Waarom heeft mijn zadel zo’n rare vorm?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Waarom heeft mijn zadel zo’n rare vorm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 04:42

Ik heb dit zadel een paar jaar geleden tweedehands gekocht, en ik heb me altijd afgevraagd waarom de bars zo’n rare vorm hebben. Is dit slijtage van de schapenvacht waardoor je de bars ziet zitten?

Afbeelding

Afbeelding

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Waarom heeft mijn zadel zo’n rare vorm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 20:04

Ik ben wel heel benieuwd wat jij ziet?

Zadel bungelt op de stang,je wol lijkt mij nogal op, en verder lijkt het mij een boom voor een paard met een hoge schoft en flinke schouders, maar ik heb beginners-ogen vwb dit soort zadels, dus hoop op reacties van de gevestigde orde alhier( niet negatief bedoeld :D )

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Waarom heeft mijn zadel zo’n rare vorm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 04:58

Bedankt voor je reactie! Ik vind zelf dat de bars nogal stijl zijn, komt dat overeen met jouw oordeel dat het voor een paard met een hoge schoft is? Als ik het zo zie zou dat zadel dus niet passen op een paard met weinig schoft?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Waarom heeft mijn zadel zo’n rare vorm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 07:57

Dit is door slijtage en leer wat soepeler hangt. Dan flapte het wat meer naar beneden.

Dit is een zadel wat past op een wat smaller paard met schoft

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:51

juniper schreef:
Als ik het zo zie zou dat zadel dus niet passen op een paard met weinig schoft?

Imo zou ik het daar zeker niet opleggen.
Voelt alsof je je brede voeten in naaldhakken wil stoppen, terwijl bergschoenen perfect passen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Waarom heeft mijn zadel zo’n rare vorm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 10:20

Dat kun je van een foto af niet beoordelen. Het schaap aan de onderkant is fel versleten, maar door de hoek waarin de foto genomen is, is het moeilijk te zeggen welke pasvorm dit zadel heeft. Het LIJKT inderdaad een smalle boom, maar dit kan ook een vertekend beeld zijn, omdat ook de breedtehoek van de bars van belang is (ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen). Meten is weten.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Waarom heeft mijn zadel zo’n rare vorm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:15

Het is een ouder zadel en de vorm van de bars is daardoor goed zichtbaar. De onderkant ( lijkt fleece maar kan ook een oud schaap zijn) is vrijwel versleten en een nieuw vachtje zou op zijn plaats zijn.
Dat je de bars nu dus ziet is niet zo raar en ook geen probleem; er zit ook nog een stuk leer tussen de bars en vacht. Voordeel van zulke duidelijke bars is dat je wel wat beter kan zien of het zadel past of niet past. Bij nieuwe (fabrieks) zadels is het leer vaak stijf en is er een kans dat een zadel daar in 1e instantie op steunt; als het leer soepeler wordt, zoals bij de zadel komt het zadel echt op de bars te steunen, zoals het zou moeten. Bij custom zadel wordt het leer van de onderkans meestal "geblokt" wat betekent dat het netjes in de vorm van de bars wordt gemaakt. Dat is dus ook meteen de reden dat sommige ( fabrieks)zadels lijken te passen totdat de bars op de paardenrug komen als het leer soepeler wordt.
Er is dus niks raars aan dit zadel, voor zover van een foto te zien is, het lijkt vrij smal ( maar dat kan ook door de hoek van de foto komen of doordat het er wat l**g bij hangt). maar de enige manier om zeker te weten of het wel/ niet past is dus passen of laten passen door iemand met kennis van zaken. Zoals Sevke ook al zegt; de pasvorm zit niet alleen in de voorkant maar ook in de vorm/ steilheid en lengte van de bars.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 19:45

ElCid schreef:
Er is dus niks raars aan dit zadel, voor zover van een foto te zien is, het lijkt vrij smal ( maar dat kan ook door de hoek van de foto komen of doordat het er wat l**g bij hangt). maar de enige manier om zeker te weten of het wel/ niet past is dus passen of laten passen door iemand met kennis van zaken. Zoals Sevke ook al zegt; de pasvorm zit niet alleen in de voorkant maar ook in de vorm/ steilheid en lengte van de bars.


Neem aan dat een (western-)zadel wat voor een smal paard wordt gemaakt, ook rekening houdt met de steilheid en lengte van de bars? Oftewel, dit is een drie-eenheid?
Als je een zo'n type zadel custom laat maken is alles mogelijk (in het geval van ElCid haar bedrijf) maar is dit zo'n soort zadel? Het feit dat er al getwijfeld wordt of het wol of fleece is zegt toch al genoeg..?

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:52

Nielojram schreef:
Neem aan dat een (western-)zadel wat voor een smal paard wordt gemaakt, ook rekening houdt met de steilheid en lengte van de bars? Oftewel, dit is een drie-eenheid?
Als je een zo'n type zadel custom laat maken is alles mogelijk (in het geval van ElCid haar bedrijf) maar is dit zo'n soort zadel? Het feit dat er al getwijfeld wordt of het wol of fleece is zegt toch al genoeg..?


Was het maar zo makkelijk dat het een 3-eenheid zou zijn. De vorm (en lengte) van de bars en de breedte van de gullet zijn hele verschillende dingen en kunnen per paard verschillen. Smal, qua schouder, zegt natuurlijk niks over de lengte die een paard kan hebben en zegt ook niet meteen iets over de vorm van de rug. Alleen bij maatwerk zullen die 3 goed bekeken worden maar de standaard bomen in de meeste zadels zijn dus...........standaard ;-) en die standaarden wisselen ook nog per merk en soms zelf per bouwjaar......

Dit plaatje geeft een beeld van een boom met dezelfde gullet maar met dus verschillend gevormde bars. Ofwel; de breedte van de gullet zegt dus niets over de vorm van de bars of over de pasvorm van het zadel. In de link wordt dit nog extra toegelicht.
Afbeelding

http://saddlemakers.org/id204.htm

Overigens wordt fleece tegenwoordig ook gebruikt onder "duurdere" zadels maar ik ben ook wel zadels tegen gekomen met "echt schaap" wat zo dun was dat het ook weinig zin meer had. Echt (Merino) schaap zie je zelden.

Geen idee of dit een custom zadel is maar mijn gevoel zegt van niet.

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:26

Ligt het zadel op de foto recht ? Het lijkt mij ook dat de boom niet recht is. En idd ook het wol is te weinig.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Waarom heeft mijn zadel zo’n rare vorm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 17:38

Ik reageer later maar nee dit is geen custom zadel, gewoon een standaard gemaakte Tex Tan

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 19:33

Nielojram schreef:
Neem aan dat een (western-)zadel wat voor een smal paard wordt gemaakt, ook rekening houdt met de steilheid en lengte van de bars? Oftewel, dit is een drie-eenheid?
Als je een zo'n type zadel custom laat maken is alles mogelijk (in het geval van ElCid haar bedrijf) maar is dit zo'n soort zadel? Het feit dat er al getwijfeld wordt of het wol of fleece is zegt toch al genoeg..?


ElCid schreef:
Was het maar zo makkelijk dat het een 3-eenheid zou zijn. De vorm (en lengte) van de bars en de breedte van de gullet zijn hele verschillende dingen en kunnen per paard verschillen. Smal, qua schouder, zegt natuurlijk niks over de lengte die een paard kan hebben en zegt ook niet meteen iets over de vorm van de rug. Alleen bij maatwerk zullen die 3 goed bekeken worden maar de standaard bomen in de meeste zadels zijn dus...........standaard ;-) en die standaarden wisselen ook nog per merk en soms zelf per bouwjaar......

Dit plaatje geeft een beeld van een boom met dezelfde gullet maar met dus verschillend gevormde bars. Ofwel; de breedte van de gullet zegt dus niets over de vorm van de bars of over de pasvorm van het zadel. In de link wordt dit nog extra toegelicht.
[ [url=m/mhg1zA.jpg]Afbeelding[/url] ]

http://saddlemakers.org/id204.htm


Dat is toch in feite wat ik zeg in mijn post? Als ik je link goed bekijk?

Volgens mij wijkt Engels niet zoveel af van Amerikaans/Western.
In allebei grote spelers die graag makkelijk geld willen verdienen met wat commerciële termen.

En daarnaast een niche aan bedrijven die het goed willen doen, eerlijk. Zoals jouw bedrijf, ElCid.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 06:40

windsor14 schreef:
Ligt het zadel op de foto recht ? Het lijkt mij ook dat de boom niet recht is. En idd ook het wol is te weinig.


Ja daar waren we inmiddels al over uit.

Dit zadel was van mijn verzorgpaard (de moeder van mijn paard). Nu ik een eigen paard heb ben ik me wat aan het verdiepen over de boom in Western zadels zodat ik straks een goed passend zadel aan kan schaffen voor haar. Ik hoop dat dit zadel straks op mijn paard past, maar veel schoft heeft ze (nog) niet dus ik heb er er hard hoofd in.

Die dikke vilten western pads, hebben die trouwens geen invloed op de pasvorm van zo’n zadel? Stel, een zadel past perfect, wordt het dan niet te krap als je er zo’n dikke vilten pad onder legt?

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 13:36

Nielojram schreef:
Dat is toch in feite wat ik zeg in mijn post? Als ik je link goed bekijk?

Volgens mij wijkt Engels niet zoveel af van Amerikaans/Western.
In allebei grote spelers die graag makkelijk geld willen verdienen met wat commerciële termen.

En daarnaast een niche aan bedrijven die het goed willen doen, eerlijk. Zoals jouw bedrijf, ElCid.


Inderdaad, maar soms is een plaatje ter illustratie handig voor alle meelezers.

De commerciële bedrijven gaat het altijd alleen maar om geld, of het nu om zadels gaat of om wat dan ook.

Dank je.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 13:43

juniper schreef:
Die dikke vilten western pads, hebben die trouwens geen invloed op de pasvorm van zo’n zadel? Stel, een zadel past perfect, wordt het dan niet te krap als je er zo’n dikke vilten pad onder legt?


Een dikke pad onder een goed passend zadel is niet nodig en zelfs onwenselijk omdat het inderdaad de pasvorm, negatief, beïnvloedt. Wij gebruiken onder onze zadels ( met dus dik medicinaal Merino schaap aan de onderkant) alleen maar een dubbele ( of enkele dikke) blanket en nooit een pad.

De boom in westernzadels is een lastig ding maar deze moet wel goed passen. Er bestaan verschillende maten ( meestal benoemd als full/ semi quarter, extra full, etc. etc.) die jammer genoeg bar weinig zeggen over de maat ( breedte van de gullet, steilheid en lengte van de bars). Passen m.b.v. iemand met verstand van zaken is daarom van belang. Het liefst met kale boom.........maar dat wordt lastig met een bestaand zadel.

Op Youtube zijn diverse filmpjes over pasvorm en hoe een zadel moet liggen, o.a. deze:
https://www.youtube.com/watch?v=WSxTOB- ... L&index=10
https://www.youtube.com/watch?v=mWoORDN8_R8&t=68s
https://www.youtube.com/watch?v=fq7mQqPYjL4

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Waarom heeft mijn zadel zo’n rare vorm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 21:20

Dankje, die links zijn super handig. Ik zie er nu al tegenop om straks zelf een zadel uit te moeten gaan zoeken, geen idee of de ruiterwinkels die zadels aanmeten daadwerkelijk goede kennis hebben. Als 'leek' heb je toch maar een beperkte kennis. Zijn standaard zadels per definitie slecht, ook als ze door een kundige fitter worden uitgekozen?

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:01

juniper schreef:
Zijn standaard zadels per definitie slecht, ook als ze door een kundige fitter worden uitgekozen?


Nee, als een zadel past is een standaard zadel prima! Er zijn genoeg merken die kwalitatief redelijke tot zeer goede zadels verkopen.
Probleem is vaak het passen omdat je eigenlijk alleen 100% zekerheid kan geven/ hebben als er met de kale boom gepast wordt ( en diezelfde boom moet dan natuurlijk ook in het zadel zitten). Bij sommige merken en bij sommige passers is dat mogelijk.
Dat is ook meteen een dingetje bij 2ehands zadels; vaak is het puur een gok wat voor boom er in zit en is de kale boom daarvan niet meer voorhanden.
En daarbij is het ook weer zo dat er goede zadelpassers zijn en minder goede.........