Vraagje over hoefschoenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
QueenD
Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-11-05

Vraagje over hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 21:29

Mijn paard loopt al een geruime tijd rond op hoefschoenen, alleen tijdens werk, omdat ze zich niet laat beslaan. Mijn vraag: Mag je met je paard en met die schoenen deelnemen aan wedstrijden ??? Natuurlijk niet in de reining omdat dat weer te stroef is, tenzij dr een paar "plates" onder zitten . Je zou zeggen "dan laat je er toch ijzers onder zetten"??? Tja als dat ns zou kunnen.....maar dat moet dan onder verdoving want zonder lukt het geen enkele smid om er ijzers onder te zetten.

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:58

Hoefschoenen zijn met western niet toegestaan. Je zou er eens iets 'engs' in kunnen doen.

Overigens worden wedstrijden niet in bakken gereden waar stenen e.d in liggen, dus het nut van hoefschoenen daar is me ook niet even duidelijk.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:52

Hoefschoenen zijn behalve bij endurance in geen enkele dicipline toegestaan op wedstrijden (ook niet bij dressur, springen, mennen enz), overigens staat hier niks over in de regelementen van de WRAN maar dat terzijde.

Verder zijn hoefschoenen nuttig voor verhadre ondergrond of stenige ongelijke bodem, maar in een gewone bak kun je makkelijk zonder.

QueenD
Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-11-05

Re: Vraagje over hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 18:04

Tja dat je met wedstrijden niet in bak rijdt waar stenen e.d in liggen snap ik nog wel, alleen heb ik waarschijnlijk zo'n paard die met werk gewoon netjes op schoentjes moet want bij t minste geringste brokkeld het af en ja ook in een bak met leemgrond of wat dan ook.

Ik vroeg het me ook gewoon af hoor, niet dat ik me direct in de wedstrijden ga storten. Zit er wel aan te denken om mijn paard maar weer op ijzers te zetten want na 2jr tobben wordt je ook niet veel wijzer. Zal dr alleen dan mee naar Roosendaal moeten, naar de kliniek.

crazycactus

Berichten: 10929
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 18:46

Sugarmiss schreef:
Overigens worden wedstrijden niet in bakken gereden waar stenen e.d in liggen, dus het nut van hoefschoenen daar is me ook niet even duidelijk.


Nouuuu.... dat heb ik wel eens meegemaakt.... en niet alleen stenen... dikke schroeven kwamen er ook omhoog...

RhealLover

Berichten: 1692
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: In het Brabantse land

Re: Vraagje over hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 18:54

tja, dit kwam me ook bekend voor hoefschoenen niet toegestaan, maar wedstrijden die buiten gegeven worden op gras ofzo, tja glijdt al wat moeilijker zonder ijzers, maar om ijzers onder mn paard te laten slaan en daarmee de conditie van zn hoeven verslechteren, dacht het toch echt niet


meeste wedstrijden worden in de bak gehouden, nou jah daar hoef je niet echt ijzers ofzo voor te hebben


maar oei wat krijg je commentaar als je iets anders doet als anderen, besla dat paard gewoon is goedkoper, je kan beter ijzers onder zetten is veel beter voor de hoef yeah right dat ze dat zelf doen moeten ze zelf weten maar onder mijn paardje GEEN ijzers


greetz

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:38

@happyappy;Op wat voor stalstrooisel staat jouw paard?,komt ie regelmatig buiten?Heeft ie droge hoeven?Groeien ze voldoende,en wat voer je?Bij brokkelvoeten wil het geven van zonnebloemolie,een halve tot een hele fles per week(wel even rustig opbouwen)nog wel eens hoefverbeterend werken evenals werk en uitloop op een vochtige bodem(niet invetten)
Zonnebloemolie is rijk aan linolzuur en vit.E wat weer goed is voor de huid en het haar,hoorn is in wezen samengegroeid haar.
Als je kunt bewerkstelligen dat de voeten beter gaan afgroeien, kan je dus vaker bekappen en zou je theoretisch in een half jaar van die brokkelvoeten af kunnen zijn.Een bloedtest kan inderdaad ook uitwijzen of het dier een tekort heeft, heb je een mineralenblok ? Ik kan je desgewenst wel wat meer tips geven ter verbetering van de hoornkwaliteit van je paard,stuur maar een pm.Kost je niets.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 01:02

Mag niet.
Ik heb destijds navraag gedaan bij de ApHC, volgens het vrouwtje is er toen ook nog over vergaderd maar het mag niet. De WRAN was ook benieuwd naar de uitkomst en dat heb ik destijds ook aan hen doorgegeven. Het gaat er dan vooral om dat de hoef zelf niet meer te zien is.

Overigens, wat versta je onder brokkelhoeven? échte brokkelhoeven komen maar zelden voor. Wat vaker voorkomt is dat simpelweg de hoefwand te lang is zodat dat wat gaat brokkelen. De hoeven mooi kort houden met een mustangroll is dan vaak al voldoende.
Die van mij kon een periode alleen maar goed lopen met schoenen en toen ben ik endurance gaan rijden, daar zijn schoenen toegestaan. ( en ik ben ook in de endurance blijven hangen )

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 09:21

RhealLover, wat je zelf doet moet je zelf weten lijkt mij.
Een ijzer is niet per definitie slecht voor de hoef, evenmin als een hoefschoen of blote voeten.

Er zijn heel veel hoeven die gewoon dat beetje extra nodig hebben omdat ze gewoon dat beetje extra kwaliteit missen.
Mijn paardje heeft 5 jaar op blote voeten gelopen, nooit geen problemen gehad, toen overgegaan op Natuurlijk Bekappen (dat was helemaal hip in die tijd) en prompt liep ze continu kreupel, dus hoefschoenen aangeschaft want ik wilde niet aan de ijzers. Liepen ook super maar zonder schoenen nog steeds kreupel en gevoelig. Na een jaar andere smid laten komen want we waren en schoen kwijt dus stond voor de keuze nieuwe schoen of toch tijdelijk op ijzers.
Bleek dat haar zool compleet naar de filistijnen was door die geweldige NB-smid. Sindsdien staat ze op ijzers en dat gaat en bevalt ons super. Kwaliteit van dr hoefwand is nog steeds even goed en zo sterk als beton, maar haar zool is nog steeds herstellende en zal nog tot eind dit jaar nodg hebben voor ze evt weer zonder ijzers kan (hebben we afgelopen winter ook geprobeerd maar het ging niet niet lekker).

Dus denk niet dat je zo makkelijk kan en mag oordelen. Elk nadeel heb zn voordeel.

Eneehh HappyAppy, heb je al eens plakijzers geprobeerd? Misschien is dat een oplossing?

QueenD
Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-11-05

Re: Vraagje over hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 11:01

Vrouw zoekt hoefsmid !!!!!! Met LEF !

QueenD
Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-11-05

Re: Vraagje over hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 12:37

Was ff een geintje tussendoor, of toch niet ?

Heb aan alle mogelijkheden gedacht en werkelijk m'n nek uitgestoken naar de laatste snufjes e.d. Heb alleen niet zo'n makkelijk paard die zicht ff laat bekappen of beslaan, daar komt echt wel wat voor kijken. Heb net CherokkeeChum ff n berichie gestuurd over het wel en wee van Appie en denk dat die arme jongen spontaan aan de Whisky is gegaan .

Weet je wat ik nu zo balen vind ??? Had ingeschreven voor het wedstrijdje bij Farichta op stal maar dat kan ik nu mooi vergeten met Appie . Maar ik ga toch wel hoor, neem gewoon de Arabier van mn zus mee, niet lachen want dat wordt z'n 1e keer .

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 14:38

We lachen NIEMAND uit maar moedigen IEDEREEN aan!

Ik ken het paard in kwestie en zelfs de eigenaresse heeft regelmatig problemen om aan de voeten te kunnen komen. Dus regelmatiger bekappen is zowieso een probleem

Ik hoop ècht dat je weer iemand vindt die zonder al te veel problemen Ap d'r voeten kan doen want dit schiet niet op. Het wordt tijd dat Ap gewoon weer goed kan lopen en komen de wedstrijdjes vanzelf wel weer.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:06

je hebt PB..... en tot zondag..

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:27

Gewoon elke dag oefenen, dan zal het vanzelf beter gaan.

QueenD
Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-11-05

Re: Vraagje over hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 18:40

Ik hoop het Cornelie want soms zit ik echt met mn handen in t haar van wat er mis gegaan kan zijn toen ze nog bij de vorige eigenaar stond. Heb me laten vertellen dat het ooit bij de smid een keer niet zo goed is gegaan toen ze nog van die andere eigenaar was. En het is zo jammer dat Appie al die negatieve ervaringen echt vast houdt, ze is zo wantrouwig soms, maar soms ook heel sterk in karakter. De ene keer loopt ze zonder problemen de sterren van de hemel en dan ineens sta je weer onderaan die bekende ladder. Heel frustrerend is dat. Maar hey....ik geef t niet op hoor, ik zal dr nooit de "laan" uit sturen .

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:54

Hips, heb je een bericht terug gestuurd.Schrik niet zo gauw hoor!

QueenD
Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 21:05

CherokeeChum schreef:
Hips, heb je een bericht terug gestuurd.Schrik niet zo gauw hoor!


Heb m gelezen hoor !! Thanks voor je tips en uitleg. Zal bepaalde dingen eens voorleggen aan mn smid, en heb 1 geluk: Hij is nog nie zo oud . Dat met die zonnebloemolie zal ik zeker gaan proberen, stond namelijk net op punt om een nieuwe emmer te bestellen. Dat hoeft nu effe niet.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:17

Met elke dag even oefenen zal het echt een heel stuk verbeteren. Of bv met clickertraining, dus ervoor zorgen dat voeten optillen léuk wordt

gree
Berichten: 24
Geregistreerd: 14-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:18

Hoop dat het toch eens een keer gaat lukken met Ap, je bent nou al zo lang aant tobben. Tijd dat je weer eens lekker aan de slag kan met haar

QueenD
Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 21:32

gree schreef:
Hoop dat het toch eens een keer gaat lukken met Ap, je bent nou al zo lang aant tobben. Tijd dat je weer eens lekker aan de slag kan met haar


Kijk aan.... dus je hebt mn raad opgevolgd . Ik zeg niks hoor .
Leuk dat je ook op bokt ben. Of eh was je dat al ff .

Tja t valt niet mee met die geit en heb haar vandaag lekker op eigen tempo gelongeerd en daarna heeft ze ffies in de wei gestaan en werd na t gras eten zo enthousiast dat dr schoenen weer ouderwets door de lucht vlogen .

Cornelie, je had het over clickertraing. Heb jij daar ervaring mee ? Of ken je iemand die dat kan ? Mijn zus heeft wel zo'n clicker voor de honden maar is dat hetzelfde ??

gree
Berichten: 24
Geregistreerd: 14-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:42

Ja maar ik heb nog geen aanzoeken gadaan hoor

QueenD
Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-11-05

Re: Vraagje over hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 21:50

Eh Gree.......... Kappen nou

gree
Berichten: 24
Geregistreerd: 14-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 22:02

Geintje GeintjeGeintje

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 22:53

Die voor honden gebruikt wordt is inderdaad dezelfde clicker.
Ik doe het zelf ook regelmatig met mijn paard en het is een heel goed hulpmiddel om iets 'engs' iets heeeeeeeeeel leuks te laten worden. Dus in jouw geval, dat ze met plezier haar voeten op gaat tillen ipv het evt niet erg vinden.
Ik heb geen idee wat je paard precies doet met voeten geven maar mijn jonge merrie heb ik op een 99,99% veilige manier voeten leren tillen met een nh touw. Dit omdat zij de clicker nog niet kende en er dringend wat aan de voeten gedaan moest worden. Ook deze methode is heel simpel, veilig en met snel resultaat. Mocht je meer willen weten stuur je maar een pm.
( ik heb trouwens ook 2 appies )

Friso
Berichten: 17
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: Noord Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 08:20

Dus naturals gebruiken hoefschoenen als ze gaan galopperen of gaan springen of altijd of soms
ik heb er nog nooit van gehoord dus ik ben erg nieuwsgierig naar deze ja, beste manier van rijden.