Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Billy allen

 
Profiel   

Ik ben bezig met een zoektocht naar een fijn bit voor mijn paard.
Nu heb ik een Billy allen gekocht. Ik twijfel alleen of het bit goed zit.. het valt me op dat de mondhoeken op het bit liggen..

Iemand van hier ervaring hiermee?
[ img ]


[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 15:14 



 
Profiel   

Ja dat is vaak met dit soort bitten. Het valt me op dat er geen kinketting aan zit. Wat betekent dat zodra je de teugels aanneemt het bit doorslaat en er veelte veel druk achter de oren komt.
Daarnaast valt het me op dat je het aan een engels hoofdstel hebt zitten. Ben je je ervan bewust dat je niet met druk kan rijden met zo een bit, zoals je wel rijdt met bijvoorbeeld gewoon een trens?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 16:29 



 
Profiel   

Volgens de omschrijving kan dit bit ook als snaffle gebruikt worden en dat is ook mijn bedoeling. Tzt kan ik m dan als shank gebruiken maar daar vind ik ons nu nog niet aan toe.

Vandaar dat ie nu ook aan mijn Engels hoofdstel hangt. Dat zou in de snaffle manier geen probleem moeten zijn toch? En dan is de kinketting toch ook niet nodig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 17:29 



 
Profiel   

Ik zou er alsnog gewoon voor de zekerheid een kinketting of zo een kin leertje omheen doen. Je paardje heeft daar geen last van en geeft toch meer zekerheid. Ik zelf gebruik ze van leer, niet een echte ketting zegmaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 17:49 



 
Profiel   

Is het een ongebroken? Dan altijd met kinriempje. Je bit hangt iig te laag op de foto

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 18:18 



 
Profiel   

[ img ]

Het gaat om dit bit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 18:29 



 
Profiel   

Er moet wel een kinriempje aan ( liever geen ketting want die is meteen erg streng). Overigens zijn Billy Allen bitten ook te koop in trens uitvoering.
Als je de teugel alleen aan de bovenste bitring bevestigd heb je, ook met een kinriempje, eigenlijk alleen de werking van een trens. Maar je kan dit bit ook met 2 teugels gebruiken; dan krijg je, als je de onderste teugel ook gebruikt wel hefboomwerking. Het bit lijkt wat te groot voor je paard als ik zie hoever die uitsteekt. Wat voor maat is het? Het mag ook wel een gaatje hoger.


Het Billy Allen mondstuk is een heel fijn mondstuk omdat het geen notenkraker werking heeft maar beide delen afzonderlijk van elkaar kunnen bewegen en het toch heel stabiel in de mond ligt. Mijn advies; terugsturen en de trens uitvoering kopen als je het toch alleen als trens wil gebruiken in een iets kleinere maat. Op de foto een Billy Allen bustrens. Deze is van Pullman maar ze zijn in diverse uitvoeringen en prijzen te koop.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 18:39 



 
Profiel   

ElCid schreef
Er moet wel een kinriempje aan ( liever geen ketting want die is meteen erg streng). Overigens zijn Billy Allen bitten ook te koop in trens uitvoering.
Als je de teugel alleen aan de bovenste bitring bevestigd heb je, ook met een kinriempje, eigenlijk alleen de werking van een trens. Maar je kan dit bit ook met 2 teugels gebruiken; dan krijg je, als je de onderste teugel ook gebruikt wel hefboomwerking. Het bit lijkt wat te groot voor je paard als ik zie hoever die uitsteekt. Wat voor maat is het? Het mag ook wel een gaatje hoger.


Het Billy Allen mondstuk is een heel fijn mondstuk omdat het geen notenkraker werking heeft maar beide delen afzonderlijk van elkaar kunnen bewegen en het toch heel stabiel in de mond ligt. Mijn advies; terugsturen en de trens uitvoering kopen als je het toch alleen als trens wil gebruiken in een iets kleinere maat. Op de foto een Billy Allen bustrens. Deze is van Pullman maar ze zijn in diverse uitvoeringen en prijzen te koop. [ [url=m/WFwmn5.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dank voor je uitgebreide reactie. Ik zal het morgen een gat hoger hangen en ook een kinriempje gebruiken. Het is 14 cm. Kleiner lijkt mij net weer te klein..

Ik heb voor dit bit gekozen zodat ik de mogelijkheid heb om m ook als shank te gebruiken als we daar aan toe zijn en ik dan niet weer wil wisselen. Maar misschien wel een overweging om toch alleen voor de trens te gaan..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 18:46 



 
Profiel   

-Namiro- schreef
Ik heb voor dit bit gekozen zodat ik de mogelijkheid heb om m ook als shank te gebruiken als we daar aan toe zijn en ik dan niet weer wil wisselen. Maar misschien wel een overweging om toch alleen voor de trens te gaan..


Als je hem ook als shank wil gebruiken is het natuurlijk prima. Ik heb zowel BA shanks als snaffles gehad en vind de shank toch wat "onrustig" door de wiebelende scharen als je er alleen een trensteugel aan hangt. Je koopt BA in allerlei prijsklassen, de Pullman is een wat duurdere, maar wel hele fijn en stabiele uitvoering.
De trens uitvoering is eigenlijk wel beter geschikt als je alleen op trens wil rijden. Voordeel is dat je op deze manier de overstap van trens naar shank makkelijker kan maken; eerst puur op de trens, dan op de shank met 2 teugels ( kan je jouw paard voorzichtig aan de shank werking laten wennen en als dat goed gaat haal je uiteindelijk de trens teugel er af; daar zijn deze bitten eigenlijk voor bedoeld).

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 07:57 



 
Profiel   

Keuze gemaakt en bit gaat terug en wordt geruild voor de snaffle-versie een maatje kleiner :j
Als hij hier fijn op loopt en we zijn aan shanks toe koop ik dan wel de shank versie.

Nu hopen dat hij dit wel fijn vindt in zijn mond..

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 08:10 



 
Profiel   

-Namiro- schreef
Keuze gemaakt en bit gaat terug en wordt geruild voor de snaffle-versie een maatje kleiner :j
Als hij hier fijn op loopt en we zijn aan shanks toe koop ik dan wel de shank versie.

Nu hopen dat hij dit wel fijn vindt in zijn mond..


Goed idee! Succes, de meeste paarden vinden het Billy Allen mondstuk fijn. Ik heb het bij diverse paarden gebruikt, ook paarden die echt een hekel hebben/ hadden aan te beweeglijke mondstukken en die liepen er goed op.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 11:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen