Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 7 [ 157 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Western en bitloos

 
Profiel   

Een vraag die me al een tijdje bezig houdt: waarom is er niet meer bitloos toegestaan op shows?

Een bosal kan wel, maar niet alle klasses.
Maar verder is er eigenlijk niets anders toegestaan en ben je verplicht je paard met snaffle of bit te rijden. Toch?

In de dressuursport zie je steeds meer bitloze optomingen. En ik denk er sterk over mijn jonge paard tzt bitloos te beleren. Maar dat betekent automatisch dan geen shows rijden. Eigenlijk best jammer.

Weet iemand of er plannen zijn om dit ook op shows toe te gaan staan? Naast de bosal dan.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 10:06 



 
Profiel   

Oef daar raak je een heel gevoelige snaar :)) De paardensport ligt natuurlijk sinds een tijdje nog meer onder een vergrootglas dan eerder, dus wellicht dat er de komende jaren wat meer speelruimte komt, maar reken er maar niet op. Alle regelboeken kijken namelijk naar Amerika, en als je ziet hoeveel moeite het kost om kleine veranderingen in regels door te voeren, bijvoorbeeld in het omhoog brengen van de leeftijd dat je op snaffle mag rijden, dan geef ik het bitloze weinig kans. Wel jammer, want wat mij betreft heeft het technische wedstrijdrijden geen zak te maken met optoming, maar dat blijft nou eenmaal een lastig iets. "Het hoort er nou eenmaal bij", "Wij hebben allemaal op x-jarige leeftijd moeten overstappen op één hand", "het hoort bij het westernplaatje". Allemaal standpunten die je dan toch vaak hoort.

Maar voor jou persoonlijk: jonge paarden, dus t/m 6, mag je nu al op bosal showen, dus afhankelijk van wanneer je haar wilt inrijden heb je toch nog even. En je kunt al veel eerder in hand starten natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 11:01 



 
Profiel   

Ja dat laatste weet ik :D Wat dat betreft hebben we nog tijd zat.
En dat eerste ook :))

Ik vind het oprecht jammer dat het niet wordt toegestaan. Wat je zegt, technisch wedstrijden en optoming hebben niets met elkaar te maken. Of nou ja, ze horen niets met elkaar te maken hebben.
Ik vind bijvoorbeeld een bosal een best pittige optoming voor een bitloze optoming voor een jong paard en ook zwaar in gewicht. Een sidepull daarentegen is veel vriendelijker en lichter in gewicht. En aangezien westernrijden voornamelijk op zit en neckrein gereden zou moeten worden, zou een snaffle of bit echt geen zak uit moeten maken. Het hoort erbij en het plaatje vind ik een erg slechte reden :D

Dus ja, gevoelige snaar zeker. Maar zolang we de discussie niet voeren, gaat er zeker niets veranderen. En dat is jammer, want als blijkt dat mijn jonkie straks het fijnst loopt op een sidepull, kan ik dus niet showen, tenzij ik er een optoming omheen hang die minder prettig is. Want welzijn zou toch bovenaan moeten staan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 11:30 



 
Profiel   

Bij de DAWRA gaan we bitloos invoeren voor alle klasses. Bosal en Sidepull als 2 handige optoming en Hackamore als 1 handige optoming. Juist ook omdat er bij de KNHS al t/m het ZZ Licht bitloos gestart mag worden, wordt het tijd dat de westernverenigingen een keertje mee aan. Er zijn altijd wel een aantal ruiters die graag bitloos zouden willen starten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 11:39 



 
Profiel   

Wat goed om te horen Marit! Een goede stap vooruit :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 11:41 



 
Profiel   

Had je nou toch maar een Arabier gekocht hè Aman? :P :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 11:42 



 
Profiel   

Klopt vond ik ook. Ik vond het wel een keertje tijd worden en ondanks dat mijn paard niet meer mag starten, loopt ze echt beter bitloos dan met bit. Nu hopen dat de WRAN er snel achteraan komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 11:43 



 
Profiel   

Rije schreef
Had je nou toch maar een Arabier gekocht hè Aman? :P :))

Weet je dat ik er serieus naar heb gekeken toen ik op zoek ging?
Maar ik wilde toch iets hogers en met meer massa en ik ben gek op bont of appaloosa.
Dus toen werd het een koudbloedveulen.
Niet te vinden.
En toen kwam ik een paint tegen <3
Tsja, je moet wat hè _O-
Jullie moeten gewoon weer all breed klasses uitschrijven <<) <<)

Marith: goede ontwikkeling! Dat jullie maar een voorbeeld mogen zijn voor de WRAN (en de DPHC O:) ).

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 11:52 



 
Profiel   

Ik ben ook zeer voorstander van een verandering. En ik denk dat de WRAN een mooie zet doet als de de DAWRA volgen. Alhoewel ook bitloze optomingen erg scherp kunnen inwerken natuurlijk. Maar het is fijn om als ruiter te kunnen kiezen.

Ik rijd Joy op allebei (snaffle en sidepull) en voor ons maakt het weinig verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 12:02 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Rije schreef
Had je nou toch maar een Arabier gekocht hè Aman? :P :))

Weet je dat ik er serieus naar heb gekeken toen ik op zoek ging?
Maar ik wilde toch iets hogers en met meer massa.


Joh de Arabieren worden ook steeds groter :)) Maar als het goed is kun je nu weer heel wat jaren genieten van je twee knapperds! En dan kun je daarna (als je oud en grijs bent) altijd nog aan de Arabieren _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 12:55 



 
Profiel   

Bij de EWU in Duitsland is 2 jaar geleden eenhandig met bosal heringevoerd voor senior paarden. Heb ook wel eens mensen hun senior paarden met bosal zien showen, ook op de German Open. Wordt tijd dat dit in NL ook wordt ingevoerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 13:13 



 
Profiel   

Gimme_Joy schreef
Ik ben ook zeer voorstander van een verandering. En ik denk dat de WRAN een mooie zet doet als de de DAWRA volgen. Alhoewel ook bitloze optomingen erg scherp kunnen inwerken natuurlijk. Maar het is fijn om als ruiter te kunnen kiezen.

Ik rijd Joy op allebei (snaffle en sidepull) en voor ons maakt het weinig verschil.


Daar gaat het ook om, dat mensen kunnen kiezen waar zij zich het prettigst bij voelen. Bitloos is inderdaad niet altijd vriendelijker, maar sommige paarden lopen er beter op en er zijn zo langzamerhand wel een aantal ruiters die niet anders mee willen en hierdoor de wedstrijden laten schieten. Het is gewoon goed om met de tijd mee te gaan als westernvereniging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 18:39 



 
Profiel   

Goede zaak hoor dat de dawra bitloos gaat toestaan. Ik rij ook heel graag bitloos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-21 19:33 



 
Profiel   

Ik ben voor vrije keus, maar ergens zullen er ook weer regels moeten komen voor je de gekste dingen gaat tegenkomen.

Met Bosal rijden is echt een vak apart. Teveel mensen rijden met een niet passende bosal en weten helemaal niet de werking daarvan. In Nederland zijn er ook te weinig kenners en mensen die daarin les kunnen geven.

Kaak en kin gekruist hoort denk ik niet op een western show. Ik gruwel ook van die dingen, maar dan moeten er dus wel regels over komen wat wel of niet mag.

Bitloos kan ook hackamore of met de bloem zijn bijv. Ook daar moet je dan regels voor bedenken wat wel mag, welke lengte etc.

Touw/rij halster?

Side pull lijkt me vrij duidelijk, maar ook daar kunnen mensen flink aansnoeren bijv.

Ik rij zelf met laatste 2 en vind het niet per se altijd vriendelijker. Mijn merrie is kapot gereden in haar mond, maar reageert ook best snel en heftig op haar neus. Maar ze kan ook gewoon met bit gereden worden.

In principe zie je weinig gedoe bij western wedstrijden, maar heb bij het inrijden bij de Wran toch weleens wat mensen zien zandhappen. Dan krijg je ook al snel een discussie over bitloos, verzekering, veiligheid etc.
Ik weet dat het niet uitmaakt, de ruiters die bitloos rijden weten het, maar er zijn heel veel mensen die het bit nog steeds als controle middel zien en bitloos gevaarlijk vinden.

Er zijn natuurlijk heel veel discussies geweest over de cap en het is als organisatie al moeilijk zat om dingen goed en veilig te organiseren. Ook al willen ze bitloos, moet het wel ook kunnen. En men moet het dus eens worden over de regels daarvoor. Net als met de bitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-21 15:43 



 
Profiel   

Aan de ene kant ben ik niet tegen vrije keuze, maar aan de andere kant denk ik: waarom? Als we het even bij de WRAN houden, daar mag je er in de L3 nog voor kiezen om met bosal (en snaffle) op 2 handen te rijden. Aangezien het rijden op bosal inderdaad een kunst apart is, de kennis beperkt aanwezig, en een goede bosal ook nog eens reteduur is, zou het inderdaad geen gek idee zijn om ook de sidepull toe te staan.
Een mechanische hackamore is nou ook weer niet echt vriendelijk, en bovendien traditioneel gezien geen westernding (op enkele uitzonderingen na).

De hogere levels mogen wat mij betreft op bit, en eenhandig blijven. Niet voor het plaatje, of omdat het nou eenmaal zo hoort, maar wel omdat het kunnen rijden op 1 hand een bepaalde niveau (van paard én ruiter) betekent. En omdat een sidepull, of snaffle nou eenmaal totaal anders werkt dan een bit (en een bosal) mag dat gewoon op bit blijven, ook al kun je best eenhandig rondsturen met iets anders.
v.w.b. het rijden met bit (al is het wat offtopic) vind ik wél: er wordt nog teveel op twee handen gereden (thuis), dat zie ik nog dagelijks om me heen. En veel paarden worden dan ook nog eens niet los gelaten. Daar zou wél veel meer aandacht aan besteed mogen worden, door lesgevers bijvoorbeeld. Niet alleen omdat het niet echt paardvriendelijk is, maar ook omdat het altijd in de proef en aan het paard terug te zien is op show.

Er zullen denk ik maar weinig (gezonde, zonder mondproblemen) paarden zijn die niet fijn op een bit kunnen en willen lopen en daar gewoon heel fijn en vriendelijk op gereden kunnen worden. Het kan wel even zoeken zijn naar het beste bit voor jouw paard, en je moet niet kijken naar dat waar "iedereen" mee rijdt. En kinriem of kinketting kan ook al een groot verschil maken. Er is zo ontzettend veel keuze! En dan kan de voorkeur in de loop van de tijd ook nog eens veranderen. Die van ons bijvoorbeeld (die ook prima op bijv een neckrope te rijden is) is heel duidelijk: geen beweging in zijn mond, en geen kinketting. En alles wat op een correctional lijkt is een dikke NEE. Er zijn uiteindelijk 2 types bit overgebleven waar hij blij mee is, de rest hangt thuis aan de muur.

Dat de KNHS bitloos nu toestaat heb ik trouwens ook gemengde gevoelens bij. Aan de ene kant positief, aan de andere kant hadden ze wat mij betreft beter de neusriem mogen verbieden en ipv stang en trens op 2 handen, gewoon ook eenhandig (dat deden ze vroeger in het leger vast ook :+ ) op (1) bit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 07:52 



 
Profiel   

Sandra_H en daar heb je dus gelijk de problemen.

Mag bitloos; dan vindt men alles zonder bit, bitloos en dat is een probleem.

Bosal zou juist weer niet bij de beginners toegestaan moeten worden. Maar een hackamore is ook een heel ander instrument dan een sidepull.

Kinketting, dubbele ketting, kinriempje maakt heel veel verschil, ook hoe los of strak het zit.
Wat ik zei; Kin en kaak gekruist moet gewoon wegblijven uit de western, maar dat moet je dan wel vastleggen.

Er zou wat meer controle op mogen zijn hoe hoofdstellen en bitten zitten. Misschien moet dat tijdens de les wat meer aandacht krijgen, want ik zie bakstukken in de ogen zitten. Bitten veel te hoog hangen etc Idem dan voor bitloos. Ook al heb je dan geen bitcontrole, toch wel echt blijven checken.

Ik heb met mn overleden ruin ook elk bit wel erin gehad en ondanks dat het de braafste was aller tijden, waren veel bitten een no go. Ja, bitloos of op neckrope kon, maar ik doe dat ter afwisseling, niet standaard.
Uiteindelijk een baby shank met cricket was uiteindelijk voor hem HET bit

Sandra_H wat jij zegt zie ik ook. Mensen gaan veel te snel naar een shank en rijden dan vrijwel altijd op 2 handen. Ja, is trainen, maar men zou veel meer moeten vastleggen op een snaffle en daar ook veel meer op moeten trainen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 10:56 



 
Profiel   

Als ik bitloos rij is dat een sidepull of een 'jumping hackamore' (dat is een soort sidepull, geen hefboom, maar de teugelringen zitten wat lager zeg maar).
Ik heb met van alles bitloos gereden en ja je kunt met sommige optomingen ook bitloos lekker aansnoeren door te trekken. Het is niet per definitie zachter. Echter, het zou wel mooi zijn als gewoon een sidepull met een platte neusriem zou mogen. Ook daar kun je eenhandig mee rijden ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 11:00 



 
Profiel   

Nu weet ik niet zoveel af van de westernsport (ook omdat ik er nooit aan begonnen ben mede doordat bitloos niet toegestaan was) maar ik weet wel een paar dingen van bitloos rijden.

En het argument dat het anders werkt dan een bit, hoewel dat natuurlijk waar is, vind ik geen reden om dan bitloos niet toe te staan. Het lijkt mij dat het erom gaat dat je kunt laten zien dat je paard een bepaalde reeks oefeningen op een bepaalde manier kan doen. En criteria als de houding die het paard aanneemt en de hoeveelheid druk op de teugels die de ruiter neemt, kunt je toch ook gewoon toetsen bij iemand die bitloos rijdt?

Bovendien, je kunt een paard alles wel aanleren: het succes van de oefeningen zijn niet (of zouden niet moeten zijn) afhankelijk van wat voor tuig je gebruikt. Een goed opgeleid paard zou z'n ding dan ook moeten kunnen doen, ongeacht wat er om z'n hoofd hangt, lijkt me. Dus zou ik zeggen - laat dat maar zien op wedstrijd.

Sterker nog, als het moeilijker zou zijn om dat voor elkaar te krijgen, dan krijgen mensen die bitloos op wedstrijd verschijnen ook geen voorsprong.

Dus waarom zou je het dan niet toestaan?
Trouwens - dat hackamores scherp inwerken is zo, maar het gemiddelde westernbit is van zichzelf ook geen zacht instrument. Je moet alleen dezelfde zachte handen die je nodig hebt om vriendelijk met zo'n bit te rijden ook meenemen naar je hackamore. En ik word er een beetje moe van dat er bij elke discussie over bitloos altijd wordt gezegd, 'ja, maar bitloos kan ook scherp inwerken!'. Jawel, maar dan vergelijk je wel het scherpste van het bitloos (hefboom, harde neusriemen) met het normale van het bit (hard metaal). Terwijl je met bitloos meer ruimte op de neus en meer mogelijkheden qua materiaal hebt om de boel zacht te maken. Dit is dus geen argument om dan maar niet bitloos te rijden of toe te staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 11:42 



 
Profiel   

Ik rijd mijn haflinger als jaren op snaffle, bit of S hackamore, zowel in de bak als buiten. Ik heb op hem van alles geprobeerd in de afgelopen 10 jaar: sidepull, touwhalster, hack, bosal. Snaffle en bit zijn beiden Billy Allen. Het bit werkt veel heftiger in dan de hackamore, terwijl beiden een hefboom hebben. Zijn reactie is veel heftiger bij een ophouding op het bit. Zijn reactie op snaffle en hackamore is ongeveer hetzelfde. Hack werkt anders in (achter de oren door de hefboom) maar ik durf niet te zeggen of dat per definitie scherper is. Ik merk wel dat mijn haflinger op zowel snaffle als hack zelf druk durft te nemen. Maar op bit echt niet. Het geeft een veel heftigere prikkel.
Hij reageert op de hackamore eigenlijk het fijnste. Reageert fijn, maar ontwijkt het niet. Hij staat nu geblesseerd, maar ik reed hem op het laatst het meeste daar op.

Overigens kan ik hem in de bak ook prima op een sidepull of touwhalster rijden en daarmee kan ik hem hetzelfde trainen als met een bit of snaffle. Correcte houding, goed gebruik van het lichaam en alle oefeningen (zijgangen en wissels inbegrepen) komen er gewoon uit. Op zit, been en neckrein.
Buiten is een ander verhaal, maar dat heeft ook met zijn inrijden (niet bij mij) en geschiedenis (wel bij mij toen ik nog niet beter wist :D ) te maken. Buiten rijden we met een hack omdat hij nogal snackt van alles wat groen is en hij schijt aan de sidepull en mij heeft op dat moment. Hij is nu 16 en ik heb het opgegeven dat dat er nog uit gaat :o :+
Maar: toen de nood een keer aan de man was en mijn bit brak (metaal uit het rolletje) tijdens volle galop op een buitenrit 15km van huis midden in het bos, was ik blij dat ik een touwhalster bij me had en hem daarop naar huis kon rijden. Met links en rechts wel wat gesnack :x, maar zelfs nog een galopje en ik heb me geen moment onbestuurbaar of onveilig gevoeld.

Het liefst zou ik mijn jonkie straks op een sidepull inrijden. En dat vraagt wat van mij in de africhting opleiding.
De vraag die steeds vaker in mijn hoofd op komt: waarom zou ik ijzer in de mond van mijn paard willen? Ik wil niet zeggen dat het een martelwerktuig is, maar ik wil samenwerking met mijn paard en een bit voelt voor mij als een dwangmiddel. Er zijn genoeg alternatieven en als de opleiding verder goed is, waarom zou je dan per sé een bit willen als het anders kan?
Zeker nu ik de opleiding zelf kan bepalen, vind ik het fijn om een keuze te hebben. En als dat inhoudt dat er geen shows voor bitloos opengesteld worden, dan maar geen shows als ik haar bitloos kan beleren. Maar ik vind het oprecht jammer.

Ik ben niet tegen een bit, maar ook niet per sé voor. Het is maar wat de situatie en het paard vraagt. Straks als ik na een jaar niet rijden en hopelijk weer naar buiten mag met mijn haflinger, gaat er ook een bit in de 1e rit, puur voor de veiligheid om te kijken hoe hijs. Dat is nu eenmaal wat hij meer dan 10 jaar gewend is. Maar zodra hij okee is, gaat het bit er uit en de hack er om. Gewoon omdat het kan en we ons beiden daar goed bij voelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 12:13 



 
Profiel   

Runa schreef
Nu weet ik niet zoveel af van de westernsport (ook omdat ik er nooit aan begonnen ben mede doordat bitloos niet toegestaan was) maar ik weet wel een paar dingen van bitloos rijden.

En het argument dat het anders werkt dan een bit, hoewel dat natuurlijk waar is, vind ik geen reden om dan bitloos niet toe te staan. Het lijkt mij dat het erom gaat dat je kunt laten zien dat je paard een bepaalde reeks oefeningen op een bepaalde manier kan doen. En criteria als de houding die het paard aanneemt en de hoeveelheid druk op de teugels die de ruiter neemt, kunt je toch ook gewoon toetsen bij iemand die bitloos rijdt?

Bovendien, je kunt een paard alles wel aanleren: het succes van de oefeningen zijn niet (of zouden niet moeten zijn) afhankelijk van wat voor tuig je gebruikt. Een goed opgeleid paard zou z'n ding dan ook moeten kunnen doen, ongeacht wat er om z'n hoofd hangt, lijkt me. Dus zou ik zeggen - laat dat maar zien op wedstrijd.

Sterker nog, als het moeilijker zou zijn om dat voor elkaar te krijgen, dan krijgen mensen die bitloos op wedstrijd verschijnen ook geen voorsprong.

Dus waarom zou je het dan niet toestaan?
Trouwens - dat hackamores scherp inwerken is zo, maar het gemiddelde westernbit is van zichzelf ook geen zacht instrument. Je moet alleen dezelfde zachte handen die je nodig hebt om vriendelijk met zo'n bit te rijden ook meenemen naar je hackamore. En ik word er een beetje moe van dat er bij elke discussie over bitloos altijd wordt gezegd, 'ja, maar bitloos kan ook scherp inwerken!'. Jawel, maar dan vergelijk je wel het scherpste van het bitloos (hefboom, harde neusriemen) met het normale van het bit (hard metaal). Terwijl je met bitloos meer ruimte op de neus en meer mogelijkheden qua materiaal hebt om de boel zacht te maken. Dit is dus geen argument om dan maar niet bitloos te rijden of toe te staan.


Volgens mij lees je niet goed.

Het gaat niet om voor of tegen bitloos.

Het gaat erom dat er regels zijn bij western qua bitten. Dit heeft te maken met niveau van de ruiter en leeftijd van het paard even grofweg gezegd.

Bitloos toestaan is prima, maar er zijn heel veel soorten bitloze optomingen die allemaal weer een ander effect hebben. Als je een ervaren bitloze ruiter bent, weet je de verschillen.

Bosal is echt geen beginners optoming en vraagt heel veel kennis van goed passen. In Nederland is er (nog) veel te weinig kennis en worden er amper kwaliteits bosals verkocht. Dan krijg je dus mensen die met niet passende bosal gaan rijden, zomaar wat doen etc.

Een hackamore is bitloos, maar natuurlijk compleet anders dan een side pull.

Kin en kaak gekruist zie ik gelukkig nooit bij western ruiters, dus zullen vast sws uitgesloten worden.

Maar waar het om gaat, is dat de regels gelijk moeten lopen bij de bitten. Niet omdat ik dat wil, maar omdat de verenigingen nou eennaal regels hebben gemaakt en je anders oneerlijke verhoudingen krijgt.

En hoe mensen ermee rijden zal niet veel verschillen. De ellende die je met bitten ziet, zie je ook echt met bitloos nog steeds. Daarom moeten er ook weer regels zijn hoe dik of dun een sidepull moet/mag zijn etc etc.

Misschien, juist omdat je niet bekend bent in de western, maar er zijn echt wel behoorlijk wat regeltjes en bitten die wel of niet showlegal zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 12:26 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Ik rijd mijn haflinger als jaren op snaffle, bit of S hackamore, zowel in de bak als buiten. Ik heb op hem van alles geprobeerd in de afgelopen 10 jaar: sidepull, touwhalster, hack, bosal. Snaffle en bit zijn beiden Billy Allen. Het bit werkt veel heftiger in dan de hackamore, terwijl beiden een hefboom hebben. Zijn reactie is veel heftiger bij een ophouding op het bit. Zijn reactie op snaffle en hackamore is ongeveer hetzelfde. Hack werkt anders in (achter de oren door de hefboom) maar ik durf niet te zeggen of dat per definitie scherper is. Ik merk wel dat mijn haflinger op zowel snaffle als hack zelf druk durft te nemen. Maar op bit echt niet. Het geeft een veel heftigere prikkel.
Hij reageert op de hackamore eigenlijk het fijnste. Reageert fijn, maar ontwijkt het niet. Hij staat nu geblesseerd, maar ik reed hem op het laatst het meeste daar op.

Overigens kan ik hem in de bak ook prima op een sidepull of touwhalster rijden en daarmee kan ik hem hetzelfde trainen als met een bit of snaffle. Correcte houding, goed gebruik van het lichaam en alle oefeningen (zijgangen en wissels inbegrepen) komen er gewoon uit. Op zit, been en neckrein.
Buiten is een ander verhaal, maar dat heeft ook met zijn inrijden (niet bij mij) en geschiedenis (wel bij mij toen ik nog niet beter wist :D ) te maken. Buiten rijden we met een hack omdat hij nogal snackt van alles wat groen is en hij schijt aan de sidepull en mij heeft op dat moment. Hij is nu 16 en ik heb het opgegeven dat dat er nog uit gaat :o :+
Maar: toen de nood een keer aan de man was en mijn bit brak (metaal uit het rolletje) tijdens volle galop op een buitenrit 15km van huis midden in het bos, was ik blij dat ik een touwhalster bij me had en hem daarop naar huis kon rijden. Met links en rechts wel wat gesnack :x, maar zelfs nog een galopje en ik heb me geen moment onbestuurbaar of onveilig gevoeld.

Het liefst zou ik mijn jonkie straks op een sidepull inrijden. En dat vraagt wat van mij in de africhting opleiding.
De vraag die steeds vaker in mijn hoofd op komt: waarom zou ik ijzer in de mond van mijn paard willen? Ik wil niet zeggen dat het een martelwerktuig is, maar ik wil samenwerking met mijn paard en een bit voelt voor mij als een dwangmiddel. Er zijn genoeg alternatieven en als de opleiding verder goed is, waarom zou je dan per sé een bit willen als het anders kan?
Zeker nu ik de opleiding zelf kan bepalen, vind ik het fijn om een keuze te hebben. En als dat inhoudt dat er geen shows voor bitloos opengesteld worden, dan maar geen shows als ik haar bitloos kan beleren. Maar ik vind het oprecht jammer.

Ik ben niet tegen een bit, maar ook niet per sé voor. Het is maar wat de situatie en het paard vraagt. Straks als ik na een jaar niet rijden en hopelijk weer naar buiten mag met mijn haflinger, gaat er ook een bit in de 1e rit, puur voor de veiligheid om te kijken hoe hijs. Dat is nu eenmaal wat hij meer dan 10 jaar gewend is. Maar zodra hij okee is, gaat het bit er uit en de hack er om. Gewoon omdat het kan en we ons beiden daar goed bij voelen.


Je hebt helemaal gelijk. Maar op wedstrijden is het wel anders natuurlijk.

Ik wil nog weleens eindigen zonder hoofdstel. Gewoon voor de lol, samen werken en ook een check van mn zit en hulpen.

Tot 4jr geleden in pension gestaan en ten eerste hebben mede pensionners geklaagd. Niet omdat ik mijn paarden niet onder controle had, maar omdat ZIJ het eng vonden en gespannen op HUN paard gingen zitten. Was wel een overwegend engelse stal.
Op een western stal nooit problemen om gehad eigenlijk.
Op een andere grote stal/manege had ik buiten gereden zonder iets en kwam zo terrein op terug en moest afstappen.
Ik heb mn paarden ooit rijdens verhuisd. Ik op 1 met 3 ernaast zonder zadel en hoofdstel, maar wel met een rijhalster. Onderweg problemen met 2 dames, met zadel, hoofdstel, martingaal en andere slof........En onze paarden waren super braaf, ik kon ze netjes bij me houden, liepen niet in de weg etc.

Zolang mensen dingen eng vinden en men denkt dat er een bit in hoort, hou je gewoon soms problemen met de accomodaties, verzekeringen etc.
Dan moet er gewoon echt eerst een heel duidelijk beleid komen welke optoming bij welke leeftijd en welk niveau mag.

En dan moeten ze ook gaan controleren op hoe het zit en gebruikt wordt zoals de bit check.

Nu is de tong van mijn merrie echt door en door kapot ( al voor ze bij ons kwam) Ik vind alleen mijn mooie, zachte sidepull alsnog wel hard op de neus zo en als ik wil kan ik daar nog best veel ellende veroorzaken. Het zou dan onterecht zijn, dat ik niet gecontroleerd word op gebruik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 12:33 



 
Profiel   

Ik ben het zeker met je eens.

Behalve het stukje: we rijden met bit omdat de regels dat voorschrijven.
Maar waarom dan niet de regels aanpassen?
En bij toestaan van bitloos kun je er ook van alles aan regelgeving omheen hangen (materiaal, leeftijd paard/ruiter, niveau/klasse, type optoming, etc.). Goede doordachte regelgeving, met veiligheid én welzijn in het achterhoofd. Dat kan toch prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 12:59 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Ik rijd mijn haflinger als jaren op snaffle, bit of S hackamore, zowel in de bak als buiten. Ik heb op hem van alles geprobeerd in de afgelopen 10 jaar: sidepull, touwhalster, hack, bosal. Snaffle en bit zijn beiden Billy Allen. Het bit werkt veel heftiger in dan de hackamore, terwijl beiden een hefboom hebben. Zijn reactie is veel heftiger bij een ophouding op het bit. Zijn reactie op snaffle en hackamore is ongeveer hetzelfde. Hack werkt anders in (achter de oren door de hefboom) maar ik durf niet te zeggen of dat per definitie scherper is. Ik merk wel dat mijn haflinger op zowel snaffle als hack zelf druk durft te nemen. Maar op bit echt niet. Het geeft een veel heftigere prikkel.
Hij reageert op de hackamore eigenlijk het fijnste. Reageert fijn, maar ontwijkt het niet. Hij staat nu geblesseerd, maar ik reed hem op het laatst het meeste daar op.


Dit stukje licht ik er even uit: hij reageert dus heftiger op de billy allen, niet op het fenomeen bit. Misschien is dat dan niet het bit voor hem. Er zijn zoveel meer verschillende bitten! En een scharenbit werkt ook in achter de oren (en door de kinriem). Die van ons vindt hij bitten met een sweetwater mondstuk, of een recht mondstuk met een klein "hooded" poortje en een cricketroller erin bijvoorbeeld het fijnst. En daar rijden we dus mee. Altijd eenhandig overigens. Maar hij doet alles ook net zo makkelijk met een neckrope.

Niet dat ik je nou een bit aan wil praten, maar ik bedoel meer om aan te geven dat het ene bit het andere niet is. En als je wel een bit vindt dat bij je paard past (en wie weet IS tegen de tijd dat je jonkie zover is wel e.e.a. veranderd) maak je je het jezelf makkelijker als je wel wilt starten. Tot 6 kun je dan natuurlijk sowieso nog bitloos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 13:04 



 
Profiel   

Nee dat klopt niet. Hij reageert heftig op de combinatie billy allen mondstuk en hefboom.
Mijn snaffle is ook een billy allen, daar heeft hij geen problemen mee. Sterker nog, is het fijnste bit dat ik ooit heb gehad. En ik heb er de afgelopen 13 jaar aardig wat geprobeerd :)
De shank (bit dus) heeft exact hetzelfde mondstuk als de snaffle. Zolang ik er niet aan kom of hij geen druk neemt, is er niks aan de hand. Maar de reactie op druk (van mijn kant of zijn kant) is veel heftiger, door de hefboom en de beweging die dat in zijn mond maakt en de kinriem/-ketting.
De snaffle alleen of de hefboom (hackamore) alleen geeft veel minder reactie.

En tot 6 jaar bitloos is alleen met een bosal. En dat wil ik dan weer liever niet om alle hierboven genoemde redenen. Er is meer bitloos mogelijk dan alleen een bosal. Behalve in de western dan. En dat is nu juist de discussie die ik wil aanzwengelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 13:11 



 
Profiel   

He wat leuk om te lezen!

Ik heb november vorig jaar een mail naar de WRAN gestuurd hierover. Ze staan er niet onwillend tegenover maar wouden graag dat ik een filmpje stuurde van een proefje waarin botloos gereden werd zodat ze zich er beter een beeld van konden maken.

Ik heb 1 te jong en de ander ongetraind, dus het is me tot op heden niet gelukt. Als er iemand is die hier aan mee zou willen werken kunnen we eea misschien nieuw leven in blazen.

Ik wil voorlopig alleen nog maar bitloos starten. Als dat niet mag heb ik de komende jaren niets te zoeken bij de WRAN (ik kan wel over na de DAWRA ;))
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 13:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 7 [ 157 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen