Waarom kan dit niet in Nederland?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Waarom kan dit niet in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 21:59


sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Re: Waarom kan dit niet in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 01:40

Een aantal redenen waarom dit in Nederland "niet kan":

a) De Saddletech Gauge is geen on-omstreden item.
Het systeem is eigenlijk bedacht om, na het nemen van de maat, de spin te gebruiken als mal voor het maken van de bars. Die bars worden daarbij gemaakt uit laagjes multiplex, die in de vorm verlijmd worden en na uitharden/drogen zo blijven staan. De "tegenstanders" van dit systeem vertellen, dat deze op elkaar gelijmde lagen niet "vorm vast" zijn. De bars "veren" ook iets terug (natuurlijke veerkracht van hout). Het is te vergelijken met een houten handboog die uit 2 of 3 lagen hout in een mal, onder buiging, word verlijmd. Die veert ook na het verlijmen een aantal cm's terug. De "echte" treemakers zweren bij het maken van een bar uit een stuk massief hout, dat op een freesbank in vorm wordt gefreesd.

b) Wij hebben overwogen om een Gauge aan te schaffen.
Weet je wat? Heel erg duur !!! We moeten daarvoor heel wat zadels maken en onze zadels flink duurder maken. Lang niet iedereen wil/kan dat betalen. En wat kunnen we er meer mee, dan met contra-mallen? Inderdaad: zie punt a).

c) Als je kant en klare zadels wil verkopen, dan kan de Gauge een goed instrument zijn. Maar wat nou als het paard een zadel nodig heeft dat ik als zadelverkoper niet op voorraad heb? Bestellen ? En dan maar hopen dat in dat zadel de juiste boom zit . Toch weer contra mallen naar USA sturen?

d) Wij hebben besloten ons het geld voor dit - werkelijk perfecte instrument- te besparen. En de mallen te maken met behulp van de oude vertrouwde buigstaven, om vervolgens daarvan een contra mal te maken voor het frezen van de juiste maat boom. Komt op exact hetzelfde resultaat en dat voor veel minder kostprijs.

Nogmaals een heel mooi en degelijk instrument. Bij het zien van het ding ging mijn hart sneller kloppen: fijn-mechanika van de hoogste plank. Maar echt beter passende zadels dan onze huidige manier van werken krijgen we er niet mee.

Het "presure pad", is in Nederland wel te verkrijgen. Alleen is dat een controlle middel om vast te stellen, waar de druk plekken van het zadel het hoogste zijn. Ook niet 100%, want een ruiter die niet "centered" zit zal een verkeerd resultaat bewerkstelligen. In Duitsland was dit systeem jaren lang een "runner" maar het is nu stil. Mede om de eerder beschreven invloeden.

Ik ken vele instrumenten, meetsystemen en concepten. Ik blijf vooralsnog op de route, die vele USA zadelmakers nog altijd bewandelen. En zolang 95% van die mannen het nog doen op de manier van "gisteren" zal het wel goed zijn. Onze klanten zijn er zeer tevreden mee en (als ik ze mag geloven) hun paarden ook.

MVG Louis

DubbelFun

Berichten: 88740
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:16

Idd een bekend systeem, maar duur.

Voor drukmetingen zijn er ook al diverse systemen;
-de warmtegevoelige
Als ik het goed heb gebruikt Way-Out-West uit Duitsland dat systeem. Maar tegenwoordig kun je ook naar een aantal klinieken toe die warmtegevoelige kamera's hebben.
Draadloos en geeft hetzelfde beeld.
-de 'deeg'pad
Op EA is iemand die reist er mee door het land in kombinatie met een zadelpascursus. Is echter wel 'Engels' en de gebruikte pad is te klein voor een western zadel.

Beide systemen zijn heel erg beïnvloedbaar door de rijkunde van de ruiter en het paard zou dus eigenlijk door minimaal 2 ruiters gereden moeten worden om misverstanden in zadelpasuitkomst duidelijk te maken.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:39

Sugarmiss schreef:
Op EA is iemand die reist er mee door het land in kombinatie met een zadelpascursus. Is echter wel 'Engels' en de gebruikte pad is te klein voor een western zadel.

Dit is Mordysh (mijn instructrice vandaar dat ik het weet )
Volgens mij past de pad wel onder een westernzadel van wat ik van haar begrepen heb.

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 15:56

Heldere uitleg, Louis!
Ik vond het wel een mooi systeem en dan met name het gedeelte waarin je een zadel kunt meten of het past
Maar bij zo'n presure pad krijg je toch een beeld van de druk; als de ruiter scheef zit zie je dat met het blote oog en de combinatie van de pad. Alleen maar handig toch?

DubbelFun

Berichten: 88740
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:09

marina schreef:
Dit is Mordysh (mijn instructrice vandaar dat ik het weet )
Volgens mij past de pad wel onder een westernzadel van wat ik van haar begrepen heb.
Ik heb uitgebreid met haar gePBt en de pad past alleen onder korte westernzadels, bij de langere modellen kan de vulling van de pad niet genoeg weg en dat kan een verkeerd beeld van de druk geven.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:51

Dan zal ik haar verkeerd begrepen hebben

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:05

En dit is ook weer op een stilstaand paard toch? Dus als een paard met verzameling net wat meer ruimte nodig heeft hoe vang je dat dan op?

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 12:50

Was het niet bij de dag in Duitsland Cornelie waarbij tijdens het rijden ook zulke beelden werden gemaakt?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:25

Ja, dat ook. Maar dán vraag ik mij weer af in hoevere de ruiter weer verantwoordelijk is voor het verschil in druk ( scheefzitten etc )

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 14:54

Stop de pad onder de billen van de ruiter en je weet het meteen