hoe en welke stop besvestigen aan split reins voor martingaa

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

hoe en welke stop besvestigen aan split reins voor martingaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 08:55

Hallo,heeft iemand een tip hoe ik dit kan oplossen. Ik heb gevlochten split reins met snaps en gebruik een martingaal. De normale stops van engelse teugels passen niet en de ringen schieten steeds over de snaps. Ik gebruik nu een frontriem van een engels hoofdstel die ik aan de teugels bevestig maar die verlies ik ook steeds.

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:47

Ik snap je probleem, maar bij het gebruik van die engelse frontriem ben je me kwijt

Als je gevlochten teugels hebt kun je daar dan niet iets doorsteken wat blijft zitten (klem) zodat de ringen van de martingaal niet verder kunnen ??

crazycactus

Berichten: 10929
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:47

Ik heb nog nooit een westernruiter gezien met stops op zijn teugels..... Maar met snaps eraan kan ik me voorstellen dat je die er liever wel op zou hebben.. Misschien kan je toch beter geen snaps gebruiken zolang je met de martingaal rijd.

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:05

Dat houdt dus in helemaal andere teugels gebruiken want braided reins hebben meestal vast snaps er aan zitten.
Misschien dat een martingaal ook wat soepeler loopt als de teugels glad zijn, al heb ik er zelf ook jaren mee gereden en geen problemen mee gehad.
Daar zat de ring idd ook weleens vast bij de snap. Goeie buigoefening (voor paard en mij )

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: hoe en welke stop besvestigen aan split reins voor marti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 10:27

die buigoefeningen hebben ik al regelmatig moeten doen;-)
De frontriem heeft 2 openingen voor het hoofdstel. Daar haal ik de reins doorheen en schuif die door tot de snaps snappie .

crazycactus

Berichten: 10929
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:39

Leuk idee.. maar dan krijg je wel het verhaal dat je je teugels niet meer onafhankelijk van elkaar kan bewegen.. en dat is niet de bedoeling neem ik aan.

Wranglerbutt

Berichten: 10387
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:38

crazycactus schreef:
Ik heb nog nooit een westernruiter gezien met stops op zijn teugels.....
Euh.... Als ik met martingaal rij, gebruikt ik ze ook hoor! ('k rij met splitreins & snaps)
Gewoon deze, van de plaatselijke ruitershop:

Afbeelding

@Dinopino: Misschien kan je door een zadelmaker (of schoenmaker) leren stops aan je teugels laten naaien?

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: hoe en welke stop besvestigen aan split reins voor marti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 16:12

ik ben op zoeks naar iets mobiels. Rijd namelijk niet altijd met martingaal en zou het dan ook wel prettig vinden ze er eenvoudig weer af te kunnen halen. Maar misschien kan ik de frontriem door de midden snijden. En dan aan beide kanten iets in korten.

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:50

Probeer eens gewoon 2 stukjes klitteband waar je de teugel 'tussenplakt'. Dat spul is behoorlijk sterk en stug. En je haalt het er makkelijk weer af.

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:19

Ik heb gewoon de stopjes van een oude engelse springteugel afgehaald en die schuif ik aan mijn splitreins. Probleem opgelost. Die dingetjes die CC beschrijft kan je voor een paar euro kopen bij de gewone ruitershop, kunnen er ook zo weer af!

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:45

Ik heb ze ook aan mn teugels gezet. Bruine teugels en bruine stops. Heb rond-vormige gekocht.

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:29

Dat gaat met dit soort teugels alleen niet lukken
Afbeelding

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:36

Nee, inderdaad. Al krijg je rubberen stopjes misschien voldoende uitgerekt om ze over de snaps te krijgen

Wranglerbutt

Berichten: 10387
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:43

SuzanneAAHCH schreef:
Nee, inderdaad. Al krijg je rubberen stopjes misschien voldoende uitgerekt om ze over de snaps te krijgen

Een paar bitringen in model snijden? Bitring gaat zeker over de snap

Wetsernfriek

Berichten: 1021
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Bassilly (OPZULLIK) Henegauwen

Re: hoe en welke stop besvestigen aan split reins voor marti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:29

ja voor gevlochten zal het niet gaan hou die als je zonder martingal rijdt dan

op de ranch rijdt een dame met life savers zo noemde ze het, ze heeft nog gelest bij henk van hamstel en die had die voor haar gekocht.
want als de teugels en de martingal in elkaar vertstrikt geraken kan je dus een paard hebben dat zijn hoofd niet mee rvan dan kan.

het zijn ronde stukken leder dik met daarin een gleuf waar gewone splitreins in kunnen heb ze zelf nog nergens gevonden op standjes of in winkels maar lijkt me wel handig als ik ooit ander paardje zou moeten rijden die martingal nodig acht ofzo dus mss weet iemand daar meer over