Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Singel problemen.

 
Profiel   

Hoi hoi

Mijn pony bleef schuurplekkn in zijn oksel krijgen met zijn Spaanse zadel.
Mogelijk lag dit niet helemaal goed.
Dus heb ik het zadel verkocht.
En komt er morgen een zadel passer langs om diverse western zadels te passen op mijn pony.
En te kijken of er een past.

Wat voor Western singel kan ik nu het beste nemen?
Ik heb ergens iets gelezen over mohair.

Meerdere mensen die hier last van hebben gehad?
En nu hopelijk een oplossing hebben.

Ergens ben ik bang dat het weer gaat gebeuren.

Pony is smal van voren erg rond geribt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 16:48 



 
Profiel   

je kan het beste de zadelpasser vragen. Die heeft vast van alles liggen. Wat je nodig bent, hangt ook af met hoe je zadel ligt. Succes morgen! hopelijk vind je een mooi en goed zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 16:56 



 
Profiel   

Ja uiteraard vraag ik ook diens mening.

Toch kan ook iemand anders ervaringen hebben die ik dan met hem kan bespreken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 16:59 



 
Profiel   

Ik heb er zelf een van mohair, vind ze geweldig. Al zijn de gespen niet beschermd.. dus liggen die tegen het paard. Dat is wel weer een nadeel, zeker als je paard gevoelig is. Nu heb je daar wel wat voor, maar dat is wel weer extra kosten op een singel die je eigenlijk niet hoeft te maken. Zelf vind ik een met echte schapenvacht net wat prettiger, en dan met de gesp beschermd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 17:14 



 
Profiel   

Mohair of Alpaca. Ik maak ze ( ook voor anderen) en gebruik ze zelf ( we maken ook westernzadels ;-) ) en vind ze ideaal. Het is een natuurproduct wat warmte en vocht opneemt en doorlaat, het is superzacht en geeft daardoor geen druk of schuurplekken en beweegt mee en heeft iets rek. Het is evt. mogelijk om de gespen te beschermer met speciale beschermers ( die we ook maken) maar nodig is het niet bij de meeste paarden omdat de gespen goed afgerond en glad zijn. Mijn paard is super gevoelig en heeft er nog nooit last van gehad. Het leuke is dat de singels in alle mogelijke kleuren ( met of zonder contrast kleur) en in verschillende patronen gemaakt kunnen worden.
Dit is een van de singels die ik in opdracht gemaakt heb:
[ img ]

en deze ( maar dan voor een Engels zadel);
[ img ]

en dit is een voorbeeld van een gesp beschermer van leer
[ img ]

Neopreen is voor paarden met een gevoelige huid echt een drama ( mijn paarden kregen last van schilfers en kale plekken onder die singels). Een goede singel met echte schapenvacht werkt ook maar paarden gaan er heel snel flink onder zweten.
Voor ons dus niks anders dan mohair of alpaca.

en als toegift een foto van een van de zadels die we gemaakt hebben
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 18:08 



 
Profiel   

Ik heb ook jaren met mohair gereden. De mijne had ook huidproblemen met neopreen, maar met mohair ging het perfect.

ElCid: mooie singels! Aan wat voor prijs moet ik nu voor zo’n singel denken? Ik heb nu voor stapritjes een barefootzadel, maar met Engelse singelstoten en nu een leren singel. Maar ik zou liever weer mohair hebben :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 18:19 



 
Profiel   

Hier ook alleen nog maar mohair en alpaca. De alpaca voelt nog net wat zachter aan dan de mohair. Ik heb een tijd die gespbeschermers (gemaakt door Elcid) gebruikt voor onze prins op de erwt maar momenteel gaat het prima zonder, hij lijkt geen last (meer) van de gespen te hebben. En anders gaan ze er net zo makkelijk weer aan.
Neopreen vind ik vreselijk spul, niet alleen voor singels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 19:37 



 
Profiel   

Kijk even goed naar de singelplek bij je paard. Bij mijne zit die vrij kort achter de voorbenen. Met een mohair singel kreeg ze na een aantal dagen lange ritten achter elkaar toch wondjes, maar met een gebogen singel van Kifra niet meer (zelfde model als shoulder relief)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 20:25 



 
Profiel   

Aaah super bedankt voor de tips.
Ik ga het zeker overleggen vanavond.
De singel beschermers heb ik nog.
Uit mijn verre western verleden
Dus dat is nog geen probleem.

En ik wil nu gewoon een goede oplossing dus iets duurder is dan ook maar gewoon zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 06:21 



 
Profiel   

Neopreen is vrij standaard, maar vind ik echt niks. Geen enkele kwaliteit of soort.

We hebben een tijd de wollen van Professional's choice gebruikt, maar die vind ik dus ook tegenvallen. Heb er nog eentje die ik nog weleens gebruik, maar zeker geen voorkeur voor.

Vroeger deden we alle touwsingels gelijk van het zadel af, dus ik was echt sceptisch, maar toch een mohair roper model gekocht en die zijn gewoon super fijn. Heb geen gesp beschermer, maar hou mn hand erachter tijdens vastmaken en singen nooit strak aan. Singel zit vast en dat is het. Je ziet dus ook geen spanning of haren daardoor.

De plek van de singel is wel erg belangrijk, net als de lengte van de singel. Ik verbaas me nog steeds dat zadelpassers daar weinig aandacht aan geven. En ook vrij makkelijk een singeltje erbij aansmeren.

Volgens mij zijn de mohair singels rond de 90-120 euro, maar gaan echt goed mee.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 14:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen