Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 7 [ 157 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Western en bitloos

 
Profiel   

ElCid : ik heb net dezelfde! In kangoeroeleer?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 10:30 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Hoe kun je aan de buitenkant zien of je een goede bosal hebt of niet?


Dat is dus niet te zien als je niet exact weet waar je op moet letten; het is meer een kwestie van voelen en weten wat je moet voelen ;). Maar je mag er van uit gaan dat bosals die je via webshops koopt gewoon slecht zijn. Als ze minder dan 250,- kosten ook. Een bosal koop je echt bij een speciaalzaak of liever bij de maker; er zijn in Nederland geen winkels die goede bosals verkopen ( en dan doel ik dus op de combinatie van materiaal, pasvorm). Sommige hebben best aardige kwaliteit maar meestal maar in 1 maat; "heel groot" :D


Laatst bijgewerkt door ElCid op 07-05-21 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 10:48 



 
Profiel   

sevke schreef
ElCid : ik heb net dezelfde! In kangoeroeleer?


Deze is deels rawhide ( de cheeks) en de nosebutton is kangoeroe. Deze komt bij Jeff Sanders vandaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 10:50 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Hoe kun je aan de buitenkant zien of je een goede bosal hebt of niet?


[ img ]

Dit is een nieuwe ongebruikte bosal die ik ooit bij een doos spullen gekregen heb. Ik denk dat je het verschil zo wel ziet. Zelfs voor een fotoshoot ongeschikt. :+
Je ziet dat het stuk aan de bovenkant van de neus te lang is, er zit geen model in en de pasvorm weet ik niet.
Mag de naam bosal niet dragen.

Het enige goede er aan is de geur als je hem uit het plastic haalt, leer. }:0

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 10:55 



 
Profiel   

Dit is dan ook wel een heel extreem voorbeeld; die zou ik nog niet eens aan de muur hangen _O- .

Jammer genoeg kan je nooit de binnenkant bekijken; sommige zien er aan de buitenkant best wel aardig uit maar dat zegt dus ook helemaal niks.

Deze ziet er, voor een leek zeker, best wel aardig uit. Maar is dus echt een van ellende aan elkaar hangend exemplaar.

[ img ]

Als ik deze zie gaan er meteen al heel veel bellen rinkelen; hoofdstel ( van zeer slechte kwaliteit) wat er niet bij past, er zitten wel 5 omslagen van de "mecate" om de bosal, goedkope nylon mecate. Een bosal van dit merk is dus door een kennis uit elkaar gehaald.............maar wordt wel verkocht als zijnde een "goede" bosal. Dit lijkt goedkoop maar is toch echt duurkoop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 11:38 



 
Profiel   

Bij die laatste zou ik het dus niet zien, maar ik weet dat het de FRA Macanta is omdat ik de foto herken. Je kunt wel zeggen dat de mecate goedkoop is, maar dat is hooguit comfort voor de ruiter, je doet het paard er natuurlijk geen pijn mee. Diverse merken verkopen nylon, en uiteraard zal mohair of paardenhaar fijner in de hand liggen.
Het gaat om de bosal. Ik kan helemaal geen info vinden wat er als binnenkern in zit. Bij sommige bosals van westerntoko's staat: rawhide core. Dan ga ik er van uit dat het in ieder geval geen tuinslang is wat er in zit (ik ben nu wel heel benieuwd wat er in mijn prul zit wat nog nooit gebruikt is. ;) ) Bij de FRA staat het er inderdaad niet bij. Dan dus gewoon een stukje slang?
FRA heeft meestal wel fijne spullen, maar is wel iets meer Engels gericht gemiddeld genomen. Dus op basis van het merk zou je kwaliteit verwachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 15:29 



 
Profiel   

Wat een idee om zo'n hoofdstel aan een bosal te hangen :roll:
Dat is toch helemaal geen bosalhanger??

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 15:35 



 
Profiel   

germie schreef
Bij die laatste zou ik het dus niet zien, maar ik weet dat het de FRA Macanta is omdat ik de foto herken. Je kunt wel zeggen dat de mecate goedkoop is, maar dat is hooguit comfort voor de ruiter, je doet het paard er natuurlijk geen pijn mee. Diverse merken verkopen nylon, en uiteraard zal mohair of paardenhaar fijner in de hand liggen.
Het gaat om de bosal. Ik kan helemaal geen info vinden wat er als binnenkern in zit. Bij sommige bosals van westerntoko's staat: rawhide core. Dan ga ik er van uit dat het in ieder geval geen tuinslang is wat er in zit (ik ben nu wel heel benieuwd wat er in mijn prul zit wat nog nooit gebruikt is. ;) ) Bij de FRA staat het er inderdaad niet bij. Dan dus gewoon een stukje slang?
FRA heeft meestal wel fijne spullen, maar is wel iets meer Engels gericht gemiddeld genomen. Dus op basis van het merk zou je kwaliteit verwachten.


Als je paard goed op nek reining loopt, merkt een paard wel degelijk wat je tegen de hals aanlegt. En het is ook wel of niet een stuk gewicht wat ze voelen en merken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 15:42 



 
Profiel   

sevke schreef
Wat een idee om zo'n hoofdstel aan een bosal te hangen :roll:
Dat is toch helemaal geen bosalhanger??

Nee, dat lijkt een gewoon hoofdstel. Daaraan kan ik als leek zien dat de set niet 'echt' is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 15:58 



 
Profiel   

bovendien heb je nog manenharen en staartharen mecates en mohair mecates. Om een paard op bosal met neckreining op te leiden ben je best met de staartharen mecates omdat die het meeste 'prikken', en het paard die dus het beste voelt.
Ik ben overigens niet onder de indruk van de kwaliteit van de spullen van FRA. Het zijn vooral spullen "met marge". :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 15:59 



 
Profiel   

Het klinkt wel wat apart, een paard 'prikken'. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 16:23 



 
Profiel   

sevke schreef
Wat een idee om zo'n hoofdstel aan een bosal te hangen :roll:
Dat is toch helemaal geen bosalhanger??


Nee, absoluut niet. Sterker nog; het hoofdstel heeft ook nog een slechte pasvorm ( ik ken de foto waarop het hele geval aan een paardenhoofd hangt ;) ). Ik zie het liefst een latigo hanger omdat die de werking van de bosal niet beinvloedt.

Ik heb zelf manenhaar mecates, staarthaar prikt me te veel :o . Maar bij een veelgebruikte mecate zullen de prikkels vanzelf slijten en dus wordt het prik effect ook minder . Nadeel van nylon is het gewicht ( en dus ook de reactie en het "gezwabber" van die dingen) en de "feel" . Je ziet ook wel mecates van Alpaca; dat is heel zacht maar die hebben ook de nodige "feel". Nylon is in dat opzicht gewoon een stuk minder fijn. Wij hebben wel nylon ( paracord) mecates omdat we 1 paard hebben wat er een hobby van maakte om mecates in zijn mond te pakken en dat is wat zuur. Gelukkig begint die eindelijk volwassen te worden ;) . Maar goed; er zijn hordes ruiters die nylon o.i.d. gebruiken; die dingen zijn natuurlijk een stuk goedkoper ( en dus fijn bij vernielzuchtige paarden ;) ) maar de werking is wel degelijk anders.
Als een paard eenmaal helemaal is ingesteld op neckreining is de minste aanraking voldoende; bij mijn 3/8 bosalito heb ik een 1/4 mecate ( = heel dun ) maar daar reageert hij ook prima op.


Overigens klopt de verhouding bij dit soort goedkoper bosals ook niet; de nosebutton is veel te lang waardoor de release nadelig beïnvloedt wordt. Alleen daarom mag die namaak dus geen bosal heten.

Dit wordt ook onder de naam bosal verkocht........https://www.horsetopshop.com/products/f ... al-2-leder dat slaat echt helemaal nergens op. Noem het iets ( het lijkt meer op een tie-down) maar maar noem het geen bosal; dat is het niet, het lijkt er niet op en het benaderd de werking van een bosal op geen enkele manier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 17:59 



 
Profiel   

ElCid schreef
Dit wordt ook onder de naam bosal verkocht........https://www.horsetopshop.com/products/f ... al-2-leder dat slaat echt helemaal nergens op. Noem het iets ( het lijkt meer op een tie-down) maar maar noem het geen bosal; dat is het niet, het lijkt er niet op en het benaderd de werking van een bosal op geen enkele manier.


Afgeleid van Italiaans design nog wel :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 20:22 



 
Profiel   

Sandra_H schreef
ElCid schreef
Dit wordt ook onder de naam bosal verkocht........https://www.horsetopshop.com/products/f ... al-2-leder dat slaat echt helemaal nergens op. Noem het iets ( het lijkt meer op een tie-down) maar maar noem het geen bosal; dat is het niet, het lijkt er niet op en het benaderd de werking van een bosal op geen enkele manier.


Afgeleid van Italiaans design nog wel :')

Dat heet toch chique? En je kunt 1 ding zeggen: western is eerder lomp om te zien dan chique, haha. Kijk maar naar het verschil in dikte van het leer. :P Pak het leer van een zadel of van een hoofdstel en vergelijk dat met Engels tuig.
In de Engelse wereld komt 'kwaliteits' spul best vaak uit Italie, denk aan Prestige zadels, KEP voor helmen, meerdere merken rijlaarzen. Vaak luxe in het ontwerp.
En natuurlijk deze 'prachtige' neusriem. En het zal vast verkopen, want anders was het al wel weer uit het assortiment.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 22:32 



 
Profiel   

Het is maar net wat je mooi vindt. Het engelse spul wat ik heb gehad of in handen heb gehad kan niet op tegen ons minstens 30 jaar oude éénoortje van harness leather zonder een enkel barstje in het leer waar ik nooit iets aan hoef te doen qua onderhoud. Doe mij maar iets minder chique dan. Hoewel er ook een paar western hoofdstelletjes thuis aan de muur hangen van duidelijk mindere kwaliteit. Maar daarom hangen ze ook aan de muur. Net als alle door paardlief afgekeurde bitten.

FRA vind ik over het algemeen sowieso niets, hoewel ik de bbp die ik er van had wel OK vond. Maar verder, een merk dat volgens zichzelf paardvriendelijk spul verkoopt maar ook een longeer"hulp" in het assortiment heeft neem ik sowieso niet serieus :+

Overigens komt er inmiddels ook best wat westernspul uit Italië hoor :j Maar dat mensen 500 euro neerleggen voor een KEP (of wat voor cap dan ook) heb ik nooit begrepen.

Om het toch nog enigszins ontopic te houden: longeren en aan de hand werken doe ik altijd wél bitloos. Met een kaptoom van Marjoman, niets westerns aan maar wel met dezelfde kwaliteit leer :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 06:25 



 
Profiel   

Ik lees al een poosje mee en vind het interessant om van jullie te leren! Dus mochten jullie nog meer mooie kennis / info hebben over rijden met bosal, graag!

Hier inderdaad een goedkope bosal gekocht om mee buitenritten te maken. Ik dacht als verbetering op mijn touw halster, maar als ik dit lees kan ie beter in de kast blijven hangen.


Sidepull was trouwens niets voor mijn paard, werd er erg ongelukkig van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 18:08 



 
Profiel   

Muisssx schreef
Ik lees al een poosje mee en vind het interessant om van jullie te leren! Dus mochten jullie nog meer mooie kennis / info hebben over rijden met bosal, graag!

Hier inderdaad een goedkope bosal gekocht om mee buitenritten te maken. Ik dacht als verbetering op mijn touw halster, maar als ik dit lees kan ie beter in de kast blijven hangen.


Sidepull was trouwens niets voor mijn paard, werd er erg ongelukkig van.


Stuur me maar een PB. Ik heb een heel stuk informatie voor je ;) .
Doe er meteen een foto bij van jouw bosal dan kan ik mogelijk een beetje zien of het wat is.

Misschien zijn onze clinics dan wel wat voor jou? Als je echt wil leren hoe een bosal werkt en hoe jij en je paard er het meeste profijt van hebben.

Ik heb lang geleden ook wel eens een sidepull geprobeerd; mijn paarden zeiden heel duidelijk "NEE" ! ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 18:21 



 
Profiel   

germie schreef
Dat heet toch chique? En je kunt 1 ding zeggen: western is eerder lomp om te zien dan chique, haha. Kijk maar naar het verschil in dikte van het leer. :P Pak het leer van een zadel of van een hoofdstel en vergelijk dat met Engels tuig.
In de Engelse wereld komt 'kwaliteits' spul best vaak uit Italie, denk aan Prestige zadels, KEP voor helmen, meerdere merken rijlaarzen. Vaak luxe in het ontwerp.
En natuurlijk deze 'prachtige' neusriem. En het zal vast verkopen, want anders was het al wel weer uit het assortiment.


Oh maar uit Italie vandaan heb je ook prachtige op maat gemaakte hoge aansluitende laarzen voor de western. De mooiste leer soorten kun je kiezen (De Niro westernboots) Net zoals handgemaakte custom bridles (kata Fay) met custom zilver er op. Custom chaps..sporen riemen..
Custom sporen (Donut Spurs and Bits)
Custom zadels (Tom Winter) showbloesjes (Bombastic)...

Het kost alleen best wat maar dan heb je ook wat. Dan loop je er echt gelikt bij in de sport.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 15:44 



 
Profiel   

Hier ook erg blij met mijn DeNiro boots en hoofdstellen van Siering. Bij Triple Crown kun je ook je zadel custom laten maken en mijn chaps zijn ook op maat gemaakt met keuze uit wel 30 soorten leer.
Western lomp? Ik dacht het niet :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 16:42 



 
Profiel   

Ik zie ook niet hoe western lomp zou zijn. Ik vind dingen wel of niet mooi, maar lomp is anders.

Iatlie staat wel bekend om het leer. Vroeger als kind kochten we daar al schoenen en nog steeds wil ik alleen leren schoenen die ook van binnen leer zijn.

Maar ook in Nederland kan je western laarzen op maat en naar wens laten maken. Een deel zal de schoenmaker leer kiezen wat geschikt is voor dat deel van de laars en goed te bewerken is, maar het zal ook naar prijskaartje en wensen gaan.

Ik vind de Engelse tack vaak helemaal niet mooi en die dikke lak neusriemen eerder lomp. Maar dat is ook smaak.

Overigens gebruiken we bij hoofdstellen vaak minder leer, dus dat lijkt me sws niet lomp, maar juist chique/elegant als je veel hoofd ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 18:38 



 
Profiel   

Ik vind die dressuurhoofdstellen met al die riemen en dikke neusriemen ook veel lomper dan mijn westernhoofdstellen. Je ziet bijna niet meer dat er een paard onder zit. :D
Ook onze custom geweven blankets zijn verre van lomp. Dus als je western lomp vindt, heb je het juiste materiaal nog niet gevonden ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 09:23 



 
Profiel   

sevke schreef
Ik vind die dressuurhoofdstellen met al die riemen en dikke neusriemen ook veel lomper dan mijn westernhoofdstellen. Je ziet bijna niet meer dat er een paard onder zit. :D
Ook onze custom geweven blankets zijn verre van lomp. Dus als je western lomp vindt, heb je het juiste materiaal nog niet gevonden ;)

Je krijgt meer zadel voor je geld. :P

Wel minder hoofdstel, maar meer zilver. En qua gewicht van het leer maakt het misschien niets uit, want westernhoofdstellen zijn van dikker leer gemaakt.
Maar meestal wordt in de Engelse wereld blingbling chique gevonden (vind er niets aan) en dat zilver en choncho's bij western lomp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 11:10 



 
Profiel   

germie schreef
sevke schreef
Ik vind die dressuurhoofdstellen met al die riemen en dikke neusriemen ook veel lomper dan mijn westernhoofdstellen. Je ziet bijna niet meer dat er een paard onder zit. :D
Ook onze custom geweven blankets zijn verre van lomp. Dus als je western lomp vindt, heb je het juiste materiaal nog niet gevonden ;)

Je krijgt meer zadel voor je geld. :P

Wel minder hoofdstel, maar meer zilver. En qua gewicht van het leer maakt het misschien niets uit, want westernhoofdstellen zijn van dikker leer gemaakt.
Maar meestal wordt in de Engelse wereld blingbling chique gevonden (vind er niets aan) en dat zilver en choncho's bij western lomp.


Hoe kom je daarbij?

Je krijgt een behoorlijk stuk leer voor je geld bij de zadels. Bij Engelse zadels is dat heel anders. Hele opbouw is anders.

Zilver en concho's lomp? Nog nooooooooooooooit gehoord.

Ik heb toch echt wel wat goede, nette western hoofdstellen, maar die zijn niet dik of lomp. Heb er pas nog eentje gekregen, mooi dun riempje. Komt koppie mooi in uit, maar wel hele nette kwaliteit.

Wat ik lomp vind, maar vroeger graag mee reed; De rubberen anti slip spring teugels. Moet er nu niet meer aan denken. Rij met smalle, wel iets dikke reins. Als ik dan heel erg ga miepen, vind ik smallere teugels ook net mooier staan dan platte.

Heb bijv een 2 ear met zilver op het gehele oortje. Steekt niet uit en is heel elegant
Maar heb ok een one ear met iets brede uitlopend bakstuk en dan bling concho. Is iets meer dan, maar het is zo weinig riem/leer op een hoofd. En voor de mooi, kijk je naar hoofd, kleur etc.

Ik vind het bij mn bay merries veel makkelijker iets passends om te hangen, dan bij mn sorrel. Maar op een paint bijv kan het ook verschillen wat wel of niet mooi staat. En dan zullen smaken verschillen.
Voor gewoon rijden, kijk ik ook niet verder. Pak hoofdstel vanwege het bit en bij een snaffle hoofdstel welke teugels ik wil, want onze smaken hier verschillen qua breedte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 12:38 



 
Profiel   

Je krijgt meer WESTERNzadel voor je geld. Dus meer leer, meer gewicht, meer volume. :D En een kofferbak vol. LOL

Ik vind mijn hoofdstellen ook niet lomp. Maar ook mijn Engelse hoofdstellen niet. Maar er zijn wel westernhoofdstellen met alles net wat te overdreven. Ook bij Engels trouwens, bling op frontriem, neusriem, teugels, dat gaat mij ook te ver.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 12:46 



 
Profiel   

[ img ]
Dit is toch niet lomp? :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 12:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 7 [ 157 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen