Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Western zadel gevaarlijk?

 
Profiel   

Hoi,

Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen! :D

Een vriendin van mij is bezig met de aankoop van een jong paard en daarom ook vooral heel erg bezig met haar veiligheid. Ik heb daar zelf nooit zo bij stil gestaan omdat mijn paard inmiddels 10 is en vrij braaf. Zij kijkt niet naar westerntack maar gewoon naar Engels spul, maar onder andere veiligheids beugels etc.

Daarom ging ik opeens nadenken: als ik van mijn paard val dan ben ik met de super degelijke tack absoluut niet blij als ik in mijn beugels blijf hangen, want die gaan gegarandeerd niet los. Zelfde geldt als ik val en met mijn jas/shirt achter de knop blijf hangen.

Tja het is natuurlijk altijd 'als'. Maar toch vraag ik mij af wat zijn jullie meningen/ervaringen? Zal een jas/shirt bijvoorbeeld direct kapot knappen wanneer het achter de knop blijft hangen met zoveel kracht en geweld? Is er iets waarmee fenders ook los springen wanneer er te veel druk op ontstaat?

Nou brand maar los met jullie ervaringen! :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 17:17 



 
Profiel   

Er zijn bij mijn weten wel degelijk ook western veiligheidsbeugels te koop, meende ze ook al eens gezien te hebben bij euro-horse.
Dan schijnt het zo te zijn dat boots met leren zolen veiliger zijn dan boots met rubber zolen omdat je met lederen zolen makkelijk uit de beugels glijd als je eraf valt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 17:32 



 
Profiel   

Er bestaan idd al veel langer veiligheidsbeugels voor westernzadels. En ik heb het nog niet meegemaakt dat bij een val (of even dom afstappen dat de jas of trui/shirt blijft hangen aan de knop daar niet iets krak zei :+ :D En wat Vriendelijk al schrijft, leren zolen onder de schoenen zorgen ook dat je minder snel blijft hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 17:55 



 
Profiel   

Die westernveiligheidsbeugels die Euro Horse verkoopt, heb ik (ik weet niet of ze ze nu nog verkopen, ze staan niet meer in de webshop, zo lijkt het).
Gelukkig heb ik ze nog niet moeten uittesten en ik hoop dat zo te houden, maar het systeem op zich werkt goed en als je niet weet dat het een veiligheidsbeugel is, dan zie je het niet eens.

Met een westernknop is het inderdaad wel zo dat je moet opletten dat je geen te losse kledij draagt, waarmee je kan blijven vasthaken.
Ik heb het zelf al wel eens ervaren bij het afstappen, dat ik met m'n T-shirt bleef hangen aan de knop :D Op zo'n moment natuurlijk geen ramp, maar ik denk dat het bij een eventuele valpartij minder leuk is als je blijft hangen met een kledingstuk aan die knop ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 18:16 



 
Profiel   

In endurance wordt ook veel met fenders gereden. Er zijn allerlei beugels met korfjes eraan voor de veiligheid. Die kunnen ook aan Western-fenders lijkt me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 18:16 



 
Profiel   

Ik heb wel eens een kledingstuk kapot getrokken aan de knop, buitenritje met een boomstammetje op het pad, bleef tijdens het meegaan met de sprong hangen en daarna stuk dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 18:45 



 
Profiel   

Ik rijd zelf met westernzadel. Ik vind dat met name die knop gevaarlijk kan zijn. Die kan op je borstbeen komen of op andere plekken als je over de hals voorover valt. := Daarom vind ik dat je niet met een westernzadel zou moeten springen, en al helemaal niet als het paard daar onervaren in is. Een net beheerst sprongetje is uiteraard geen probleem.

Tegelijkertijd vind ik die knop ook een zegen, juist ook met groene paarden. Ik heb, toen mijn paard nog groen was, geleerd om in onzekere situaties altijd die knop te pakken. Gewoon voor de zekerheid. Ik was er een paar keer goed af geklapt, dus dan word je toch angstig. Overigens heb ik bij het vallen nooit last gehad van het zadel.
Je voelt je door die knop zekerder waardoor de situatie uiteindelijk ook goed verloopt. En misschien wel het belangrijkste: je gaat niet per ongeluk in de mond zitten hangen omdat je ergens steun zoekt of je evenwicht probeert te bewaren. Je gaat ook niet onnodig klemmen of zo. Je zit eigenlijk als op een cuttingpaard; het paard kan bewegen wat het wil, jij gaat nergens heen.

Het zit er bij mij zo in gebakken dat ik het nog steeds doe. Zie ik een potentieel gevaarlijke situatie aankomen dan pak ik automatisch de knop. Paard merkt er niks van, en dus gebeurt er ook niks.
Ik zou dat missen bij een engels zadel, waardoor ik me toch ook onzekerder zou voelen, met name op een jong paard. Maar het is maar net wat je gewend bent natuurlijk. Ik zou het niet willen missen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 19:15 



 
Profiel   

Ik rij meer dan 25jr op western zadels en vind ze eigenlijk niet gevaarlijk. Ook om me heen niet vaak ervaren dat mensen veel eraf vallen of dan vast bleven zitten.

Mijn man is 2x echt hard gevallen van jonge paarden en nooit vast blijven hangen.

De beugels zijn anders dan bij engelse zadels en ik vind de fender ook behoorlijk een andere functie hebben dan beugelriemen. Een fender is toch wat stijver.
Vroeger met engelse zadels wel veiligheidsbeugels gehad, maar alleen bij springen eigenlijk.

Ik heb altijd laarzen met gladde zool en ariat stalschoenen, maar vind de laatste naar met rijden en veel te stroef, dus dat zou ik dan weer niet kiezen met rijden.

Ik had vroeger een spijkerjack met knopen en had een 4 jarige stuiterbal. Buiten langs de weg stuiterde hij alle kanten op en ik kwam met mijn jas vast aan de knop. Stom stom stom dacht ik, ik spring eraf en toen hing ik helemaal.........
Een spijkerjack gaat niet zomaar kapot en al helemaal niet met mijn gewicht(je)

Heel snel bedacht ik dat ik de singel los moest maken en stond toen met zadel en al naast meneer. Weer zadel erop, jas los en verder gereden.

Heb voorheen ook wel gesprongen met een western zadel tot ongeveer 80cm en nooit echte problemen gehad. Maar een beetje spring ervaring van ruiter en paard helpt wel. Toen die ruin nog nooit had gesprongen en de afstand en hoogte nog niet altijd goed uit kwam, heb ik de knop weleens gevoeld. Maar goed, eigen schuld, dikke bult dan.

Je kan veilige beugels kopen, maar verder hangt veiligheid toch wel van heel veel meer af. Kleding moet veilig zijn. Ik gaf les, maar echt nooit aan mensen die bijv op gympen reden.
Bij maneges lees je ook weleens dat bovenkleding veilig moet zijn en geen sieraden die voor gevaar kunnen zorgen, je kunnen beschadigen of in de weg zitten.
Risico's waar mogelijk vermijden en een goede cap op.

Er kan altijd iets gebeuren, maar kan overal en altijd.

En ik zal wel weer mensen tegen hun schenen schoppen, maar vaak zie je bij de western sport toch meer relaxter ruiters. Ruiters die goed op hun kont zitten, goed mee gaan in bewegingen, niet stijf en gespannen op het paard zitten etc.
Hoe beter je zit, hoe beter je mee kan bewegen met een evt gekke sprong. Mensen die gespannen zitten, vallen eerder en vaak ook harder. Daarom is goed op je kont zitten en goed ademhalen zo belangrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-21 02:21 



 
Profiel   

@Petrichor: als je zoekt op Bokt op veiligheidsbeugels kom je er al genoeg tegen. Zelf heb ik verschillende soorten gehad, maar gelukkig nooit uit hoeven proberen.
Een 'ophanging' aan de knop heb ik wel gehad, zeker als je een Barrel of cutting zadel met een hogere knop, maar qua kleding kun je daar zelf een hoop aan doen.
Wat ik me heb aangeleerd is je hand over/om de knop leggen als een soort stootbuffer als er aanleiding toe dreigt, geeft ook een 'vaster' gevoel :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 12:09 



 

Die knop heeft mij meerdere keren van een valpartij gered juist

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 13:24 



 
Profiel   

Het ligt eraan wat voor soort westernzadel je hebt. De knop is bij de div rijstijlen verschillend. Ik heb een heel lage, brede knop.
Ik heb het zadel al 30 jaar en heb me er nooit onveilig in gevoeld. Sterker nog, door de diepe zit en de knop ervoor voel ik me veel beter zitten dan op een engels zadel.
Ik ben best wel wat keren (nogal hard) "afgestapt" van mijn paard. Gevallen dus. En de hoorn, of knop, heeft daar noch een positieve, noch een negatieve rol bij gespeeld.
Ik spring ook lage sprongen.

Wel heb ik twee maal in mijn leven de hoorn vervloekt, hahaha.
Een keer reed ik in een onderlinge engelse springwedstrijd mee. Mijn paard weigerde eerst en toen ging hij toch, ik kwam met mijn bloes over de hoorn en bij het terugkomen in het zadel ging door de kracht al mijn drukknopen van mijn bloes los. Zat ik daar luid en duidelijk in mijn halve blootje.

De tweede keer was wel link. Ik was met een groep ruiters in een bos aan het galopperen en mijn paard werd vrolijk en begon enorm te knetteren en bokken. Door een heel hoge bok kwam ik vóór de hoorn op de hals van mijn paard terecht. Het was rottig om weer terug te komen in het zadel, maar dat is de enige keer dat ik er in gevaar door had kunnen komen.

Aan mijn fenders heb ik veiligheidsbeugels uit Australië, die vond ik het mooist passen bij mijn zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 18:29 



 
Profiel   

De beugels zijn geen probleem bij western. Maar ik ben al wel eens op de knop gebokt. De knop helpt bij mij niet als houvast, want ik pak hem niet vast als er gebokt wordt. Dat op de knop landen is best pijnlijk. Dus als je dat overkomt, dan kun je zeggen dat het zadel gevaarlijk is.
Maar aan de andere kant, ik merk geen verschil in waar ik steviger in zit. Engels of western maakt bij mij niet uit.
Maar als ik een paard inrij, dan pak ik wel een Engels zadel. Dat stapt net wat makkelijker op vind ik en is wat lichter met de eerste keren zadelen. Een paard wat de singel niet fijn vindt is overigens weer iets makkelijker te zadelen met een westernzadel, als ze dan eens meppen naar de singel en je laat de riem los valt de boel niet meteen op de grond.
Maar met de eerste keren opstappen heb ik liever een simpel Engels zadeltje. ZE hangen ook wat fijner als je met je borst over het zadel ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 07:48 



 
Profiel   

Ik heb maar 1 keer iets vervelends meegemaakt, dat is tijdens een mega bokpartij vóór de knop terechtkomen. Terugkrabbelen in het zadel gaat echt bijna niet!!! en dan verlies je door die houding je beugels ook niet makkelijk... verder voel ik mij in mijn westernzadel veel veiliger dan in een engels zadel, maar dat zal gewoon gewenning zijn denk ik...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 08:05 



 
Profiel   

Ik voel mij in een westernzadels ook veiliger dan in een Engels zadel, mijn westernzadels houdt mij echt 'vast'. Knop is fijn om je even aan vast te houden als er wel iets is. Ik heb er wel vanaf dag 1 veiligheidsbeugels aan gehad, ook omdat ik een mega paard heb, en ik zelf nogal klein ben. Als ik blijf hangen met mijn voet, dan raak ik de grond niet eens en hang ik altijd tussen de benen. Oftewel, ik ga niet loskomen. Maar goed, opgelost met deze beugels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 08:18 



 
Profiel   

rina schreef
Er bestaan idd al veel langer veiligheidsbeugels voor westernzadels. En ik heb het nog niet meegemaakt dat bij een val (of even dom afstappen dat de jas of trui/shirt blijft hangen aan de knop daar niet iets krak zei :+ :D En wat Vriendelijk al schrijft, leren zolen onder de schoenen zorgen ook dat je minder snel blijft hangen.


Ik wel. Twee keer zelfs. En beide keren een dame die met haar BH (!!!) aan de knop vastraakte bij een val. De ene is er niet zo goed vanaf gekomen. Ze is een heel eind meegesleurd, het paard heeft haar meerdere keren geraakt. Ze had een dubbele open beenbreuk en is nooit meer op een paard gestapt.
De andere raakte ook met haar BH vast. Het paard begon van schrik keihard te spinnen, en zo is ze er dan af gekatapulteerd. Ook wat breuken en kneuzingen.

Die krengen gaan dus echt niet kapot! En nederige ondergetekende rijdt sindsdien altijd met een sporttopje :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 08:46 



 
Profiel   

Ik ben ook na een val blijven hangen aan de knop en ruim 40 meter meegesleurd gelukkig ben ik niet zo van strak aansingelen en zakte mijn zadel naar onder waardoor ik los kwam … ik ervaar soms het strakker in de zadel zitten als nadeel want als het snel van een paard af wil is dat niet zo makkelijk aa bij een engels zadel dus het heeft 2 kanten

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 08:58 



 
Profiel   

germie schreef
De beugels zijn geen probleem bij western. Maar ik ben al wel eens op de knop gebokt. De knop helpt bij mij niet als houvast, want ik pak hem niet vast als er gebokt wordt. Dat op de knop landen is best pijnlijk. Dus als je dat overkomt, dan kun je zeggen dat het zadel gevaarlijk is.
Maar aan de andere kant, ik merk geen verschil in waar ik steviger in zit. Engels of western maakt bij mij niet uit.
Maar als ik een paard inrij, dan pak ik wel een Engels zadel. Dat stapt net wat makkelijker op vind ik en is wat lichter met de eerste keren zadelen. Een paard wat de singel niet fijn vindt is overigens weer iets makkelijker te zadelen met een westernzadel, als ze dan eens meppen naar de singel en je laat de riem los valt de boel niet meteen op de grond.
Maar met de eerste keren opstappen heb ik liever een simpel Engels zadeltje. ZE hangen ook wat fijner als je met je borst over het zadel ligt.


Als je gaat inrijden, heeft een paard allang aan het gewicht kunnen wennen. Eerst een pad, dan een ouder zadeltje en dan wat hangen. Sommigen gebruiken een dummy, is maar net wat iemands methode is en hoe snel het moet......
Ik hang en ga zitten zonder zadel.
Meeste western trainers zullen ook geen engelse zadels in huis hebben en zoals eerste keren longeren met een western zadel is het ook anders omdat de fenders anders zijn. Je gaat bij een engels zadel niet de beugels alle kanten op laten gaan.
Bij bokken of steigeren, maar ook een flinke race partij nooit de knop van dichtbij gezien. Je moet op je kont zitten en mee gaan in de beweging.


sevke schreef
rina schreef
Er bestaan idd al veel langer veiligheidsbeugels voor westernzadels. En ik heb het nog niet meegemaakt dat bij een val (of even dom afstappen dat de jas of trui/shirt blijft hangen aan de knop daar niet iets krak zei :+ :D En wat Vriendelijk al schrijft, leren zolen onder de schoenen zorgen ook dat je minder snel blijft hangen.


Ik wel. Twee keer zelfs. En beide keren een dame die met haar BH (!!!) aan de knop vastraakte bij een val. De ene is er niet zo goed vanaf gekomen. Ze is een heel eind meegesleurd, het paard heeft haar meerdere keren geraakt. Ze had een dubbele open beenbreuk en is nooit meer op een paard gestapt.
De andere raakte ook met haar BH vast. Het paard begon van schrik keihard te spinnen, en zo is ze er dan af gekatapulteerd. Ook wat breuken en kneuzingen.

Die krengen gaan dus echt niet kapot! En nederige ondergetekende rijdt sindsdien altijd met een sporttopje :)


Jeetje, dat meen je? Ik vind het vreselijk naar hoor, maar hoe dan? Je hebt meestal toch nog kleding over je bh? En je bh zit ook vrij hoog?

Ik heb het 1x in een rotsituatie dus met een jas gehad, maar was dan wel de onderkant tussen 2 knopen. Was een jeans jack met knopen.
En eigenlijk was het echt mijn eigen fout of ik had het misschien kunnen voorkomen.


candalisa schreef
Ik ben ook na een val blijven hangen aan de knop en ruim 40 meter meegesleurd gelukkig ben ik niet zo van strak aansingelen en zakte mijn zadel naar onder waardoor ik los kwam … ik ervaar soms het strakker in de zadel zitten als nadeel want als het snel van een paard af wil is dat niet zo makkelijk aa bij een engels zadel dus het heeft 2 kanten


Jeetje, dan heb je echt mazzel gehad, 40m is gewoon de hele bak door zeg maar.

Toen ik die ene keer langs de weg vast zat, heb ik gelukkig de singel los kunnen krijgen en met zadel en al eraf gegaan. Maar ik singel ook niet strak aan, dus ging gelukkig vrij makkelijk.

Ik ervaar een western zadel niet als strakker zitten. Zelf ben ik nog nooit gelanceerd, maar wel met paard en al gevallen. Maar ik heb wel andere dingen waardoor ik me wel of niet veilig voel. Ik had altijd ariat stalschoenen, maar vond die bijv te stroef.
Ik rij dus altijd met mijn laarzen, zelfs als het kort is. Ik heb altijd mijn eigen beugels. Dat is met leren voetbed en die zijn nieuw echt even vreselijk.
Maar samen vallen is ook heel naar.

Mijn man is wel 2x flink hard eraf gegaan en liet zich dan ook wel eraf vallen. Maar vorig jaar is hij nog op de meeste idiote manier, in slow motion van mijn best hele brave ruin gevallen............Ik zag het gebeuren en ging best soepel, maar errrrrrrrrrggggggggg langzaam.
Deze keer konden we gelukkig lachen, maar ik was vooral verbaasd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 12:41 



 
Profiel   

Ik had 'n kennis die met haar jaszak aan de knop bleef hangen met afstappen! En kom dan maar eens los!
Moest haar een voetje geven want ze hing er gewoon aan te bungelen, gelukkig bij een braaf paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 12:44 



 
Profiel   

Ik ben volgens mij ook wel eens met mijn jas eraan blijven hangen. Niet heel dramatisch gelukkig.. Paard is gewend om stil te blijven staan bij op- en afstappen dus die keek eens achterom.. 'wat doe jij nu weer, baas :roll: '
Maar met met een lange jas zit je dan nog bijna in het zadel, dus dat was een kwestie van even in de beugel stappen en jas los halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 13:01 



 
Profiel   

In principe begrijp ik dat dat gevaarlijk kan zijn, maar dat kan ook net zo snel met een ander zadel gebeuren. (ik heb mijn been gebroken doordat ik bleef haken aan een 'normaal' zadel.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 13:23 



 
Profiel   

@superpony : bij het vallen. T-shirt scheurde direct, maar in beide gevallen raakte de bh over de knop.
Echt toevallig dat ik nu zo twee mensen goed ken die dit voorhadden. Bij één van de twee was ik erbij. Het paard rende keihard weg over een bospad, en de ruiter hing aan haar bh vast en werd als een lappenpop meegesleurd. Eerlijk gezegd dachten we dat ze het niet overleefd had. :\

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 13:53 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Ik ben volgens mij ook wel eens met mijn jas eraan blijven hangen. Niet heel dramatisch gelukkig.. Paard is gewend om stil te blijven staan bij op- en afstappen dus die keek eens achterom.. 'wat doe jij nu weer, baas :roll: '
Maar met met een lange jas zit je dan nog bijna in het zadel, dus dat was een kwestie van even in de beugel stappen en jas los halen.


Ja, als het met op-of afstappen gebeurt heb je vaak wel de mazzel dat ze dan stil staan. Dan is het me ook wel even gebeurt, maar was het kort.
Ik besef me aan de andere kant wel dat er ook veel ongelukken gebeuren met op-en afstappen en je altijd mazzel hebt dat de paarden braaf zijn.

Ik stap zelf af met mn voet in de beugel en heb gelukkig kleine paarden. Maar heb ook weleens op een groter paard van een klant of kennis gereden ene stukje en brak dan bijna mn enkel met afstappen. Inschattingsfoutje van de hoogte......


itsjustme593 schreef
In principe begrijp ik dat dat gevaarlijk kan zijn, maar dat kan ook net zo snel met een ander zadel gebeuren. (ik heb mijn been gebroken doordat ik bleef haken aan een 'normaal' zadel.)


Dat is ook gewoon zo. Ik heb zoveel nare vallen gezien, dat je er maar niet altijd bij stil moet staan. En het gekke is soms, dat ik echt weleens heb gedacht dat iemand niet meer op zou staan, iemand het zand en stof afveegt en weer opstapt.
Maar een ander heel charmant eraf gaat en een arm op 3 plekken breekt bijvoorbeeld.

Ik rij nu langer western dan ik engels heb gereden, maar heb met zowel dressuur als springen meer mensen ook eraf zien vallen dan in het western.
En dan heel eerlijk, maar heel rot om te horen, zijn de mensen die eraf vielen toch vaak de beginners bij de Wran. Vaak door veel spanning.

Bij alle shows van dr DRHA heb ik geloof ik echt nog nooit iemand eraf zien vallen. Ook niet met losrijden.


sevke schreef
@superpony : bij het vallen. T-shirt scheurde direct, maar in beide gevallen raakte de bh over de knop.
Echt toevallig dat ik nu zo twee mensen goed ken die dit voorhadden. Bij één van de twee was ik erbij. Het paard rende keihard weg over een bospad, en de ruiter hing aan haar bh vast en werd als een lappenpop meegesleurd. Eerlijk gezegd dachten we dat ze het niet overleefd had. :


Ja, vreselijk om te zien en mee te maken. Krijg er alleen geen beeld bij hoe ik met mn bh bij mn knop kom, maar tijdens een gekke val kan er van alles gebeuren.

Een paar jaar geleden stond ik een paard een deken op te doen. Ik raak met de deken het schrikdraad en het paard schrikt en spurt flink weg in galop. Ik viel en kwam tussen de benen terecht en ben een stuk meegesleurd.
Mijn man reed in de bak naast me en zag het net niet, maar ik zelf dacht wel even; daar ga ik.

En het erge is, dat ik nog bij was en me daarna alleen druk maakte om de paarden.......
Ben in de auto gestapt, was nat en koud. Onderweg twijfelde mn man, rijdt naar de seh en daar hebben ze met plank en al uit de auto gehaald. Dreigde het dak van mn auto te halen............ik helemaal in paniek.
Had niks gebroken, maar allemaal zwellingen in mn rug, dus even plat gelegen.

Dan val je er nooit af, ben je naast een paard bezig en dan zoiets. Ben met mn andere ruin wel samen lelijk gevallen, maar hij heeft mij "gered" en is toen zelf wel geblesseerd geraakt helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 15:19 



 
Profiel   

Ik kan niet zeggen dat ik het idee heb dat ik meer opgesloten zit in een westernzadel. Het meest 'vaste' zadel vind ik nog steeds een springzadel. Maar goed, dat is ook mijn favoriete zadelmodel natuurlijk.
Met lichtrijden heb ik wel eens even gehad dat de jas achter de knop bleef hangen. Maar met bokken zat ik gelukkig nooit vast. Maar ik heb best wel wat paarden zadelmak gemaakt, maar geen 1 met westernzadel. Dat komt natuurlijk ook omdat ik langer Engels rij dan western. Ik begrijp ook dat niet iedereen meerdere zadels heeft, als je puur en alleen western rijdt, dan doe je het met wat je hebt en omdat het het einddoel is.
Ik zie een westernzadel niet als gevaarlijk. Van een paard afvallen kan altijd, het soort zadel maakt in mijn ogen niet veel uit. En soms val je ogenschijnlijk niet hard, maar verkeerd. Tja, paardrijden is nu eenmaal niet de veiligste hobby. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 17:08 



 
Profiel   

Een van de allereerste keren dat ik met westernzadel reed bleef ik bij het afstappen met mijn jas aan de knop hangen. En dat was dus op mijn dressuurpaard van 1,70 m (waar ik een goedkoop westernzadel voor gekocht had voor de fun) dus ik bungelde een eindje boven de grond. Gelukkig had ik een heel braaf paard en stond ik toen nog op een pensionstal en waren er mensen die mij konden helpen, want ik kon helemaal niks meer. :D

Ik ben in de 25 jaar dat ik western rijd (reed, rijd momenteel niet meer) maar 1 keer gevallen en daarbij bleef ik wel met mijn voet in de beugel hangen en daardoor ging mijn enkel uit de kom en brak. Dat was van een 5-jarige Paint die een vriendin wilde kopen en die ik voor haar uittestte. Paard was net zadelmak en bokte in galop ineens op de volte en sprong daarbij de andere kant op. Ik viel niet hard maar bleef dus wel met mijn voet hangen waardoor de enkel uit de kom schoot en ik mijn enkel brak. Had ook nog een rib gebroken. Vriendin heeft het paard niet gekocht. :+

Maar toch kan ik niet zeggen dat ik een westernzadel gevaarlijker vind. Ik ben vroeger met een dressuurzadel ook in de beugel blijven hangen en een stukje meegesleurd (pony stond gelukkig al snel weer stil). Je moet geluk/pech hebben met hoe je valt. Het beste is gewoon blijven zitten. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 16:36 



 
Profiel   

Astrid exact! Je kunt echr helemaal niks meer als je daar bungelt.. Eigenlijk best gevaarlijk! Ik let er iig altijd op met afstappen. Want stel je paard spurt er in paniek vandoor.... En dit was een paard van 1.48 en ze hing al te hangen :')
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 18:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen