Korte western pad (met schoftuitsparing, anatomisch)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Korte western pad (met schoftuitsparing, anatomisch)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 17:35

Een hulpvraag aan de western kenners:

Ik ben op zoek naar een nieuwe (of in ieder geval andere) westernpad. Begin dit jaar een zadel laten aanmeten en begonnen met een CSF Short pad (ruglengte 76 cm/30 inch). Deze ligt ok, maar is eigenlijk wat te recht voor de rug van mijn paardje (hoge schoft).

Daarna heb ik een tweedehands Reinsman pad gekocht (70 cm), die is net te kort.
Ook tweedehands aan een Classis Equine wol/vilt pad gekomen (31 inch, dus 78 cm). Deze is anatomisch en heeft een schoftuitsparing en ligt daardoor heel fijn. Voelt ook lekker stevig en paard en paard blijft er goed droog onder. Oftewel: op dit moment de pad die ik vrijwel altijd kies.

Voor een fotoshoot ook nog een Agradi pad gekocht (Westride, ruglente 76 cm). Deze ligt ook ok (niet anatomisch, wel schoftuitsparing, lengte is prima), maar synthetisch en duidelijk mindere demping dan de Classic Equine, dus idd vooral leuk voor op de foto en niet voor training of lange ritten.

Ik zou nog graag een 'fleurige' pad erbij hebben, maar dan wel met de fijne eigenschappen van de wol/vilt pad. Showblanket daarover zou kunnen, maar dan wordt het wel een heel pakket en het valt niet mee om een showblanket in kleine maten te vinden. En eerlijk gezegd: ik vind het goed opzadelen (dikke pad, zwaar zadel) op dit moment al best een uitdaging, nog een laag ertussen gaat niet helpen.

Oftewel: hebben jullie tips voor kwalitatief goed pads (liefst anatomisch, met schoftuitsparing) die ook in kleine maten (31 inch of 30 inch) te krijgen zijn. Buitenlandse (europese) webshop is geen probleem. De PC Air Rides heb ik gezien, maar twijfel vanwege de synthetische 'schokdemping'. Dus ervaringen met deze pad zijn ook welkom.


turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Korte western pad (met schoftuitsparing, anatomisch)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 22:19

Dank je wel DubbelFun. Ik heb eigenlijk vooral op de 'normale' westersites gezocht, maar heb in principe ook niets tegen eBay (alleen op de een of andere manier nog nooit wat via eBay gekocht). Zag net dat zoeken in Duitsland in ieder geval al veel meer hits oplevert. Nieuwe invalshoek, altijd goed!

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Korte western pad (met schoftuitsparing, anatomisch)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:10

Op Ebay heb je ook gewone webshops zitten, alleen adverteren ze op Ebay ;)

1ellipirelli
Berichten: 2
Geregistreerd: 13-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 16:34

Ik heb deze te koop....lagen onder een roundskirt op een haflinger met korte rug
Gr

Wildgirl

Berichten: 11665
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Korte western pad (met schoftuitsparing, anatomisch)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:24

Hier wel een enorme fan van de pc airrides, verdelen de druk mooi en zijn vrij licht en goed ademend.

Coentjuh

Berichten: 9846
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 10:12

Herkenbaar probleem, zoek ook mee... Fleurige pads hebben ze bij Winch Farm wel <3 Twijfel alleen over de lengte. Iemand die het toevallig uitgeprobeerd heeft op zijn paardje met korte rug?

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Korte western pad (met schoftuitsparing, anatomisch)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 10:14

Op paarden met een korte rug is vooral de rugvorm belangrijk zodat die goed mee omhoog loopt aan voor- en achterkant zodat ie niet gaat schuren.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 10:33

DubbelFun schreef:
Op paarden met een korte rug is vooral de rugvorm belangrijk zodat die goed mee omhoog loopt aan voor- en achterkant zodat ie niet gaat schuren.


Helemaal mee eens. Ik heb inmiddels wat pads getest en pads zonder contour vallen echt af. Voor het 'fleurige' heb ik nu een korte Classic Equine met wollen blanket erop (zit vast). Daar is de pad zelf 31'' en de blanket 32''. Dat past precies.

@Coentju: Ik zat ook te kijken naar de 2 in 1 pads bij de Winch Farm omdat die een contour hebben, maar zowel de pad als de blanket zijn daarbij toch weer een inch langer als de Classic Equine die ik nu heb (Winch farm pad 32" en blanket 33''). Ik denk dat het dan toch de holling van de rug weer minder goed gaat volgen. Ze zijn wel heel mooi inderdaad.

@Wildgirl: ik hou ze in de gaten. Ik probeer zo veel mogelijk tweedehands te kopen om te kunnen testen, dus wacht tot er wat voorbij komt :o

Coentjuh

Berichten: 9846
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 11:58

Ik had tijdje geleden ook al bij WF geïnformeerd naar maat Pony, want soms produceren ze die. Echter dat raadde ze mij totaal af want die zou te klein zijn. Ze kwam bijna onaardig over :o

En dat geloof ik nu ook he want die komt op 71 cm ruglengte. Maar het zou gewoon fijn zijn als ze een Arabian/Cob size zouden maken. Want hun standaardmaat van de WF 2 in 1 pad, is 86 cm volgens mij en dat is gewoon aan de lange kant. Al kwam ik er pas tweedehands eentje tegen van 81 cm dus snap het nog niet helemaal. Maar die had een lelijke kleurencombi :D
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 10-10-23 12:05, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Korte western pad (met schoftuitsparing, anatomisch)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 12:02

32" = ong 80 cm is een standaardmaat.

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Korte western pad (met schoftuitsparing, anatomisch)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 12:49

Als je een blanket over een pad gebruikt dan moet je de daarvoor speciale dunnere pads gebruiken anders word het veel te dik onder het zadel en dat is voor het paard niet fijn.

Classic Equine heeft goede van zuiver wol vilt.
Volgens mij bij Euro-Horse te koop

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 12:57

Ik heb nu deze, daar zit vrijwel dezelfde pad onder als die ik eerst los had. Idd iets dunner volgens mij, omdat de gekleurde blanket natuurlijk ook dikte toevoegt.

Afbeelding

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 14:18


Wildgirl

Berichten: 11665
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Korte western pad (met schoftuitsparing, anatomisch)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 18:44

@ts, Arthur heeft iig de airrides wel in cob/pony maat. Ik heb er ook 1 in die maat vanwege een roundskirt zadel

tennan
Berichten: 3101
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 18:50


turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Korte western pad (met schoftuitsparing, anatomisch)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 19:19

Die AirRides had ik idd gezien, maar daar hoorde ik wat wisselende meningen over. Maar WildGirl is wel fan (en geeft aan dat ze licht zijn, da's ook fijn), dus ik ga er een proberen. Dank je wel allemaal!

Wildgirl

Berichten: 11665
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Korte western pad (met schoftuitsparing, anatomisch)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 19:26

En niet alleen ik, ik heb in mijn netwerk zeker 20 mensen die zweren bij de airrides en geen andere pad meer willen. T is jammer dat ze zo kostbaar zijn :D