Beenbescherming maar welke?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Beenbescherming maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 15:23

Omdat een van mn paardjes soms nogal wat lomp kan zijn wil ik graag iets van beenbescherming kopen voor tijdens het rijden.

Ze doet vooral boswandelingen en mountain trail, soms eens een lesje met koeien. Maar ik heb met mn ander paardje altijd zonder gereden dus ben hier echt nog nieuw in waardoor ik niet direct weet welk type en merk nu het beste is voor het werk dat we doen. Met haar rij ik nu toch ook wel iets intensiever.

Het ene is van neopreen, het andere dan weer niet want neopreen zou te warm worden, dan heb je nog de cooler versie... :')

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Re: Beenbescherming maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 10:24

Niemand?

Melzazu
Berichten: 1781
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 10:28

Ik gebruik zo min mogelijk maar als ik eens wat om doe dan gebruik ik veredus tr pro beschermers. Die zijn mij ooit aangeraden door een professionele springruiter en ze zijn mooi stevig en echt warm wordt het been er ook niet van vind ik.

SjonnieZ

Berichten: 2323
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Beenbescherming maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 10:52

Zonder is idd beter maar als je echt niet zonder kunt zijn ventilerende eventing kappen voor buitenrijden het beste. Die zuigen geen water op. Bijv veredus of premier equin. Ze kosten wat maar zijn ook oersterk.
In elk geval geen kappen met (synthetisch) wol gebruiken, daar gaat alleen maar vuil in zitten.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Beenbescherming maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 11:05

Waarschijnlijk is peesbescherming voldoende. Die sluit niet het hele been af en beschermt goed tegen aantikken (wat waarschijnlijk het grootste risico is). Wij gebruiken sinds jaar en dag de standaard BR-peesbeschermers https://br.nl/nl/home/526-1426-br-peesb ... -maat-full.
Ze zijn sterk en zitten goed. Nooit problemen met schuren of wondjes, makkelijk schoon te maken en gaan lang mee.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 11:05

Vooral kijken naar iets wat past. Het meeste is van neopreen en dat wordt door de meesten als te warm gezien, terwijl de winkel er letterlijk vol mee hangt. Er zijn een aantal alternatieven met mesh of rubber en dus zonder neopreen. Helaas heeft mijn pony een vervelende maat (tussen cob en pony in, afhankelijk per merk) dus heb ik wel genoegen moeten nemen met neopreen. Heb een hele dunne schaal gekozen met een dun laagje neopreen waar enorm veel gaatjes in zitten. Benen worden er nauwelijks warmer onder. Ik koel wel altijd even na met water voor het idee.

SjonnieZ

Berichten: 2323
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 11:09

Kendra schreef:
Waarschijnlijk is peesbescherming voldoende. Die sluit niet het hele been af en beschermt goed tegen aantikken (wat waarschijnlijk het grootste risico is). Wij gebruiken sinds jaar en dag de standaard BR-peesbeschermers https://br.nl/nl/home/526-1426-br-peesb ... -maat-full.
Ze zijn sterk en zitten goed. Nooit problemen met schuren of wondjes, makkelijk schoon te maken en gaan lang mee.



Deze heb ik ook gehad en daar werd het been zomers hartstikke warm onder. Vandaar ook het advies om ventilerende eventing kappen te gebruiken.

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Beenbescherming maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 12:36

Ik heb sinds kort de 2xcool van professionals choice en vind ze heel erg fijn! Stofje voelt ook echt koel, heel apart.
Als je een harde schaal wilt zijn de lemieux snug boots ook fijne beschermers, of de equilibrium allsports, die zitten er weer net een beetje tussenin.
Allemaal zijn neopreenvrij.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Beenbescherming maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 14:56

Precies die van Proff Choice 2xCool
Of de Elite, neopreen met luchtgaatjes.

Zijn wel de duurdere van dit merk maar voor mij ook geen gewoon neopreen om de benen.

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Re: Beenbescherming maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 15:53

Ook fan van de peeskappen van Professional’s Choice

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Beenbescherming maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:56

Ik vind die van Proffesional's Choice dan wel duur maar de fijnste pasvorm.
Ik heb ook een setje van die 2 x cool en die houden inderdaad de benen koeler. Fijn.