Correctional bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Correctional bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 22:48

Goedenavond western-bokkers,

Een vraagje: Dit weekend komt mijn nieuwe paardje, hij is reining opgeleid. Ik was van plan om zijn huidige hoofdstel over te nemen, maar de huidige eigenaar wil dit liever niet verkopen. Volgende vraag was dan met welk bit hij nu gereden wordt. Het antwoord is: 'een correctional maat quarter'. Na wat vervolgvragen hoe/wat lijkt vooral het feit dat het op alle punten schaart (dus ook onafhankelijk van elkaar) een plus te zijn.

Paardje is heel braaf en voor mij ziet dit bit er best wel heftig uit. Dus is er iemand hier die mij kan uitleggen wat het voordeel van dit bit kan zijn? (Ter info, huidige eigenaar rijdt pas een paar maanden western en ik heb ook geen reining-achtergrond, ik ben dus vooral bang dat de onkunde van de rijder wordt verbloemd door dit bit :o ).

Ik twijfel tussen starten met een heel simpel bitje en dan overgaan mocht het echt niet werken of een correctional kopen om de overgang niet te plotseling te maken. Ik ben zelf heel voorzichtig qua teugelgebruik, en heb mijn huidige paardje ook lang bitloos gereden.

Dus is dit bit zo heftig als het er uit ziet of kan ik uitgaan van 'een bit is zo scherp als de ruiterhand'?

En ja, ik heb verder gevraagd, maar de reden voor het gebruik van het bit was 'omdat hij weerstand bood op het andere bit'. Ik heb daar wel wat gedachten over, maar die laat ik in het midden O:) Iemand advies?

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 22:56


Happy16

Berichten: 4613
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 22:56

Een correctional is best heftig ja, werkt ook in op het gehemelte.
Mijns inziens niet geschikt om mee te trainen. Als je ermee wilt rijden moet dat echt op één hand, daar moet je als combinatie wel aan toe zijn.

Ik heb er in het verleden wel mee gereden, maar hij komt nu echt niet meer bij mijn paard in de buurt :o voortschrijdend inzicht denk ik.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 23:01

Happy16 schreef:
Een correctional is best heftig ja, werkt ook in op het gehemelte.
Mijns inziens niet geschikt om mee te trainen. Als je ermee wilt rijden moet dat echt op één hand, daar moet je als combinatie wel aan toe zijn.

Ik heb er in het verleden wel mee gereden, maar hij komt nu echt niet meer bij mijn paard in de buurt :o voortschrijdend inzicht denk ik.


Dank voor je antwoord. Ik heb een les gereden bij hun huidige instructeur, op twee handen (met deze correctional) . Op 1 hand is echt wel het volgende level, waar ik nog niet aan toe ben. Ik kan me voorstellen dat je op buitenrit op 1 hand rijdt, maar nog niet als je nog niet alle finesses onder de knie hebt (tenminste niet met zo'n heftig bit).
Ik ga denk ik eerst even kijken hoe hij reageert op een meer standaard optoming......

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 23:09

Dit is een gevorderden bitje. Maar wordt helaas vaak gebruikt om problemen te verbloemen. Goed dat je zo op je hoede bent!
Je kan natuurlijk overstappen naar een snaffle (myler level 1 wordt door veel paarden enorm gewaardeerd) maar houd een open mind. Sommige paarden zijn zo gewend aan een zwaarder bit dat ze echt moeite hebben met een snaffle, of bitloos. Probeer dus vooral uit en doe dat onder goede begeleiding

Edit, je vroeg naar het voordeel. Het shank werkt in op meerdere plekken en heeft door zijn bouw een lange opbouw in de inwerking. Daarmee bedoel ik dat een heel lichte hulp al gevoeld wordt en kleine toename of afname van de hulp ook duidelijk doorgegeven worden. Een snaffle is veel botter, meer zwart wit. Als het ware heeft een snaffle 3 versnellingen waar een shank er wel 14 heeft. De kracht van zo'n bitje zit hem dus in het uitbouwen van die subtiliteit. Mits ruiter en paard daar klaar voor zijn. Het nadeel is vrij duidelijk, een lompe/ onhandige ruiterhand doet schade, zowel aan vertrouwen als aan de paardenmond.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 23:23

troi schreef:
Dit is een gevorderden bitje. Maar wordt helaas vaak gebruikt om problemen te verbloemen. Goed dat je zo op je hoede bent!
Je kan natuurlijk overstappen naar een snaffle (myler level 1 wordt door veel paarden enorm gewaardeerd) maar houd een open mind. Sommige paarden zijn zo gewend aan een zwaarder bit dat ze echt moeite hebben met een snaffle, of bitloos. Probeer dus vooral uit en doe dat onder goede begeleiding


Dank je wel, Een myler level 1 heb ik nog liggen, dus die kan ik proberen.
En no worries: ik ga echt niet volgende week op een neckrope de hei over :D . En als blijkt dat paardje de correctional echt heel erg waardeert dan zal ik er mee moeten leren rijden, maar dan idd wel onder goede begeleiding.

Vandaar ook mijn twijfel: is het nu het moment om te wijzigen? Maar ik vind de kans dat ik dit bit verkeerd gebruik te groot om het maar te proberen. Dan liever wat meer tijd nemen en uitvinden wat onze optimale optoming gaat zijn. We hebben geen haast, eerst maar even lekker landen en aan zijn nieuwe huisje wennen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 02:30

Hoe ver of goed een paard ook is, ik zou altijd een nieuw paard basic beginnen met een eenvoudige snaffle. Niet elk paard vindt dat fijn, maar dan kan je altijd nog een andere snaffle proberen. Ook gewoon op 2 handen beginnen en de tijd nemen om elkaar te leren kennen.
Ik zou zelf een gewoon leuk hoofdstel kopen naar je eigen smaak ( geen one or two ear voor een snaffle ) en een leren kinriempje.

Een correctional zegt ook nog niks. Er zijn zoveel modellen en maten. De scharen kunnen een bepaalde vorm en lengte hebben, het stuk boven het bitstuk kan langer of korter zijn, er zijn verschillende bogen en heeeeeeeeel veel verschil in dikte, kwaliteit etc.
En dan komt nog de kin ketting of riempje. Voor trainen zijn er geen regels, maar voor showen wel.

En zelfs als je al met shank rijdt, kan je soms een snaffle pakken.

Als je een beetje handig bent qua rijden en gevoel hebt, voel je snel genoeg waar het probleem zit als je daar met snaffle tegenaan gaat lopen. Dan zou ik zelfs blij zijn dat ik daar tegenaan loop en eerst die problemen kan oplossen.

Op shanks rijden heel veel mensen tijdens de training ook op 2 handen. Beter op 2 handen goed, dan op 1 hand knoeien.
Idealiter zou je van snaffle en 2 handen naar correctional op 1 hand gaan, soms met tussen stap van shank snaffle of billy allen bijv, maar trainen is trainen.
Als je paard echt "af" is en je traint ergen naartoe train je op 1 hand en pak je soms de 2e erbij voor een hele lichte correctie, zodat je op show netjes op 1 hand kan rijden.

Maar rijden is leren en gaat niet zomaar even foutloos.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Correctional bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 10:50

En buiten op de hei mag je ook op een snaffle gewoon met één hand rijden ;)

Begin simpel en kijk waar je nieuwe paard het beste op reageert en geef hem vooral de tijd om te wennen ;)

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Correctional bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 10:55

Dank jullie wel voor alle tips!

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 18:54

Een correctional is een zeer scherp bit en een zeer pijnlijk bit, ook met een "zachte" hand.........het is A ; dubbelgebroken, B; heeft een hefboomwerking, C; heeft het een tongboog.

Dus het geeft hoofdzakelijk druk op de, zeer gevoelige lagen en door de tongboog kan het paard zich daar ook niet aan onttrekken. Daarbij zorgt de hefboom ook nog eens voor druk in de kinketting groeve en achter de oren. En zo zijn er nog wel wat bezwaren te noemen tegen dit bit wat in feite een van de gemeenste bitten is die ooit ontworpen is.

Als je al met dit bit zou willen rijden dan betekent het dat je 100% 1-handig en voornamelijk op benen en zit moet kunnen rijden en dit onding puur als een signaal bit kan gebruiken; anders moet je het ding echt links laten liggen.

Kies liever voor een simpel stangetje ( liefst zonder hefboom) of een Billy Allen snaffle. Zoals deze Afbeelding

En, je zegt het goed; een bit als de correctional ( in welke vorm dan ook) verbloemt de onkunde van de ruiter en vrijwel ieder paard zal uiteindelijk zich overgeven maar met Rijkunst heeft dit bit niks te maken en heeft geen enkel voordeel. Nu zal ik wel heel/ half western rijdend Bokt over me heen krijgen, "so be it"

Als je gewend bent om bitloos te rijden zou ik je aanraden om eens naar een goed passende bosal in de juiste dikte en van het juiste materiaal te kijken; wedden dat alle weerstand van het paard heel snel over is.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 19:36

@ElCid: bedankt voor je post! Bevestigd een beetje wat ik al dacht. Ik ben afgelopen weken ook even in een 'westernwinkel' geweest en heb toen nog even goed naar dit type bitten gekeken (en ze toen laten hangen, wees niet ongerust). Ik denk dat het fijne van dit bit voor mijn paardje de tongboog is. Ik heb nl het vermoeden dat hij een vrij klein mondje en een vrij dikke tong heeft. (Tandarts/bitfitter is inmiddels geboekt, dus dan weet ik het zeker: hij is heel braaf, maar mijn hand helemaal in zijn mond steken lijkt me nog niet verstandig).

Ik heb een bit zoals op jouw foto, ook inmiddels geprobeerd en het zit ok. Voor mijn gevoel zou het net iets smaller kunnen, maar daarvoor wacht ik even het advies van de bitfitter af. Nog een verbazingsmoment trouwens: ik zag dat veel 'westernbitten' echt maat 'quarter' zijn. Het kan toch niet zo zijn dat al die quarters dezelfde breedtemaat hebben eigenlijk....

Deze week heb ik voor het eerst gereden en vanwege de twijfel over de snaffle maar gewoon bitloos geprobeerd. Mijn Micklem past (op alle laatste gaatjes :D ), ik reed daar eerder mee als side-pull en hoewel ik het idee had dat dat concept voor hem nieuw was ging het prima. Hij reageert super op zit en stem, dus kleine aanwijzingen zijn genoeg en hij had heel snel door wat de bedoeling was. Dit was wel in de bak, maar de 'whoo' zit er zo goed in dat ik eigenlijk denk dat dat buiten ook geen probleem is (mijn probleem is eerder dat ik het wat te enthousiast gebruik waarna ik merk dat 'stoppen' bij een goed opgevoed reiningpaard ook echt 'stoppen' is :j ).

Bosal vind ik inderdaad een mooie optie. Volgens mij best lastig te krijgen hier, denk dat ik mijn kennissen in Mexico maar eens in moet schakelen om wat mooie dingen daar te verzamelen :o . Als ik de prijsverschillen van westerntack hier en daar vergelijk zou het hier heen halen van wat mooie spulletjes volgens mij best rendabel zijn O:) (en lijkt me ook een heel leuk projectje.....).

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 20:20

superpony schreef:
Hoe ver of goed een paard ook is, ik zou altijd een nieuw paard basic beginnen met een eenvoudige snaffle. Niet elk paard vindt dat fijn, maar dan kan je altijd nog een andere snaffle proberen. Ook gewoon op 2 handen beginnen en de tijd nemen om elkaar te leren kennen.
Ik zou zelf een gewoon leuk hoofdstel kopen naar je eigen smaak ( geen one or two ear voor een snaffle ) en een leren kinriempje.


Ik snap wat je bedoelt, maar dit ligt ook weer aan het paard. Mijn verzorgpaard is zo gewend aan haar bit dat je haar niet meer met een snaffle of met twee handen kunt rijden. Ik zou de optie open houden om een simpel ongebroken stang bit te gebruiken ivp helemaal terug gaan naar een snaffle.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 20:39

juniper schreef:
superpony schreef:
Hoe ver of goed een paard ook is, ik zou altijd een nieuw paard basic beginnen met een eenvoudige snaffle. Niet elk paard vindt dat fijn, maar dan kan je altijd nog een andere snaffle proberen. Ook gewoon op 2 handen beginnen en de tijd nemen om elkaar te leren kennen.
Ik zou zelf een gewoon leuk hoofdstel kopen naar je eigen smaak ( geen one or two ear voor een snaffle ) en een leren kinriempje.


Ik snap wat je bedoelt, maar dit ligt ook weer aan het paard. Mijn verzorgpaard is zo gewend aan haar bit dat je haar niet meer met een snaffle of met twee handen kunt rijden. Ik zou de optie open houden om een simpel ongebroken stang bit te gebruiken ivp helemaal terug gaan naar een snaffle.


Maar een snaffle kan toch ook ongebroken zijn? Of zit ik er nu helemaal naast? Ik dacht dat de term alleen sloeg op 'trens' (dus geen scharen), die je dan in elke vorm kan hebben.

Ik hou trouwens alle opties open hoor, als het werkt dan werkt het. Maar gezien ik zelf nog niet echt reining getraind ben, wil ik de kans op verkeerde, sterke hulpen in het begin wel minimaliseren.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 21:12

turtlelito schreef:
Bosal vind ik inderdaad een mooie optie. Volgens mij best lastig te krijgen hier, denk dat ik mijn kennissen in Mexico maar eens in moet schakelen om wat mooie dingen daar te verzamelen :o . Als ik de prijsverschillen van westerntack hier en daar vergelijk zou het hier heen halen van wat mooie spulletjes volgens mij best rendabel zijn O:) (en lijkt me ook een heel leuk projectje.....).


Fijn dat je de correctionals hebt laten hangen ;) . Er is een verschil tussen een tongboog en wat tongvrijheid. Ik ben absoluut tegen een tongboog omdat die ervoor zorgt dat alle druk op de lagen komt maar sommige paarden hebben soms wat baat bij wat tongvrijheid in de vorm van een lichtgebogen mondstuk ( mullen mouth). Zelf rijdt ik met een geheel rechte stang met tonglepel ( spade of halfbreed) .

Pas op met zomaar een bosal kopen; de dikte ( 3/4, 5/8, 1/2, 3/8 inch) , omtrek ( dikte van de neus), lengte van de nosebutton ( het neusdeel), het aantal plaits ( vlechten) , materiaal en verwerking zijn erg belangrijk. Veel, goede, bosals worden overigens door Mexicanen gemaakt maar dat wil niet zeggen dat alle Mexicaanse bosals goed zijn. Mijn bosals koop ik overigens via een Vaquero ( Jeff Sanders) en die stuurt ze gewoon op. In Duitsland zitten ook een paar goede bosal makers maar er gewoon een in een westernshop kopen............werkt niet.
En een goede bosal is overal best prijzig; puur handwerk van begin tot eind.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 21:18

turtlelito schreef:
Maar een snaffle kan toch ook ongebroken zijn? Of zit ik er nu helemaal naast? Ik dacht dat de term alleen sloeg op 'trens' (dus geen scharen), die je dan in elke vorm kan hebben.


Inderdaad, een snaffle kan gebroken of ongebroken zijn. Zo gauw er scharen aan zitten wordt het, in westerntermen, een shankbit, en die kan ook weer gebroken of ongebroken zijn.
Ik ben bijv. fan van de de ongebroken bustrens/stang.
Afbeelding

De Billy allen ( snaffle maar is er ook in shank) heeft iets meer "beweging" omdat je de linker en rechterhelft onafhankelijk van elkaar kan bewegen wat soms prettig kan zijn maar het ding is veel stabieler dan een gebroken/ dubbel gebroken bit ( zoals bijv. de correctional). Beide geven minder druk op de lagen dan (dubbel) gebroken bitten.

Zoals hierboven ook al gezegd; weer even terug naar de basis, kan bitloos of op een snaffle ( dan liefst ongebroken of Billy Allen) en dan kan je altijd weer verder zien. Als de basis er goed in zit kan je heel makkelijk verder met de trucjes ;-). Eerst maar eens "het gevoel" ( "feel") krijgen met je paard voordat je besluit of je er wel reining mee wil gaan doen.................

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 23:10

juniper schreef:
superpony schreef:
Hoe ver of goed een paard ook is, ik zou altijd een nieuw paard basic beginnen met een eenvoudige snaffle. Niet elk paard vindt dat fijn, maar dan kan je altijd nog een andere snaffle proberen. Ook gewoon op 2 handen beginnen en de tijd nemen om elkaar te leren kennen.
Ik zou zelf een gewoon leuk hoofdstel kopen naar je eigen smaak ( geen one or two ear voor een snaffle ) en een leren kinriempje.


Ik snap wat je bedoelt, maar dit ligt ook weer aan het paard. Mijn verzorgpaard is zo gewend aan haar bit dat je haar niet meer met een snaffle of met twee handen kunt rijden. Ik zou de optie open houden om een simpel ongebroken stang bit te gebruiken ivp helemaal terug gaan naar een snaffle.


Het ligt meestal aan de ruiter.

Mijn ruin is ook altijd gereden op Correctional ( in zijn "show" verleden, niet bij mij ), maar hang er toch echt in waar ik zin in heb, of niks.

Je moet altijd terug kunnen naar de basis. Zo niet is de basis feitelijk gewoon niet goed.

TS, ElCid, ik vind dus een BA vaak weer niet fijn. Of althans.......mijn paarden reageerden er niet super fijn op.
Bij mijn inmiddels overleden ruin lang gezocht en voor hem uiteindelijk uitgekomen op een baby shank met cricket. En eigenlijk heb ik die ook weleens bij mijn oude merrie gebruikt en voelde zij daar ook fijn op.

Mijn ruin en die andere ruin waren of zijn ook rond te sturen zonder hoofdstel, dus dan weet je wel hoe goed ze aan de andere hulpen staan.

Ik plaats nog even de mond foto van mijn merrie. Geen idee waar, wanneer en hoe gebeurt, maar dat lukt je niet met 1x flink corrigeren iig. Ik ben vroeger ook weleens gefrustreerd geweest en heb echt bergen fouten gemaakt, maar nog nooit een kapot paard gehad en geen spoortje bloed.

Ben er nog steeds niet uit wat zij fijner vindt. Had haar bitloos opgepakt met sidepull en reageerde ze goed op, maar ook wel heel gevoelig.
Nu na dracht weer erop en de D-snaffle gepakt en is beetje hetzelfde. Ga nog wat proberen en testen.


Afbeelding

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Correctional bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 10:17

Vrijwel elk bit geeft een pijnprikkel, zelfs in de zachtste handen......
Het kan dat een paard niet lekker loopt op een BA, ook weer afhankelijk van de mond en ook van de voorkeur van een paard. Mijn Paint liep er ook niet fijn mee, die liep weer beter op de ongebroken bustttrens en nu nog beter op bosal/ two rein met half breed.
Maar het is wel zo dat een BA/ ongebroken trens voor een paard vaak veel prettiger zijn dan de rammeldingen ( dubbel en enkel gebroken) waar veel mensen mee rijden.
Kort geleden nog een kennis laten overstappen op de ongebroken bustrens omdat haar paard zo druk was in de mond; resultaat was een veel stillere mond, soms zelfs gewoon rustig en ontspannen.
Het is dus ook een beetje een kwestie van uitproberen!

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Correctional bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 10:29

Dat zei ik; Je moet het echt kunnen proberen.

Ik zeg eerlijk dat mijn oude ruin niet fijn reageerde op een BA en ik toen ook bij andere paarden die niet heb gebruikt.

Heb lesklanten gehad die vaak met een te dik bit reden, omdat men denkt dat dikker vriendelijker is en dat is niet zo, zeker niet als het dan niet goed past.
Of mensen stappen over op western en zoeken dan een "western" bit. Vaak genoeg was een paard fijn op een engels bit en zei ik; rij daar voorlopig nog maar mee.

Maar als ik bijv kijk naar de paarden die behoorlijk "stuk" gereden zijn in de mond, is het soms echt moeilijker uit te vinden wat ze fijn vinden.
De 1 reageert heel snel en heftig en de ander lijkt helemaal doof te zijn gereden. Het verschilt daarin ook weer per paard en historie. Maar dan kan je een bit ook niet altijd na 1 rit beoordelen.

Het mooiste zou zijn als er meer rijtechnisch opgelost wordt. Je schrikt echt als je mensen flink ziet corrigeren, zowel met een snaffle en dan vaak de handen wijd uit elkaar of vastgezet op de bovenbenen of met een shank en dan het eeuwige hijsen.

Gewoon niet het besef dat een paard 500-600kg is gemiddeld en dat je alles zit te doen in die tere mond.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 10:29

hier ook eens een paard gereden die enkel met correctional gereden zou moeten worden volgens de eigenaar, vanwege dezelfde reden overgestapt op een snaffle, maar daar was hij duidelijk eerder mee verpest. Toen overgestapt op bitloos wat prima ging, enkel buiten ging hij dan nog wel eens aan het rennen. Dat hebben we opgelost met een baby shank (toch wat vriendelijker maar hiermee had ik wel voldoende te zeggen om het veilig te houden) maar die werd ook echt alleen gebruikt bij ongehoorzaamheid, verder had ik een neckrope voor het gewone werk buiten.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 10:39

superpony schreef:
Het mooiste zou zijn als er meer rijtechnisch opgelost wordt. Je schrikt echt als je mensen flink ziet corrigeren, zowel met een snaffle en dan vaak de handen wijd uit elkaar of vastgezet op de bovenbenen of met een shank en dan het eeuwige hijsen.

Gewoon niet het besef dat een paard 500-600kg is gemiddeld en dat je alles zit te doen in die tere mond.


Praat met niet over handen ( en benen ;-) ); handen stil houden, op vrijwel 1 plek, schijnt voor velen onmogelijk te zijn. Benen doen of niks of er wordt de hele tijd mee gewiebeld met opgetrokken hakken maar echt hulpen geven..............ho maar. Maar dat is off-topic en hebben we het al eens over gehad.

Ja, we doen paarden wat aan; grotendeels door onkunde van ruiters maar ook door onkunde van te veel "lesgevers" ;
;-)
Afbeelding

Een tijdje geleden zag ik nog een mooi filmpje van Buck Brannaman voorbij komen met de titel ;
"Unless the legs have meaning, the hands mean nothing.
Learn to have their legs become yours " https://www.facebook.com/watch/?v=13180 ... ef=sharing

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Correctional bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 11:39

Dat een beginnende ruiter er NIET mee moet gaan rijden is duidelijk maar een gevorderd ruiter op een gevorderd paard kan daar prima mee rijden! En dat is niet om onkunde mee te verbloemen maar om zo fijn mogelijk de hulpen door te kunnen geven. Komt bij er zo veel verschillende zijn kwa hoogte poort en of het een vast bit is...

Maar TS, kun je niet beter eerst eens wat lessen nemen zodat je wegwijsgemaakt kan worden op een reining getraind paard!?
Zomaar wat aan kloten en Bokt om raad vragen gaat Gaat hem niet worden en is ook niet fair naar het paard.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 12:08

Popstra schreef:
En dat is niet om onkunde mee te verbloemen maar om zo fijn mogelijk de hulpen door te kunnen geven. Komt bij er zo veel verschillende zijn kwa hoogte poort en of het een vast bit is...


Maar daar gaat het dus heel vaak mis...........er wordt vaak veel te snel naar dergelijke bitten gegrepen juist om die onkunde te verbloemen.
Ik zie teveel mensen nog 2-handig rijden met dergelijke bitten en dan maar "hengelen" of flink aan de teugels sjorren; op een volledig "klaar" paard met een ruiter die 1-handig met zit en benen rijdt is het een optie ( maar dan zijn er heel veel opties die mogelijk beter zijn) maar dat gezegd; dan valt 90% van de ruiters dus af om zelfs ooit naar zo'n bit te mogen kijken. Maar te vaak wordt deze bitten om de verkeerde redenen erbij gepakt; onkunde maar ook "omdat het zo hoort".............Ik zie ze in ieder geval te vaak voorbij komen.

Afbeelding

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-22 12:14

Popstra schreef:
Dat een beginnende ruiter er NIET mee moet gaan rijden is duidelijk maar een gevorderd ruiter op een gevorderd paard kan daar prima mee rijden! En dat is niet om onkunde mee te verbloemen maar om zo fijn mogelijk de hulpen door te kunnen geven. Komt bij er zo veel verschillende zijn kwa hoogte poort en of het een vast bit is...

Maar TS, kun je niet beter eerst eens wat lessen nemen zodat je wegwijsgemaakt kan worden op een reining getraind paard!?
Zomaar wat aan kloten en Bokt om raad vragen gaat Gaat hem niet worden en is ook niet fair naar het paard.


Ik les op dit moment nog bij de 'oude' trainer van mijn paardje (in de les waar de vorige eigenaar reed). Dat is tijdelijk, want behalve redelijk uit de buurt ook een soort clubles en daarnaast ook een trainer die op een manier traint die niet helemaal bij me past. Maar om een soort basis 'gebruiksaanwijzing' te krijgen is dit prima, bovendien kan ik tijdens de les het harnachement gebruiken waar hij eerder mee gereden is, totdat ik het proces van bitfitter, zadelpasser etc door ben.

Maar daarnaast wil ik op mijn locatie ook alvast wat met hem doen (bv rondje buiten stappen/draven), en dus ben ik ook bezig om mijn spullen op orde te krijgen. En ik vaar echt niet blind op wat er op Bokt gezegd wordt, maar probeer een beetje mijn eigen weg te vinden. Want zoals je hier ook ziet, een ieder heeft zijn eigen mening en eigen ervaringen, wat ook logisch is natuurlijk. En waar ik in de loop van de tijd in dressuur/natural horsemanship/wadh wel wat gevoel heb gekregen bij welke 'stroming' ik me het beste voel, is dat in de westernwereld nog een beetje aftasten.

Maar ben enorm blij met alle uitgebreide reacties in ieder geval, fijn om alle verschillende meningen en ervaringen te lezen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Correctional bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 14:39

ElCid, Het is niet geheel offtopic, want je niveau en manier van rijden heeft effect op het gebruik van het bit.

TS, Ook ervaren mensen kunnen er niet altijd goed mee omgaan. Mensen die bekend worden, wat prijzen winnen en zichzelf zelfs trainer noemen, zijn soms ook vreselijke horken. Loop al te lang mee en heb teveel misselijk makende correcties gezien op elk niveau en door heel veel mensen.

Daarbij hangt het bit sws al in de mond. Ook zonder te rijden of er aan te hengelen geeft dat al een bepaald gevoel in de mond. Dat veel paarden daar redelijk doof voor zijn geworden en uit hulpeloos gedrag er maar naar luisteren zegt niks. Zie foto van de tong van mijn paard. Zo heb ik er 2!!! die ook door wat bekendere trainers zijn gereden.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 14:47

superpony schreef:
ElCid, Het is niet geheel offtopic, want je niveau en manier van rijden heeft effect op het gebruik van het bit.


Daar heb je inderdaad gelijk in.

En inderdaad, prijzen winnen/ "trainer" zijn/ bekend zijn zegt helemaal niets over of je wel of niet correct rijdt. Ik ken een groot aantal "niet bekende" ruiters en/of trainers die nooit wedstrijden rijden en dus ook nooit iets winnen maar correct rijden kunnen ze wel. De drama's die ik op wedstrijden gezien heb laten mij soms denken dat juist die ruiters weinig kennis van zaken hebben............meestal hebben ze nl. maar 1 motivatie en dat is "winnen" en te vaak ten koste van het paard. ( Overigens geldt dit voor alle disciplines en bedoel ik hier niet perse de westernsport mee). Kijk maar eens naar die "dode" ogen van te veel "wedstrijdpaarden" .

Ik heb in een grijs verleden wel eens een correctional in een paardenmond gehangen; die was er sneller uit dan die er in ging........de reactie van die paarden was duidelijk genoeg; "no way, Jose" !