2e hands zadel gekocht maar zijn dingen niet helemaal goed denk ik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 19:26

Ik ben een liefhebber vwb westernzadels, geen kenner, maar ik zie een hele mooie carving, en andere stukken die ik niet kan benoemen, die veel zorg en aandacht hebben gehad, ( de achterste ringen (back-cinch? ) en het passantje voor de 'fliebertjes' waar je als cowboy je slaapzak mee vastmaakt) en volgens mij wol onderaan de zitting..

De zitting zelf is een vlag op een modderschip, imo echt zonde dat iemand zo een zadel kan verkrachten..

@ponyolny , enlighten us, welk merk is?

Ik zou bijna adviseren, trek die zitting eraf, laat er een nieuw stuk opzetten..

Maar geen idee waar je het voor wil gaan gebruiken :-)

DubbelFun

Berichten: 88683
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: 2e hands zadel gekocht maar zijn dingen niet helemaal goed denk ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:12

@ponyonly: laat het zadel eens aan Willem zien, die heeft in zijn leven al genoeg zadels gezien om te weten of het enige kwaliteit heeft om veilig te gebruiken.
Verder kun je de 'zilveren' concho's vaak zo losdraaien en die leren concho's/rosettes makkelijk vervangen door nieuwe. Dan hoef je ook niet met verfverwijdering aan de gang.
Ook de hoekstukken kun je meestal via de achterkant losschroeven zodat je iig niet het leer raakt als je die gaat schoonmaken.
De zitting is van een andere orde. De verf er af krijgen zal een probleem worden, vooral omdat je ook de onderliggende paarse laag wilt verwijderen.
De beste oplossing is er een nieuwe zitting op laten zetten, maar ook meteen de duurste.
Goedkoper is om een seatsaver te kopen en deze er overheen gebruiken, die heb je in gel en een schapenvacht.
De goedkoopste oplossing is gewoon zo laten en er op gaan zitten (dan zie jet het ook niet :D ).

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: 2e hands zadel gekocht maar zijn dingen niet helemaal goed denk ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 09:35

Ik heb het idee dat dit zeker een kwaliteitszadel is of was. De tooling is echt mooi diep en het zilverbeslag ziet er ook goed uit.
Alleen jammer dat iemand de zitting geverfd heeft. Ik weet niet of dit er nog af te halen is. Het lijkt geen indringverf en dan zou het door gebruik er deels weer afslijten, maar uiteraard niet aan de randen. Ik zou er persoonlijk gewoon op gaan zitten en zien hoe erg het blijft, maar je kont bedekt het meeste. En een jury zit te ver weg om de details van de slordige verf te zien moet je maar denken.

De concho's zijn te poetsen, het is even nagaan of het zilver of koper is. Maar de poets is voor beiden gelijk. Eerst met een tandenborstel zonder poets er over is wel verstandig, dan is het gewone vuil al weg.

Ik ben wel heel benieuwd naar een foto van het hele zadel en het merk.