Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ligging western zadel

 
Profiel   

Hoi

Ik ga wellicht overstappen van Engels rijden naar Western. In mijn jeugd een tijd lang western gereden en dat beviel goed. Helaas toen geen eigen paard. Nu wel en na een aantal jaar Engels gereden te hebben, en er geen lol in te hebben, kriebelt de overstap naar western.
Deze week een eerste les met iemand die veel ervaring heeft met western en veel les geeft. Daarnaast me veel aan het inlezen.
Afgelopen weekend heb ik contact gehad met iemand over western zadels. Ze is hier op bokt positief aangeraden en heeft veel ervaring met het aanmeten van western zadels.
Mijn paard is 1m60 en niet héél lang in de rug. Mijn huidige dressuurzadel is een 18 inch en dat kan nét qua lengte. Hij is wat moeilijk met zijn bekken en kan wat strak worden in de rug. Met goede training en fysio is dit erg goed soepel te houden. Jullie kunnen begrijpen dat ik vind dat het zadel heel goed moet passen!
Nu vertelde de zadelpasser me dat alle zadels voorbij de 18e rib komen, óók de boom. Volgens haar geen punt ivm de drukverdeling en de manier waarop de druk op die plek achterin verdeeld wordt. Nu zal ze echt wel weten waar ze over praat, maar toch zit me dit wat dwars. Ik heb namelijk begrepen dat een zadel nóóit voorbij de 18e rib mag komen en zeker niet de boom.
Hoe zitten de zadels van de bokkers hier? Komt dit inderdaad voorbij die 18e rib?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 07:26 



 
Profiel   

Dat heb je inderdaad goed begrepen, zowel in de western als de dressuur mag de boom nooit voorbij de laatste rib komen.
Ik heb dit probleem ook met m'n D pony (newforest) gehad, hiervoor ben ik uiteindelijk uitgekomen bij een roundskirt van Fabtron. Ook ivm het gewicht deze zijn z'n ongeveer 8 kilo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 07:33 



 
Profiel   

Squareskirt Westernzadels komen idd wel voorbij de 18e rib maar juist níet de boom. Ik denk dat je de zadelmaker/-passer verkeerd hebt begrepen, zij het verkeerd heeft uitgelegd of dat zíj het verkeerd heeft begrepen. De skirts kunnen rustig tot een handbreed voor het heupbeen komen, die dragen verder niet. De boom eindigt bij ieder Western zadel onder de cantle. Of het nou een roundskirt, butterfly of squareskirt is.

Maar laat gewoon iemand komen die de losse bomen die in de zadels zitten kan laten zien en passen. Dan weet je écht of een zadel past.

Westernzadels hebben door hun vorm overigens kleinere seats dan Engelse zadels, dus als jij qua Engels zadel 18 inch hebt, heb je voor Western een 16 inch. Met een A-fork (die staat wat steiler) kan je daar meestal nog een halve inch tot een inch van afknabbelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 08:05 



 
Profiel   

Hmm weet je zeker dat ze ook de boom bedoelde? Het is bij WN zadels vrij veel voorkomend dat de skirts langer zijn maar de boom hoort niet op of voorbij de laatste rib te komen. Ik zou het dus even navragen.

Overigens horen ook de skirts niet extreem lang te zijn want dat kan bij het inbuigen gaan irriteren op de flank.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 13:21 



 
Profiel   

De boom mag inderdaad niet dragen voorbij de laatste ( 18e) thoracale/ borstwervel maar dat is niet helemaal hetzelfde als de laatste ( 18e) rib; de rib loopt iets rond omhoog, als je die volgt kom je bij de laatste borstwervel; die ligt dus weer een stukje verder richting schoft dan de grootste bolling van de rib. Maar het is van net zoveel belang dat het zadel pas achter het schouderblad gaat dragen ( ca. 2 cm) en niet op het schouderblad ligt. Veel westernzadels liggen te ver naar voren en dragen daardoor op het schouderblad. Maar de lengte van het zadel is natuurlijk niet het enige wat telt; ook de vorm ( stijlheid maar ook de twist en rock) van de bars en de gulletwijdte zijn van belang. http://saddlemakers.org/id204.htm

Het is eigenlijk bij een kant en klaar zadel niet te zien hoe de bars op de rug liggen; wij hebben te vaak gezien dat het draagvlak van de boom op de paardenrug heel slecht is, de bars liggen bij veel paarden niet helemaal aan.

De seatmaat is deels persoonlijke voorkeur maar ook afhankelijk van de maat van de ruiter en de bouw van het zadel. Veel ruiters zitten in te grote ( 16 inch) zadels.

Realiseer je een ding; "zadelpasser" is een groot woord waar geen enkele basis voor gelegd hoeft te zijn. Ik ken hordes zadelpassers ( eigenlijk gewoon zadelverkopers) en heb van velen de dramas gezien die volgens hun "passen"; te groot, te breed, te smal, te lang, bverkeerde vorm bars, etc. etc. De enige manier om te zien of een zadel past is passen met kale boom; het is onmogelijk om te zien of een kant en klaar zadel 100% past. Meestal doen ze dat niet.
Wij maken zadels en meten paarden in met een speciale pasmal en bouwen vervolgens ook de boom zelf. De meeste bomen zijn een soort van standaard ( die overigens niet bestaat in western maar meestal worden de bomen niet door de zadelmaker gemaakt; die besteld een boom die ( meestal) bij benadering het best past op de paardenrug. Een echte maatboom is nl. duur en vooral bij fabriekszadels drijft dat de prijs omhoog.

Dus lees jezelf in hoe een zadel moet liggen Youtube staat vol met filmpjes, zodat je zelf mee kan beoordelen. En belangrijk; laat je niks aansmeren! https://www.youtube.com/watch?v=mWoORDN8_R8&t=285s

Edit: ook belangrijk, de meeste paarden hebben niet meer dan 45 tot 50 cm draagvlak...... :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 13:59 



 
Profiel   

Ik heb het niet verkeerd begrepen; ik heb er specifiek naar gevraagd en ze gaf duidelijk aan dat ook de boom verder komt. Wel een beetje gek dan, maar goed. Ik kan d'r altijd een keer laten komen.

Elcid bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ga de info even doorspitten :D Ik laat me gelukkig niet snel wat aanpraten, liever een paar mensen teveel om advies vragen, dan te weinig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 17:21 



 
Profiel   

XXTien1979 schreef
Ik heb het niet verkeerd begrepen; ik heb er specifiek naar gevraagd en ze gaf duidelijk aan dat ook de boom verder komt. Wel een beetje gek dan, maar goed.


Dan zou ik op zoek gaan naar iemand anders :o . De boom mag nooit verder komen dan de laatste wervel! Ik ben dan wel weer benieuwd naar wie dit advies geeft...............

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 17:25 



 
Profiel   

XXTien1979 schreef
Ik kan d'r altijd een keer laten komen.


Zou ik dan maar niet doen. Laat iemand komen die de kale bomen van de zadels die verkocht worden heeft om te passen. Zonder kale boom kun je een western zadel nooit écht goed passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 18:15 



 
Profiel   

XXTien1979 schreef
Ik heb het niet verkeerd begrepen; ik heb er specifiek naar gevraagd en ze gaf duidelijk aan dat ook de boom verder komt. Wel een beetje gek dan, maar goed. Ik kan d'r altijd een keer laten komen.

Elcid bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ga de info even doorspitten :D Ik laat me gelukkig niet snel wat aanpraten, liever een paar mensen teveel om advies vragen, dan te weinig.


Als we niet weten wie dat zegt, kunnen we ook niet aangeven of je goed zit met diegene als zadelpasser. Wel vertel je wat ze heeft verteld en dat klopt dus niet. Klinkt dan als iemand die (nep) western zadels er een beetje bij doet.

En of een boom past is 1 ding, maar het zadel moet ook op de goede plek liggen, net als de singel. Al past de boom prima, kan de plek van de singel bijvoorbeeld zorgen dat het zadel niet past.

Western zadels passen is echt ene vak apart en zelfs de bekende maken fouten. Ik zou dus het advies van de (ervaren ) western ruiters hier ten harte nemen en niet je geld onnodig uitgeven aan iemand die dergelijke info geeft.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 01:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen