Tong over het bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 19:57

We zijn begonnen met onze nieuwe paardje zadelmak te maken. Ze heeft een paar keer een hoofdstel met bitje ingehad met het longeren. Dit doe ik 2 tot 3 keer per week, paar keer linksom, paar keer rechtsom.
Proberen op stem te laten stoppen en keren en te laten stappen, ze draaft liever..... Daarna altijd even doorde bak stappen en op commando stoppen en meedraaien, ze had erg de neiging tegen me aan te leunen maar dat is al aardig verbeterd.
Vandaag is mijn (lichtgewicht) dochter er op gegaan (kunstof engels zadeltje) om te kijken of ze wat kon proberen te sturen. Ik ernaast natuurlijk met de longeerlijn en dan gewoon wat stukjes stappen door het weiland. Op zich vind ze het allemaal prima, hadden we ook eerder geprobeerd. Vandaag echter had ze steeds haar tong over het bit heen en dan er weer onder, mond wijd open. We hebben eerst een losse neusriem hoog omgedaan wat niet werkte, misschien moest hij ook wel strakker. Daarna als lage neusriem wat een beter effect had.
Is dat nou een goed plan met neusriem of moet ik haar maar wat aan laten klooien met het bit. Het is een Myler level 1 bit met in het midden een stukje dat weer naar alle kanten kan bewegen.

Amani
Berichten: 586
Geregistreerd: 03-06-06
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:02

Ik ga dit topic ff volgen.
heb namelijk zelf ook een pony die z'n tong over het bit gooit.
vroeger heeft hij bij de manege een tonglepen gehad dat is een rubber
lepel die je aan het bit vastmaakt en zo in zijn mond doet.
Maar daar ga ik nu niet meer mee beginnen. M'n pony doet vaak z'n tong over het bit als hij wil crossen maar omdat te voorkomen doe ik de lage neusriem gewoon wat strakker. Dat helpt ook!!

happyhorse

Berichten: 4384
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:06

Mijn pony gooide zijn tong tijdens het rijden over het bit.
Hoe strak de neusriem zat maakte niet uit en wat voor bit ook niet.
Ik heb daarom een tonglepbit gekocht.
Nu kan hij zijn tong niet meer overheen gooien.

Emmaa

Berichten: 4384
Geregistreerd: 10-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:08

Tonglepelbit .

Lietjuh_
Berichten: 561
Geregistreerd: 06-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:11

mijn paard deed et ook, met een tonglepen mag je volgens mij geen wedstrijden rijden, en hij gaat er mee spelen dus als je hem uit doet kan het denk ik nog erger worden. Iemand zij dat je ze tong met een kous vast moest maken, ik zelf doe het niet omdat het paard van mij het al niet meer doet, maar ik weet ook niet of dit wel zo'n paardvriendelijke oplossing is...

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:14

Dames, jullie zitten op het westerngedeelte Meestal gebruiken we daar geen tonglepel, en bij wedstrijden sowieso geen neusriem
Laatst bijgewerkt door __Suzanne__ op 05-06-06 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Re: Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 20:19

Het gaat ook over een paardje van net 3 jaar, aan dergelijke dingen wil ik niet eens denken!!!
Ze vind dat ding in haar mond blijkbaar erg interessant, je kan er van alles mee doen!! maar uitgebreid met je mond openstaan is niet echt de bedoeling.... (staat ook niet erg charmant). Vandaar mijn vraag; moet ik haar gewoon een poosje laten onderzoeken of een neusriem om gaan doen.

daantjuhhh

Berichten: 26877
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:24

En je hebt je bakstukken niet te los?
Ik was namelijk laatst vergeten de bakstukken weer op olly's maat te maken (1 gaatje strakker) en binnen 2 minuten floep tong er over.
Toen kwam ik er achter dat de bakstukken nog op de andere maat was.
Bakstukken 1 gaatje strakker en het is niet weer gebeurt.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Re: Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 20:26

Ik heb ze zo kort dat het bit ietsjes een rimpeltje maakt... (als je snapt wat ik bedoel)......

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:28

Deed ze het met longeren ook, of alleen met het sturen vandaag?

Tessa

Berichten: 2057
Geregistreerd: 11-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:28

Misschien hangt hij iets te laag idd. Ik heb dezelfde myler en ik moet de bakstukken aan mijn hoofdstel één gaatje omhoog doen omdat meneer anders ook zijn tong eroverheen gooit...

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 20:36

SuzanneAAHCH schreef:
Deed ze het met longeren ook, of alleen met het sturen vandaag?

Als je met haar loopt, is ze aan het frummelen. Met longeren veel minder, dan is ze best goed gericht al iets aan het doen.
Misschien is het gewoon wennen????

daantjuhhh

Berichten: 26877
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:42

Ik zou het bit een gaatje omhoog doen.
gewoon om te proberen.
Dan kan ze er iig minder mee frutselen.
Als ze het zich eenmaal aanleren krijg je het er moeilijker uit!

Je kan het gewoon proberen een keer, werkt het niet weet je meteen dat dat niet het probleem is!

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:57

Gaatje omhoog voorkomt misschien dat ze haar tong er over kan doen, is een kwestie van uitproberen. Ik zou het eerst even aankijken, ze is tenslotte nog niet gewend aan een bit.

daantjuhhh

Berichten: 26877
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:06

SuzanneAAHCH schreef:
Gaatje omhoog voorkomt misschien dat ze haar tong er over kan doen, is een kwestie van uitproberen. Ik zou het eerst even aankijken, ze is tenslotte nog niet gewend aan een bit.

nee, maar ze is er ook nog niet aan gewend om haar tong over het bit te doen.
En dat moet je voorkomen!
En als de reden van de tong over het bit gooien de bakstukken te los is, zit het niet lekker voor haar.
Dat maakt ze dan al duidelijk door haar tong erover te gooien!

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:18

Net als wat de rest zegt; even een gaatje korter doen. Het is natuurlijk allemaal speelsigheid en lekker gerommel (hoe krijg ik dat ding uit mijn mond) maar als je er niets aan doet heb je kans dat ze het blijft doen (aangeleerd gedrag) en dan meot je wel met kusnt en vliegwerk aan de gang, dat is toch zonde.
Misschien moet je het voor je gevoel iets te strak ophalen maar na een paar dagen hoeft dat al niet meer.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Re: Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 21:37

Ik heb ook al zitten bedenken dat het bit misschien wel te beweeglijk is. Het loopt vrij rond naar voren toe en maakt zo extra ruimte. Maar het is zo'n heerlijk zacht bitje......
Maar een paar gaatjes bijprikken in het hoofdstel dan en kijken wat dat doet.

Esgaroth

Berichten: 5248
Geregistreerd: 13-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:05

Lietjuh_ schreef:
Iemand zij dat je ze tong met een kous vast moest maken,

Eeuh.. wat???

daantjuhhh

Berichten: 26877
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:45

Majo schreef:
Lietjuh_ schreef:
Iemand zij dat je ze tong met een kous vast moest maken,

Eeuh.. wat???

Ja dat doen mensen inderdaad weleens, met een pantysokje.
Op wedstrijden gebruiken ze dan visdraad want dan zie je dat niet zitten.
Ik vind het dier-onvriendelijk.

Cer

Berichten: 30172
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:30

Hangt het goed? vind ze de vorm misschien niet vervelend (ondanks dat wij vinden dat het zacht is )? Drukt het ergens tegenaan? heeft ze verder nog problemen in de mond? Misschien toch ander modelletje?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:55

Margee schreef:
Is dat nou een goed plan met neusriem

Ja

Citaat:
of moet ik haar maar wat aan laten klooien met het bit.

Nee

Ik zou gewoon een watertrensje doen, die zijn net zo zacht en hebben niet dat ronde naar voren.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:55

Mijn oude paard deed dit ook, in het begin van de africhting. Hij is Engels ingereden, met hoge neusriem, maar hij bleef erg volhardend in het spelletje. IK heb toen, korte tijd, een rubber tonglepel gebruikt, zoals deze :
Afbeelding die leg je om het bit als het nodig is en daarna kan het ding er gewoon weer af.
Het is zacht materiaal, paard heeft er verder geen last van. Als je het ding om het bit hebt gevouwen is de lepel zelf ca. 5 cm ( wijst naar achteren). Een lage neusriem zou misschien ook kunnen helpen al zijn sommige paarden erg vindingrijk en zeer lenig met hun tong.

Het vehaal van de nylon kous heb ik ook weleens gehoord .

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Re: Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:47

Inderdaad eerst eens kijken of de bakstukken goed zitten. Maar tong over het bit gooien heeft niet altijd met speelsigheid of onwennigheid te maken. Cer haald het al aan. Heeft het paardje geen andere mondproblemen. Haken op de tanden, wolfstandjes, doppen, wisselen. Noem maar op. Ook kan een jong paard (en niet alleen een jong paard) oefeningen heel moeilijk vinden en dan willen ze ook nog wel eens de tong over het bit werken. Een derde probleem kan zich in de halswervels voordoen of ook ergens anders een pijn. Het is moeilijk, maar met geduld zul je de oorzaak wel vinden. Hulpstukken zoals tonglepels en nylonsokjes zijn bijzonder paardonvriendelijk.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Re: Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 07:19

Ik ga eerst eens een ander bit proberen, deze kon wel eens te ruim zijn. Hoofdstel kunnen nog gaatjes bij geprikt worden, ze heeft een veel kleiner koppie dan de andere twee paarden dus alles is te groot.
Paard is in februari volledig gekeurd en heeft nog nooit iets hoeven doen aan werk, dus ook nog niets moeilijks, van pijn ga ik niet uit. Ook niet gezien alle vrolijkheid met longeren en spelen, ze vind het allemaal erg gezellig. We hebben alleen nog maar gewandeld met het bit in. DA komt deze maand voor de inentingen en die moet toch alle gebitten nakijken en evt behandelen.
Die enge opties over pantys ed. ga ik maar niet vanuit.....