Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:07

Ja, ik weet dat die zadels heel anders zijn qua zit dan reiningzadels. En ik zou zelf ook niet anders meer willen nu. Maar dat neemt niet weg dat er geen reiningzadels zijn waarin je goed kunt zitten of waarin je zelfs schuift en jezelf moet corrigeren. Dan heb je gewoon niet het goede zadel gehad.
Ik heb in best veel reiningzadels gereden, verschillende merken, en er was er maar 1 waarop ik niet kon zitten.

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-22 14:10

Iemand bekend met de zadels van Pat en Deb Puckett…. One size fits all, je kiest de zittingmaat uit (13-17 inch) en je binnenbeen lengte. Vervolgens krijg je een oersterk werkzadel zoals ze die op ranches ook gebruiken. Door middel van een pad meer of minder past het op ieder paard. Het schijnt dat de gemiddelde ranch gewoon zo werkt…??
Ik kom online meer dergelijk zadelmakers tegen. Je zou bijna denken dat wij te moeilijk doen!
(Al snap ik dat je niet met een Fries of Tinker of trekpaard wegkomt met een standaard zadel)

https://www.youtube.com/watch?v=NUXAKtg6SuA

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 08:19

WHorse schreef:
Iemand bekend met de zadels van Pat en Deb Puckett…. One size fits all, je kiest de zittingmaat uit (13-17 inch) en je binnenbeen lengte. Vervolgens krijg je een oersterk werkzadel zoals ze die op ranches ook gebruiken. Door middel van een pad meer of minder past het op ieder paard. Het schijnt dat de gemiddelde ranch gewoon zo werkt…??
Ik kom online meer dergelijk zadelmakers tegen. Je zou bijna denken dat wij te moeilijk doen!
(Al snap ik dat je niet met een Fries of Tinker of trekpaard wegkomt met een standaard zadel)

https://www.youtube.com/watch?v=NUXAKtg6SuA

Dat vroeg ik me ook al af. Ik heb eens gekeken naar een heel mooi zadel van Westman Vaquero Saddles:
https://www.vaquerosaddles.com/
Zij stellen ook dat het op de meeste paarden past. Ik durf het echter niet te kopen omdat ik met een kwpn-er met hoge schoft toch niet echt een standaard westernpaard heb.

Ik had eerst een passend zadel, maar kon er zelf niet fijn op zitten. Nu heb ik een trailzadel van Champion Turf en dat ligt op mijn paard fijn en ik zit er goed op. Heb dat zadel gekocht via een passessie in een winkel waarbij we eerst een shortlist gemaakt hebben aan de hand van foto's van mijn paard en de door mij meegenomen zadelspin. Hierdoor bleven er slechts 2 potentiele zadels over en werd het uiteindelijk dus het zadel wat ik nu heb. Was een rib uit mijn lijf, maar ben er nog steeds heel blij mee. Het is geen maatzadel overigens. Maar ja, als je bomen past op een paard, dan krijg je ook geen maatzadel, maar alleen een passend zadel natuurlijk. En daar gaat het om.

Er ligt hier thuis nog een heel mooi zadel, maar dat is met geen mogelijkheid met dekjes passend te krijgen op mijn paard. Er is te weinig ruimte voor een schoft. De breedte van het zadel is wel gewoon goed, en als je een pad met inlages gebruikt krijg je de schoft wel vrij hoor, maar mijn paard loopt er toch niet echt fijn onder. Het was gekocht voor een jong paard en dat ging eerst goed, maar nu te veel schoft. Met die pad krijg ik het nog wel op het oog passend, maar ik heb het idee dat het paard het niet fijn vindt. Dus dat zadel gaat de verkoop in.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:11

WHorse schreef:
Iemand bekend met de zadels van Pat en Deb Puckett…. One size fits all, je kiest de zittingmaat uit (13-17 inch) en je binnenbeen lengte. Vervolgens krijg je een oersterk werkzadel zoals ze die op ranches ook gebruiken. Door middel van een pad meer of minder past het op ieder paard. Het schijnt dat de gemiddelde ranch gewoon zo werkt…??
Ik kom online meer dergelijk zadelmakers tegen. Je zou bijna denken dat wij te moeilijk doen!
(Al snap ik dat je niet met een Fries of Tinker of trekpaard wegkomt met een standaard zadel)

https://www.youtube.com/watch?v=NUXAKtg6SuA


Tja is ook een stukje kennis denk ik, doorhebben hoe je een pad moet gebruiken. En een stukje 'niet mieren' filosofie. Beesten worden erdoor getraind, wat meer afgehard.

Wij halen bij elk pijntje een peut erbij.

Om de schoenen vergelijking te gebruiken, de ene mens wil alleen op sketchers lopen en de ander bijt door tot houten klompen lekker zitten. Tja..

sasja0705
Berichten: 1979
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:27

WHorse schreef:
Iemand bekend met de zadels van Pat en Deb Puckett…. One size fits all, je kiest de zittingmaat uit (13-17 inch) en je binnenbeen lengte. Vervolgens krijg je een oersterk werkzadel zoals ze die op ranches ook gebruiken. Door middel van een pad meer of minder past het op ieder paard. Het schijnt dat de gemiddelde ranch gewoon zo werkt…??
Ik kom online meer dergelijk zadelmakers tegen. Je zou bijna denken dat wij te moeilijk doen!
(Al snap ik dat je niet met een Fries of Tinker of trekpaard wegkomt met een standaard zadel)

https://www.youtube.com/watch?v=NUXAKtg6SuA


Ik heb de video en de zadels ook gezien - en ook het stuk van de pads is super intressant.

Maar betref Fries of Tinker... ik kan natuurlijk alleen voor mij en manlief spreken. Maar wij hebben allebei de BC 2194, hard seat, en het simpelste van het simpelste.
Manliefs merrie is een redelijk moderne fries en die van mij een ultimatieve ,barokke tank met doorgezakte rug... en beiden passen perfect

Als je wilt, stuur mij maar een pb, ik krijg de foto niet hier

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 10:11

Ik leg nu het zadel van mijn merrie ook op mijn jonkie met een dikkere pad. Het ligt zeker niet perfect maar ik doe er ook geen schade mee. Het is maar voor een paar maandjes, 3-4x per week een half uurtje dus ik ben er wel gerust op. Maar ik ben toch blij als zijn eigen zadeltje er is. Ben ik toch geruster op.
Het grote pluspunt van die zadels van Pat Puckett is een neutrale korte boom. En dat past sneller en is makkelijker aan te passen.

Eigenlijk zijn er 3 soorten:
Maatzadel: moeilijker op andere paarden te passen
Fabriekszadel (in nederland te koop): enkele standaard bomen waardoor er wel iets te vinden is wat past
Werk/ranch zadel USA: gebouwd om weing specifieke pasvorm te hebben en past dus makkelijker op meer paarden.

Wat het beste is? Het zadel wat past.
Ik heb maatzadels maar eerlijk gezegt spreekt een werkzadel van Pat Puckett mij ook wel aan. Geen zadelstress meer….. (hoop je dan)

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 10:57

Citaat:
(Al snap ik dat je niet met een Fries of Tinker of trekpaard wegkomt met een standaard zadel)
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je Pat niet op zo'n paard zal vinden. Hij rijdt het liefst op een "ranch truck" ;-) https://www.youtube.com/watch?v=K1ssRh5de6A. Daarbij zijn bepaalde vormen van bomen inderdaad makkelijker op meerdere paarden te gebruiken; de lange, vlakke zadels met dus ook lange vlakke bars en weinig ruimte voor de schoft zijn veel moeilijker ( bridgen vaak). Een beetje rock is geen probleem. ( Overigens is hetgeen wat Pat doet niet echt de ( oude) Californische stijl, echte paardenman, dat wel). Maar de trucjes die hij toepast eisen natuurlijk wel heel wat kennis want een verkeerd toegepaste pad/ singel/ of opvulling kunnen heel hard averechts werken want het is wel duidelijk dat deze zadels dus ook niet op alle paarden passen, de trukendoos in acht nemende die wordt open getrokken.

Dat geldt ook voor de zadels van Westman, ik ken ze omdat Jeff Sanders ze gebruikt en een aantal mensen die de clinic bezoeken en heb er ook 1 op mijn paard gehad. Mooie zadels met een standaard boom; kort, redelijk "rond" en mooi afgewerkt, qua seat max. 15 inch. Je kan kiezen uit verschillende optie maar het zijn geen maatzadels. Ze passen inderdaad op meerdere paarden maar op die van mij ( Paint, ranch horse gefokt) lag het niet fijn ( teveel rock).

Ik ben op een aantal ranches in Amerika geweest en heb gezien wat voor zadels ze gebruiken.......Een keer op een ranch kregen we een paardje in handen, vervolgens kwam er een zadel ( waarvan de fleece onderkant was weggesleten) en op verzoek werd er een blanket tevoorschijn getoverd. Lange buitenrit gemaakt; dier leek nergens last van te hebben maar had wel witte vlekje op de rug.

Andere ranch hadden ze voor de ranchpaarden ook een aantal simpele zadels liggen, paarden waren redelijke "standaard" quarter types en de zadels pasten best aardig. Paarden hadden er weinig last van.

Klant van ons is nu op zoek naar een tijdelijk zadel voor haar, vrij standaard op het 1e gezicht, Quarter. Heeft intussen een stuk of 10 zadels geprobeerd; niks past of ligt zelfs redelijk.

Op de gemiddelde ranch zijn meestal paarden van vrijwel hetzelfde type aanwezig maar zelfs dan lopen daar echt wel eens paarden met niet goed passende zadels. Met pads kan je wel een en ander oplossen maar het is natuurlijk niet ideaal. Als je een kudde hebt lopen van 100 paarden zal je inderdaad niet voor ieder paard een eigen zadel hebben en zal je dus een zo goed mogelijk passend zadelmodel zoeken. "One size fits all" bestaat niet ( dat was ook een tijd geleden de loge van de Westman Vaquero zadels) maar ""one size fits most" komt beter in de buurt al zou ik daar dan ook nog achter zetten "standard horses" en wat die standaard is dat bepaald dan dus weer de zadelmaker ;) .
Daarbij zijn er simpelweg paarden die niet zo snel reageren als een zadel niet helemaal goed ligt maar er zijn er ook die bij het minste geringste in de stress raken/ niet meer lopen.
Dus hoe je het ook wendt of keert; het blijft een kwestie van uitproberen en passen.

Overigens is het ook niet zo dat een maatzadel maar voor 1 paard geschikt is, zeker als dat maatzadel gemaakt wordt met een standaard boom die "op dat moment het beste ligt" ( waar de meeste zadelmakers gebruik van maken). Ook 'maat" bomen ( zoals wij maken) passen vaker dan je denkt op meerdere paarden ( van hetzelfde type en vaak is dat met het blote ook niet eens te zien) met het voordeel dat onze bomen ook weer aan te passen zijn.

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 12:19

Ik vind de Westman en Puckett zadels wel heel mooi. Het liefst zie ik ze compleet zonder tooling…

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 12:49

WHorse schreef:
Ik vind de Westman en Puckett zadels wel heel mooi. Het liefst zie ik ze compleet zonder tooling…


Zijn zeker prachtige zadels en zeer goede kwaliteit. Ik heb de Westman in handen gehad. Tooling is natuurlijk afhankelijk van smaak, sommige willen vol getoold, anderen alleen een border en de volgende niks of heel veel zilver. Bij Westman kan je kiezen uit een aantal ( standaard) toolings en zilver of niks ;-).
Het leuke aan custom zadels maken vind ik, o.a., dat sommige mensen echt leuke dingen bedenken qua tooling; ik heb al kikkers, draken en kolibri's op zadels gezet. Ik vind het altijd jammer als iemand geen tooling wil :o maar dat komt omdat het zo leuk is om te doen. Zoals deze met de dessert rose en initialen van de ruiter op de knop.
Afbeelding

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 12:51

Ik kan me voorstellen dat het als zadelmaker erg leuk is om ‘los te gaan’ op tooling!

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 13:18

Dat is zeker een mooie knop.
Als ik een zadel laat maken, dan wil ik een duiker er op getooled, haha.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:59

ElCid schreef:
Citaat:
(Al snap ik dat je niet met een Fries of Tinker of trekpaard wegkomt met een standaard zadel)
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je Pat niet op zo'n paard zal vinden. Hij rijdt het liefst op een "ranch truck" ;-) https://www.youtube.com/watch?v=K1ssRh5de6A. Daarbij zijn bepaalde vormen van bomen inderdaad makkelijker op meerdere paarden te gebruiken; de lange, vlakke zadels met dus ook lange vlakke bars en weinig ruimte voor de schoft zijn veel moeilijker ( bridgen vaak). Een beetje rock is geen probleem. ( Overigens is hetgeen wat Pat doet niet echt de ( oude) Californische stijl, echte paardenman, dat wel). Maar de trucjes die hij toepast eisen natuurlijk wel heel wat kennis want een verkeerd toegepaste pad/ singel/ of opvulling kunnen heel hard averechts werken want het is wel duidelijk dat deze zadels dus ook niet op alle paarden passen, de trukendoos in acht nemende die wordt open getrokken.

Dat geldt ook voor de zadels van Westman, ik ken ze omdat Jeff Sanders ze gebruikt en een aantal mensen die de clinic bezoeken en heb er ook 1 op mijn paard gehad. Mooie zadels met een standaard boom; kort, redelijk "rond" en mooi afgewerkt, qua seat max. 15 inch. Je kan kiezen uit verschillende optie maar het zijn geen maatzadels. Ze passen inderdaad op meerdere paarden maar op die van mij ( Paint, ranch horse gefokt) lag het niet fijn ( teveel rock).

Ik ben op een aantal ranches in Amerika geweest en heb gezien wat voor zadels ze gebruiken.......Een keer op een ranch kregen we een paardje in handen, vervolgens kwam er een zadel ( waarvan de fleece onderkant was weggesleten) en op verzoek werd er een blanket tevoorschijn getoverd. Lange buitenrit gemaakt; dier leek nergens last van te hebben maar had wel witte vlekje op de rug.

Andere ranch hadden ze voor de ranchpaarden ook een aantal simpele zadels liggen, paarden waren redelijke "standaard" quarter types en de zadels pasten best aardig. Paarden hadden er weinig last van.

Klant van ons is nu op zoek naar een tijdelijk zadel voor haar, vrij standaard op het 1e gezicht, Quarter. Heeft intussen een stuk of 10 zadels geprobeerd; niks past of ligt zelfs redelijk.

Op de gemiddelde ranch zijn meestal paarden van vrijwel hetzelfde type aanwezig maar zelfs dan lopen daar echt wel eens paarden met niet goed passende zadels. Met pads kan je wel een en ander oplossen maar het is natuurlijk niet ideaal. Als je een kudde hebt lopen van 100 paarden zal je inderdaad niet voor ieder paard een eigen zadel hebben en zal je dus een zo goed mogelijk passend zadelmodel zoeken. "One size fits all" bestaat niet ( dat was ook een tijd geleden de loge van de Westman Vaquero zadels) maar ""one size fits most" komt beter in de buurt al zou ik daar dan ook nog achter zetten "standard horses" en wat die standaard is dat bepaald dan dus weer de zadelmaker ;) .
Daarbij zijn er simpelweg paarden die niet zo snel reageren als een zadel niet helemaal goed ligt maar er zijn er ook die bij het minste geringste in de stress raken/ niet meer lopen.
Dus hoe je het ook wendt of keert; het blijft een kwestie van uitproberen en passen.

Overigens is het ook niet zo dat een maatzadel maar voor 1 paard geschikt is, zeker als dat maatzadel gemaakt wordt met een standaard boom die "op dat moment het beste ligt" ( waar de meeste zadelmakers gebruik van maken). Ook 'maat" bomen ( zoals wij maken) passen vaker dan je denkt op meerdere paarden ( van hetzelfde type en vaak is dat met het blote ook niet eens te zien) met het voordeel dat onze bomen ook weer aan te passen zijn.

Hij heeft het ook over één pad dat hij gebruikt voor "high blooded" en "high withered" horses en "thouroughbreds" dus hij zal toch wel meer vormen rijden dan enkel zijn geprefereerde.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 15:00

Over zadelpassers;

Ik heb meerdere malen meegemaakt dat mensen met goede naam, echt duidelijk niet goed passende zadels verkochten en een ander met mindere naam of bekendheid een redelijk passend zadel verkoopt.

Het gaat om de insteek. Wil je per se een zadel verkopen en smeer je wat aan? Of ga je voor kwaliteit en echt passend.

Er zijn ook een paar kleinere die handelen en het echt niet zoveel slechter doen. Maar dan is het aanbod wat er is. Als ze dan per se willen verkopen, hebben ze idd altijd wel iets dat past, maar feitelijk dus echt niet past.

Maar het ligt soms ook echt aan de klanten. Mensen willen per se meteen een zadel. Het moet een bepaalde kleur. Mensen willen bepaalde tooling. Mensen hebben X budget. Je moet zelf ook je verantwoordelijkheid nemen als het er niet is. Of je past je wensen aan of je budget.

De "B" merken of C, hoe je het wil indelen.....zijn hier op grote schaal als kwaliteitszadels verkocht. Dus de Billy Cook, Crates, Continental etc.
Waar je echt hele grote verschillen ziet en voelt als je een Bob's, Jim Taylor etc in handen krijgt en onder je kont.

Maar het is ook zo dat heel veel mensen eerst een western zadeltje erbij wilde voor een bosritje. Toen werden er veel zm zadeltjes verkocht en de prijsverschillen zijn natuurlijk behoorlijk. Dat mensen niet snel van 300 naar 3000 overstappen snap ik wel. Maar mensen moeten zelf nadenken en kijken waar die enorme verschillen vandaan komen.

En afstand bijv, is ook een ding. In Nederland willen mensen niet eens 2 uurtjes rijden voor een passend zadel. Tja, er is gewoon weinig keus, dus je moet wat. Je kan ook naar Dld of Belgie gaan als je meer keus wilt. Een passend zadel is belangrijk en koop je niet elke week. In andere landen is 2 uurtjes peanuts.

En misschien leg je voor 1 buitenrit pw geen zadel van 5000 op een paard, maar ook dat ene buitenritje pw met een slecht zadel kan een rug vernielen.

Trainers willen een paard niet kapot hebben, maar zitten ook relatief kort op een paard en veel verschillende. Dat werd al besproken.
Maar dan moet je ook trainers in categorieën plaatsen. De grote trainers met wat budget, klanten met dure paarden, sponsoren etc. Die kunnen wat makkelijker meerdere zadels aanschaffen.

Een jonge trainer die aan de weg timmert of de B trainer die graag wil, heeft gewoon niet genoeg klanten en budget om meerdere zadels in huis te hebben.
En je kan je afvragen wie er meer kijk op heeft.

Er zijn trainers die minstens zo goed of slecht passen als de zadelpassers in Nederland.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 15:51

Citaat:
Hij heeft het ook over één pad dat hij gebruikt voor "high blooded" en "high withered" horses en "thoroughbreds" dus hij zal toch wel meer vormen rijden dan enkel zijn geprefereerde.


Dat is waar; als trainer heb je niet altijd keus in paarden; maar de kans dat hij op een Fries, trekpaard of Tinker klimt is niet echt groot ;-) . Maar het blijven trucjes om een zadel passend te krijgen en voor mij moet een zadel passen, zonder pad en trucjes. Dat is makkelijker met 1 of 2 paarden dan met een grote groep; dan zal je naar de trucjes en opvullingen/ singels, etc. toe moeten maar het is dus niet zo, dat is mijn interpretatie dat zijn zadels op alle paarden passen..........
Het werkt voor hem en voor zijn paarden, daar gaat het om.

Citaat:
Er zijn trainers die minstens zo goed of slecht passen als de zadelpassers in Nederland.


Zeker weten. Net als er zadelpassers ( / verkopers) zijn die net zo goed of slecht rijden als sommige trainers ;-).
Maar hoe je het ook went of keert; zonder kale boom blijft het altijd een deel giswerk, passer, verkoper of trainer, want niemand kan zien wat de vorm van de bars is.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 16:38

Ja, maar ging me niet om die manier van passen.

Er zijn mensen die er geld aan verdienen en zich neerzetten als zadelpasser, maar gewoon zadels willen verkopen.
Als een goede, ervaren trainer meekijkt, roept men al snel; dat is een trainer, die weet het niet. Maar die weet vaak net zoveel of weinig als die zadelpasser.

En dan komen we bij de openingspost; Legt een trainer zomaar elk zadel op elk paard of heeft een trainer voldoende ervaring en kijk om er een redelijk passend zadel op te gooien. Waar anderen dus erbij zweren dat X moet komen om de zadels na te kijken, die feitelijk net zoveel of weinig doen.

Ik ken geen zadelpassers die op enig niveau rijden of trainen eigenlijk.

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 16:55

Precies dit bedoel ik Superpony!

sasja0705
Berichten: 1979
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 20:05

@El Cid :
Pat laat toch wel een aantal erg verschillende paarden zien plus een Mule.. dus neem ik aan dat er een Fries of Tinker er ook onder kunnen. Zie mijn antwoord betreffend onze 2 Friesen.

Jouw vergelijk met trekpaard gaat niet op gezien gezien de bouw en breedte.
Je schrijft dat een op maat gemaakt zadel met "standard boom" zonder meer ook op een ander paard zou kunnen passen.
Maar zeker weten niet op een trekpaard.

Btw : wat bedoel je met op maar gemaakt maar wel met "standaard boom " ?
Als de boom standaard is, dan lijkt mij dat het geen maatzadel is want het belangrijkste deel is dus al een standaard boom die aanwezig is.
Dan is alleen alles wat erom heen is op "maat" of naar wens van de klant...

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 21:46

sasja0705 schreef:
@El Cid :
Pat laat toch wel een aantal erg verschillende paarden zien plus een Mule.. dus neem ik aan dat er een Fries of Tinker er ook onder kunnen. Zie mijn antwoord betreffend onze 2 Friesen.

Jouw vergelijk met trekpaard gaat niet op gezien gezien de bouw en breedte.
Je schrijft dat een op maat gemaakt zadel met "standard boom" zonder meer ook op een ander paard zou kunnen passen.
Maar zeker weten niet op een trekpaard.

Btw : wat bedoel je met op maar gemaakt maar wel met "standaard boom " ?
Als de boom standaard is, dan lijkt mij dat het geen maatzadel is want het belangrijkste deel is dus al een standaard boom die aanwezig is.
Dan is alleen alles wat erom heen is op "maat" of naar wens van de klant...


Wij maken alles op maat, dus alle paarden worden ingemeten maar het trekpaard waar we dus een zadel voor hebben gemaakt had geen hele afwijkende maat t.o.v. de andere zadels die we gemaakt hebben bijv. vergelijken met een Quarter. Mijn vergelijking gaat dus zeker wel op aangezien we het met eigen ogen gezien en gemeten hebben...............Het is dus niet zo dat het trekpaard in kwestie een compleet andere bouw heeft dan een "standaard" paard..............het was zelfs niet eens veel breder. Maar blijkbaar was je erbij toen we dat trekpaard hebben opgemeten??................Wat dus wil zeggen dat een paard wat "op het oog" helemaal niet standaard oogt ( voor zover er een standaard is in zadels); mijn zadel , gemaakt voor een Paint, paste er bijv. best aardig op.

De meeste "maat" zadels worden gebouwd op standaard bomen die de pasvorm van het paard zoveel mogelijk benaderen. Wij maken de bomen exact op maat maar de meeste zadelmakers bestellen bomen bij bouwers van zadelbomen. De meeste van die bouwers hebben dus een aantal "standaard" maten waar uit gekozen kan worden en die, soms, wat aangepast worden.

De meeste zadelmakers maken zadels maar geen zadelbomen; daarvoor zijn ze dus afhankelijk van anderen. Er zijn wel bomenbouwers die bomen op maat maken maar de kosten daarvan gaan ergens va. $600,- en veel hoger en dan loont het vaak niet om zo'n boom in te kopen. Een enkeling maakt zelf bomen. Het maken van zadels en het maken van bomen zijn 2 verschillende dingen en een maatzadel kan dus wel degelijk gebouwd worden op een "standaard" boom.

Maar standaard bomen bestaan eigenlijk niet ( dit was puur om een idee te geven dat er een verschil is tussen echte maatbomen en bomen die ( in veel verschillende soorten) door een bomenbouwer gemaakt worden en waar uit gekozen wordt. Daarbij hanteren bomenbouwers allemaal hun eigen maten.

En ja, veel zadels ( bijv. de Westman) is in zoverre "custom" dat de klant kan beslissen hoe het uiterlijk van het zadel is terwijl er overal dezelfde boom in zit.

Maar voor mijn part rijdt Pat ook op Friezen en Tinkers _O- .............hij zal nog steeds kunstgrepen moeten uithalen om een zadel "passend" te krijgen en daar geloof ik persoonlijk niet in. Wat ook weer niet wil zeggen dat een "standaard" zadel niet op een Fries of Tinker zal passen; binnen die rassen komen ook verschillende types voor.

Maar het trekpaard was dus qua bouw niet echt enorm afwijkend..............niet qua bouw en niet qua breedte.

sasja0705
Berichten: 1979
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:06

Je hoeft je niet aangevallen te voelen en ik had het ook niet over een ddor jullie gemaakt zadel voor een trekpaard.
Je zegt zelf nu dat dit specifieke paard niet echt een afwijkende bouw had.
Dat kan .
Maar het "gemiddelde " trekpaard is toch wel een stuk breeder en ronder dan bvb een quarter.
Jij hebt de vergelijking met Friesen, Tinkers en trekpaarden aangehaald ,niet ik.
En persoonlijk vind ik niet dat Pat er "kunstgrepen" uithaalt.
Hij legt gewoon uit, hoe en wat, en dit bij verschillend gebouwde paarden.
Hij wordt ook niet betaald om reclame te maken voor "zijn" zadels. Hetzelfde bij zijn uitleg over pads.
Hij geeft gewoon zijn mening en zijn eigen ervaring.
Zijn geld verdient die met lessen en cursussen.
En " kunstgrepen" ... zoals ik al schreef, en goede workinghorse is goud waard en de mensen die echt uren in het zadel moeten zitten gaan hun paarden echt niet kapot rijden met "kunstgrepen"
Ok, klojos , die nergens op letten zijn overal - ook hier in Europa en ook bij Engels- maar het gros van de working cowboys let wel degelijk op passend equipment.


En klopt, zadelbomen maken kunnen of doen niet vele in Europa en het is een kunst.

Maar voor mij blijft gewoon de vraag : hoe kun je controleren of het "op maat" gemaakte boom past ten opzichte van een "kanteklare" .
Er wordt altijd gehamerd op "kale" boom.
Hoe wordt het gecontroleerd?
In alle gangen? Met gewicht ?

En hoe wordt rekening gehouden met het -dikke- leer, het vacht de beugelophanging, enz?

Hoe gaat men dan de "aangeklede" zadel uiteindelijk controleren?

Voor mij - en dit is mijn heel persoonlijke mening- is veel van dag te dag een "hype" .
Zoals bvb pads... wat is daar in de afgelopen jaren niet alles op de markt gekomen, wat dan duur verkocht werd en van die je vandaag weet : het is 10keer nix.
En goede dingen verdwijnen omdat er simpel geen geld mee kan verdiend worden.
Zoals bvb de "Woilach" een echt wollen deken die je correct must vouwen voor onder het zadel.
Die werden onder militair, Engels en ook westernzadels gebruikt. Met extreem veel geluk kun je nog een oude 2e handse vinden... maar vandaag zit er ook te veel kunstmatige wefsel in zodat al de goede eigenschappen pleiten zijn.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:54

Heel simpel; alles wat je aanhaalt wordt rekening mee gehouden en gecontroleerd.

En meningen mogen verschillen over hoe iemand een zadel pas maakt op een paard.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:55

Er is zat goeds te koop op gebied van pads. Pads van wolvilt in verschillende diktes. Je moet er alleen voor willen betalen want die goede kosten zo rond de 300€
Zijn hun geld wel waard want je doet er lang mee.
Waarom zou er vernieuwd moeten worden op dat gebied als er gewoon al goeds is?

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:00

In dat filmpje wordt ook gesproken over goedkope pads die ook voldoen, en dat is geen echt wolvilt. Ik denk dat het bij pads is dat sommige mensen graag nieuwe kleurtjes e.d. willen. Dat zijn niet de mensen die met paarden werken, maar de hobbyruiters zoals jij en ik. En een deel (ik toevallig niet) is gevoelig voor leuke kleurtjes, net als in de Engelse sport.
In de Engelse sport vind ik de Winderen pad interessant, nooit in handen gehad nog. Maar ik zou die graag eens voelen of proberen, hoewel ik hem niet nodig heb, dus daarom vraag ik geen testpad aan. Maar zoiets als western pad kan misschien ook wel wat doen denk ik dan. Dus af en toe naar wat vernieuwends kijken vind ik zeker niet verkeerd. Het wil alleen niet zeggen dat ik het koop. En aan mode meedoen vind ik niet belangrijk. Maar sommigen wel.

sasja0705
Berichten: 1979
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:24

ElCid schreef:
Heel simpel; alles wat je aanhaalt wordt rekening mee gehouden en gecontroleerd.

En meningen mogen verschillen over hoe iemand een zadel pas maakt op een paard.


Maar je beantwoord niet mijn vraag naar het "hoe"
Hoe ga je er rekening mee houden, hoe controleer je en vooral hoe ga je dan het "aangeklede" zadel controleren?

En ik bedoel het niet aanvallend, maar echt uit intresse, want "angekleed" verschilt het zadel dus niet van een kant en klare...

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 09:26

Welke pad je kiest, is ook afhankelijk van de weersomstandigheden en werkomstandigheden. Pat gebruikt inderdaad synthetische goedkope pad, 2 per jaar, in een extreem droge omgeving. Daarbij gebruikt hij nog dikke blankets, die zijn volgens mij wel van superkwaliteit.
Ik doe jaren met mijn pad dus een dure van wol kan wel uit dan. Hoge luchtvochtigheid dus een natuurlijk product is fijner, schimmelt ook niet zo snel in onze vochtige zadelkasten (meestal, ik heb gelukkig droge warme zadelkast)
Kleurtjes zijn leuk, maar ook 5 star equine pads zijn in leuke kleurtjes te krijgen.
Ik heb weinig vertrouwen in alle gel/high tech pads voor western.
Er zit wat dat betreft verschil in engels en western: een engels zadel heeft kussens en ligt daarmee al stabiel en zacht op het paard, pads zijn dan dun om de boel schoon te houden of ze dienen als correctie. Correctie onder een engels zadel moet meestal iets opvullen en dan is een vormend materiaal zoals traagschuimachtig of gelachtig spul wel goed.
Een western zadel heeft een pad nodig om onder het hele zadel demping en weerstand te geven. Daarvoor is juist een stevig materiaal nodig en werkt vilt het best. Zou je een gel of schuim onder je western zadel leggen, dan verdeelt de pad de druk van het zadel niet meer over de hele rug maar verdwijnt de steun onder de drukpunten en “vloeit” het materiaal van de pad naar plekken waar ruimte opgevuld kan worden. En daar is nou juist geen druk.
Ik weet niet of ik het duidelijk uitleg zo…
Maar bij western voldoet een goed stevig pad, ongeacht wolvilt met wollaagje er onder, puur wolvilt of een syntetische variant. Je kunt spelen met dikte. Maar met gelletjes en schuimpjes ben ik zeer terughoudend.

sasja0705
Berichten: 1979
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:28

Popstra schreef:
Er is zat goeds te koop op gebied van pads. Pads van wolvilt in verschillende diktes. Je moet er alleen voor willen betalen want die goede kosten zo rond de 300€
Zijn hun geld wel waard want je doet er lang mee.
Waarom zou er vernieuwd moeten worden op dat gebied als er gewoon al goeds is?


Bingp