Myler-bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
roowan
Berichten: 76
Geregistreerd: 13-11-05

Myler-bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 11:14

Hallo,
Ik had een vraagje. Wat doet een Myler bit nou precies en waar is het te koop?

DubbelFun

Berichten: 88753
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 14:01

Myler heeft nogal veel verschillende soorten bitten die allemaal iets anders doen. Dus je zult iets specifieker moeten zijn.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:37

Gemiddeld genomen zijn MylerBits anatomisch gevormd (dus naar de paardenmond... i.p.v. helemaal recht zijn ze gebogen) en hebben een aantal bitten de 'independed side movement' wat betekent dat je links en rechts onafhankelijk van elkaar kunt bewegen en dus onafhankelijk links of rechts in kunt werken (om bijv. de schouder aan die kant op te tillen om maar wat te noemen).
Meerdere merken hebben bitten die je min of meer onafhankelijk kunt bewegen, maar bij de meeste merken is het toch zo dat als je links vraagt, je ook rechts enige drukverandering krijgt. Bij de Mylers is dat dus niet zo. Maar dat hebben dus niet alle bitten van Myler, dat is afhankelijk van welk mondstuk je gebruikt.
Nog een voordeel van Myler vind ik dat erg veel mondstukken en zijkanten (dus ringen of scharen) kunt combineren. Een bepaald mondstuk is dus vaak met verschillende zijkanten te krijgen. Zo kun je dus bijv. het mondstuk eerst als een snaffel nemen en later over stappen op een bit met het zelfde mondstuk maar dan met scharen. Dat is voor je paard dus een vrij kleine overgang en je weet zeker dat het mondstuk in ieder geval een is waar je paard lekker op loopt.
Maar voor precieze werking van het bit zul je dus idd even iets specifieker moeten zijn.

roowan
Berichten: 76
Geregistreerd: 13-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 16:37

Ik had op internet het een en ander opgezocht, en daar stond dat er verschillende myler bitten bestonden voor verschillende niveaus, en dat bijv. bij niveau 1 een bit kon gebruiken dat je 'hielp' als je paard nog niet goed izjn eigen hoofd kon dragen ed. En nu vroeg ik me af hoe dat dan precies werkt wat dan het grote verschil is met andere bitten ed. Daarom hoop ik dat iemand er ervaring mee heeft.
Ik las ook op een site dat je een bit een tijd kon proberen en als het niet goed zou zijn dat je hem dan terug kon brengen, maar dit las ik op de myler site die engels is, geld dat alleen in engeland of ook hier? en weet iemand waar ze te koop zijn.
Sorry voor het lange verhaal, alvast bedankt!!

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:00

Ze zijn zo wie zo te koop in een western winkel.
Ik heb ook een myler bit shank snaffle.

Dit is mijn myler
Afbeelding

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:46

Myler heeft een heel goed boekje uitgebracht en inmiddels ook een video waar de werking van bitten in't algemeen en de mylers in't bijzonder wordt uitgelegd. Ook op de Myler site kun je veel info vinden.

roowan
Berichten: 76
Geregistreerd: 13-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 12:57

Heeft voorderest niemand er ervating mee en weet iemand waar je ze kunt kopen (in zuid-holland)?

DubbelFun

Berichten: 88753
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:05

Genoeg ervaring. Het zijn fijne bitten met een goede kwaliteit. Maar je zult ze eerst zelf moeten proberen of het voor jou en je paard ook werkt.
De meeste westernshops hebben er wel enkele op voorraad en tegenwoordig ook de betere engelse shops.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:20

Zoals gezegd, genoeg shops waar je ze kunt kopen en genoeg ervaring, voor mij geen andere bitten meer.
Heb een shankbit met medium hoge, wijde port (was voor m'n oude merrie) en een comfort snaffel met wide barrel voor m'n groene paard. Die laatste is naar mijn mening zo'n beetje het 'zachtste' bit wat er op de markt is.
Beide bitten voldoen perfect en zijn van super kwaliteit.
Maar of een bit bevalt hangt grotendeels af van de keuze van het bit. Je zult uit moeten zien te vinden welk bit voor jouw paard/niveau/dicipline het meest geschikt is. Kies je een verkeerd bit, dan zal het niet bevallen nee, ookal is het een myler...

crazycactus

Berichten: 10929
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:42

Ik heb ook een comfort snaffle met wide barrel voor mijn jonge merrie, en ook mijn oude merrie loopt er heel goed op.
Het is wel even een investering maar ze zijn het dubbel en dwars waard.

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:46

Ik heb een level een met sleuven echt een fijn ding!!!
Shad loopt er erg fijn op!!!

roowan
Berichten: 76
Geregistreerd: 13-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 17:56

okey bedankt voor jullie reacties! ik heb gehoord dat je het bit 10 dagern ofzo uit kan proberen, klopt dat? en hebben jullie namen van de winkels waar ze te koop zijn want ik heb gezocht op internet maar kan nergens wat vinden! Ik woon in Zuid-Holland.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 20:24

In Zuid Holland weet ik het niet.
Ik heb mijn Myler bit gehaald in een winkel hier in de buurt. Ik kon hem eerst lenen voor 2 weken en daarna kijken of ik er één wilde en aanschaffen.

Er werd toen bijverteld dat als ik over wilde gaan op een ander myler bitje, ik deze gewoon kon inruilen. Nu weet ik niet of ze dat nog steeds zo doen. Maar dat valt na te vragen

JoesPleasure
Berichten: 795
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Heenvliet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:46

roowan schreef:
okey bedankt voor jullie reacties! ik heb gehoord dat je het bit 10 dagern ofzo uit kan proberen, klopt dat? en hebben jullie namen van de winkels waar ze te koop zijn want ik heb gezocht op internet maar kan nergens wat vinden! Ik woon in Zuid-Holland.


Misschien kun je de Western import company in (Madepolder) Den Haag proberen of Westernspul in Tinte (komen evt aan huis).

Cer

Berichten: 30196
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:54

Je kan ze ook in Zevenhuizen kopen, bij Van Rijs... mag je ook ruilen volgens mij...
Engelse ruitersportzaken verkopen ze ook tegenwoordig.. tenminste, ligt eraan welke je zoekt dan he

ReignStar
Berichten: 794
Geregistreerd: 24-08-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:49

Bij van Rijs mag je hem zelfs een aantal dagen uitproberen, als hij niet bevalt dan betaal je alleen 7 euro voor het opnieuw polijsten van het bit, super service vind ik zelf

Verder zou ik ook niet weten waar je ze hier kunt kopen... Western Import Company in Den Haag maak je waarschijnlijk ook een goede kans...

staldo

Berichten: 134
Geregistreerd: 06-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:59

roowan schreef:
Heeft voorderest niemand er ervating mee en weet iemand waar je ze kunt kopen (in zuid-holland)?


je kunt ze ook bij hypoplaza in (volgens mij leidsendam?) kopen!
Daar het ik de mijne gekocht. ook hier kun je hem 10 dagen uitproberen! zeer handig!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Re: Myler-bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 15:01


roowan
Berichten: 76
Geregistreerd: 13-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 20:56

Oh, dan ga ik wel even kijken bij Hypoplaza! Daar woon ik 10 minuutjes vandaan. Heb ze daar nog nooit gezien.. maar ik ga kijken!

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 01:05

Mijn tante heeft de comfort snaffle gekocht van myler

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Myler-bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 01:13

Ik heb bij Hyporama in Rotterdam laastst een heel gesprek met iemand van het personeel gehad over Myler bitten. Ze wisten er daar erg veel vanaf want ze hadden zelf een uitgebreide instructieavond erover gehad. Ik weet niet hoe ze zijn in de western-hoek, ik rijd zelf engels... maar het lijkt me dat dat dan ook geen probleem is. Ook daar mocht je het bit een flink aantal dagen op zicht, ik dacht 7 of 10 dagen ofzo.