Western blanket

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snoppie
Berichten: 207
Geregistreerd: 17-03-19

Western blanket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 21:12

Hoi bokkers,
Ik zit er dus aan te denken om zelf een western blanket te maken. Hebben sommige van jullie dit al eens gedaan? Ik zat te denken door middel van haken maar weet niet of dit mooi word?

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Western blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 10:22

Er worden flinke krachten op uitgeoefend. Het wordt echt tussen zadel en pad verwrongen door het rijden. Dus tenzij je echt heel strak kan haken en dat kan met een zeer stevige draad dan vrees ik dat je snel gaten erin zal krijgen. Probeer voor de grap maar eens je vinger door een goede westernblanket te duwen, dat lukt je nauwelijks.

Nachtdiertje

Berichten: 26
Geregistreerd: 06-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 10:33

Een blanket is normaal erg strak geweven. Ik denk dat een gehaakte niet lang in vorm blijft, misschien zelfs gaat schuiven.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:00

ik ben op dit moment een Engels sjabrak aan het weven. [UK] [ART/INFO/VOLG] Toch maar weer eens een wollen sjabrak maken Als je wol gebruikt kan je het achteraf vollen (vervilten) zodat er een soort broadcloth of laken ontstaat. Dat is sterker en slijtvaster dan normaal doek en iets soepeler dan vilt. Maak wel van tevoren een proeflapje van de wol die je wil gebruiken om het krimppercentage in lengte en breedte te bepalen. meestal is dat 20-30% van het oorspronkelijke formaat zodat je deken uiteindelijk ongeveer 70-80% wordt. En experimenteer met 1, 2 en 3 ply garen. Want dat heeft invloed op de textuur en het al dan niet scheeftrekken van je haakwerk. En gebruik geen supperwash garen. want dat vilt niet. Veel succes! +:)+

Nachtdiertje

Berichten: 26
Geregistreerd: 06-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:04

Oh, maar dat is gaaf! Doet me denken aan die oldscool sjabrakken van mijn opa. <3