Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49206
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 07:45

Maar je gaat toch geen zadel passen op een niet-zadelmak paard? Ik geef mijn paarden echt totaal blanco uit handen. Kunnen aan de longe lopen, hebben mischien eens een singeltje opgehad, maar gewoon nog never nóóit een zadel. Daar kan je echt van te voren niets op passen, en dan ook nog eens een smak geld aan uitgeven voor 'een eigen zadel' waar paard en al misschien de meest gekke fratsen mee gaat uithalen. Dank je de koekoek :)) Denk dat de zadelpasser ook toedeledokie zegt als ik zeg: kom maar passen, maar paard heeft er nog nooit één opgehad, en ik wil wél zien of-ie niet vreselijk gaat wippen met longeren (wat vooral Westernzadels nogal eens doen)
Dus mijn paarden worden echt zadelmak gemaakt met trainerszadel :D

Jessix

Berichten: 16465
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 07:47

Ja dat snap ik, maar zo doe jij dat.. :) Ik schrijf ook, ik doe dat zo niet. Er is hier geen goed of slecht of waarheid. Gewoon verschil van aanpak. :)

LWDaisy

Berichten: 4796
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 07:47

Qimm schreef:
Ik vind zadels net schoenen. Het is belangrijk dat ze goed passen, maar 1 schoen past meerdere mensen goed.
(Afwijkende voetstanden, aandoeningen en uitzonderingen daargelaten uiteraard.)


Die vergelijking kwam ook in mij op - het zijn net schoenen, en die moeten passen.
Je kan wel even lopen op een schoen die minder goed zit/past, maar dat al te lang doen is niet fijn. Schoenen zetten zich ook naar de vorm van je voet. Ik heb dezelfde maat als mijn mama, maar ik denk dat onze voeten niet blij zouden worden als wij van schoenen wisselen. Het kan wel voor eventjes, maar als ik een hele dag in mijn mama haar schoenen moet rondlopen, en andersom, hebben we allebei zere voeten.

Ibbel

Berichten: 49206
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 07:51

Jessix schreef:
Ja dat snap ik, maar zo doe jij dat.. :) Ik schrijf ook, ik doe dat zo niet. Er is hier geen goed of slecht of waarheid. Gewoon verschil van aanpak. :)



Maar hoe pas jij dan in hemelsnaam zadels - in beweging - op een paard die dat zadel voor de allereerste keer op z'n rug krijgt? Met een zadelpasser wiens werk het níet is om paarden zadelmak te maken?
Dan kán toch niet?

En een trainer die met verschillende zadels kijkt welk zadel voor jouw paard het beste zou zijn voor dat zadelmakmaakproces, maar dat met íets meer rust, tijd en beleid kan doen dat die zadelpasser die nog meer klanten heeft die dag, kan die dan niet zo'n zadel passen? Waar ligt daar het verschil dan?

Ik heb liever een trainer die met misschien minder optimale zadels aankomt, maar die zadels met beleid introduceert, dan een zadelpasser zonder zadelmakmaakervaring die - denk ik - met een groen paard nét zo'n grote gok qua pasvorm neemt als die trainer.

Jessix

Berichten: 16465
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 07:58

LWDaisy schreef:
Qimm schreef:
Ik vind zadels net schoenen. Het is belangrijk dat ze goed passen, maar 1 schoen past meerdere mensen goed.
(Afwijkende voetstanden, aandoeningen en uitzonderingen daargelaten uiteraard.)


Die vergelijking kwam ook in mij op - het zijn net schoenen, en die moeten passen.
Je kan wel even lopen op een schoen die minder goed zit/past, maar dat al te lang doen is niet fijn. Schoenen zetten zich ook naar de vorm van je voet. Ik heb dezelfde maat als mijn mama, maar ik denk dat onze voeten niet blij zouden worden als wij van schoenen wisselen. Het kan wel voor eventjes, maar als ik een hele dag in mijn mama haar schoenen moet rondlopen, en andersom, hebben we allebei zere voeten.

Goede vergelijking. Ik heb maat 38 maar pas echt niet alle schoenen in die maat. Pasvorm is net zo belangrijk. Er zijn schoenen in die maat waar ik niet eens in kom.

Jessix

Berichten: 16465
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:05

Ibbel schreef:
Jessix schreef:
Ja dat snap ik, maar zo doe jij dat.. :) Ik schrijf ook, ik doe dat zo niet. Er is hier geen goed of slecht of waarheid. Gewoon verschil van aanpak. :)



Maar hoe pas jij dan in hemelsnaam zadels - in beweging - op een paard die dat zadel voor de allereerste keer op z'n rug krijgt? Met een zadelpasser wiens werk het níet is om paarden zadelmak te maken?
Dan kán toch niet?

En een trainer die met verschillende zadels kijkt welk zadel voor jouw paard het beste zou zijn voor dat zadelmakmaakproces, maar dat met íets meer rust, tijd en beleid kan doen dat die zadelpasser die nog meer klanten heeft die dag, kan die dan niet zo'n zadel passen? Waar ligt daar het verschil dan?

Ik heb liever een trainer die met misschien minder optimale zadels aankomt, maar die zadels met beleid introduceert, dan een zadelpasser zonder zadelmakmaakervaring die - denk ik - met een groen paard nét zo'n grote gok qua pasvorm neemt als die trainer.


Ik heb weinig tijd dus houd het even kort.

Bij mijn paarden is een heel zadelmak maak proces helemaal niet nodig geweest. Als je goed voorbereid zijn ze na 1 of 2 keer wel aan een zadel gewend. En alle handelingen erom heen. Er werd ook nooit gebokt of raar gedaan. Van te voren bepaal ik met de zadelmaker welk zadel zou kunnen passen. Paard wordt dan gemeten. En zodra het kan en dat is bij mij dus al snel komt de zadelmaker terug om te zien hoe het zadel zit in stilstand en beweging. Daarna weer om te beoordelen met ruiter erop.

Maar zoals ik al schreef dit is hoe ik het doe. Er is hier geen goed, slecht of waarheid. Mijn paarden komen niet zo uit de opfok als ik ga starten en zijn al zoveel gewend en voorbereid voor er überhaupt een zadel in de buurt komt.

prugelpiet

Berichten: 12577
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:06

Jessix schreef:
prugelpiet schreef:
Niemand heeft ook gezegd dat dat op jou van toepassing is/was. Het bericht waar je in eerste instantie op reageerde ging al over een paard bij een ander in training hebben.

Ja waarop ik al direct schreef dat ik dat al niet op die manier zou doen. (Zonder eigen zadel) Dus allemaal prima hoe andere dat doen of willen, voor mij niet van toepassing. Als jij het algemeen bedoeld moet je mij misschien niet quoten?


Ik bedoel het niet algemeen, want je was zelf degene die schreef dat je vind dat je paarden moet afleveren bij ruiters met passend tuig. En dat is niet nodig. Want die gaan dat toch niet gebruiken.

Jessix

Berichten: 16465
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:16

prugelpiet schreef:
Ik bedoel het niet algemeen, want je was zelf degene die schreef dat je vind dat je paarden moet afleveren bij ruiters met passend tuig. En dat is niet nodig. Want die gaan dat toch niet gebruiken.

Voor mij is dat dus wel nodig. Dus ik zou opzoek gaan naar een trainer die dat wel doet. En die zijn er. :) Vandaar wederom, voor mij niet van toepassing. Ik snap niet waarom dit een discussiepunt voor je is?

Ibbel

Berichten: 49206
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:33

Jessix schreef:
Van te voren bepaal ik met de zadelmaker welk zadel zou kunnen passen. Paard wordt dan gemeten. En zodra het kan en dat is bij mij dus al snel komt de zadelmaker terug om te zien hoe het zadel zit in stilstand en beweging. Daarna weer om te beoordelen met ruiter erop.


Ah, nu wordt het me duidelijker. Ik heb een ander beeld bij 'zadelpasser laten komen' en 'zadels passen' :D

Passer meet dus alleen maar in eerste instantie en komt met zadels die 'zouden kunnen passen'.

Dan is dat imo niet echt heel erg anders dan een trainer die (weliswaar zonder te meten) zadelmak maakt met 'een zadel dat zou kunnen passen'.

Dat daarna een trainer het zadel waarmee wordt ingereden even laat controleren door een passer zou mooi zijn (en is bij mijn laatst ingereden paard en door de bewuste trainer ook daadwerkelijk gedaan trouwens). Zeker met Westernzadels komt dat wel nauw.

Overigens bleek daarbij dat het zadel dat met kale boom het beste paste, in beweging het meeste wipte, en mijn eigen zadels (waarvan de boom bekend was en dus ook kaal gepast werd) iets te ruim lagen maar in beweging verre te prefereren waren. En dat was niet de minste (Western) zadelpasser :))

Jessix

Berichten: 16465
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:49

Ibbel schreef:
Jessix schreef:
Van te voren bepaal ik met de zadelmaker welk zadel zou kunnen passen. Paard wordt dan gemeten. En zodra het kan en dat is bij mij dus al snel komt de zadelmaker terug om te zien hoe het zadel zit in stilstand en beweging. Daarna weer om te beoordelen met ruiter erop.


Ah, nu wordt het me duidelijker. Ik heb een ander beeld bij 'zadelpasser laten komen' en 'zadels passen' :D

Passer meet dus alleen maar in eerste instantie en komt met zadels die 'zouden kunnen passen'.

Dan is dat imo niet echt heel erg anders dan een trainer die (weliswaar zonder te meten) zadelmak maakt met 'een zadel dat zou kunnen passen'.

Dat daarna een trainer het zadel waarmee wordt ingereden even laat controleren door een passer zou mooi zijn (en is bij mijn laatst ingereden paard en door de bewuste trainer ook daadwerkelijk gedaan trouwens). Zeker met Westernzadels komt dat wel nauw.

Overigens bleek daarbij dat het zadel dat met kale boom het beste paste, in beweging het meeste wipte, en mijn eigen zadels (waarvan de boom bekend was en dus ook kaal gepast werd) iets te ruim lagen maar in beweging verre te prefereren waren. En dat was niet de minste (Western) zadelpasser :))


Juist. Bij mij is de zadelfitter direct betrokken. Bij de start is die er dus 3 keer. Eerste keer om te meten en paard ook te zien bewegen etc. Tweede keer om het zadel te controleren en aan te passen op het paard in stand en beweging. Derde keer om te zien hoe het zit met mij erop. Aangezien mijn paarden goed voorbereid zijn kan dat allemaal vrij snel en makkelijk.

Hoe andere mensen of trainers dat doen kan min of meer hetzelfde of heel verschillend zijn. Dat doet er ook niet toe imo. Kies wat bij je past. Er zijn zoveel trainers en zadelfitters, er is er altijd wel een die aan je wensen voldoet. Ik heb ze in elk geval wel gevonden.

Dus terug om topic. Ja, ik snap de keuze van een trainer. Maar het is niet iets waar ik voor zou kiezen. Meer kan ik er niet van maken. :D

Edit: bij stap 1 is het geadviseerde zadel trouwens wel ook even los op de rug gelegd om te kijken hoe het zat.

DuoPenotti

Berichten: 29796
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 10:32

Maar als je wat ervaring hebt in zadels bekijken gooi bij dat eerste rondje aan de longe er al een op die vrij goed overeenkomt.
Ik weet zeker dat ik, en vele met mij, dat niet slechter zien dan de meeste zadelpassers.
Dus ja dan ga ik geen zadelpasser laten komen.
En dat is dus wat op die trainingsplaatsen gebeurt, die hebben een paar zadels, kijken een keer naar het paard en trekken een zadel uit de kast waarvan ze denken dat klopt wel.

Zo heb ik nu geen kwpn-ers meer, maar paarden maatje heel veel extra breed.
Daar kende ik de merken en pasvormen helemaal niet van die daar bij passen.
Ik heb diverse zadels gewoon van marktplaats afgehaald en gepast. En zo werd ik vanzelf wijzer.
Want de meeste zadelpassers hebben dat assortiment ook niet in veelvoud.
En omdat het eigen paarden zijn mag de zadelpasser de finishing touch doen.
Maar tot nu toe heb ik zelf ook nog steeds de knelpunten gezien, gelijkend aan wat de zadelpasser zegt.
Aan de longe dan, onder het zadel is dan uiteraard een ding wat de zadelpasser mag beoordelen.

Zo moeilijk is het nu ook weer niet hoor, kijken of een zadel past.
Tenminste als je daar interesse in hebt.
Mij verbaasd juist dat er echt mensen zijn die een compleet niet passend zadel hebben en dat niet zien.
En dan heb ik het niet over een beetje niet passen.

Kendra

Berichten: 8749
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 10:41

Het steekt nauw, natuurlijk. Maar overdrijven is ook een vak...
Wij hebben denk ik 6 zadels, 3 springen, 2 dressuur en 1 vz.
Daar doen we alles mee. Gemiddeld zijn hier 5 of 6 paarden die bereden worden.
Wij hebben eigenlijk allemaal 'klassieke zadelmerken' (vooral Stübben en KN).
De zadelmaker komt regelmatig langs, dan lopen we alles door.
Soms moet er wat opgevuld en soms moet er even tijdelijk een pad onder.
Ook zadelmakers zeggen dat het met springzadels (zadel ligt anders, maar ruiter zit ook anders) iets meer speling heeft dan met dressuurzadels, zeker die met hele zachte kussens.
Ik heb overigens een oude Daaleman vz die als reservezadel dient en op vrijwel alle paarden goed ligt. Vraag me niet hoe het kan, maar het is gewoon zo. Die gaat dus nooit weg...


Over zadelmak maken: de meeste ruiters die ik ken hebben hun eigen oude springzadel (met bontje :-)) die ze gebruiken. Ik heb daar nooit een probleem in gezien, het zijn vaak brede allround zadels die op veel paarden passen. Bovendien zitten ze de eerste weken meestal niet zo lang en ook niet zo diep....

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:28

DuoPenotti schreef:
Zo moeilijk is het nu ook weer niet hoor, kijken of een zadel past.
Tenminste als je daar interesse in hebt.
Mij verbaasd juist dat er echt mensen zijn die een compleet niet passend zadel hebben en dat niet zien.
En dan heb ik het niet over een beetje niet passen.


Het topic gaat over westernzadels. En daarvan is het een stuk lastiger, of eigenlijk praktisch onmogelijk, om zo even te beoordelen of het wel of niet past.
Maar inderdaad: compleet niet passend zou wel op moeten vallen. Wat dat betreft zouden eigenlijk alle paarden moeten zijn als onze prins op de erwt: die laat echt overduidelijk zien als er ook maar iets niet lekker zit.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 13:50

Buiten dat, is het ook echt een investering.

Natuurlijk zijn er dure engelse zadels. Maar ga je naar western kwaliteitszadels kijken, gaat het om 3000-5000 euro gemiddeld per zadel. 2e hands 1500/2000. En al heb je er 3 liggen, zijn er nog veel paarden die deze niet passen.

Heb het eerder gezegd; ik heb moeder, zoon en dochter en die passen niet hetzelfde zadel. Waar broer en zus erg verschillen, maar qua rug vrij vlak, breed en gelijk lijken te zijn op het eerste gezicht.

DuoPenotti

Berichten: 29796
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 14:17

Sandra_H schreef:
DuoPenotti schreef:
Zo moeilijk is het nu ook weer niet hoor, kijken of een zadel past.
Tenminste als je daar interesse in hebt.
Mij verbaasd juist dat er echt mensen zijn die een compleet niet passend zadel hebben en dat niet zien.
En dan heb ik het niet over een beetje niet passen.


Het topic gaat over westernzadels. En daarvan is het een stuk lastiger, of eigenlijk praktisch onmogelijk, om zo even te beoordelen of het wel of niet past.
Maar inderdaad: compleet niet passend zou wel op moeten vallen. Wat dat betreft zouden eigenlijk alle paarden moeten zijn als onze prins op de erwt: die laat echt overduidelijk zien als er ook maar iets niet lekker zit.

Ja die paarden zijn fijn :j

Ik geef toe van Western weet ik niks.
Maar als een zadel passer kan passen.
Waarom kan een trainer die zich er in verdiept heeft niet?

Oprechte vraag waarom dat anders is als bij Engels?

BoktVerlaten
Berichten: 433
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 14:31

De boom zit goed verstopt in het western zadel dus met een kale boom passen voor de eerste indruk is wel handig. Maar laten we eerlijk zijn….veel tweedehands (en vaak ook nieuwe) zadels worden met het handje en op het zicht gepast door de zadelverkoper/passer omdat er geen kale boom beschikbaar is.
Als je veel paarden en zadels hebt gezien, ben je daar zelf vaak ook wel handig in geworden. Een trainer zal die ervaring inmiddels ook wel hebben, ervaren westernruiters ook wel. Die kunnen net zogoed inschatten als een zadelverkoper of het zadel voldoende past. Heb je minder ervaring, laat het dan aan de zadelverkoper over. Kale boom passen is ideaal want niemand heeft rontgenogen. Maar zonder kale boom blijft het passen op oog, met het handje en ervaring.
Ik kan best inschatten of het zadel goed(genoeg) ligt om een jong paard tijdelijk mee te rijden. Ik kan ook zien dat het niet meer goed past. Dus ik kan me ook goed voorstellen dat een trainer ook wel zich bewust is van van die op een paard gooit. Daar waar de quarters nog wat meer ‘autenthiek” zijn (VS) kom je makkelijker weg met een gestandaardiseerde zadel, maar in Nederland waar er meer diversiteit is onder de western paarden, is ook de zadelmarkt diverser.
Maar mijn voorkeur gaat uit om voor een uitgegroeid paard een zadel op maat te maken. Opmeten, een boom laten maken en kaal passen en dan het zadel erop maken.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 18:54

Afbeelding
Probleem met een westernzadel is dat niemand kan zien hoe de hoek van de bars loopt t.o.v. de paardenrug. Wij maken westernzadels en juist die hoek is hetgeen wat per paard enorm kan verschillen; ook bij Quarters en Paints.
Die hoek kan je dus nooit zien en ook niet voelen net zo min als dat je met zekerheid kan zeggen of een zadel "bridged" ( alleen op schouders en lendenen draagt) of "rocked" ( alleen in het midden draagt). Bij extreme gevallen is dat wel te voelen met "het handje" maar verder is en blijft het gokken. Maar "het handje" werkt dus lang niet altijd ( al was het alleen maar omdat als je met je hand onder het zadel komt je de pasvorm beïnvloedt). Passen met kale boom is dus de enige optie en ook dan wordt er meestal uitgegaan van bomen die "goed, tot best wel goed, tor redelijk" passen. Dat is een van de redenen dat wij inmeten met een speciale mal, die geheel verstelbaar is, en de bomen ook zelf maken.
Een boom laten maken ( van hout) klinkt leuk maar gebeurt zelden; in het uiterste geval wordt een boom aangepast. Een exact op maat gemaakte houten boom kost tussen $600,- en $ 1000,- en dan moet het zadel er nog opgebouwd worden. Daarbij komt ook nog dat de meeste reguliere westernzadels een te platte en te lange boom hebben die eigenlijk op geen enkel paard past.............en dan ook nog vaak te ver naar voren wordt gelegd ( op de schouderbladen) omdat het ding anders te veel op de lendenen komt te liggen ( met schouder en SI artrose als gevolg). Als een westernzadel echt niet past is dat overigens meestal wel goed te zien maar het is onmogelijk om te zien of een kant en klaar westernzadel echt goed past! We hebben immers geen röntgen ogen. Conclusie van het geheel; het gros van de westernpaarden loopt rond met niet/ slecht/ matig passende zadels.

Kendra

Berichten: 8749
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 19:07

Weer wat geleerd, ik had het ook over andere zadels…

BoktVerlaten
Berichten: 433
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 19:26

Er zijn wel tweedehands zadel verkopers die de boom even blootleggen om te passen en later het zadel weer in elkaar zetten….maar deze verkopers zijn schaars.
Ik heb een zadel laten maken en dat kost inderdaad wat maar een beter fabriekszadel kost ook zo 3000,- dus op maat is echt niet zoveel duurder.
Alleen kost het tijd en die tijd moet je toch overbruggen met een goed-genoeg zadel. Ook jonge paarden vind ik een crime…
Ik heb een 4 jarige en het heeft nog weinig zin om daar een zadel op maat te laten maken. Als die klaar is, is hij er alweer uitgegroeid
Als iemand de oplossing heeft voor jonge paarden…. Ik hoor het graag! Boomloos vind ik geen optie.

DuoPenotti

Berichten: 29796
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 19:30

Dankjewel voor de zeer uitgebreide uitleg.

Maar eigenlijk kan ook een zadel passer dan nooit echt een zadel passen. Behalve als hij nog nieuw gemaakt moet worden.
Of de passer toevallig van dat tweedehands model een kale boom heeft.
Of zeg ik dit nu niet correct?

BoktVerlaten
Berichten: 433
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 19:32

Ja, DuoPenotti, ideaal gezien wordt een zadel met kale boom gepast:
-nieuwe boom en nieuw zadel
- voorbeeld boom bij bestaand zadel (en maar hopen dat die boom er ook inzit)
-zadel uitelkaar halen, boom passen en weer in elkaar zetten.

Maar dat is de ideale wereld…..
In de praktijk: handje, op het oog en ervaring….

DuoPenotti

Berichten: 29796
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 19:36

Jeeee.
Weer wat geleerd. Dankjewel. :j

Ik geloof dat ik dan al sneller naar boomloos zou gaan.
Al is dat voor sommige ook vloeken in de kerk.

BoktVerlaten
Berichten: 433
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 19:44

Ik vind boomloos leuk als je zelf niet te zwaar bent, je paard sterk in de rug is en vooral niet meer in de groei is….
Ik kies er zelf niet voor. Al schijnen de moderne boomloze zadels de druk wel goed te verdelen. Ik heb er geen ervaring mee, behalve dat ik wel weet dat ook een boomloos zadel goed moet passen (anders hang je onder je paard, zit je op zijn hals of hang je op zijn billen…)

DuoPenotti

Berichten: 29796
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 19:45

Ja zeker. Boomloos is ook zeker niet altijd passend al willen sommige verkopers dat graag doen geloven.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 21:22

DuoPenotti schreef:
Dankjewel voor de zeer uitgebreide uitleg.

Maar eigenlijk kan ook een zadel passer dan nooit echt een zadel passen. Behalve als hij nog nieuw gemaakt moet worden.
Of de passer toevallig van dat tweedehands model een kale boom heeft.
Of zeg ik dit nu niet correct?


Inderdaad; voordeel van custom/ handgemaakte zadels is dat ze ook makkelijk uit elkaar kunnen en vooral weer makkelijk in elkaar :D .
Als je bij onze zadels bijv. de saddlestrings loshaalt valt in feite alles ervan af en kan je dus de kale boom op het paard leggen.
We hebben diverse zadels uit elkaar gehaald en de meeste "fabrieks" zadels ( en daar staat ook vaak "handmade" op omdat het meeste werk nog altijd met de hand gedaan moet worden omdat dat machinaal niet te doen en daar houdt de vergelijking met echt custom handwerk dus op) zitten met schroeven, nieten en spijkers in elkaar. De betere zadels krijg je wel weer in elkaar ;) maar de goedkopere ( B-) merken kunnen prima uit elkaar............en dan houdt het ook op. Slechte bomen ( deels met rawhide en deels met een plastic laagje bekleed) bomen van waaibomen hout, slechte bevestiging van de rigging, etc. etc; ook bij de betere merken is dat geen uitzondering.

Dus zonder kale boom passen is en blijft altijd giswerk.

Ook boomloos moet inderdaad goed passen ( en doet dat vaak niet) en daarbij; de goed passende zadelboom is bedacht om de paardenrug te ontlasten; iets wat flexibel is kan nooit de druk zo goed verdelen als iets wat niet flexibel is....denk aan de Prinses op de erwt. Zeker bij wat zwaardere ruiters en ruiters die minder goed in balans zitten ( en dat zijn er veel) is boomloos af te raden.