Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Western zadel gevaarlijk?

 
Profiel   

Ik ben ook een keer met mijn BH achter de knop blijven hangen. Paard schoot achterwaarts de walkant van een kanaal af naar beneden. Wilde zich toen omkeren halverwege waarop ik alle zeilen bij moest zetten om hem weer naar boven te krijgen ipv opzij. Hij was dan op zeker komen te vallen. Omdat we flink schuin stonden boog ik wat naar voren en toen hij daarop een sprong voorwaarts maakte schoot de knop onder mijn BH, gewoon door de bovenkleding. Was bijzonder blij dat hij niet het water in rolde want het koste nog flink wat moeite om weer los te komen. Bovenkleding en BH waren beide nog heel na deze actie.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 08:17 



 
Profiel   

Gewoon geen BH dragen dus :D Problem solved.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 08:52 



 
Profiel   

Ik ken iemand die met haar bh aan de knop is blijven hangen, vraag niet hoe en het is goed afgelopen, maar moest er gewoon aan denken bij dit topic ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 09:00 



 
Profiel   

Goh, ik rijd nu zo'n 15 jaar western, maar ik heb niet het idee dat een westernzadel onveiliger is eigenlijk :n
Wat ook al elders geschreven werd: je zit er behoorlijk vast in en de knop is echt heel handig bij jonge paarden, als je je een keer onzeker voelt.
Maar eerlijk is eerlijk: als de situatie enigszins gevaarlijk wordt, stap ik gewoon af. En dat kan ik zowel met een westernzadel, als met een engels zadel heel snel :) Het mooie is dat je dan ook de cyclus doorbreekt, meestal staat een paard dan raar te kijken van hé :? Meestal is het dan zo dat ik weer opstap en verder ga. In die jaren western ben ik ook maar één keer gevallen en dat was gewoon een stomme actie, geheel aan mijzelf te danken. Stond even te kletsen na mijn les, paard was compleet ontspannen... beugels uit, teugels los op de hals en mijn paard schrikt ineens van een duif die wegvliegt. Schiet even weg in galop en tja, daar ga je dan. Gewoon laten vallen :+

Een jong paard inrijden vind ik juist prettig met een westernzadel, al moet ik zeggen dat ik nu bij mijn jonkie met een barebackpad bezig ben, omdat het zadel van mijn oudere paard never nooit gaat passen op mijn jonkie. Alhoewel hij het trouwens al wel een paar keer op zijn rug gehad heeft hoor, puur om te wennen, maar omdat het te smal is ga ik er dus niet op zitten :)
De manier van inrijden zoals ik die vanuit de western ken is juist heel erg gericht op veiligheid en dat vind ik dan wel weer prettig. Veel aanleren vanaf de grond, vanaf jonge leeftijd het paard in aanraking laten komen met gekke dingen, grondwerk, lange lijnen zodat de teugelhulpen al bekend zijn... op een gegeven moment is het weinig anders dan opstappen en wegrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 09:23 



 
Profiel   

Achterom schreef
e manier van inrijden zoals ik die vanuit de western ken is juist heel erg gericht op veiligheid en dat vind ik dan wel weer prettig. Veel aanleren vanaf de grond, vanaf jonge leeftijd het paard in aanraking laten komen met gekke dingen, grondwerk, lange lijnen zodat de teugelhulpen al bekend zijn... op een gegeven moment is het weinig anders dan opstappen en wegrijden.


Die instelling heb ik ook, en Clinton Anderson zegt bv ook de vaker je jezelf van de grond opraapt de beter je grondwerk wordt :D En zo is het ook, als het op de grond al niet lekker gaat stap ik al niet eens op. Dan weet ik nl dat ik op de grond nog werk te doen heb.

Bepaalde dingen die hier verteld worden, zal best voorgekomen zijn, maar vallen voor mij toch wel onder het uiterste aan ongevallen. En is imo minder afhankelijk van het zadel dan de omstandigheden. Bij een engels zadel, ook omdat iedereen de beugelhaak dicht doet als ze de beugelriemen erin haken, kan je ook makkelijk genoeg blijven hangen in de beugel en meegesleurd worden. Wat, ik heb het zelfs al gehad dat ik bij het afstappen van een engels zadel met mijn jas bleef hangen. Zelfs op een engels zadel is dat mogelijk :j Maar ik vind daarom niet het ene of andere soort zadel gevaarlijker. Paardrijden zelf is gewoon gevaarlijk, en toch we blijven het doen :P :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 10:45 



 
Profiel   

Als je met lichtrijden achter de knop blijft hangen, gaat er iets niet goed. Met lichtrijden moet je lichtjes iets omhoog uit het zadel komen. Geen meters naar voren.... En lichtrijden in een westernzadel is gewoon iets wat vrijwel iedereen doet en kan.

Ik snap nog steeds niet hoe je je BH om de knop krijgt, maar dat is en blijft dan wel een stom ongeluk. Je kan ook van de trap vallen, ook al woon je al 20jr in hetzelfde huis......

Qua beugels vind ik engelse zadels eerder gevaarlijk. Ja, daar heb je alle veiligheids beugels. Heb vroeger wel met die elastieken aan de zijkant gehad bij het springen. Maar als je voet in de beugel zou blijven zitten, beweegt die hele beugelriem mee. Dat kan een voordeel zijn, maar ook een nadeel.
Een fender is veel stugger en blijft meer op zijn plek. Dan zou in theorie alleen je voet weer uit, de vaak bredere, beugel moeten komen.

Maar veel western ruiters hebben een goede, ontspannen zit en gaan goed mee in onverwachte bewegingen. Dat zie ik echt veel minder bij engelse ruiters.

Met inrijden, vind ik het fijner om zonder zadel te gaan hangen en de eerste keren te gaan zitten. Wel het paard aan een pad en later een zadel te laten wennen, maar zodra je zelf gaat hangen, zitten zonder zadel werkt gewoon heel fijn. Wordt ook nog wel gebruikt hier en daar.

Ik weet dat mensen het heel stoer vinden als rodeo filmpjes worden gedeeld en men de trainer/ruiter dan geweldig vindt, maar het is gewoon helemaal niet nodig bij ene goede voorbereiding en stapsgewijs uitbreiden. En hoe ze het ergens anders of vroeger deden is natuurlijk nooit een argument, want dan kan je nog 100 voorbeelden aanbieden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 12:29 



 
Profiel   

Ik bleef van de week met afstijgen met mijn airvest aan de knop hangen. Gelukkig heb ik niet zo'n groot paard en bleef ze braaf staan. Ik heb het vest uit moeten doen om mezelf te bevrijden.
Ook met lichtrijden blijf ik wel eens met dat vest achter de knop hangen, maar dan zit ik niet echt vast. Zit er wel aan te denken om een ander model te kopen, maar die dingen zijn stervensduur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 12:39 



 
Profiel   

Tinka schreef
Ik bleef van de week met afstijgen met mijn airvest aan de knop hangen. Gelukkig heb ik niet zo'n groot paard en bleef ze braaf staan. Ik heb het vest uit moeten doen om mezelf te bevrijden.
Ook met lichtrijden blijf ik wel eens met dat vest achter de knop hangen, maar dan zit ik niet echt vast. Zit er wel aan te denken om een ander model te kopen, maar die dingen zijn stervensduur.


Wat voor zadel heb je dan? Een ander vest, trui is goedkoper.......

Maar ik zou mezelf eens laten filmen als je lichtrijdt, want je moet lichtjes omhoog, niet naar voren. Ik rij meestal wel een paar rondjes licht en buiten best een flink stuk, maar kom echt nooit een knop tegen. Heb 3 verschillende western zadels en de paarden lopen ook verschillend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 12:59 



 
Profiel   

Bij mij kruipt een tshirt wel eens omhoog en als het dan wappert, dan zou het kunnen gebeuren lijkt mij.
Met mijn jas heb ik wel eens even kort achter de knop gezeten, dat kan dan zelfs gebeuren met doorzitten. Je zit niet echt vast, maar haakt wel even zeg maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 13:08 



 
Profiel   

superpony schreef
Tinka schreef
Ik bleef van de week met afstijgen met mijn airvest aan de knop hangen. Gelukkig heb ik niet zo'n groot paard en bleef ze braaf staan. Ik heb het vest uit moeten doen om mezelf te bevrijden.
Ook met lichtrijden blijf ik wel eens met dat vest achter de knop hangen, maar dan zit ik niet echt vast. Zit er wel aan te denken om een ander model te kopen, maar die dingen zijn stervensduur.


Wat voor zadel heb je dan? Een ander vest, trui is goedkoper.......

Maar ik zou mezelf eens laten filmen als je lichtrijdt, want je moet lichtjes omhoog, niet naar voren. Ik rij meestal wel een paar rondjes licht en buiten best een flink stuk, maar kom echt nooit een knop tegen. Heb 3 verschillende western zadels en de paarden lopen ook verschillend.

Zo'n airvest kost 500 euro, een ander shirt is wel goedkoper, maar daar zit natuurlijk geen airbag in

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 13:11 



 
Profiel   

Ow, zo een airvest. Dacht dat het een merk was.

Ja, dat zal wel een aardig dik, stug ding zijn, denk ik. Moeilijk te zeggen. Pas je goed in je zadel?

Er zijn veel western zadels. Ik heb altijd reining modellen en hou niet van opgesloten zitten. Maar het is echt belangrijk om met lichtrijden lichtjes omhoog te gaan. Niet heel hoog, maar lichtjes en nooit naar voren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 13:16 



 
Profiel   

Heeft ook wel wat met de beweging van je paard te maken ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 13:20 



 
Profiel   

Ik heb nu gereden op reiningzadels, een roper zadel en een trailzadel. Bij het roperzadel heb ik dus wel even een kort moment gehad dat een jas om de knop schoot, ook met doorzitten.
Met mijn trailzadel zou ik zelfs wel een klein sprongetje durven maken, want verlichte zit gaat daarin erg eenvoudig. Dus het model van het zadel zal zeker uitmaken.
En dan misschien ook hoe je lichtrijdt. Er zijn mensen die inderdaad te veel gaan staan.

Ik denk dat het te maken heeft met hoe het paard loopt, het zadel en hoe iemand dan eventueel lichtrijdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 13:22 



 
Profiel   

Ohja ik heb ook weleens de knop in m'n bovenbeen gehad toen ik er af viel. Weken lang een enorme bloeduitstorting gehad, dat was wel minder fijn van die knop op 't zadel, maar ja hij heeft me ook weleens gered van een val.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 13:25 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
Heeft ook wel wat met de beweging van je paard te maken ;)


Nou, ik heb in mn leven toch echt al veel verschillende paarden gereden en je mag gewoon echt niet hoog omhoog en zeker niet naar voren vallen. Het heet LICHTrijden. Maar meeste mensen leren alleen staan zitten op het goede been, maar totaal niet goed zitten en al helemaal niet goed lichtrijden.

Buiten rij ik wel wat meer licht en gaan ze soms ook veel harder dan in de bak, ook in draf, dus moet ik wel aanpoten. Maar je gaat mee in het ritme.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 13:34 



 
Profiel   

Summerdreams schreef
Ohja ik heb ook weleens de knop in m'n bovenbeen gehad toen ik er af viel. Weken lang een enorme bloeduitstorting gehad, dat was wel minder fijn van die knop op 't zadel, maar ja hij heeft me ook weleens gered van een val.


mag ik mag ik..............????? :+ }> :o :D

Zoooooooooooo zonde dat ik stopte met op de knopjes drukken. Mooiste val ever!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 13:35 



 
Profiel   

Regel 1 is hier met rijden is laarzen die gemakkelijk aan/uit gaan. Zo een keer een stagaire gehad, bleef met spoor in mecate hangen toen hij van een paard afviel (gekke dingen gebeuren). De laars kwam niet uit. Gelukkig dat paard er niet vandoor gingen dat hij stil genoeg stond dat hij het los kon maken. Hij was heel trots op deze perfect strak passende, handmade, laarzen. Maar dat is dus niet wat je wil met rijden.

Als je in de beugel blijft hangen, dan naar je buik proberen te draaien. Je voet komt dan wel los wanneer je voet draait. (Moet je wel net aan denken in zo’n moment.)

Ik rijd enkel wade en ranchcutter zadels, dus geen dunne horn. En verder sowieso nooit loswapperende kleren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 16:09 



 
Profiel   

Ow, ja!!! Dat!! Ik heb jaren les gegeven en eerste regel; ALTIJD laarzen met hak of echt goede rijschoenen. Staat iemand klaar met gympen, ben ik echt weg, gaat niet gebeuren.

En eigenlijk wil ik ook geen hele wijde kleding. Wil iemands zit en houding goed zien. 's winters weleens lastig natuurlijk, maar soms is iets mm en seconde werk en wil ik niet moeten zoeken door een wijde blouse.

Maar veel mensen die me kende, hadden vaak zelf al een hemdje of polo bijv in de broek. En eigenlijk hoort dat bij de western sport ook en zie je dat veel ruiters daar al aan gewend zijn.
Maar met kou krijg je wel de vesten en jassen natuurlijk. Maar denk dat wat niet lekker zit, ook minder te paard gebruikt wordt. Dat gaat je ook tegen staan lijkt me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 16:18 



 
Profiel   

superpony schreef
Summerdreams schreef
Ohja ik heb ook weleens de knop in m'n bovenbeen gehad toen ik er af viel. Weken lang een enorme bloeduitstorting gehad, dat was wel minder fijn van die knop op 't zadel, maar ja hij heeft me ook weleens gered van een val.


mag ik mag ik..............????? :+ }> :o :D

Zoooooooooooo zonde dat ik stopte met op de knopjes drukken. Mooiste val ever!!!


Ja jaaa helaas helaas O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 17:54 



 
Profiel   

Hier ook 1x blijven haken achter de knop met bodywarmer. Gewoon bij het afstappen. Ik lette zelf niet goed op. Het was een korte bodywarmer met een kleine rits erin maar toch.
Gelukkig een heel braaf paard die netjes bleef staan want ik bungelde ook aan het zadel zonder de grond te raken.Ik was al druk bezig de singel los te trekken toen de rits van de bodywarmer het begaf en ik los kwam.
Sindsdien let ik altijd extra op met het afstappen.

Toch zou ik nooit weer met een engels zadel willen rijden. Ik zit in een westernzadel veel comfortabeler.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 21:55 



 
Profiel   

Hier meermaals met mijn kleding over de knop gekomen tijdens het rijden. Dat was met mijn bomproeve mafje die dat weliswaar niet zo leuk vond want het rijdt niet zo lekker dus je zit tegen de beweging in maar ik kon ook makkelijk weer loskomen door mijn kleding weer over de knop terug te trekken. Je leert er vooral van dat je je bovenkleding zoveel mogelijk in je broekband moet stoppen, zoals hierboven al ergens genoemd.

Minder leuk was de knop in je buik krijgen als mafje in het bos onverwacht een noodstop maakt tijdens het draven of galopperen omdat ze ineens een als dode boom of dood bankje vermomde paardetende trol met honger ontdekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 22:01 



 
Profiel   

Maar als ik heel ver terug denk; Ik reed vroeger in de Engelse les en mensen dachten toch nog wel anders. Wij mochten sowieso geen wapperende kleding aan en ook geen kleding die achter het ( engelse ) zadel kwam. Dan zei de instructrice ook; doe je trui/blouse/shirt even in je broek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 22:59 



 
Profiel   

Ik ben vorige week nog gevallen. Paard schrok en ging bokkend door de bak heen. Ik ben pas sinds vier jaar voor het eerst weer in de zadel dus was helemaal overdonderd. Ben een keer goed voorover gevallen en kreeg het hoorn tegen mijn borst, uiteindelijk ging de zadel schuiven en viel ik er af. Behalve een blauwe borst heb ik nog gekneusde ribben overgehouden :+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 23:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen