Westernzadel, past niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noellescoobs
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 07:57

sasja0705 schreef:
Aanhand van een foto kan nog Arthur nog een ander vakman,zadelverkoper,leek of wat ook ever de ligging en passen van het zadel beoordelen ( behalve als die echt meters te lang is, enz) Dus een foto naar Arthur te sturen is bullshit ( sorry)
Dus of Arthur laten komen of even met paard en al naar Arthur toe.
Want een ding kan ik je nu al garanderen:
Ieder andere zadelverkoper/passer/maker zal je vertellen dat jouw zadel NIET past - en vervolgens jou een andere (maat-) zadel willen verkopen.
Het is jammer maar wel de harde realiteit wat zadels - ook Engelse- betreft.
Daarom nog eens ( uiteraard het medische uitgesloten) ga naar verkoper ( in dit geval dus Arthur) waar het zadel oorspronkelijk vandaan komt.
Laat je zien WAAROM het zadel past - of even misschien niet meer.
En natuurlijk is over iedere verkoper/ handelaar iets te zeggen... maar bij ons kwam Arthur (en is toch wel meer als n uur rijden) om te controleren, of het zadel echt paste. En toen wij later verglijk met andere zadels wilden hebben ,ook zonder problemen bij hem op de zaak met paard, zadels, text en uitleg gekregen...
Dus persoonlijk is de devise


En nogmaals mijn eigen engelse zadelpasser verkoopt geen westernzadel dus is geen business voor haar om te zeggen dat hij niet past.

Noellescoobs
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 08:00

Jetta schreef:
Beste Noellescoobs, ga je verdiepen in alles wat met je paard te maken heeft, want zo’n dier is een hele verantwoordelijkheid.Je hebt een prachtig paard, zo te zien een koudbloed type. Daar past zelden een standaard fabriekszadel op. Ook met de boommaat xfqh, wat ook nog per merk/ model/ fabrikant anders wordt geïnterpreteerd, zal je niet vaak een passend zadel vinden. Wat El Cid zegt, klopt. Passen met kale boom, meten (= weten), het is geen hogere wiskunde. Voor je paard van levensbelang.


Raar dat je dit zegt. Alsof ik de verantwoordelijkheid van mijn paard niet kan dragen? Je weet helemaal niet wat voor band ik met de vorige eigenaresse had en hoe goed zij voor haar paard was. Je vertrouwd op iemand die westernzadels verkoopt en dat die dan ook goed ligt.

sasja0705
Berichten: 1979
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 08:32

Noellescoobs schreef:
En nogmaals mijn eigen engelse zadelpasser verkoopt geen westernzadel dus is geen business voor haar om te zeggen dat hij niet past.


En dus ook niet de expertise om te beroordelen of jouw zadel passt of überhaupt correct ligt.

Ecsuses, als je mijn ideen en advies opvat als aanval en
misschien ben ik te hard uit de bocht gekomen.
Maar ik heb dat riedeletje nu al iets te vaak gezien , wat afkraken van een bestaand zadel betreft juist door mensen die dus een nieuwe of maatzadel willen verkopen.


Als je bvb een auto koopt ,je beht tevreden ermee, hebt vertrouwen in de dealer dan ga je toch ook daarnaartoe als er iets mis is... en laat je niet door een motordealer zomaar vertellen dat jouw auto niet deugt?

Ja,is misschien een raar voorbeeld maar precies hetzelfde gebeurt hier.

Succes verder ,ik heb het geprobeerd

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 08:36

sasja0705 schreef:
Aanhand van een foto kan nog Arthur nog een ander vakman,zadelverkoper,leek of wat ook ever de ligging en passen van het zadel beoordelen ( behalve als die echt meters te lang is, enz) Dus een foto naar Arthur te sturen is bullshit ( sorry)
Dus of Arthur laten komen of even met paard en al naar Arthur toe.
Want een ding kan ik je nu al garanderen:
Ieder andere zadelverkoper/passer/maker zal je vertellen dat jouw zadel NIET past - en vervolgens jou een andere (maat-) zadel willen verkopen.
Het is jammer maar wel de harde realiteit wat zadels - ook Engelse- betreft.
Daarom nog eens ( uiteraard het medische uitgesloten) ga naar verkoper ( in dit geval dus Arthur) waar het zadel oorspronkelijk vandaan komt.
Laat je zien WAAROM het zadel past - of even misschien niet meer.
En natuurlijk is over iedere verkoper/ handelaar iets te zeggen... maar bij ons kwam Arthur (en is toch wel meer als n uur rijden) om te controleren, of het zadel echt paste. En toen wij later verglijk met andere zadels wilden hebben ,ook zonder problemen bij hem op de zaak met paard, zadels, text en uitleg gekregen...
Dus persoonlijk is de devise

Heb je aandelen van Arthur ofzo?
Wat een raar advies is dit, naar de verkoper gaan en hem vertellen waarom het zadel niet past, dat is toch echt de omgekeerde wereld.
Arthur zou nooit op basis van een foto moeten roepen dat een zadel wel past (en dat is niet voor het eerst dat ik dat hoor) terwijl dat niet eens de vraag was, zoals TS ook al aangeeft.

In dit geval had hij óf moeten reageren op de vraag, óf moeten aangeven dat hij er sowieso niets over kan zeggen.
Maar goed, los van welke zadelverkoper dan ook... de ervaring leert dat het lastig is om een westernzadel passend te krijgen voor een niet-QPA, een paard dat oorspronkelijk geen westernras is. Wellicht zou iemand als Elcid het wel kunnen op basis van een kale boom, maar verder is het gewoon lastig. Zelf ben ik uiteindelijk, na meerdere zadels waarvan meerdere verkopers zeiden dat ze goed lagen, bij een Freemax (boomloos) uitgekomen.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:14

Citaat:
Wellicht zou iemand als Elcid het wel kunnen op basis van een kale boom, maar verder is het gewoon lastig.


Maar blijkbaar is TS niet geïnteresseerd in vrijblijvend advies want er is nog steeds geen foto geplaatst. Zoals ik al schreef; aan de hand van een foto kan niemand zeggen of een zadel past maar wel of het helemaal niet past en advies geven omtrent de ligging van het zadel. Het aanmeten en passen van een westernzadel is een heel ander verhaal dan bij een Engels zadel door de andere eisen, andere bouw etc.

Als het zadel echt niet past komt de rekening vanzelf, hetzij van de dierenarts, hetzij van de osteopaat. Het zal niet het 1e paard zijn wat door een slecht/ niet passend zadel artrose krijgt in schoft/ schouder/ Si gewricht.

Ik ben dus nog steeds benieuwd naar een goede foto!

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Re: Westernzadel, past niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:31

Er staat een foto op de eerste pagina...

sasja0705
Berichten: 1979
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:32

@ Achterom :
Nee, ik heb GEEN aandelen bij Arthur... en als je goed leest geef ik juist ook aan dat men het zadel NIET aanhand van een foto kan beoordelen- ook Arthur niet.
En ik geef ook aan dat men PERSOONLIJK bij de oorspronkelijke zadelverkoper - en sorry, nogmaals, ik heb geen aandelen (maar ben WEL tevreden over hem en dat mag gerust gezegd worden) in dit geval is het nu even Arthur en niet Pietje of Klaas ,die toen het zadel verkocht heeft!

Dit als eerste stap.

En afhankelijk van de uitkomst van daar uit verder zoeken
-of even niet.


Als TS bvb helemaal geen vertrouwen in Arthur heeft, is dit ook goed :haar paard, haar zadel, haar geld.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:37

Ereste schreef:
Er staat een foto op de eerste pagina...


Met ruiter erop en pad eronder; daar kan je dus niet zien hoe het zadel ligt, waar het precies ligt. Pasvorm is daar dan ook helemaal niet te bepalen.
Er is een foto nodig ( ook al hier een paar keer gezegd) van het zadel op het paard, zonder pad, van opzij, van voren en van achteren om een beetje een idee te krijgen.

Noellescoobs
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 09:52

ElCid schreef:
Citaat:
Wellicht zou iemand als Elcid het wel kunnen op basis van een kale boom, maar verder is het gewoon lastig.


Maar blijkbaar is TS niet geïnteresseerd in vrijblijvend advies want er is nog steeds geen foto geplaatst. Zoals ik al schreef; aan de hand van een foto kan niemand zeggen of een zadel past maar wel of het helemaal niet past en advies geven omtrent de ligging van het zadel. Het aanmeten en passen van een westernzadel is een heel ander verhaal dan bij een Engels zadel door de andere eisen, andere bouw etc.

Als het zadel echt niet past komt de rekening vanzelf, hetzij van de dierenarts, hetzij van de osteopaat. Het zal niet het 1e paard zijn wat door een slecht/ niet passend zadel artrose krijgt in schoft/ schouder/ Si gewricht.

Ik ben dus nog steeds benieuwd naar een goede foto!


Geef me eens even tijd om na te denken jullie zijn echt niet de enige die ik advies vraag en pardon? Ik heb een goed passend nieuw veelzijdigheidszadel en dat westernzadel word dus niet gebruikt

Noellescoobs
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 14:56

sasja0705 schreef:
Noellescoobs schreef:
En nogmaals mijn eigen engelse zadelpasser verkoopt geen westernzadel dus is geen business voor haar om te zeggen dat hij niet past.


En dus ook niet de expertise om te beroordelen of jouw zadel passt of überhaupt correct ligt.

Ecsuses, als je mijn ideen en advies opvat als aanval en
misschien ben ik te hard uit de bocht gekomen.
Maar ik heb dat riedeletje nu al iets te vaak gezien , wat afkraken van een bestaand zadel betreft juist door mensen die dus een nieuwe of maatzadel willen verkopen.


Als je bvb een auto koopt ,je beht tevreden ermee, hebt vertrouwen in de dealer dan ga je toch ook daarnaartoe als er iets mis is... en laat je niet door een motordealer zomaar vertellen dat jouw auto niet deugt?

Ja,is misschien een raar voorbeeld maar precies hetzelfde gebeurt hier.

Succes verder ,ik heb het geprobeerd


Ik had het veelzijdigheidszadel al betaald voordat er uberhaupt naar het westernzadel is gekeken ☺️ Okee bedankt

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Westernzadel, past niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:31

Maar wat wil je nu nog?

Naar Arthur moet je toe gaan. Zo met een foto kan hij het ook niet zien.

En je hebt zo een anti Arthur clubje, terwijl er over die andere zadelpassers net zoveel negatieve dingen te vertellen zijn. Altijd apart dat daar niks over gezegd wordt met naam.

ElCid heeft je hulp aangeboden en kan zadels bouwen, dus weet hoe ze in elkaar zitten. Kwestie van de gevraagde foto's maken en dan weet je of het echt heel slecht is en er helemaal niet meer op moet, of dat het iig meevalt.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 18:23

superpony schreef:
Maar wat wil je nu nog?

Naar Arthur moet je toe gaan. Zo met een foto kan hij het ook niet zien.

En je hebt zo een anti Arthur clubje, terwijl er over die andere zadelpassers net zoveel negatieve dingen te vertellen zijn. Altijd apart dat daar niks over gezegd wordt met naam.

ElCid heeft je hulp aangeboden en kan zadels bouwen, dus weet hoe ze in elkaar zitten. Kwestie van de gevraagde foto's maken en dan weet je of het echt heel slecht is en er helemaal niet meer op moet, of dat het iig meevalt.

Misschien moet jij even ophouden met pushen? TS moet helemaal niks he?

Noellescoobs
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 19:27

Achterom schreef:
sasja0705 schreef:
Aanhand van een foto kan nog Arthur nog een ander vakman,zadelverkoper,leek of wat ook ever de ligging en passen van het zadel beoordelen ( behalve als die echt meters te lang is, enz) Dus een foto naar Arthur te sturen is bullshit ( sorry)
Dus of Arthur laten komen of even met paard en al naar Arthur toe.
Want een ding kan ik je nu al garanderen:
Ieder andere zadelverkoper/passer/maker zal je vertellen dat jouw zadel NIET past - en vervolgens jou een andere (maat-) zadel willen verkopen.
Het is jammer maar wel de harde realiteit wat zadels - ook Engelse- betreft.
Daarom nog eens ( uiteraard het medische uitgesloten) ga naar verkoper ( in dit geval dus Arthur) waar het zadel oorspronkelijk vandaan komt.
Laat je zien WAAROM het zadel past - of even misschien niet meer.
En natuurlijk is over iedere verkoper/ handelaar iets te zeggen... maar bij ons kwam Arthur (en is toch wel meer als n uur rijden) om te controleren, of het zadel echt paste. En toen wij later verglijk met andere zadels wilden hebben ,ook zonder problemen bij hem op de zaak met paard, zadels, text en uitleg gekregen...
Dus persoonlijk is de devise

Heb je aandelen van Arthur ofzo?
Wat een raar advies is dit, naar de verkoper gaan en hem vertellen waarom het zadel niet past, dat is toch echt de omgekeerde wereld.
Arthur zou nooit op basis van een foto moeten roepen dat een zadel wel past (en dat is niet voor het eerst dat ik dat hoor) terwijl dat niet eens de vraag was, zoals TS ook al aangeeft.

In dit geval had hij óf moeten reageren op de vraag, óf moeten aangeven dat hij er sowieso niets over kan zeggen.
Maar goed, los van welke zadelverkoper dan ook... de ervaring leert dat het lastig is om een westernzadel passend te krijgen voor een niet-QPA, een paard dat oorspronkelijk geen westernras is. Wellicht zou iemand als Elcid het wel kunnen op basis van een kale boom, maar verder is het gewoon lastig. Zelf ben ik uiteindelijk, na meerdere zadels waarvan meerdere verkopers zeiden dat ze goed lagen, bij een Freemax (boomloos) uitgekomen.


Ik heb totaal geen ervaring met boomloos, welke zadelpasser ben jij geweest voor de freemax? Zijn mooie zadels misschien wel een optie voor mij. Alleen het nadeel is volgensmij de druk verdeling van zo’n zadel?

DubbelFun

Berichten: 88681
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Westernzadel, past niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 19:33

Hoe zwaar ben je en wat is je rij-ervaring ??

Ik rij al 25 jaar boomloos (Bob Marshall) en mijn oudje is er 34 mee geworden en mijn 'jonkie' loopt er mee sinds ze is ingereden en is nu 24 :)

Noellescoobs
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 19:35

DubbelFun schreef:
Hoe zwaar ben je en wat is je rij-ervaring ??

Ik rij al 25 jaar boomloos (Bob Marshall) en mijn oudje is er 34 mee geworden en mijn 'jonkie' loopt er mee sinds ze is ingereden en is nu 24 :)


Ik ben 22 jaar, 58 kilo en heb voornamelijk dressuurmatig en reacreatief gereden. Ik rij de laatste 3 jaar western maar het paard is nu sinds een half jaar van mij dus nu rij ik hem natuurlijk vaker dan voorheen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 19:49

Achterom schreef:
superpony schreef:
Maar wat wil je nu nog?

Naar Arthur moet je toe gaan. Zo met een foto kan hij het ook niet zien.

En je hebt zo een anti Arthur clubje, terwijl er over die andere zadelpassers net zoveel negatieve dingen te vertellen zijn. Altijd apart dat daar niks over gezegd wordt met naam.

ElCid heeft je hulp aangeboden en kan zadels bouwen, dus weet hoe ze in elkaar zitten. Kwestie van de gevraagde foto's maken en dan weet je of het echt heel slecht is en er helemaal niet meer op moet, of dat het iig meevalt.

Misschien moet jij even ophouden met pushen? TS moet helemaal niks he?


Pardon? Doe eens even normaal. Ik heb niet bij je in de klas gezeten.

Ten eerste plaatst ts een topic, dus zij heeft een probleem en mensen nemen de tijd om te reageren en te helpen.

Ten tweede ben jij haar moeder? Als het haar niet bevalt reageert ze zelf vast wel.

Bevalt het je niet, scroll lekker door.

DubbelFun

Berichten: 88681
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 19:55

Noellescoobs schreef:
Ik ben 22 jaar, 58 kilo en heb voornamelijk dressuurmatig en reacreatief gereden. Ik rij de laatste 3 jaar western maar het paard is nu sinds een half jaar van mij dus nu rij ik hem natuurlijk vaker dan voorheen.

In dat geval zou ik me over de drukverdeling van boomloos geen zorgen maken zéker niet als je gaat voor een goed merk zoals Bob Marshall en Freeform Western.