Informatie over bitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Informatie over bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:21

Gr00viejjj schreef:
En wat doet een snaffle meer (of juist minder) dan een trens?


Een snaffle is een trens. Ik denk dat je shanks bedoelt.
Een shanks is een scharenbit. Kan met ongebroken, enkel- of dubbelgebroken mondstuk zijn. Of met een rolletje. Met of zonder tongvrijheid etc. Dus heel veel mogelijkheden.
Kenmerkend is dat er scharen aan zitten, waardoor je dus een hefboomwerking krijgt.
Vergelijk dat maar met een Pessoabit zoals je die uit de Engelse sport misschien kent. Alleen doen wij er dan een kinbandje of -riempje achter, zodat dit ook een deel van de druk op zich neemt en de schaar niet volledig uitslaat.

Grofgezegd geeft een trens druk op tong, lagen en mondhoeken.
En een scharenbit op tong, lagen, mondhoeken, kinketting en kopstuk.

Een scharenbit hoort eenhandig gebruikt te worden (paard moet dus bv de neckreining al goed snappen) en de ruiter moet het paard goed op zit kunnen rijden, want constante druk op het bit is niet gewenst.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Informatie over bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:38

Gr00viejjj schreef:
Oke, en mag ik vragen waarom je juist met die bitten rijdt?
En wat doet een snaffle meer (of juist minder) dan een trens?


Ik rijd met een myler shank snaffle met een poortje in het midden, overegens heb je myler's met verschillende mondstukken.
Ook zijn er myler's snaffel's ook met verschillende mondstukken.

En de uitleg van Sonja is een goeie uitleg

Gr00viejjj
Berichten: 305
Geregistreerd: 08-04-06

Re: Informatie over bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 14:21

Thnx allebei!
Kijk, zo leer je nog eens wat en nu is het me dus volkomen duidelijk!

Ik zie mijn instructeur morgen dus ik zal aan hem nog eens vragen waarom hij voorstelt een ander bit te gebruiken en wat hij het nut daarvan vind.
Nu ik er wat meer vanaf weet kan ik dus ook zeggen wat IK ervan denk.
Sonja heeft een goed punt wat betreft "hoger level". Op den duur zal ik ook echt wel willen proberen te rijden met shanks maar nu nog niet.

Wanneer zijn jullie begonnen met shanks (mits jullie natuurlijk ook een paard gereden hebben dat nog vrij groen is in de westernsport)?

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:31

Ik heb mijn paard gekocht toen zij bijna 11 jaar oud was en zij is nou 16 jaar.
Mijn myler shank snaffle heb ik in Augustus 5 jaar en ik wil hem niet meer missen.
Met de shank rij ik dus ook buiten omdat ze daar heel goed op reageert en omdat hij beter werkt als een gewone snaffle

Anoniem

Re: Informatie over bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:41

Gr00viejjj schreef:
Wanneer zijn jullie begonnen met shanks (mits jullie natuurlijk ook een paard gereden hebben dat nog vrij groen is in de westernsport)?


Mijn merrie was al aardig ver met Engelse dressuur, maar daar heb ik de grote fout mee gemaakt door op shanks te gaan rijden omdat dat zo hoort (volgens mijn toenmalige "instructrice") Overigens best aardig terechtgekomen.

Mijn nu vijfjarige Arab loopt gewoon op trens. Moet volgend jaar dus op shanks in de wedstrijden (open klasse dus senior paard moet op shanks) maar daar heb ik niet zo heel veel boodschap aan. Als de tijd rijp is stappen we over, en zolang die niet rijp is, dan niet. Dan ga ik gewoon op trens de bak in en word ik geDQt (overigens zal ik dat dan meteen bij de judge aangeven door mijn paard even te aaien ofzo hoor), of ik schrijf in op Showmanship en rij dan lekker nog wat door de inrijbak. Ik zie wel. Ik ben totaal lintje-ongevoelig dus een paar dikke DQ's daar zou ik ook niet minder gelukkig van worden. Maar misschien is hij er tegen die tijd wel helemaal aan toe om op schaartje te lopen, wie weet.
Voorlopig loopt hij in ieder geval op trens, en dat blijft nog wel even zo. Eerst de basis er supergoed in voordat we weer wat erbij gaan doen. Overigens blijft je basiswerk altijd op trens.