Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Is dit een goede bosal?

 
Profiel   

Ik heb ‘m ooit eens overgenomen en een paar keer gebruikt met mijn haflinger. Dat ging prettig, maar ik heb er niet echt een fijne hanger bij en mijn haflinger is fijner te rijden met andere optoming en momenteel geblesseerd, dus hij hangt weer in de kast.

Ik zou mijn jonge paint tzt wel bitloos willen beleren en als ik ook wedstrijden wil rijden, kom ik automatisch bij de bosal uit.
Dus dan is de vraag: is deze wel of niet van bruikbare kwaliteit en hoe kan ik dat zien?

De mecate is in ieder geval van paardenhaar. Zover was ik al wel :+

Niet gevormd en niet de beste foto, maar:
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 16:23 



 
Profiel   

Stuur ElCid even pb. Die kan je zeker adviseren. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 16:34 



 
Profiel   

Hij lijkt me nu vrij smal en is het bruine geverfd?? Dat je 'ontkleurde' stukken ziet ??
De plekken voor de hanger lijken me ook vrij hoog te zitten. Vaak zie je dan dat de bakstukken vlak langs de ogen gaan lopen en bij teugelcontact er gevaarlijk dicht in de buurt kunnen komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 16:29 



 
Profiel   

rider schreef
Stuur ElCid even pb. Die kan je zeker adviseren. :D


Van een foto is het niet altijd even makkelijk te zeggen maar qua model is die niet zo gek ( de hanger moet vrij hoog zit/ de nosebutton moet vrij kort zijn ( 6 a 7 inch) omdat de release anders niet optimaal is). De hanger moet dicht langs de ogen liggen; als het te dicht in de buurt komt kan er een vetertje aan de hanger gemaakt worden om te zorgen dat die wat verder van het oog weg blijft. Ik vind het vlechtwerk van de shanks ( de zijkanten die tegen te wang liggen) erg grof. Dat is inderdaad gekleurd leer maar dat hoeft op zich geen probleem te zijn.
De vorm is niet goed; deze bosal moet nog helemaal gevormd worden om goed om het paarden hoofd te passen. De druppelvorm is hoe ze meestal van de werkbank afkomen maar dan sluit die niet goed aan op het paardenhoofd.
Een goede bosal moet vrij flexibel zijn en dus goed in vorm te krijgen zijn; dat kan alleen als de kern van rawhide is en dan is die ook goed in vorm te krijgen.
Daarbij moet de bosal qua wijdte en dikte van de nosebutton bij het paard passen.
Een te grote bosal zal teveel slagen van de mecate vragen en daarmee de werking negatief beïnvloeden, een te kleine zit te strak en werkt dus ook niet.

De mecate is erg grof gevlochten maar dat is verder niet meteen een probleem.

Als hanger kan je in feite een simpel kopstuk ( zonder keel of frontriem) gebruiken. Geen volledig hoofdstel omdat dat ook de werking beïnvloed.

Als je wil weten of de bosal passend is voor je paard mag je me een PB sturen met een foto waarbij het paard de bosal draagt; slecht passen geeft sowieso een slechte werking. Slecht materiaal ook.


[ img ] Een schets van waar de bosal op de neus hoort.

[ img ] Mijn bosal, helemaal geshaped

[ img ] Op een tijdelijk "shaping block" ( nu een mooi blokje ervoor gemaakt maar geen foto van :o ).

[ img ] Nog een plaatje over hoe een bosal moet passen.


[ img ] En mijn Paint met een goed passende bosal ( 5/8 nosebutton en 11 inch omtrek). Mecate zat er hier niet helemaal goed aan ( te weinig omslagen). Was overigens een 1/2 inch mecate van manenhaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 17:14 



 
Profiel   

Ah super. Dank voor de info. Ik hoef ‘m in ieder geval niet meteen af te schrijven. Shapen en passen is nog niet aan de orde, aangezien hij voor mijn paint is en zij is nu 16 maanden, dus nog wat jong :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 18:30 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Ah super. Dank voor de info. Ik hoef ‘m in ieder geval niet meteen af te schrijven. Shapen en passen is nog niet aan de orde, aangezien hij voor mijn paint is en zij is nu 16 maanden, dus nog wat jong :D


Nee, qua vorm lijkt de bosal niet zo gek maar ik heb hem natuurlijk niet in mijn handen gehad dus kan over de rest van de kwaliteit weinig zeggen. Als de bosal niet te shapen is, is de kans klein dat er een rawhide kern in zit.
Voor de meeste Paints/ Quarters is een 11 inch omtrek goed maar meten is weten ;-).

Weet je hoe dik de nosebutton is? Als die dunner is dan 5/8 inch dan is het eigenlijk geen goede bosal om een paard in te starten.

Mocht je meer willen weten over de bosal en het rijden daarmee; wij organiseren jaarlijks clinics met Jeff Sanders en Alex Zell ( dit jaar jammer genoeg beide moeten cancelen maar volgend jaar staat de clinic van Jeff weer gepland voor mei; theoriedeelnemers ook welkom) en geven zelf ook les in het rijden met bosal. Mocht je meer willen weten, ook over pasvorm t.z.t., mag je me altijd een berichtje sturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 07:24 



 
Profiel   

Geen idee hoe dik de nosebutton is. Hoe moet ik dat opmeten? Kan ik wel doen, hij ligt hier toch :D
En hoe kan ik testen of hij te shapen is? Kan het in ieder geval eens proberen. Ik heb ook nog wel ergens een potje uierzalf staan :))

De clinics heb ik zeker al voorbij zien komen. Ik wist niet dat je ook zonder paard deel kon nemen. Interessant :j
Is deze bosal niks, dan is de kans groot dat er een andere (goede) komt tzt, maar zo ver is het nog niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 09:15 



 
Profiel   

Geen uierzalf!! Het enige wat je erop mag smeren is rawhide cream; ook niet nat maken. Gewoon een "vorm" pakken ( pot, fles, blokje hout) en hier nog meer aanwijzingen https://www.youtube.com/watch?v=Zp_9CwREOGs . Als je hem shaped ( de 1e keer een paar dagen op de vorm laten staan) en hij floept niet meteen terug in de druppelvorm dan is hij dus te shapen ;-). Je moet een bosal wel op die vorm bewaren ( en altijd de mecate losmaken en het ding nooit aan de hanger ophangen). Dan blijft hij ook goed in vorm.

Je kan een cm nemen en dan de dikte meten; bosal plat leggen en de hoogte meten. Ca. 1,6 cm is hetzelfde als 5/8 inch, een kleine 2 cm is 3/4 inch, ca. 1,2 cm is 1/2 inch.

Als je interesse hebt in de clinics mag je me een PB sturen met je email adres dan zet ik je op de mailinglijst.

Mocht je een keer naar een clinic komen; Jeff heeft meestal wel een en ander bij zich qua bosals, etc.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 14:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen