Mening pasvorm zadel (foto's)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Mening pasvorm zadel (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 19:32

n.a.v. een topic laatst dat ik nogal aan de pasvorm van mijn zadel (continental equiflex pro reiner) twijfel heb ik m vandaag even rondom op de foto gezet.
Naar mijn mening valt het zo zonder pad niet eens tegen... Ik singel nu ook minder strak aan en dan blijft ie veel beter op zn plaats

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Meningen zijn zeer zeker welkom!

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:17

Hij hoort achter toch niet zo te liggen????

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:58

Vooral op de een na laatste foto lijkt me nogal veel ruimte te bestaan tussen ruggegraat en bovenkant van de bar. Énige ruimte voor het kunnen rond maken van de rug heb je nodig, maar dit lijkt me te veel. Maar ik ben geen zadelmaker/passer....

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:00

Sorry ik kan je ook niet helpen. Wat Francis zegt dat is precies wat ik dacht. Maar verder kan ik ook niet oordelen, ben geen zadelpasser

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 21:42

even voor het idee: Dit is dus het probleem:
Afbeelding

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:26

Ik her ken het je zadel komt achter te ver omhoog.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Re: Mening pasvorm zadel (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:27

Ik heb al meer aangegeven, dat een juiste "diagnose" m.b.t. de passing van westernzadels van foto's een zeer moeilijke aangelegenheid is.

Bij het zien van deze foto's ben ik van mening dat dit zadel OP het paard ligt in plaats van er "overheen". Ik kan me niet voorstellen dat het paard hier lekker onder loopt.

Naar laten kijken, zou ik dus zeggen....

MVG Louis

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 22:32

is ook zeer zeker de bedoeling louis. Maar met een zeer beperkt budget moet je je héél goed orrienteren.
Ik denk helaas (niet helaas naar jou persoonlijk toe, maar dat snap je wel denk ik) dat je binnen afzienbare tijd maar eens hierheen moet komen

Esgaroth

Berichten: 5248
Geregistreerd: 13-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:53

Dat is wel wazig. In je andere topic heb ik al gereageerd en gezegd dat je zadel veel te ruim is van voor. Maar als ik deze foto's zo zie, lijkt dat juist wel mee te vallen. Op de een na laatste foto kun je wel zien dat er veel te veel ruimte tussen je zadel en de paardenrug zit, waardoor, zoals Sablou al zei, het zadel meer OP het paard ligt. Maar dat het niet past, is duidelijk. Daardoor zal je paard ook niet lekker lopen, lijkt me.

DubbelFun

Berichten: 88754
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:58

Een zadel wat te breed is van voren komt onder druk (singel/ruiter) altijd wel ergens klem te liggen. Alleen komt dan dus de achterkant omhoog en dat zie je hier ook duidelijk gebeuren.

Yank

Berichten: 696
Geregistreerd: 13-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:59

Ik heb weinig verstand w.b.t. het passen en aanmeten van zadels, dus daar hou ik me vanaf.
Het zadel ligt inderdaad van achteren te ver omhoog, wat jouw houding waarschijnlijk ook niet bevorderd.

Absoluut niet aanvallend bedoeld (gewoon als vraag aan jou bedoeld hihi) , maar waarom rijd je met dit zadel ondanks dat het niet echt lekker ligt?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 20:49

maar is het nu te breed of te smal? Want als ik zelf zo kijk zou ik zeggen te smal.... (uit mijn hoofd zit er een full quarter boom in)

waarom ik hiermee rij, tja, vanalles aan het proberen (zonder zadel, barefoot) en hier loopt ze nog verreweg het beste mee, hoe krom het ook klinkt

Yank

Berichten: 696
Geregistreerd: 13-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:50

Oke, maar heb je dan niet zo iets dat je liever het rijden mindert tot dat het zadel helemaal ok is? Of merk je geen grote problemen bij Jamaica tijdens het rijden?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 21:53

Euhm, geen grote in de zin van bokkesprongen ofzo. wel kleine dingetjes, moeilijk nageven, naar binnen vallen, uitbreken... Maar dat zijn fratsen die ze toen ik nog dressuur reed (ca 2.5 jaar terug) ook deed.. (maar wellicht pastte mijn dressuurzadel ook niet... *zucht*

Esgaroth

Berichten: 5248
Geregistreerd: 13-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 08:54

Moeilijk nageven --> kan niet goed buigen omdat het zadel knelt

Reden numero uno. Je kunt allicht een keer een zadelmaker laten komen om ernaar te laten kijken. Wat je met de informatie doet, moet je dan zelf weten. Louis woont in Venlo, dat is toch niet zo heel ver van jou vandaan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:30

stef schreef:
Euhm, geen grote in de zin van bokkesprongen ofzo.

**Jawel, met aangalopperen wil ze nog wel eens bokken schrijf je in het andere topic

wel kleine dingetjes, moeilijk nageven,

** Nageven is een proces waar heel het lichaam bij betrokken is. En als jij teveel op die voorhand zit, KAN ze haar lichaam niet loslaten.

naar binnen vallen

** Logisch, schouder IS niet rechtop te houden voor het paard, als jij er bovenop zit

, uitbreken...

** Yep, vluchten. Paard KAN geen discussie met jou houden over wat het voelt in z'n lijf. Dus heeft 'ie maar 3 keuzes: 1. Doorbijten (doen ze doorgaans, de schatten), 2. vluchten (de uitweg) en 3. staken (kijk uit dat je daar niet belandt)

Maar dat zijn fratsen die ze toen ik nog dressuur reed (ca 2.5 jaar terug) ook deed..

** Stef je bent nu bijna 3 jaar verder. En jij rijdt goed genoeg om die problemen normaliter totaal opgelost te hebben in die tijd. Ligt niet aan het paard, niet aan het karakter, niet aan je rijden.

(maar wellicht pastte mijn dressuurzadel ook niet... *zucht*

** Kan ik niet uitsluiten, MAAR toen was je paard nog (te) jong, jij (te) onervaren om dat te handelen, en (te) eigenwijs....



Kies voor je paard.... alsjeblieft....

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:14

Majo schreef:
Moeilijk nageven --> kan niet goed buigen omdat het zadel knelt

Reden numero uno.


Of nooit goed les gehad

maar dat Stef dr zadel niet lekker ligt is een feit, daar zijn we het allemaal over eens gelukkig.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Re: Mening pasvorm zadel (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:19

Dit probleem is heel erg herkenbaar mijn pony heeft dit ook snel.
Vaak is de voorkant van het zadel dan te breed en gaat hij kiepen zoals op je rijfoto.
Hij lijkt mij ook wat te lang omdat de skirt aan de achterkant tegen de heupen aan drukt. (hij is wat driehoekig van vorm en je paardje rond)

Ik zou er zo niet mee verder rijden dan rij je waarschijnlijk je paardje kapot.
Laat er iemand met verstand naar kijken dit kan of gratis (als je een ander zadel koopt) of tegen een vergoeding van meestal rond de 50 euro.

Succes.

Evt een boomlooswesternzadel met kussens van startrekk een optie

Esgaroth

Berichten: 5248
Geregistreerd: 13-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:31

Vippie schreef:

Of nooit goed les gehad

Ook dat is een kunst hoor, iemand vinden die naar jouw smaak goed lesgeeft!

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Mening pasvorm zadel (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:31

als ik de rijfoto bekijk lijkt het dat het zadel veel te ver naar voren geschoven is.
dat zie je niet op de foto boven!
het lijkt mij ook eerder te wijd van voor waardoor het over het paard heen schuift naar de nek.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 19:39

tja maarja, op de foto's zonder pad zou je toch weer zeggen te smal of niet?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 19:45

Sonja schreef:

Kies voor je paard.... alsjeblieft....


Dat komt goed, geloof me.
Alleen wie hoe wat waar ben ik nog absoluut niet uit.
Zonder zadel loopt ze bagger (dat heeft ze nooit wat gevonden) Op de barefoot zit ik niet lekker dus loopt ze niet lekker (misschien kwestie van wennen?)
We hebben op stal nog een stel westernzadels (van flut kwaliteit tot goede kwaliteit), ga van de week eens een dagje passen. Niet als doel om met een van die zadels te gaan rijden, maar ik wil het verschil gewoon zien. Want ik snap dit zadel gewoon niet

Esgaroth

Berichten: 5248
Geregistreerd: 13-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:57

Doe het nou niet alleen joh, laat ff een zadelmaker komen. Dan maar een paar dagen geen eten

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 20:02

die komt ook...

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: Mening pasvorm zadel (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:22

Ik zie ook wat Francis zag. Breed of smal is niet het enig wat zorgt voor een passend zadel. Er is ook nog iets wat ze `roll`noemen.

Ik heb ook nog een zadel in de aanbieding, maar je woont geloof ik `ver weg`

Je kunt mazzel hebben en een passend tweedehandszadel tegen komen.. Maar de kans is vrij klein met een kort stevig paardje heb ik ondervonden..