Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Demontage goedkope bosal

 
Profiel   

Al een paar jaar ligt er uit een opgekochte stapel paardenspullen een 'bosal'. Ik heb dat ding ooit eens gepast, maar was te klein voor mijn paard, en daarmee was het doel van een fotoshoot ook verkeken. Wetende dat het een rommelding was, maar misschien nog eens zou passen op een ander paard voor een shoot heb ik het laten liggen. Maar bij gebrek aan mecate en bosalhanger of een hoofdstel is het ding blijven liggen. Om vervolgens nooit gebruikt te worden.

Het ruikt nog nieuw naar leer, dat is dan wel weer fijn, want nieuw leer ruikt lekker. :+

Maar ik heb vandaag besloten om de bosal te demonteren. Je houdt er in ieder geval leertjes aan over om eens een teugel mee vast te zetten ofzo was het idee. :+

Dit is dus de bosal. Niet gemaakt van rawhide, maar gewoon van leer. Hiermee weet je al dat het dus een goedkoop ding is. Ook is de afstand tussen de 2 'dingen' waar de hanger aan komt te lang (nosebutton). En zo zijn er vast nog wel wat dingen waaraan iemand kan zien dat deze bosal niet de beste kwaliteit heeft. (voorzichtig uitgedrukt)
[ img ]

We beginnen onderaan.
[ img ]

Als we de leertjes daar verwijderd hebben komt er een stuk tape te voorschijn wat met een spijkertje vastgezet is. Dit halen we allemaal ook los.

[ img ]

Hierna wordt de kern zichtbaar, een stuk slang, met daarin een stuk ijzer om model te houden.

[ img ]

[ img ]

En dan gaan we het leer maar ontvlechten. Je ziet dat de bosal eerst gevlochten is, en daarna geverfd. Het leer het dichtst bij de slang is niet zwart geworden.

Bij de nosebutton zit een extra stukje leer op de bosal, dit is achteraf er op gevlochten. Daar onder zit weer een stukje tape om verschuiven tegen te gaan, met een spijkertje.
[ img ]

De nosebutton is dikker dan de rest, dit is gewoon gedaan door 2 lagen leer over elkaar te vlechten.

En dan heb je na afloop dit over:

[ img ]

Wat verder opvalt is dat het stuk metaal in de slang niet vormbaar is. Meestal is ijzer wel buigbaar, maar deze krijg je niet geknikt. Dus de bosal vormen naar de neus was niet mogelijk. Verder zijn zelfs de stroken leer niet recht, een teken van goedkoop leer.
Als ik er zo naar kijk zou het me niets verbazen als het kinderarbeid geweest is. Onveilig zou het overigens niet zijn. De spijkers zouden niet zomaar loslaten en het leer is best zacht. Maar zoals gezegd, het is niet bruikbaar als bosal.

Dus dit was het einde van mijn 'bosal'. Nooit mee gereden en dat zal ook niet meer gebeuren.

Voor het echte werk moet je bij Elcid zijn, ik heb er verder geen verstand van, maar bij deze kan ik zelfs nog zien waar de problemen zitten. En heb nu een uurtje vermaak gehad. :P
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 20:27 



 
Profiel   

Zo das leerzaam!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 17:41 



 
Profiel   

Apart zeg, tuinslang en metaaldraad. Volgens mij is het bij een goede bosal niet de bedoeling dat je hem op kracht naar de neus vormt, maar moet ie in water liggen en kun je hem daarna in model laten drogen. Dat is me ooit zo verteld iig.
Dat het leer niet recht is hoeft niet door goedkoop leer te komen, dat gebeurt ook met betere kwaliteit leer als je het nat maakt en gaat vlechten. Dan kun je zo’n strookjes juist scheef trekken zodat ze de buiging van de bosal netjes volgen. Verder zeker heel leerzaam!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 21:39 



 
Profiel   

Dat was de oudere westernruiters allang bekend. De goedkope bosals zijn allemaal van tuinslang met leer er omheen gevlochten. Er zijn er al meer die zon ding uit elkaar gehaald hebben. Een echt goede bosal is daarom ook zo duur. Die wordt even heel anders gemaakt dan die goedkope dingen uit verwegistan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 22:40 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Apart zeg, tuinslang en metaaldraad. Volgens mij is het bij een goede bosal niet de bedoeling dat je hem op kracht naar de neus vormt, maar moet ie in water liggen en kun je hem daarna in model laten drogen. Dat is me ooit zo verteld iig.
Dat het leer niet recht is hoeft niet door goedkoop leer te komen, dat gebeurt ook met betere kwaliteit leer als je het nat maakt en gaat vlechten. Dan kun je zo’n strookjes juist scheef trekken zodat ze de buiging van de bosal netjes volgen. Verder zeker heel leerzaam!

Het is ook niet recht gesneden, er zitten rafels aan. Het was wel netjes gevlochten overigens.

En het is ook geen tuinslang, de diameter is kleiner, ook is de kwaliteit beter. Het is een soort industriele slang voor vloeistoffen, daar waar je een tuinslang kunt knikken wordt dat hier flink lastiger. Neemt natuurlijk niet weg dat het niet in een echte bosal zit.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 06:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen