Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Rijden met Bosal

 
Profiel   

Hii! Ik wil graag gaan rijden met Bosal. Gewoon, lekkere rustige ritjes. Eerst wil ik met Bosal in de bak gaan rijden, om de kleine hulpen er goed in te krijgen. Ik en mijn pony rijden al regelmatig bitloos, en dan dus vooral op zit/been.

Kan ik zo rustig gaan opbouwen, met een juiste bosal uiteraard?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-21 12:29 



 
Profiel   

Dit past beter in de western sectie van Bokt. Typische western optoming. Vraag ElCid om tips die rijdt met bosal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-21 12:31 



 
Profiel   

RT-V -> WN-TR

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-21 13:46 



 
Profiel   

.


Laatst bijgewerkt door BoktVerlaten op 18-02-23 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-21 15:06 



 
Profiel   

Ik heb destijds een bosal bij mijn paard bijgekregen. Paard was altijd al zo gereden, ik had er geen ervaring mee. Ze was er zo goed op getraind dat dat voor boswandelingen voor mij geen enkel probleem was - ik moest om te sturen gewoon overdreven begrenzen/openstellen, om te vertragen reageerde ze op mijn zit.

Maar ik had dus de beschikking over een paard dat dit al erg goed kende, mocht dat niet zo zijn had ik me er zonder les/hulp niet aan durven wagen :)

Ik hem hem uiteindelijk verkocht (de bosal, mijn paard heb ik nog hoor haha), omdat ik nog andere bitloze optomingen heb waar ik vlotter mee overweg kan. Een bosal is heel mooi, maar de dikke en lange teugel vond ik onhandig :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-21 15:43 



 
Profiel   

ok, dank voor de reacties! Ik heb iemand gevonden die er ervaring mee heeft, zal eens gaan overleggen

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 13:47 



 
Profiel   

zover ik heb geleerd is het veel met zit, en neckreining rijden met een bosal. beetje bijnemen mag, maar alleen om de hulp duidelijker te maken. Ik rij daarom vaak even zonder de teugels bij te nemen, dus puur op zit. Is best leuk rijden, op youtube vind je ook veel informatie over rijden met bosal, en hoe je hem moet passend maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 14:29 



 
Profiel   

Benfan schreef
zover ik heb geleerd is het veel met zit, en neckreining rijden met een bosal. beetje bijnemen mag, maar alleen om de hulp duidelijker te maken. Ik rij daarom vaak even zonder de teugels bij te nemen, dus puur op zit. Is best leuk rijden, op youtube vind je ook veel informatie over rijden met bosal, en hoe je hem moet passend maken.


Idd. Rijd nu ook al best wat op zit, maar wil met de bosal ook eerst in stap beginnen om te kunnen wennen.

dank, ik zal eens kijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 08:13 



 
Profiel   

Benfan schreef
zover ik heb geleerd is het veel met zit, en neckreining rijden met een bosal. beetje bijnemen mag, maar alleen om de hulp duidelijker te maken. Ik rij daarom vaak even zonder de teugels bij te nemen, dus puur op zit. Is best leuk rijden, op youtube vind je ook veel informatie over rijden met bosal, en hoe je hem moet passend maken.


Dat is niet helemaal waar wat je zegt over het "beetje bijnemen". Wij rijden al jaren met bosals en rijden vaak met licht contact dus zelden met losse teugel. Ook aan de bosal kan je een paard verzamelen en van alles vragen, tot piaffe aan toen. Maar het is zeker waar dat het belangrijk is om veel op zit te rijden ( gewichts/ balans en beenhulpen) met wat neckreining en eraan "trekken" mag zeker niet omdat een paard dat snel weet hoe hij onder de bosal uit kan komen.
Als je een bosal "passend" moet maken dan past hij niet! Bosals zijn er niet alleen in diverse diktes ( 3/4, 5/8, 1/2, 3/8 inch qua nosebutton) maar ook in omtrek maten zodat ze, net als een bit, netjes passen. Er mogen ook nooit meer dan 3 slagen in de mecate zitten omdat de werking anders nadelig beïnvloedt wordt. Een goede bosal, dus met rawhide kern, moet wel geshaped worden omdat de druppelvorm die de meeste bosals hebben als ze net nieuw zijn nu eenmaal niet om een paardenhoofd past ;-). Daarbij is een goede bosal vaak te koop in verschillende "flexes" ( soft, medium) maar elke bosal hoort flexibel te zijn maar sommige paarden geven voorkeur aan iets meer of minder buigzaamheid.

Bosal op shaping block ( waar die dus altijd op zou moeten! Nooit ophangen aan de hanger en nooit de mecate eraan laten zitten!)
[ img ]

En de juiste vorm ( na het shapen)
[ img ]

En een passende bosal ( in dit geval een 5/8 nosebutton ( dikte van het neusdeel) en een 11 inch omtrek) Overigens is de lengte van de nosebutton ook van belang en die is meestal rond de 6, soms 7 inch; langer geeft een slechte release.
[ img ]

Last but not least: bosals die maar in 1 maat ( meestal veel te groot) geleverd worden en minder dan 200,- kosten zijn vrijwel altijd slecht kwaliteit. Het is niet waar dat je een bosal passend kan maken met het aantal slagen van de mecate omdat je dan de balans en release negatief beïnvloedt. Goedkope bosals hebben vaak nieten en spijkers, zijn te weinig flexibel ( omdat er tuinslang of staaldraad als kern inzit) en werken daardoor slecht en zijn zelfs gevaarlijk.

Van 20 t/m 22 mei organiseren wij weer een clinic met trainer Jeff Sanders, een meester op het gebied van de bosal. Voor degenen die echt willen weten wat een bosal ( eigenlijk hackamore) is, hoe het werkt en hoe je er mee moet rijden een mooie gelegenheid om hier veel over te leren.
Jammer genoeg is de kennis over de hackamore/ bosal erg slecht, niet alleen in Nederland maar ook daarbuiten maar gelukkig is er nog een handjevol mensen die wel over die kennis beschikt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-22 10:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen