waarvoor diend juist een westernkopstuk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freedom1
Berichten: 1954
Geregistreerd: 05-01-06

waarvoor diend juist een westernkopstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 18:01

ik rij momenteel nog gewoon paard met een gewoon zadel, kopstuk.
ik zou willen overschakelen naar western. maar ik vraag hoe een westernkopstuk op een paard inwerkt, dus waarvoor het juist dient.
ik ben het beu dressuur te moeten rijden, met alle regeltjes en je paard zo goed mogelijk houden, ik en men paard houden daar niet van.
dus wil eerst weten voor wat zo'n kopstuk juist dient!!
Greetz

JoesPleasure
Berichten: 795
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Heenvliet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:14

Wat bedoel je met westernkopstuk? Een hoofdstel, sidepull of bosal?

Anoniem

Re: waarvoor diend juist een westernkopstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:35

charlotvanre schreef:
ik rij momenteel nog gewoon paard met een gewoon zadel, kopstuk.
ik zou willen overschakelen naar western. maar ik vraag hoe een westernkopstuk op een paard inwerkt, dus waarvoor het juist dient.

** Precies hetzelfde als een dressuurhoofdstel, want als je begint met westernrijden dan begin je met een gewone trens en nog niet met een scharenbit.

ik ben het beu dressuur te moeten rijden, met alle regeltjes en je paard zo goed mogelijk houden

** heeft de westernsport ook

, ik en men paard houden daar niet van.

** dus dat ga je met westernrijden precies hetzelfde tegenkomen

dus wil eerst weten voor wat zo'n kopstuk juist dient!!

** zie boven

Greetz

** grtz 2U2


Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 21:47

Ik ga mee met Sonja, ook in de western wordt een bepaalde houding van je paard gevraagd,
en zijn er regels waar je je aan dient te houden

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 03:04

Ik ben het ook met Sonja eens

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 03:10

als je de regeltjes zat bent moet je buitenritten gaan maken, maar ook daar moet je je aan regels houden

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 08:33

Dan wordt het toch fietsen ben ik bang
Verder ga ik met Sonja mee.

Qimm

Berichten: 15181
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 08:36

Als je je niet perse aan de regeltjes wil houden kan ik je adviseren om lekker in het bos te hobbelen. Ik elke tak van de paardensport zal er een dergelijke houding van jou en je pard worden gevraagd (mss bij endurance wat minder belangrijk, waar ik weer terug kom op lekker in het bos hobbelen )

Freedom1
Berichten: 1954
Geregistreerd: 05-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 10:36

mja dat is wel niet zo erg wat ik vraag, ik vroeg me af hoe een westernkopstuk juist werkt?

Freedom1
Berichten: 1954
Geregistreerd: 05-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 10:36

doet dat echt niets anders?

Freedom1
Berichten: 1954
Geregistreerd: 05-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 10:38

en hehe ik rij alleen maar buiten!! super is dat, alleen wordt je zo vaak aangeraden doe dat, doe dit, terwijl je soms tegen de natuur van het paard ingaat, en als ik naar western kijk ziet dat er minder uit

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:48

Nee een westernhoofdstel werkt ECHT niet anders (dat hoofdstel weet immers niet of het dressuur of western is ) zolang je er geen ander bit in gooit.
En ik neem aan dat je gewoon op trans rijdt, dus je kan er veilig vanuit gaan dat de inwerking hetzelfde is.

Waarom maak je je daar zo druk om?
En als jij denkt dat western minder tegen de natuur ingaat (gaat dressuur ook niet als je 't goed doet trouwens) waarom zou je dan niet gewoon eruit pakken wat je past en dat met je reguliere optoming toepassen? Westernrijden zit 'm niet geheel in het tuig namelijk...

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:57

charlotvanre schreef:
en hehe ik rij alleen maar buiten!! super is dat, alleen wordt je zo vaak aangeraden doe dat, doe dit, terwijl je soms tegen de natuur van het paard ingaat, en als ik naar western kijk ziet dat er minder uit


Het is tegen de natuur van het paard om erop te gaan zitten, en het spijt me maar westernrijden is niet je teugels losgooien en lang leve de lol. Bij westernrijden gaat het ook om een soepel paard dat nageeflijk loopt, alleen dan het hoofd een kilometer lagen. Wat dat betreft komt de 'westernhouding' wel wat dichter bij de natuur van het paard dan de 'dressuurhouding' met de oprichting.

Als je niet van dressuur houdt met z'n regeltjes, hou je ook niet van western met z'n regeltjes. Je kan dus rustig doortuffen in het bos met je dressuurkopstuk, maarre, plaats geen 3 berichten in 2 minuten.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:54

Jus_dOrange schreef:
Wat dat betreft komt de 'westernhouding' wel wat dichter bij de natuur van het paard dan de 'dressuurhouding' met de oprichting.

Ook dat ligt aan de bouw van het paard. Een kwpn'er zal van nature met veel meer oprichting lopen dan een quarter. En een quarter zal van nature graag met een horizontale hals lopen.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:48

Vertel dat ook ff aan mijne cornelie

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:02

Tja, ik probeer mijn horizontale paard ook opgericht te laten lopen
Misschien moet je er eens wat gewichtjes aan hangen