Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Western bitfitter?

 
Profiel   

Weet iemand of er ook western bitfitters zijn? ik kan ze niet echt vinden op internet...en heeft iemand hier ervaring mee? was het ook echt een meerwaarde?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 14:11 



 
Profiel   

Ik heb er in elk geval nog nooit van gehoord. Ik zie de waarde ervan ook niet zo, überhaupt niet van bitfitters in het algemeen :o
In een heel grijs verleden hebben we wel eens een bittenclinic met Evelien van Eurohorse georganiseerd, maar dat ging puur over de werking van de verschillende soorten bitten.

Als je jezelf er een beetje in verdiept en er niet zomaar bijv een correctional in hangt omdat die en die dat zegt of omdat iedereen dat doet (en geloof me, dat gebeurt meer dan je zou denken) kom je al een heel eind.
Ons paard is heel duidelijk over wat hij wel en niet wil, dat scheelt wel. We hebben thuis een aardige collectie "nee deze wil ik niet" aan de muur hangen, altijd handig als er iemand eens wat wil proberen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 14:46 



 
Profiel   

Ja ik heb ook zo mijn twijfel of het echt meerwaarde heeft...mijn paard loopt ook wel oké op zijn shank maar hij is wel een beetje breed...dacht misschien eens een bit fitter kan geen kwaad...maar hoor ook wel debiele prijzen (bij Engelse rijdende ruiters)...maar western heb ik nog niet voorbij zien komen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 00:24 



 
Profiel   

Ik heb een paard waarbij je pas na een maand ongeveer weet of het bit wat is of niet. Dan werkt een bitfitter ook niet. Vaak denk je, wow, dit is het, en dan is het het toch niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 07:39 



 
Profiel   

Echt niet nodig, verdiep jezelf erin. En meet goed de mond van je paard op. Als je nu iets hebt waar hij lekker op gaat, koop dan een zelfde of soortgelijke. Als je shank te breed is, is meten het enige wat je moet doen. Misschien past een maatje kleiner dan fijner.
Ik ben geen fitterfan….niet van bitten ( gebruik ikzelf ook nooit) en niet van hoofdstellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 09:42 



 
Profiel   

Oregon Trail Tack store deed dat voor de Myler bitten, maar dat bestaat niet meer. ( In Nederland dan )

Een trainer heeft vaak zelf een mooie verzameling hoofdstellen en bitten. Die zou wat mee moeten nemen om te testen en te bekijken hoe het paard reageert. Reactie zegt al heel veel over pasvorm.

Mijn overleden ruin was best een miep met bitten en heb ik aardig wat getest voor we iets vonden.

Als je echt wilt dat iemand meekijkt, zou ik een veearts/tandarts laten kijken. Zelf wat bitten testen en waar je paard fijn op loopt laten nakijken in de mond.

Verdiep je in de werking van diverse bitten en neem vooral niet klakkeloos aan wat mensen zoals roepen over bepaalde bitten en de werking.
Materiaal, dikte etc telt ook mee.

En uiteindelijk hoe je rijdt. Mensen hebben het vaak over het notenkraker effect, maar in principe hoort dat helemaal niet te gebeuren. En elk bit kan naar zijn als je niet de werking kent, het bit niet bij de africhting/het niveau past etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 15:06 



 
Profiel   

Helemaal mee eens superpony...zo heb ik het de laatste tijd ook bedacht...me meer verdiepen in de werking...en uitproberen. uiteindelijk moet mijn hand met het bit en het paard samen komen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 22:19 



 
Profiel   

Uit welke omgeving kom je en wie is je trainer? Uitproberen is wel super fijn, maar moet je wel wat mensen om je heen hebben.

Ik heb na wat proberen ooit op de gok een beetje een niet zo gangbaar bitje gekocht en dat was eindelijk raak. Een baby shank met cricket. Maar wist wel waar die ruin op reageerde en wat niet beviel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 02:26 



 
Profiel   

Dit bestaat niet. En een bit dat wat breder is dan de mond, is helemaal geen probleem. Ze hangen immers losser in de mond dan een engels bit (geen 'plooitjes regel). De hele werking is anders en we hebben (als het goed is) geen continu contact.
En welk soort bit bij welk paard?
Tja zoals eerder genoemd, dat is een kwestie van uitproberen, passend bij jouw rijkunsten
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 22:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen