Zadel voor de Hunter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Zadel voor de Hunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 15:08

Ok.. kreeg dus het lumineuse idee om voor een deel van't geld van m'n oude zadel (BC dus.. als ik die óóit nog ga verkopen) een tweedehands zadeltje voor de Hunter aan te schaffen, want ja, dat móet ik met Dot haast wel gaan starten natuurlijk (och nee toch, ik in een rijbroek.. )
Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ondankt da'k toch heel wat jaartjes engels gereden heb, bár weinig verstand heb van engelse zadels. 't Enige waar ik al wel over uit ben is da'k een bruine wil...
Dus, wat gebruiken jullie zoal... springzadel of toch maar VZH (eventueel richting springen) Wat voor 'boommaten' moet ik me ongeveer op richten voor Dot's ronde rug met lage ronde schoft (ja, weet het, moet passen, maar is wel handig als ik énigzins in de juiste richting kan zoeken..) en in welke seatmaat kan ik mijn niet bepaald 'poezelige' achterwerk persen (western gebruik ik gewoon 16")

tomcat701
Berichten: 794
Geregistreerd: 21-11-05

Re: Zadel voor de Hunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:12

Nou dat is nog al een lijstje...

Voor je achterwerk is voor een dressuurzadel 18 geschikt.
Wat wil je gaan doen? Wil je gaan springen of dressuuren? Als je het alletwee wilt gaan doen dan zou ik gewoon een veelzijdigheidszadel kopen.
En eerst op kleur kijken...want dan zal je net een goed zadel hebben gevonden en dan is die er niet in het bruin.

Anders laat je toch een zadelpasser langs komen...
Succes ermee....SUPER MOOI PAARD trouwens!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 15:20

Nee, 't is voor de Hunter, da's een onderdeel op westernwedstrijden en van oorsprong een soort 'jacht' onderdeel, dus moet het zadel eigenlijk een springzadel zijn. Maar veel gebruiken volgens mij ook gewoon een VZH zadel, maar da's dus iets wat ik bij 'hunter-showers' wilde checken... zit nl. nogal een prijsverschilletje tussen springzadels en vzh zadels...
Dressuurzadel is dus in ieder geval niet wat ik moet hebben, da's dan het tweede ding wat ik al zeker weet

Maar ik moet dus in ieder geval een 18"seat hebben? Ok.. (jammer, had al iets leuks gezien met een 17,5" seat)

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:27

@tomcat701: Hunteren is geen springen en geen dressuren, maar in een soort van jachthouding de basis gangen laten zien.

@Francis: een VZH-zadel lijkt me het beste en 18" zou moeten passen, al zou ik dan niet een zadel nemen met een diepe komzit, maar eerder een wat platter model. Qua maat moet je Cornelie eens vragen, die heeft voor Pride ook een breed zadel.

tomcat701
Berichten: 794
Geregistreerd: 21-11-05

Re: Zadel voor de Hunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:29

Oke ik dacht dat Hunter een ras was sorry, of dat je paard zo heete.
Dat is het eigenlijk een beetje het zelfde verhaal natuurlijk...
eerst op kleur zoeken.
succes ermee...

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:09

Mijn zusje gebuikt een kieffer münchen (volgens mij een veelzijdigheidszadel) voor haar merrie. Deze hebben we helemaal laten aanpassen, omdat we geen geschikt zadel konden vinden. Ik geloof dat de boom nu zo'n 31,5 is. (maar ik kan me hierin vergissen) Hij is in elk geval wel bruin.

Dit zadel konden we tweedehands overnemen voor een redelijke prijs en met vermaken was het zadel nog niet vreselijk duur.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:23

De drie standaard boommaten waren vroeger 31, 32 en 33 en worden volgens mij nu 1, 2 en 3 genoemd. Maar je hebt ook gewoon 4 en 5 hoor.
Hou maar in je achterhoofd dat het overgrote deel van de paarden een veel te krap Engels zadel heeft.
Ik heb voor Milena een boom 33 en een 18". Is trouwens een Kieffer Aachen, een bruine. (en nee ik wil 'm niet verkopen )

Qua springzadels wat ik vroeger altijd erg gecharmeerd van Stubben, maar er is in die tijd dusdanig veel veranderd dat ik niet weet of dat nu nog zo zou zijn.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 16:32

Sonja schreef:
(en nee ik wil 'm niet verkopen )


Nah, flauw hoor! En ruilen dan? Heb hier een mooie BC liggen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:33

Meld mij
Die bolle van mij heeft maat 33-34 en dit is zelden zo te koop in de winkel.
Voor het springen heb ik voor pride nu een wintec kunststof zadel met verwisselbare boom. En dan niet met zo'n suede look maar gewoon een gladde look, maar wel een kunststof prijs: 490,- Het is wel de wintec XL, deze is speciaal voor brede paarden met 3 extra brede zadelbomen en ook nog een breder vormdeel voor meer ruimte om de schoft.
Wintec heeft ook leuke bruine zadels trouwens, het is maar net in welke prijsklasse je iets zoekt.
Wat je ook kunt doen is gewoon een gebruikt leren zadel kopen en dit op maat laten maken door een zadelmaker. Heb ik met mijn vorige vzh zadel ook gedaan en mijn zadelmaakster komt ook elk half jaar de boel controleren. Even een rekensommetje: ik had op markplaats voor 35 euro een leuk bruin vzh gekocht. Dit is verbreed en op maat gemaakt voor pride voor 150 euro. Dus heb je voor een leuk prijsje een zadel op maat.
De zittingmaat heeft te maken met je bovenbeenlengte en niet met je zitvlak zoals veel gedacht wordt.
Mocht je trouwens mijn wintec XL eens een tijdje proberen dan kan dat ook prima, ik rijd toch voornamelijk met mijn dressuurzadel en FH wilde het ook eens passen.
O ja, vooral NIET een zadel aanschaffen met keilkussens, je wordt er zo onderhand mee ..gegooid maar dit is uiteindelijk funest voor de paardenrug.

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:40

Als ik het zo hoor, moet ik me zeker vergist hebben in de boommaat. Lu lu is behoorlijk breed, dus de boommaat zal wel 32,5 zijn ipv 31,5

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:06

Azhari, helaas zie ik enorme KWPN-kastelen met maatje 31 lopen...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 17:08

Kijk Cornelie, da's info waar ik wat aan heb. Keilkussens? hoe herken ik dat, geen flauw idee wat dat dan weer zijn... (oh, jemig wat ben ik blond bezig zeg!)
Jouw wintec proberen zou ik wel héél prettig vinden, heb m'n BC nog niet verkocht, dus kan ik tot die tijd nog geen engels zadel kopen, maar de planning was éigenlijk om met dat engels zadel vast te gaan rijden zodat ik straks met m'n nieuwe Vaquero wel gelijk 'normaal' kan rijden (Louis komt afleveren en dan moet ik wel kunnen zeggen of'allemaal goed zit... dan is't toch handig als je paard een beetje onder 't zadel is hé )
Maar begrijp ik goed dat een engels zadel dus zo makkelijk pas gemaakt kan worden?

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:12

Net als bij western moet je wel iemand zien te vinden die weet waar hij mee bezig is, maar voor ' engels' zijn dat er wat meer

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:15

Ik weet heel erg zeker dat het een brede maat was en dat hij door een zeer kundig iemand is aangepast. Vandaar dat ik denk dat het dan toch 32,5 breed is.
En eerlijk is eerlijk, ze loopt bijna lekkerder onder haar helemaal aangepaste hunterzadeltje dan onder haar westernzadel. Nou zit er natuurlijk ook veel verschil in de vulling, grootte enz... maar ik denk dat dat wel iets wil zeggen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 17:22

Ja, voor engels 'passen' heb ik hier wel iemand in de buurt, dat is het probleem niet (denk trouwens dat het met een engels zadel zowiezo iets makkelijker te zien is dan met zo'n kast van een westernzadel) en voor eventueel aanpassen/ombouwen zoeken we dan wel een goeie, die zijn dan idd wel te vinden (vroeger altijd Daaleman onder m'n kont gehad, die zit mooi in de buurt en Cornelie schijnt ook een goeie te hebben )

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 17:26

Ok, even gegoogeld en ik weet inmiddels wat keilkussens zijn... maar nog niet waarom die dan slecht zijn Cornelie, dus als je me wilt onderrichten, graag...

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:44

Nou, er zijn maar een paar echt goede engelse zadelmakers in nederland, een handjevol. De rest is vooral heel goed in zadels verkopen. Mijn huidige zadelmaakster laat je ook altijd alles voelen, zien en beschrijven. En mijn stalgenote had bv een stubben maestoso , die voor de ruiter perfect is maar voor het paard niet. De zadelmaakster vroeg haar toen om toestemming om het zadel los te snijden zodat we echt eens met eigen ogen konden zien wat er niet deugd aan dat zadel ( en aan hulsebos en al die andere zadels met een diepe zit ). Heel leerzaam zijn dat soort dingen altijd. En een voorsingel is ook niet echt prettig voor je paard. Verder er goed opletten dat het zadel achter de schouder ligt en dat het niet draagt na de laatste rib. Je zit in de buurt dus ik wil ook weleens langskomen met wat zadels zodat je ook eens kunt voelen wat ik bedoel en dan legt het ook wat makkelijker uit. En uiteraard kan ik dan ook mijn wintec meenemen en als het goed ligt dan cross je er maar een tijdje op rond.
Keilkussens zorgen vrijwel altijd voor 2 ei-vormige drukplekken op de rug. Maar zodra je het voelt is het meteen een stuk duidelijker. Daar heb ik ook nog een zadel voor waarbij je het goed kunt voelen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 19:06

Nou Cornelie, als je een keer wilt langs komen, graag. Alleen is Dot nog niet echt onder zadel (jaar geleden 1 week... ging wel heel makkelijk overigens) dus maar ff zien in hoeverre we meerdere zadels kunnen 'proberen'. Laat maar weten wanneer je een keer kunt.. ben vrij druk momenteel, maar heb ook niet heel erg haast, dus gooi maar wat dagen in de groep..

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 22:41

O, maar ze kan wel een zadel op haar rug hebben toch? Dat bedoelde ik vooral met proberen, dat je eens ziet en voelt wat een zadel kan doen. Ik kan in principe elke middag/avond en volgende week (of de week erna ) moet ik ook in amersfoort zijn dus dan kan ik even een rondje doen en via jou en evt FH weer terug naar huis crossen. Bovendien ben ik verslaafd aan zadels voelen/bekijken dus leer ik ook weer wat bij

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 22:53

Oh ja, zadel d'r op is geen probleem. Roep maar wanneer je in Amersfoort moet zijn, als ik 't vantevoren weet kan ik s'middags gewoon thuis zijn (na 1 uur).

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 22:55

Gezellig Ik houd dan even via pm hierover contact met je, anders gaan we zo offtopic. En dan zal ik FH nog even aan de haren trekken

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 22:58

hihi, is goed hoor... ik hoor het wel (Hee, FH kan ook hierheen komen, maken we er een minimeeting van)

meikie

Berichten: 1237
Geregistreerd: 05-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:03

[edit Romkabouter]om dingen te verkopen hebben we het EA forum [/edit]

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 21:54

Ik vind overigens voor de hunter een springzadel veel mooier dan een VHZ zadel. Verder heb ik er geen f*ck verstand van, dus daar ga ik verder niet op in

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 23:10

Gelijk Xono, is ook mooier en 'hoort' eigenlijk ook... daar ga ik dan ook voor. Had al iets leuks op't oog, maar bleek te smal voor Dot. Verder zoeken dus maar...