Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:39

Is dit misschien niet iets voor een ander topic?

Wranglerbutt

Berichten: 10387
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:44

Anya schreef:
Is dit misschien niet iets voor een ander topic?

Waarom????? Het gaat toch niet alleen over dat ene flutzadeltje? Straks gaan mensen nog geloven dat dat het enige slechte zadel ter wereld is Scheve mond

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:46

Omdat de mate waarin westernzadels veranderen in de loop der tijd en wel of niet hetzelfde nummer houden, toch echt een ander onderwerp is. Dat het allebei over zadels gaat klopt wel. Maar dan kunnen we ook wel met een centraal zadeltopic af.

Maar het is maar en suggestie. Ik mod niet op WN>

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:47

sorry,noemen ze dat off topic?
dan was dat niet zo bedoeld ,maar heb nou eenmaal een passie !

Wranglerbutt

Berichten: 10387
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:51

Sorry Anya, ik zie wel degelijk verband; Namelijk dat de binnenkant er anders uitziet dan wat je gezien de buitenkant zou verwachten....
Zelfs bij flutzadeltje (is nog erger dan verwacht) en helaas soms ook bij merkzadels dus Scheve mond

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:57

Ik heb al eerder gezegd.. het uit elkaar gehaalde zadel komt ook nieuw nooit door de APK. Merkzadels (en wellicht ook zadels van een zadelmaker (zonder beschuldigende vingers te wijzen overigens) kunnen wij van binnen ook niet zien.

Voor zover ik weet was het hele doel van dit topic om mensen zeer expliciet te waarschuwen voor die zadels aan de onderkant van de markt. Omdat die zadels relatief veel gekocht worden door mensen zonder enige kennis van westernzadels.

Naar aanleiding daarvan vervolgens vooral een discussie starten over de mate waarin dure van de plank-zadels versus ook dure maatwerkzadels wel of niet beter zijn ten opzichte van elkaar, vind ik persoonlijk off topic. Ondanks het verband dat het nog steeds over zadels gaat Haha!

Dus we zijn het niet eens. Dat kan.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 08:49

Ik denk dat we nu 2 rode draden hebben:
1- Een "onder aan de markt zadel" waarvan we nu gzien hebben hoe die in elkaar zitten. Schrikken en hopen dat de € 300 zadel kopers nu weten wat er aan de hand is....
2- Een statement, dat er ook bekende merk zadels zijn, waar onder de motorkap ook zaken zitten die je van dat merk niet zou verwachten.

Beide zijn bedoeld om mensen er op te wijzen dat ze verder moeten kijken dan hun neus lang is. Bij de 1e, door zich niet door de scherpe prijs zand in de ogen te laten strooien. Bij de 2e om heel kritisch naar producten te kijken (laat die verkoper bijvoorbeeld eens de achterjockeys wegnemen. dan zie je zo hoe er gewerkt is) en degelijke garanties te vragen.

Anya schreef:
Merkzadels (en wellicht ook zadels van een zadelmaker (zonder beschuldigende vingers te wijzen overigens) kunnen wij van binnen ook niet zien.
De zadelverkoper / maker die er iets op tegen heeft om de binnenkant van een zadel te laten zien, heeft m.i. iets te verbergen. Het gaat hier wel om producten met prijskaartjes tussen de 2000 en 3000 €. Mag ik even?

MVG

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:50

Anya schreef:
en wellicht ook zadels van een zadelmaker (zonder beschuldigende vingers te wijzen overigens) kunnen wij van binnen ook niet zien.


Zonder de discussie over 'confectie' of custom opnieuw op te willen rakelen, moet ik hier toch even op reageren.
Dat kan je nl. wel... ik heb mijn zadel van binnen gezien, in verschillende fases van opbouw. Je weet precies welke boom er in gaat en je kunt de productie stap voor stap volgen. Sterker nog, je bent bij die opbouw betrokken, omdat je wensen wat betreft seat e.d. direct te maken hebben met die opbouw. Ik heb op m'n zadel gezeten terwijl alleen de seat opgebouwd was door die diverse lagen leer die in model geschuurd worden en heb het zadel in een later stadium van opbouw nog een keer gezien.
Wil je niet heel vaak op en neer daar voor dan weet ik zeker dat elke serieuze zadelbouwer van harte bereid is af en toe foto's voor je te maken.

Wat betreft die goedkope zadels.. van mij mag die link als sticky bovenaan als antwoord op al die zadelvragen...helaas deden niet alle foto's het voor mij maar de boodschap komt zeker over.

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:48

wil ook nog even iets toevoegen,,
de vergelijking met auto's is hier al verschillende keren gemaakt.
Nu is het zo als ik een auto (ongeacht welk merk )hier of in welk ander land dan ook koop ,je wel steeds dezelfde koopt .Dus niet een kopie van die heel goede in duitsland ,waar ze er dan een productie band naast hebben ,waar zij dan een minder product maken voor landen verder weg . En als je dat als fabrikant al te riskant vind kan je ze ook laten maken in een van die landen onder een andere naam , omdat in deze landen de loonkosten EN WINST MARGE'S veel hoger liggen ,koop je dus een minder product voor meer geld .
Maar volgens mij is het nog steeds de consument die bepaald of dit DE formule is ,door zich inderdaad meer te laten voorlichten en zijn/haar aanschaf nog eens te overwegen vooraleer een besluit te nemen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:56

Ik snap jullie argumenten wel hoor... Maar eerlijk gezegd ga ik ook niet bij de maker van de pakweg Spijker vragen of een Mercedes wel oke is. Tien tegen één dat ik een uitgebreide opsomming krijg van wat er niet goed is aan de fabrieksmodelletjes in het midden of hogere segment.

Zoals ik ook de verkoper van een TV niet ga vragen de achterkant eraf te schroeven.

Ik beroep me op ervaringen van kopers (ervaringsdeskundigen) en bij voorkeur ook nog op onderzoek (van bijvoorbeeld de consumentenbond). En die hebben een voor mij als consument heel aardige formule:

er wordt van een product een aantal lijnen onderzocht. Op kwaliteit, gebruiksgemak, gebruiksaanwijzing, prijs, mogelijkheden, duurzaamheid e.d.

En dan krijg je waarderingen op onderdelen van ++ tot --
En een "beste kwaliteit", duidelijk beroerde kwaliteit schrijven ze ook op en dan heb je nog de "beste koop". Dat is niet persé de beste kwaliteit maar de verhouding kwaliteit/prijs speelt een belangrijke rol.

Nogmaals ik geloof best dat jullie prachtige zadels maken. Daar gaat het hier helemaal niet om. Het gaat erom dat ik als consument een keus maak waarbij diverse aspecten een rol spelen. Veiligheid is daar een van en een goede pasvorm die mijn paard niet in de weg zit. Daarna komt mooi en betaalbaar.

En voor je dan komt met het argument dat er heel betaalbare maatwerkzadels te koop zijn... Dat is zo. Maar dan komt 'mooi' bij mij persoonlijk om de hoek kijken. Dat instapmodel vind ik persoonlijk niet mooi. Dat zegt niets over de kwaliteit. Of over of het wel of niet mooi is. Het zegt iets over wat ik vind. Of een andere consument vindt... die kan een andere afweging maken.

Maar bottom line is dat je van een zadel van 2000 euro (Continental of instapmodel maatwerk) mag verwachten dat het een bepaalde kwaliteit heeft en voldoende garantie heeft). Ik hoef persoonlijk niet de hele binnenkant te zien. Ik kijk naar kwaliteit leer, bevestiging e.d. (ja ik heb inderdaad een aantal schroeven losgedraaid). En ik luister naar ervaringen van anderen.