook daarbuiten) dat er op dat gebeid dus veel mis gaat. Ik hoor ook mensen over hefboom werking bij de bosal ( hoe dan? ;) ). ze zijn scherp, niet geschikt voor jonge paarden, niet geschikt voor minder ervaren ruiters, etc. etc.

Een sidepull is voor veel mensen makkelijker; zowel in gebruik als qua kosten ( beginprijs van de complete hackamore ; bosal, hanger en mecate komt toch gauw op een 400,-) juist omdat het op dezelfde manier gebruikt kan worden als een snaffle; een bosal vraagt wel een ietwat andere benadering ( signaal rijden ) al is het ook weer niet zo moeilijk als soms beweerd wordt. Het is een keuze; laten we het daar op houden. Uiteindelijk valt en staat alles met de manier van rijden en bovenal met de kennis en kunde van de lesgevers en daar ligt i..m.o. het grote gebrek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 16:01 



 
Profiel   

_/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 08:08 



 
Profiel   

Dat een bosal scherp is en dat je er kapotte neuzen van kunt krijgen is inderdaad zoals het altijd gebracht wordt, tenminste wel buiten westernruiters om. Ik heb er inderdaad niet op gereden, heb ooit overwogen er 1 te kopen voor mijn merrie met mijn show hoofdstel zodat ik het hoofdstel dan wel kon gebruiken. Maar omdat ik geen western reed had ik toen bedacht een neusriem te laten maken. Helaas is daar ook niets bruikbaars uitgekomen. Dat zou ik nog steeds wel willen, een bijpassende neusriem die echt bijpassend is zodat ik een knhs approved hoofdstel heb. Maar dat is geheel off topic.

De hefboomwerking van de bosal wordt beschreven als het vastmaken van de teugels/mecate onderaan de bosal en dan dat je daar aan 'trekt'. Doordat je onderaan 'trekt' verschuift de bosal op de neus.
Nu snap ik wel dat dit niet de manier van rijden is, maar dit is even de uitleg zoals die door Engelse ruiters veelal verkondigd wordt. Dus voor een echte buitenstaander snap ik dat een bosal als 'scherp' bestempeld wordt. En het is natuurlijk zo dat het wel even anders rijdt dan een bitje of een sidepull. Dat vermeld je er zelf ook altijd bij, weinig instructeurs.

Behalve de prijs is de stap naar een bosal dus ook groter dan naar een andere bitloze optoming.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 08:43 



 
Profiel   

germie schreef
Behalve de prijs is de stap naar een bosal dus ook groter dan naar een andere bitloze optoming.


waarom? Een bosal is de enige bitloze optoming die ik ook heb hangen. Een sidepull is goed om een jonkie zadelmak mee te maken, voor de eerste paar weken, maar voor de rest heeft die m.i. veel te veel 'ruis', en al die andere bitloze optomingen zie ik het nut niet van in, tenzij je echt een paard hebt wat door omstandigheden geen bit in zijn mond kan hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 09:06 



 
Profiel   

sevke schreef
germie schreef
Behalve de prijs is de stap naar een bosal dus ook groter dan naar een andere bitloze optoming.


waarom? Een bosal is de enige bitloze optoming die ik ook heb hangen. Een sidepull is goed om een jonkie zadelmak mee te maken, voor de eerste paar weken, maar voor de rest heeft die m.i. veel te veel 'ruis', en al die andere bitloze optomingen zie ik het nut niet van in, tenzij je echt een paard hebt wat door omstandigheden geen bit in zijn mond kan hebben.

Als ik een beetje om me heen kijk, dan kun je wel les op lespaarden krijgen op een sidepull, en natuurlijk ook op een bit, maar de bosal ben ik nog niet tegengekomen.
Ook ken ik niemand in de buurt die met een bosal rijdt, wel met een sidepull. Dat de sidepull trainingsequipment is maakt voor mij niet uit. Ik kan gelukkig ook met een bit rijden. Maar de bosal lijkt hier in de buurt in ieder geval weinig gebruikt te worden. Geen idee of mijn instructeur er les op kan geven. Niet naar gevraagd, ook omdat het niet nodig is natuurlijk. Heb ook geen les gehad met een sidepull. Wel dressuurles en springles met sidepull en ook crossles. Bij de crossles vonden ze het wel even apart, maar absoluut niet negatief, maar gewoon omdat niemand het doet. Ook in een oefencross werd er verbaasd, maar positief gereageerd op een bitloze optoming. Maar als ik een westernles met sidepull wil rijden, dan zal de les niet echt anders verlopen natuurlijk. Net als dat bij een Engels hoofdstel met neusriem en gesloten teugels niet het geval is. Maar goed, ga je wedstrijd gericht rijden, dan wordt het natuurlijk uiteindelijk wel anders. Je kunt thuis prima met elke willekeurige optoming een pattern rijden, maar uiteindelijk moet het plaatje natuurlijk kloppen. EN als het ooit bitloos mag, tja, wie weet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 09:29 



 
Profiel   

Een bosal is weliswaar duurder in de aanschaf dan de sidepull ( zie zoals Sevke opmerkt teveel ruis geeft) maar gaat ook veel en veel en veel langer mee dan alles wat tegenwoordig verkocht wordt als bitloze optoming. Onze trainer ( Jeff Sanders) heeft een paar erfstukken bosals die al zeker 100 jaar oud zijn en dat zijn dan natuurlijk niet de neppers die worden aangeboden, die in verhouding veel te duur zijn.

Als je je als ruiter echt wil verdiepen in de bosal zijn er echt wel mensen te vinden die je daarmee kunnen helpen; ik kan er in Nederland, Duitsland en België een aantal opnoemen. Maar dat zijn meestal geen commerciële lesgevers maar wel mensen met gedegen ervaring op dat gebied. Ja, het is even zoeken en het is meestal wat verder dan "Pietje op de hoek" en de lessen zullen ook duurder zijn maar het is maar wat men wil. Rondsukkelen op een nepper of ander raar bitloos geval of echt willen leren rijden. Dat laatste is hetgene wat veel mensen teveel moeite kost; ze willen van alles maar willen er of geen tijd of geen geld of geen moeite ( of alledrie niet) instoppen. Maar jammer genoeg zijn dat wel vaak de lui die van alles roepen terwijl ze geen idee hebben waar ze over praten.
Goed paardrijden, in welke stijl of met welk harnachement, kost gewoon veel geld maar daarmee koop je de ervaring en kennis van iemand en dat is echt wel wat waard. En je verrijkt jezelf!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 09:42 



 
Profiel   

germie schreef
Dat een bosal scherp is en dat je er kapotte neuzen van kunt krijgen is inderdaad zoals het altijd gebracht wordt, tenminste wel buiten westernruiters om. Ik heb er inderdaad niet op gereden, heb ooit overwogen er 1 te kopen voor mijn merrie met mijn show hoofdstel zodat ik het hoofdstel dan wel kon gebruiken. Maar omdat ik geen western reed had ik toen bedacht een neusriem te laten maken. Helaas is daar ook niets bruikbaars uitgekomen. Dat zou ik nog steeds wel willen, een bijpassende neusriem die echt bijpassend is zodat ik een knhs approved hoofdstel heb. Maar dat is geheel off topic.

De hefboomwerking van de bosal wordt beschreven als het vastmaken van de teugels/mecate onderaan de bosal en dan dat je daar aan 'trekt'. Doordat je onderaan 'trekt' verschuift de bosal op de neus.
Nu snap ik wel dat dit niet de manier van rijden is, maar dit is even de uitleg zoals die door Engelse ruiters veelal verkondigd wordt. Dus voor een echte buitenstaander snap ik dat een bosal als 'scherp' bestempeld wordt. En het is natuurlijk zo dat het wel even anders rijdt dan een bitje of een sidepull. Dat vermeld je er zelf ook altijd bij, weinig instructeurs.

Behalve de prijs is de stap naar een bosal dus ook groter dan naar een andere bitloze optoming.


Maar wat maakt het uit wat Engelse ruiters ervan vinden? Die rijden geen western en rijden ook niet met een correctional bijv en weten 9 van de 10 keer ook niet de exacte werking daarvan. Ze weten niet hoe je split reins vasthoudt etc. Wat zij denken en vinden maakt verder niet uit.

En dat je geen les kan krijgen op Bosal, is omdat er te weinig op Bosal gereden wordt en er dus te weinig mensen kennis van hebben.

En bij lespaarden is het geen doen. Bosal moet op maat per paard en kost veel geld. Lespaarden wisselen. En mensen moeten het op lespaarden leren en dan kan het een drempel zijn om te starten met een bosal.

Het gaat in de sport echt niet om de prijs. ElCid geeft als start prijs 400 euro aan. Dat is natuurlijk nog niet zoveel tegenover een Tom Balding bit van bijv 300-800 euro en een show hoofdstel van wat een gek ervoor over heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 11:11 



 
Profiel   

Als je ernstig western rijdt, zal de aankoop van een degelijke bosal het verschil niet maken.
Ik heb verschillende bitten van 500€ en meer. En een custom made showhoofdstel kost ook algauw 1000.
Paardensport is duur, zeker als je competitie wilt rijden. En als je geen competitie rijdt, kun je gerust met een sidepull rijden moest je dat willen, en is er ook geen probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 13:50 



 
Profiel   

Voor de topsport misschien niet, in de basis mogelijk wel. Een hoofdstel van 40 euro zal net zo goed functioneren zeg maar. Dan is 400 voor een bosal veel. Vergeet niet dat je je punten niet haalt om een hoofdstel, maar om hoe je rijdt. Ik rij liever een les meer dan dat ik dat uitgeef aan een stukje zilver zeg maar.

Stel ze staan de sidepull toe, een stel. En je mag daarnaast met een bosal rijden. Dan is voor velen toch de stap naar die sidepull (50-150 euro) een stuk lager dan naar de bosal. En dat is dan alleen het financiele plaatje, het rijtechnische plaatje is ook nog een dingetje.

Maar goed, dit is allemaal offtopic.

Kennelijk is de weg gewoon voorstellen, alv, stemmen en dan mogelijk aanpassen. En dat is dan aan degene die het meeste behoefte aan bitloos heeft. Of je start je eigen organisatie. Dan mag je alle regels zelf bepalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 14:14 



 
Profiel   

sevke schreef
Als je ernstig western rijdt, zal de aankoop van een degelijke bosal het verschil niet maken.


Inderdaad. Goede western artikelen zijn nu eenmaal anders geprijsd dan veel "Engels" spul. De bitten ( spade en halfbreed) die wij gebruiken gaan va. zo'n 400,- maar ik heb ook een spade in handen gehad van $1200,- Dan nog verschillende maten en diktes bosals en mecates en je hebt al snel een fiks kapitaal in de zadelkamer.
Voordeel is dat wij zelf onze hoofdstellen en zadels maken :o maar anders is dat ook nog een fijne uitgave post.
De levensduur van dergelijk spul is natuurlijk ook navenant; bitten en bosals die meerdere paardenlevens meegaan en een goed onderhouden zadel kan je ook heel lang blijven gebruiken ( mits het natuurlijk past op andere/ meerdere paarden).

Paardensport is nu eenmaal geen goedkope hobby /3 *D

Voor 400,- heb je de gehele hackamore, niet alleen de bosal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 14:22 



 
Profiel   

germie schreef
Voor de topsport misschien niet, in de basis mogelijk wel. Een hoofdstel van 40 euro zal net zo goed functioneren zeg maar. Dan is 400 voor een bosal veel. Vergeet niet dat je je punten niet haalt om een hoofdstel, maar om hoe je rijdt. Ik rij liever een les meer dan dat ik dat uitgeef aan een stukje zilver zeg maar.

Stel ze staan de sidepull toe, een stel. En je mag daarnaast met een bosal rijden. Dan is voor velen toch de stap naar die sidepull (50-150 euro) een stuk lager dan naar de bosal. En dat is dan alleen het financiele plaatje, het rijtechnische plaatje is ook nog een dingetje.

Maar goed, dit is allemaal offtopic.

Kennelijk is de weg gewoon voorstellen, alv, stemmen en dan mogelijk aanpassen. En dat is dan aan degene die het meeste behoefte aan bitloos heeft. Of je start je eigen organisatie. Dan mag je alle regels zelf bepalen.


Dat is niet helemaal waar.

Ik heb mensen les gegeven met prul hoofdstellen en die zitten vaak toch ook niet netjes. Ook een gewoon basic hoofdstel mag het paard niet in de weg zitten of irriteren.
Kwaliteit van een snaffle voel en merk je echt wel.

Tom Balding bijvoorbeeld maakt alles op maat en naar wens. Dat is niet alleen luxe, maar elk paard, ook een goedkoop paard vind het fijner om kwaliteit en goed passend in de mond te hebben, dan zomaar een stuk ijzer wat de baas kan betalen of mooi vindt. Of nog erger; alleen daarmee een paard in frame kan trekken.

Naar de leden vergadering gaan en hopen dat er iets gaat veranderen kan dus alleen bij de Wran. Dat is niet alle western.

En een eigen vereniging starten kan. Hebben mensen echt wel bekeken en geprobeerd, maar is echt bij lange na niet zo makkelijk als je denkt.
daarbij is het dan dus geen western meer.

Dan krijg je een beetje; soort zoekt soort. Voordeel; je hoeft geen reining bodem te hebben voor de shows, want reiners gaan echt niet komen.

Onderlinge wedstrijden zijn het beste altarnatief en vinden mensen een leuke opstap.

Overigens even een voorbeeld; Onze shet had EOTRH en de snijtanden gingen eruit. 9 van de 10 paarden gaat dan (af en toe ) de tong eruit laten hangen. Voor ons geen probleem, want in het bos of thuis ziet niemand dat.
Maar mensen krijgen geen vrijstelling op engelse wedstrijden dat het geen protest is. Er gaat geen notitie naar de jury; paard mist snijtanden, dus tong hangt eruit.
Nu hoor je soms dat mensen zelf kunnen melden en de jury begrip heeft, maar daar blijft het bij.

Nog een voorbeeld; Een western ruiter met 1 arm wil beginners starten op 1 hand. Nou, dat was een gedoe en kon dus niet..........Beginners rijden op 2 handen, punt.

Wat denk je zelf; als zulke uitzonderingen met hele gegronde redenen al niet mogelijk zijn........

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 14:43 



 
Profiel   

Vaak is de frontriem te kort als een hoofdstel niet fijn zit. Maar dat zie je wel. Dat zegt niets over de prijs. Soms worden hoofdstellen gewoon in rare verhoudingen gemaakt, en ja, dat komt iets vaker voor bij goedkope hoofdstellen, maar is niet de standaard. Maatwerk zal natuurlijk wel een andere kwaliteit zijn, maar goedkoop is niet per definitie slecht.

Maatwerk is soms een uitkomst, maar niet altijd nodig. Je kunt niet zeggen dat alle goedkopere bitten dan een Tom Balding slecht zijn. Myler wordt ook best veel gebruikt (ok, niet het goedkoopste natuurlijk).

Onderling starten kan inderdaad een leuk compromis zijn. Daar is vaak nog wel wat mogelijk.

Maar goed, het antwoord op bitloos starten is voor de ts vast al wel beantwoord. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 15:31 



 
Profiel   

Een degelijk bit kost algauw een paar 100€. Voor minder heb je minder, das simpel.
Ik heb een snaffle van 350€. Gaat al jaaaaren mee. En je hebt levenslange garantie.
Ik heb ook trainingshoofdstellen van 65€ hoor, daar niet van. Maar daar hangt dan wel een deftig bit in.
Voor mij is goedkoop duurkoop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 18:27 



 
Profiel   

Absoluut mee eens, alleen zijn wij (dus incl paard, de hoofdpersoon) uitgekomen op twee bitjes: de een belachelijk goedkoop en de andere gewoon goedkoop. Hij is er heel tevreden mee en loopt er super op, en wij dus ook. De belachelijk goedkope heb ik zelfs niet eens duurder kunnen vinden dus we laten het maar zo :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 20:23 



 
Profiel   

germie schreef
Vaak is de frontriem te kort als een hoofdstel niet fijn zit. Maar dat zie je wel. Dat zegt niets over de prijs. Soms worden hoofdstellen gewoon in rare verhoudingen gemaakt, en ja, dat komt iets vaker voor bij goedkope hoofdstellen, maar is niet de standaard. Maatwerk zal natuurlijk wel een andere kwaliteit zijn, maar goedkoop is niet per definitie slecht.

Maatwerk is soms een uitkomst, maar niet altijd nodig. Je kunt niet zeggen dat alle goedkopere bitten dan een Tom Balding slecht zijn. Myler wordt ook best veel gebruikt (ok, niet het goedkoopste natuurlijk).

Onderling starten kan inderdaad een leuk compromis zijn. Daar is vaak nog wel wat mogelijk.

Maar goed, het antwoord op bitloos starten is voor de ts vast al wel beantwoord. :P


Niet passen is wat anders dan een slechte pasvorm of een slecht model. Het geperste leer staat vaak zo stijf dat het niet mooi tegen het hoofd aan ligt.

Oorspronkelijk waren western hoofdstellen gewoon 1 maat, geschikt voor een quarter hoofd. En dat was vaak maar goed ook.

Net als halsters. Een gewoon halster paste nooit. Heb het idee dat de iets moderne quarter wat minder kaak heeft soms, maar dan zijn ze alsnog vaak in verhouding kort, of hebben een dun neusje etc.

Myler is misschien wel bekend, maar Tom Balding maakt op maat en naar wens. Op maat gemaakte bitten, betekent dus echt wel wat anders dan passen uit standaard bitten.

En het is niet nodig. Maar jij vond een start bosal set van 400 euro duur en we hebben het over starten bij een echte western vereniging waar mensen dan starten met een goed hoofdstel en vaak een showhoofdstel. Dan ben je dus veel duurder uit, dat werd even uitgelegd.


sevke schreef
Een degelijk bit kost algauw een paar 100€. Voor minder heb je minder, das simpel.
Ik heb een snaffle van 350€. Gaat al jaaaaren mee. En je hebt levenslange garantie.
Ik heb ook trainingshoofdstellen van 65€ hoor, daar niet van. Maar daar hangt dan wel een deftig bit in.
Voor mij is goedkoop duurkoop.


Ik heb ook hoofdstellen van 25jr oud die nog in echt goede staat zijn. Ik slijt alleen teugels. Koop ook altijd goede teugels en gaan we lang mee, maar die zijn weleens vervangen.
Ik geef alleen niet snel uit aan bling, maar wel aan goed leer.

Heb inmiddels wel hoofdstellen met bling, maar mag niet ten koste gaan van kwaliteit van hoofdstel.


Sandra_H schreef
Absoluut mee eens, alleen zijn wij (dus incl paard, de hoofdpersoon) uitgekomen op twee bitjes: de een belachelijk goedkoop en de andere gewoon goedkoop. Hij is er heel tevreden mee en loopt er super op, en wij dus ook. De belachelijk goedkope heb ik zelfs niet eens duurder kunnen vinden dus we laten het maar zo :)


Hier ook net zo goed. Heb een paar hele gewone d snaffles. Vaak weggelegd en toch weer op teruggekomen. Alleen mn overleden ruin vond geen 1 bit fijn en heeft een baby shankje gekregen met cricket na echt lang zoeken en proberen. Maar zover ik weet is die niet showlegal.

En de correctionals zijn heel erg basic. Heb alleen naar functie en model gekeken, niet het uiterlijk.

Heb even zitten kijken en je kan bosal sets kopen van 70-150 euro. Dat is compleet, dus super goedkoop en dan moet je je wel afvragen wat je krijgt. Al rij je weinig of geen shows, mag de kwaliteit geen effect hebben op het paard en dat kan wel gebeuren.
En het blijft geld, als het sneller slijt, breekt, niet comfortabel is etc, is het ook zonde.

Ik zou best een bosal willen proberen op de merrie met kapotte tong/mond, maar voor proberen ga ik ook geen professionele set op maat laten maken etc. Maar wil ook geen naar ding in mn handen, dus dan maar niet. Als ze lekker gaat, kan ik altijd nog eens een bosal overwegen. Maar dan voel ik het wel aan of dat wat gaat worden.
En een goede verliest geen waarde eb verkoop je weer door.

Maar ons doel is niet wedstrijden rijden, dus ik zit niet aan regels gebonden en train niet ergens voor. Ja, voor mezelf, haar lijf en vertrouwen.

Maar zeker bij zo eentje kan een verkeerde keus, een naar zittend hoofdstel, niet passend bit haar weer stappen terugzetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 01:02 



 
Profiel   

Maar niet alles wat goedkoper is, is meteen geperst leer. Je ziet ook verschil in de schroeven, rvs of gewoon van ijzer wat roest.
Maar goed, het materiaal is het probleem niet in de discussie, het ging om de discussie bitloos of niet.
Ik heb een paar fijne hoofdstellen, en een paar bitjes. Ook een paar sidepulls, westernstyle en Engels. Alles heb ik al enige jaren op een trainingshoofdstelletje en een paar teugels na. Kwaliteit is goed en veilig. Mijn showhoofdstel was de duurste aanschaf en die kocht ik letterlijk voor de show. Qua bitjes gewone snaffles, waarbij een rvs ba tot nu toe het beste bevalt, hoewel de ijzeren sweet iron er niet echt voor onder doet. Mijn eerste sidepull komt ook van een westernafdeling, omdat er voor Engels rijden nog geen sidepulls in het assortiment zaten. Dat is dik tuigleer, heel anders dan wat je in de Engelse sport ziet. Maar wel lomp (neusriem wel mooi zacht overigens).
Ik heb me niet in een bosal verdiept, voor mij werkt een snaffle prima en ook de sidepull gaat goed. Om nog meer te proberen is voor nu niet nodig. Het begint voor mijn gevoel uit te draaien op wie heeft het meeste geld uitgegeven aan tuig. Ik zal het niet winnen, maar ik heb zeker niet het slechtste spul. Goed genoeg om mee te beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 06:35 



 
Profiel   

superpony schreef
En het is niet nodig. Maar jij vond een start bosal set
de complete set heet Hackamore ( dus de bosal, hanger en mecate). ;) De neusriem heet bosal maar omdat je die altijd samen met de rest gebruikt is de juiste naam dus Hackamore ( en dat mag dus niet verward worden met de mechanische hackamore :D )
Vandaar ook de naam hackamore horse of hackamore class; dat zijn dus paarden die volledig op "bosal" gereden zijn en klasses waarin daar alleen op gestart mag worden.

Citaat
Heb even zitten kijken en je kan bosal sets kopen van 70-150 euro. Dat is compleet, dus super goedkoop en dan moet je je wel afvragen wat je krijgt. Al rij je weinig of geen shows, mag de kwaliteit geen effect hebben op het paard en dat kan wel gebeuren.
En het blijft geld, als het sneller slijt, breekt, niet comfortabel is etc, is het ook zonde.

Ik zou best een bosal willen proberen op de merrie met kapotte tong/mond, maar voor proberen ga ik ook geen professionele set op maat laten maken etc. Maar wil ook geen naar ding in mn handen, dus dan maar niet. Als ze lekker gaat, kan ik altijd nog eens een bosal overwegen. Maar dan voel ik het wel aan of dat wat gaat worden.
En een goede verliest geen waarde eb verkoop je weer door.


Een hackamore voor 70,- - 150,- is altijd rommel ;) Zowel een goede bosal als een goede mecate zijn handwerk en voor dat geld heb je nog niet het materiaal. Vergelijk dat spul maar met zadelmarkt zadels; het lijkt misschien op een bosal maar is het absoluut niet, het is eigenlijk niets :o De werking van die goedkope bosals is dramatisch slecht, ze zijn te groot, kunnen niet geshaped worden, zijn van het verkeerde materiaal ( tuinslang of staaldraad met "iets" er om heen vastgezet met spijkers en nieten; in een goede bosal zit geen stukje ijzer). Dan zie je ook nog vaak dat er een goedkoop, vaak slecht passend en een slechte pasvorm hebbend, hoofdstel bijzit ( soms zelfs met een fiador waarvan de meeste mensen geen idee hebben waar het voor dient ) wat helemaal niet hoort bij een hackamore omdat het de werking van de bosal nadelig beinvloedt. De mecate van het geheel is vaak van slechte kwaliteit nylon; zeker geen paardenhaar. Kennis van me heeft een tijdje geleden zo'n bosal uit elkaar gesloopt; veel nieten en spijkers, een soort stof, dunne reepjes nog dunner leer en een randje rawhide voor het idee en natuurlijk maar in 1 maat te krijgen; "heel groot".

Superpony; als je een keer een set wil uitproberen kan ik altijd eens voor je in de buurt informeren. Er zijn wat mensen in Groningen die o.a. bij Jeff meerijden en die willen misschien wel eens hun bosal even uitlenen. Ik kan het ze altijd vragen.

Even een filmpje van hoe een goede bosal gemaakt wordt ( de rawhide wordt door de maker zelf in reepjes gesneden). Dit is Chauca, ik heb hem in Las Vegas aan het werk gezien toen hij een 100 plait bosal aan het maken was van geitenrawhide. Overigens is 100 plait absoluut niet geschikt voor het ( dagelijkse) werk. https://www.youtube.com/watch?v=Nl4R9Z_Fnu0 en hoe een mecate rope wordt gemaakt. https://www.youtube.com/watch?v=hgzIgMvg5gc ( ook nog in een bepaald pattern ;) ).

Een goede bosal/ hackamore verliest zeker geen waarde maar je moet wel precies de weg vinden om ze te verkopen.

Nog even een plaatje van mijn bosal; net van het shaping block af. Dit is de vorm die een goede bosal hoort te hebben voor gebruik. De druppelvorm is hoe die bij de maker vandaan komt; het shapen doe je zelf en dat betekent dat steeds na gebruik de mecate er af gaat, de bosal op het block en neergelegd. Nooit in elkaar laten zitten of ophangen; dat kost je de vorm en daar gaat het nou juist om. Er zijn dus mensen die dat te veel werk vinden, serieus :j .

[ img ]



Laatst bijgewerkt door C_arola op 08-05-21 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Naam aangepast op verzoek


Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 09:11 



 
Profiel   

Hoe kun je aan de buitenkant zien of je een goede bosal hebt of niet?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 09:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 7 [ 157 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen