Westernzadel, past niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noellescoobs
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-09-21

Westernzadel, past niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 23:18

Hoihoi! Ik wil even wat kwijt..
Ik heb vanmiddag een nieuwe veelzijdigheidszadel aangeschaft bij een zadelpasser. Het viel haar op dat hij bespiering mist bij zijn schouder. Na afloop toch even mijn westernzadel gepast en het blijkt dat het zadel drukt op de schouders en inderdaad er is bijna geen ruimte voor je hand tussen zadel en paard. Heeft ze dit goed bekeken of moet dit met een pad of iets ertussen? Ze heeft verder geen verstand van westernzadels maar kan wel kijken of deze goed liggen. Het zadel is elk jaar bij Arthur gecheckt en dat was elk jaar ‘goed’. Dit zadel is een lange tijd terug gemaakt voor mijn paard.

Ik ben gehecht aan mijn equiflex en mijn bijrijdster past niet op mijn nieuwe veelzijdigheidszadel..

Ik denk dat ik hem maar weg moet doen, advies..?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Westernzadel, past niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 00:22

Bij twijfel kan je nog altijd iemand laten komen die verstand heeft van westernzadels.

Zoals ik begreep komt de pasvorm bij westernzadels nog nauwer omdat die geen aanpasbare kussens hebben.

Wanneer is die op maat gemaakt geweest? Was dat toen vanaf een kale boom? En is jouw paard inmiddels nog gegroeid? (niet alleen hoogte maar ook breedte).

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Westernzadel, past niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 00:29

Dat is zo niet te beoordelen. We zien je zadel niet op het paard.

Er zijn bijna geen mensen in Nederland die echt goed western zadels kunnen passen. Als jouw zadelpasser ervaring heeft met zadels en verstand heeft van het paardenlijf en het zadel past echt overduidelijk niet, kan zij dat zo wel beoordelen.

Maar weer.....als we het niet erop zien liggen, niet zo te zeggen.

En wat wil je oplossen met een pad? Er moet altijd een pad onder of bij een goed, nieuw echt schaap een dunne onderlegger.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Westernzadel, past niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 06:21

Ik zou een second opinion vragen van een andere western zadelpasser. Niet zomaar uitgaan van de mening van iemand die daar geen ervaring mee heeft.

Noellescoobs
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-22 07:15

Art_Ificious schreef:
Bij twijfel kan je nog altijd iemand laten komen die verstand heeft van westernzadels.

Zoals ik begreep komt de pasvorm bij westernzadels nog nauwer omdat die geen aanpasbare kussens hebben.

Wanneer is die op maat gemaakt geweest? Was dat toen vanaf een kale boom? En is jouw paard inmiddels nog gegroeid? (niet alleen hoogte maar ook breedte).



Ja dat snap ik maar omdat hij elk jaar bij arthur is geweest ga ik daar niet meer heen want hij zei dat het zadel goed was. Zegt dus ook niet altijd wat of het een proffesional is. Maar ga het misschien toch door eurohorse laten bekijken.

En derest weet ik niet want toen was hij nog niet van mij en heb het niet aan de vorige eigenaresse gevraagd.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Westernzadel, past niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 08:24

Ik vind het altijd bijzonder dat iemand zegt, dat een fabriekszadel (op maat) is gemaakt voor het paard. Dat kan helemaal niet. Aan een westernzadel is vrijwel niets aan te passen, wat maten betreft. Een zadel dat op maat is gemaakt, daar zijn kale bomen voor gepast en exact dezelfde passende boom is er dan in verwerkt. Het zadel is dus op de passende boom gebouwd. Een Equiflex is een fijn zadel, maar, net als vele andere zadels, een fabriekszadel, waar, als je geluk hebt, de juiste boom voor jouw paard in is verwerkt.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Westernzadel, past niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 08:55

Westernzadels passen vaker niet dan wel. Zadelverkopers hebben geen röntgen ogen en jammer genoeg heb ik al teveel niet passende zadels uit Vorstenbosch zien komen.
Een pad gaat niet helpen; een zadel moet zonder pad goed liggen en netjes passen.
In de fabriekszadels ( waarvan de Equiflex er 1 is) zitten "standaard" bomen die passen op "standaard" paarden maar aangezien in geen van beide een standaard is te vinden blijft het dus giswerk.
De enige manier om 100% zeker te weten dat een zadel past is door te passen met de kale boom en dat zal bij jouw Equiflex niet gebeurt zijn?!
Wij maken westernzadels en zien veel zadel ellende van de zgn. "zadelpassers" ( lees: zadelverkopers!); veel westernzadels zijn te lang, te breed, liggen te ver naar voren, etc. etc.
Soms verkopen ze passende zadels maar als jouw zadel nu niet past heeft het waarschijnlijk nooit gepast.
Je mag me een foto sturen via PB dan kan ik meekijken maar ik kan van een foto niet zeggen of het 100% past maar wel een beetje beoordelen hoe het ligt en zien of het echt heel ellendig ligt. De pasvorm van een westernzadel gaat niet alleen om de lengte en de breedte maar ook om de vorm van de bars ( waar de boom dus op de paardenrug ligt). Dat laatste is dus niet te controleren als het zadel in elkaar zit; daarvoor is een kale boom nodig.

Noellescoobs
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-22 10:25

Jetta schreef:
Ik vind het altijd bijzonder dat iemand zegt, dat een fabriekszadel (op maat) is gemaakt voor het paard. Dat kan helemaal niet. Aan een westernzadel is vrijwel niets aan te passen, wat maten betreft. Een zadel dat op maat is gemaakt, daar zijn kale bomen voor gepast en exact dezelfde passende boom is er dan in verwerkt. Het zadel is dus op de passende boom gebouwd. Een Equiflex is een fijn zadel, maar, net als vele andere zadels, een fabriekszadel, waar, als je geluk hebt, de juiste boom voor jouw paard in is verwerkt.


Dit wist ik niet nogmaals bij de vorige eigenaresse gedaan en ben pas sinds een korte tijd western lessen aan het nemen

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Westernzadel, past niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 11:40

Leg je het zadel wel op de goede plek? Heel veel mensen hebben het zadel te ver naar voren liggen.

Wat heb je eronder liggen? Doe je de singel niet te strak?

Zonder foto's kan niemand hier helpen of advies geven.

Euro Horse heeft ook niet tevreden klanten, net als Arthur en de anderen. Dus of je dan 100% garantie hebt dat het past????? Vaak proberen mensen je een ander zadel te verkopen.

Noellescoobs
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-22 13:57

ElCid schreef:
Westernzadels passen vaker niet dan wel. Zadelverkopers hebben geen röntgen ogen en jammer genoeg heb ik al teveel niet passende zadels uit Vorstenbosch zien komen.
Een pad gaat niet helpen; een zadel moet zonder pad goed liggen en netjes passen.
In de fabriekszadels ( waarvan de Equiflex er 1 is) zitten "standaard" bomen die passen op "standaard" paarden maar aangezien in geen van beide een standaard is te vinden blijft het dus giswerk.
De enige manier om 100% zeker te weten dat een zadel past is door te passen met de kale boom en dat zal bij jouw Equiflex niet gebeurt zijn?!
Wij maken westernzadels en zien veel zadel ellende van de zgn. "zadelpassers" ( lees: zadelverkopers!); veel westernzadels zijn te lang, te breed, liggen te ver naar voren, etc. etc.
Soms verkopen ze passende zadels maar als jouw zadel nu niet past heeft het waarschijnlijk nooit gepast.
Je mag me een foto sturen via PB dan kan ik meekijken maar ik kan van een foto niet zeggen of het 100% past maar wel een beetje beoordelen hoe het ligt en zien of het echt heel ellendig ligt. De pasvorm van een westernzadel gaat niet alleen om de lengte en de breedte maar ook om de vorm van de bars ( waar de boom dus op de paardenrug ligt). Dat laatste is dus niet te controleren als het zadel in elkaar zit; daarvoor is een kale boom nodig.


Ik maak vanavond of van het weekend even een foto

Noellescoobs
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-22 13:59

superpony schreef:
Leg je het zadel wel op de goede plek? Heel veel mensen hebben het zadel te ver naar voren liggen.

Wat heb je eronder liggen? Doe je de singel niet te strak?

Zonder foto's kan niemand hier helpen of advies geven.

Euro Horse heeft ook niet tevreden klanten, net als Arthur en de anderen. Dus of je dan 100% garantie hebt dat het past????? Vaak proberen mensen je een ander zadel te verkopen.


Ik heb er een pad onderliggen van proffesional choice. De zadelpasser heeft het zadel zonder pad en onaangesingeld op de rug gelegd om te checken. Ik zal vanavond even foto maken zonder & met pad.

Noellescoobs
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-22 14:03

superpony schreef:
Leg je het zadel wel op de goede plek? Heel veel mensen hebben het zadel te ver naar voren liggen.

Wat heb je eronder liggen? Doe je de singel niet te strak?

Zonder foto's kan niemand hier helpen of advies geven.

Euro Horse heeft ook niet tevreden klanten, net als Arthur en de anderen. Dus of je dan 100% garantie hebt dat het past????? Vaak proberen mensen je een ander zadel te verkopen.


Ik heb er een pad onderliggen van proffesional choice. De zadelpasser heeft het zadel zonder pad en onaangesingeld op de rug gelegd om te checken. Ik zal vanavond even foto maken zonder & met pad. Ik heb wel een foto met pad waar ik aan het rijden ben.. maar ik weet niet beter dan dat hij zo hoort te liggen?
Afbeelding

sasja0705
Berichten: 1981
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Westernzadel, past niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 14:56

Ik vind het bijzonder dat jou -Engelse - zadelpasser, die zelfs aangeeft geen verstand van westernzadels te hebben, vaststeld dat het zadel OP de schouders drukt... daar hoort een westernzadel namelijk ook niet te liggen.
Als ik het foto zo zie - en ik ben ook geen vakman/vrouw... dan zou ik eerder Arthur geloven.
Hij is een verkoper van zadels... dus als die jouw boos zou willen, zou die zeggen "past niet- maar heb wel een nieuwe voor je"...
Dus ik zou eerst Arthur raadplegen, hem het verhaal voorleggen en dan hem vragen jouw te laten zien HOE hij beordeeld of die past - of even niet.
Nu als een gek gaan shoppen naar adviezen heeft imo weinig nut en ook bjj het beroemde "met kale boom" valt genoeg aan te merken.
Dus mijn advies : Arthur en uitleg...
Daarna kun je nog steeds verder gaan zoeken

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 16:07

Noellescoobs schreef:
superpony schreef:
Leg je het zadel wel op de goede plek? Heel veel mensen hebben het zadel te ver naar voren liggen.

Wat heb je eronder liggen? Doe je de singel niet te strak?

Zonder foto's kan niemand hier helpen of advies geven.

Euro Horse heeft ook niet tevreden klanten, net als Arthur en de anderen. Dus of je dan 100% garantie hebt dat het past????? Vaak proberen mensen je een ander zadel te verkopen.


Ik heb er een pad onderliggen van proffesional choice. De zadelpasser heeft het zadel zonder pad en onaangesingeld op de rug gelegd om te checken. Ik zal vanavond even foto maken zonder & met pad. Ik heb wel een foto met pad waar ik aan het rijden ben.. maar ik weet niet beter dan dat hij zo hoort te liggen?
[ [url=m/rJSOS2.jpg]Afbeelding[/url] ]


De pad is niet interessant ;-), zeker bij een goed passend zadel niet; wij gebruiken simpele saddleblankets onder onze zadels!
Om 100% zeker te weten of een zadel past zal dat toch echt met kale boom gepast moeten worden, door iemand met verstand van zaken, zal het paard ingemeten moeten worden voor een evt. maatzadel of voor een passende boom. Een zadel mag nooit op de schouders liggen ( dan ligt het te ver naar voren en zal het paard daar last van krijgen) maar het mag ook nooit te ver naar achteren liggen ( de laatste rib opzoeken die volgen naar boven; die loopt wat rond en het zadel mag achter het punt waar je dan uitkomt niet dragen). Ik wil je in een PB wel precies uitleggen waar je zelf op kan letten. Het is meestal wel te zien dat een zadel echt niet past maar het is nooit te zien of een zadel 100% past als het in elkaar zit.

Citaat:
Hij is een verkoper van zadels... dus als die jouw boos zou willen, zou die zeggen "past niet- maar heb wel een nieuwe voor je"...
Laat dit nou dus precies een werkwijze van zadelverkopers zijn; makkelijke manier van geld verdienen want "het paard is veranderd qua bouw" wat dus een grote fabel is. Een goed passen zadel, aangemeten na de leeftijd van ca. 5,5 / 6 jaar past heel lang behalve als een paard heel ziek word of heel oud word waardoor de rug kan inzakken. Mijn paard is 17 en heeft sinds zijn 5e exact dezelfde maat. Tijdje geleden nog iemand geholpen met een zadel wat "goed zou passen" ; was te lang, te wijd en lag niet goed aan op de rug. Maar kwam dus wel van de zadelverkoper en jammer genoeg noemen veel zadelverkopers zich tegenwoordig ook zadelpasser waarvan een aantal niet eens weten wat voor boom er in de, 2e hands, zadels zit die ze verkopen.

Het heeft geen zin om nu naar een ander zadel uit te kijken als je niet weet wat je nodig hebt en er zelf geen kijk op hebt. Als je zelf weet waar je op moet letten dan kan je overigens wel bij al die zadelverkopers terecht maar anders niet!

Op de foto is niet te zien hoe dit zadel ligt; een foto zonder pad van opzij, achter en voor geeft iets meer duidelijkheid. Door de pad is niet goed te zien waar het zadel precies ligt op de paardenrug. ( Je zal je verbazen dat de zadelverkopers zeggen dat ze op zo'n foto kunnen zien dat zo'n zadel past; waarschijnlijk hebben ze röntgen ogen :o ).

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Westernzadel, past niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 16:12

Dus de vorige eigenaresse heeft dit zadel bij het paard gekocht? Nieuw of 2e hands?

Het is een roundskirt en ik heb wel meegemaakt om me heen, dat daar toch minder aanbod in is en sneller werd doorgeduwd als past wel om toch iets te verkopen.

Zo met die lange pad moeilijk te zeggen sowieso. Dus los erop, paard recht zetten en foto van opzij en van voren. Dan kan je nog niet zien of het goed past, maar wel of het vreselijk niet past.

Noellescoobs
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-22 16:50

sasja0705 schreef:
Ik vind het bijzonder dat jou -Engelse - zadelpasser, die zelfs aangeeft geen verstand van westernzadels te hebben, vaststeld dat het zadel OP de schouders drukt... daar hoort een westernzadel namelijk ook niet te liggen.
Als ik het foto zo zie - en ik ben ook geen vakman/vrouw... dan zou ik eerder Arthur geloven.
Hij is een verkoper van zadels... dus als die jouw boos zou willen, zou die zeggen "past niet- maar heb wel een nieuwe voor je"...
Dus ik zou eerst Arthur raadplegen, hem het verhaal voorleggen en dan hem vragen jouw te laten zien HOE hij beordeeld of die past - of even niet.
Nu als een gek gaan shoppen naar adviezen heeft imo weinig nut en ook bjj het beroemde "met kale boom" valt genoeg aan te merken.
Dus mijn advies : Arthur en uitleg...
Daarna kun je nog steeds verder gaan zoeken


Ik heb vanmiddag met arthur contact gehad en hij zei van een foto dat het zadel prima ligt.
Toen mijn zadelpasser kwam zei ze dat hij inkepingen heeft bij de schouders boven waar het westernzadel zou drukken. Wij het westernzadel erop gelegd en ja inderdaad het zadel lag precies daar en strak op de schouder waar moeilijk een hand tussen te doen is. Ik heb arthur deze foto gestuurd omdat ik wilde kijken wat ik ervoor zou krijgen als ik het zadel aan hem zou verkopen en niet om te vragen of het goed ligt. Dat kan inderdaad niet vanaf een foto

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 16:57

Noellescoobs schreef:
Ik heb vanmiddag met arthur contact gehad en hij zei van een foto dat het zadel prima ligt.


I rest my case! Dit gebeurde dus ook bij vrienden van mij met een zadel dat echt niet paste. Was ook nog veel te lang en de opmerking was dat het dan maar wat verder naar voren gelegd moest worden; op de schouders!
Zadel eraf en niet meer gebruiken. Ik heb teveel paarden gezien met atrofie van de schouderspieren door verkeerde en op de verkeerde plek gelegen zadels.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 17:06

Noellescoobs schreef:
sasja0705 schreef:
Ik vind het bijzonder dat jou -Engelse - zadelpasser, die zelfs aangeeft geen verstand van westernzadels te hebben, vaststeld dat het zadel OP de schouders drukt... daar hoort een westernzadel namelijk ook niet te liggen.
Als ik het foto zo zie - en ik ben ook geen vakman/vrouw... dan zou ik eerder Arthur geloven.
Hij is een verkoper van zadels... dus als die jouw boos zou willen, zou die zeggen "past niet- maar heb wel een nieuwe voor je"...
Dus ik zou eerst Arthur raadplegen, hem het verhaal voorleggen en dan hem vragen jouw te laten zien HOE hij beordeeld of die past - of even niet.
Nu als een gek gaan shoppen naar adviezen heeft imo weinig nut en ook bjj het beroemde "met kale boom" valt genoeg aan te merken.
Dus mijn advies : Arthur en uitleg...
Daarna kun je nog steeds verder gaan zoeken


Ik heb vanmiddag met arthur contact gehad en hij zei van een foto dat het zadel prima ligt.
Toen mijn zadelpasser kwam zei ze dat hij inkepingen heeft bij de schouders boven waar het westernzadel zou drukken. Wij het westernzadel erop gelegd en ja inderdaad het zadel lag precies daar en strak op de schouder waar moeilijk een hand tussen te doen is. Ik heb arthur deze foto gestuurd omdat ik wilde kijken wat ik ervoor zou krijgen als ik het zadel aan hem zou verkopen en niet om te vragen of het goed ligt. Dat kan inderdaad niet vanaf een foto


Maar dat werkt sws niet. Arthur is een druk man, grote ondernemer en handelaar. Die roept even wat om er vanaf te zijn en wil eigenlijk niet zo lukraak over prijzen praten. Je moet voor zijn neus staan en met hem praten en laten zien wat je bedoelt en wat je wilt.

Ik weet mensen die niet tevreden zijn over zijn werkwijze en mensen die heel blij zijn en fijn rond rijden op een zadel van hem.

Euro Horse, Country Mill en de kleinere net zo. Kan daar ook genoeg over delen, ook zeker niet positief.

Maar soms ligt het ook echt aan de persoon zelf. Mensen willen per se een zadel. Mensen hebben beperkt budget en willen dus per se een zadel. Of mensen zeuren en zijn heel eigenwijs.

Maar er is er echt geen 1 die nooit niet passende zadels verkoopt en hoe meer ze verkopen, hoe vaker je dat zal horen. Maar daar tegenover ook veel wel tevreden mensen.

Noellescoobs
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-22 17:18

ElCid schreef:
Noellescoobs schreef:
Ik heb vanmiddag met arthur contact gehad en hij zei van een foto dat het zadel prima ligt.


I rest my case! Dit gebeurde dus ook bij vrienden van mij met een zadel dat echt niet paste. Was ook nog veel te lang en de opmerking was dat het dan maar wat verder naar voren gelegd moest worden; op de schouders!
Zadel eraf en niet meer gebruiken. Ik heb teveel paarden gezien met atrofie van de schouderspieren door verkeerde en op de verkeerde plek gelegen zadels.


Atrofie noemde mijn zadelpasser het inderdaad. Dat zou mijn paard al hebben.. heb me niet verdiept wat het is. Ga ik wel doen!

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 21:09

Noellescoobs schreef:
Atrofie noemde mijn zadelpasser het inderdaad. Dat zou mijn paard al hebben.. heb me niet verdiept wat het is. Ga ik wel doen!


Zeker doen! Als je stopt met dit zadel en op zoek gaat naar een goed passend zadel komt dat overigens wel weer goed. Ik heb het vaker gezien als gevolg van niet passende zadels/ teveel druk op de schouders. Als er een goed passend zadel komt en de training wordt goed opgepakt dan komen de spieren wel weer terug, al kan dat wel even duren.

Ik ben benieuwd naar een foto ( dus zonder pad! ).

DubbelFun

Berichten: 88683
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Westernzadel, past niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 09:35

Niet alle atropie is omkeerbaar, dat is sterk afhankelijk van de duur en heftigheid van de beknelling.
Op het moment dat je al duidelijke/diepe kuilen naast de schoft hebt kun je het wel schudden.
Als dit paard die kuilen heeft gekregen van dit zadel heeft het waarschijnlijk nooit goed gepast en zou ik het zeker niet meer op het paard leggen.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 09:35

Beste Noellescoobs, ga je verdiepen in alles wat met je paard te maken heeft, want zo’n dier is een hele verantwoordelijkheid.Je hebt een prachtig paard, zo te zien een koudbloed type. Daar past zelden een standaard fabriekszadel op. Ook met de boommaat xfqh, wat ook nog per merk/ model/ fabrikant anders wordt geïnterpreteerd, zal je niet vaak een passend zadel vinden. Wat El Cid zegt, klopt. Passen met kale boom, meten (= weten), het is geen hogere wiskunde. Voor je paard van levensbelang.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:22

DubbelFun schreef:
Niet alle atropie is omkeerbaar, dat is sterk afhankelijk van de duur en heftigheid van de beknelling.
Op het moment dat je al duidelijke/diepe kuilen naast de schoft hebt kun je het wel schudden.
Als dit paard die kuilen heeft gekregen van dit zadel heeft het waarschijnlijk nooit goed gepast en zou ik het zeker niet meer op het paard leggen.


Ik neem aan dat je atrofie bedoelt ;-). Je hebt gelijk; als er teveel spierafbraak is dan is het onomkeerbaar. Maar ik heb toch echt een paard meegemaakt wat al jaren hele diepe kuilen had, deels door slecht passende zadels, deels door Rhino, waar de spieren helemaal teruggekomen zijn. Zo extreem dat ik het dier op foto's nauwelijks terug kende ( het was een bonte dus daar kon ik aan zien dat het hetzelfde paard was). Maar het kan inderdaad ook anders lopen.

sasja0705
Berichten: 1981
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Westernzadel, past niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:50

Aanhand van een foto kan nog Arthur nog een ander vakman,zadelverkoper,leek of wat ook ever de ligging en passen van het zadel beoordelen ( behalve als die echt meters te lang is, enz) Dus een foto naar Arthur te sturen is bullshit ( sorry)
Dus of Arthur laten komen of even met paard en al naar Arthur toe.
Want een ding kan ik je nu al garanderen:
Ieder andere zadelverkoper/passer/maker zal je vertellen dat jouw zadel NIET past - en vervolgens jou een andere (maat-) zadel willen verkopen.
Het is jammer maar wel de harde realiteit wat zadels - ook Engelse- betreft.
Daarom nog eens ( uiteraard het medische uitgesloten) ga naar verkoper ( in dit geval dus Arthur) waar het zadel oorspronkelijk vandaan komt.
Laat je zien WAAROM het zadel past - of even misschien niet meer.
En natuurlijk is over iedere verkoper/ handelaar iets te zeggen... maar bij ons kwam Arthur (en is toch wel meer als n uur rijden) om te controleren, of het zadel echt paste. En toen wij later verglijk met andere zadels wilden hebben ,ook zonder problemen bij hem op de zaak met paard, zadels, text en uitleg gekregen...
Dus persoonlijk is de devise

Noellescoobs
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 07:56

sasja0705 schreef:
Aanhand van een foto kan nog Arthur nog een ander vakman,zadelverkoper,leek of wat ook ever de ligging en passen van het zadel beoordelen ( behalve als die echt meters te lang is, enz) Dus een foto naar Arthur te sturen is bullshit ( sorry)
Dus of Arthur laten komen of even met paard en al naar Arthur toe.
Want een ding kan ik je nu al garanderen:
Ieder andere zadelverkoper/passer/maker zal je vertellen dat jouw zadel NIET past - en vervolgens jou een andere (maat-) zadel willen verkopen.
Het is jammer maar wel de harde realiteit wat zadels - ook Engelse- betreft.
Daarom nog eens ( uiteraard het medische uitgesloten) ga naar verkoper ( in dit geval dus Arthur) waar het zadel oorspronkelijk vandaan komt.
Laat je zien WAAROM het zadel past - of even misschien niet meer.
En natuurlijk is over iedere verkoper/ handelaar iets te zeggen... maar bij ons kwam Arthur (en is toch wel meer als n uur rijden) om te controleren, of het zadel echt paste. En toen wij later verglijk met andere zadels wilden hebben ,ook zonder problemen bij hem op de zaak met paard, zadels, text en uitleg gekregen...
Dus persoonlijk is de devise


Als eerste wil ik even zeggen dat je niet goed hebt gelezen. Ik heb een foto van het zadel gestuurd om te kijken wat ik er nog voor zou krijgen en niet of het past