Invoer vanuit de USA, hoeveel komt erbij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Invoer vanuit de USA, hoeveel komt erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 11:13

Heeft iemand voor mij een rekenvoorbeeld wat je aan invoerrechten en BTW kwijt bent als je iets invoert vanuit de USA? De douane-site noemt het allemaal wel maar ik kan niet duidelijk de percentages vinden.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Re: Invoer vanuit de USA, hoeveel komt erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:39

De bijkomende kosten kunnen verschillen. Dat heeft met een aantal variabelen te maken, die deels afhankelijk zijn van de verwerking en beoordeling door de "importeur" (in veel gevallen is de importeur, de vervoerder - bijv. UPS, FedEx of USPS - die zelf - in opdracht van de douane - aangifte doen ; hier zit nog wel eens verschil in opgave en afhandeling).
Verdere varianten:
a) De goederen zelf: voor een houten boom (voorbeeld) betaal je minder invoerbelasting dan een gouden horloge.
b) De kosten van vervoer

Een rekenvoorbeeld (een houten boom, inkoop US $ 200,00 via UPS luchtvracht):
Belastinggrondslag is dus € 200,00 is -ongeveer -.........................€ 180,00
Transportkosten $ 50,00 = € 40,00.............................................€ 40,00
Import toeslag van USA goederen naar de EU (14% over € 220,00)...€ 30,80
Invoerbelasting (4% over € 250,80)............................................€ 10,30
BTW (19,5 % over € 261,10).....................................................€ 50,90
Maakt totaal..........................................................................€ 312,00

Sommige goederen zijn goedkoper in transport (wat dus ook door telt in de hoofdsom) en soms worden (veelal kleine of heel goedkope zaken) "doorgelaten" (ik denk meer werk dan opbrengst voor vader staat).

Je kunt er van uit gaan dat je uiteindelijke som zeker 50% - 60% hoger zal zijn, dan het prijskaartje (in €). Veel mensen juichen als het pakje met weinig kosten aan de deur wordt afgeleverd, maar vrijwel iedereen staat 2 maanden later heel beteutert te kijken als er "nog even een invoerkosten faktuur" van UPS (of wie dan ook) door de bus valt.

Ik koop veel in USA, maar ben steeds meer aan het inkopen op de EU markt. Veelal producten die in EU gemaakt zijn, of in grote partijen vanuit USA (boot) naar EU zijn gekomen.
Zelf kopen in de USA is veelal niet goedkoper en je zit altijd te kijken met garantie condities.
Vreemd genoeg is een nieuw bridle bit van merk X bij www.ebay.de (Duitsland) goedkoper dan datzelfde bit op www.ebay.com (USA). De reden is, dat grote exporteurs in USA uitvoerteruggave krijgen. Die krijgen jij en ik nooit, want je moet daartoe een entrepot in USA hebben.


MVG Louis

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Re: Invoer vanuit de USA, hoeveel komt erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:26

EEn heleboel van deze problemen hebben wij dus opgelost door een eigen winkel in de US en hier dus wel degelijk garanties, geen tussen handel enz enz .

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Invoer vanuit de USA, hoeveel komt erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:34

Dat er meer bij op komt is een feit (Die 14% is belachelijk, is gewoon een soort 'straf'belasting voor kopen in US...) maar d'r zijn nou eenmaal dingen die je daar wel en hier niet kunt kopen... Ik zie mezelf hier nog niet slagen voor een Dale Chavez Halster voor 100 euro... is me daar wel gelukt (incl shipping!).
En m'n Dakota helm was op de Europese markt gewoon niet te koop, dús ook uit de US (en die 'fietste' er gelukkig nog tussendoor ook, dus dat viel mee.. heeft dus ook niks met grootte van het pakket te maken of prijs, want het waren twee helmen in een giga doos en per helm zat je als ik me goed herinner rond de $70 aanschafprijs. Dus wie daar hoe bepaalt wat je gaat betalen weet ik niet, maar 't is volgens mij vooral een zaak van 'natte-vinger-werk'.
Ik hoop dat de meneer of mevrouw die mijn halster in handen krijgt een goed weekend heeft gehad... Knipoog
Overigens is het normaal gesproken wel een stúk voordeliger om met USPS te verzenden dan met UPS. Eerste is de US PTT zeg maar, tweede is dure koerier.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Re: Invoer vanuit de USA, hoeveel komt erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:46

Francis schreef:
...maar d'r zijn nou eenmaal dingen die je daar wel en hier niet kunt kopen... Ik zie mezelf hier nog niet slagen voor een Dale Chavez Halster voor 100 euro...

Ja, maar dat is de mazzelpik bij het inkopen... Haha!

Citaat:
heeft dus ook niks met grootte van het pakket te maken of prijs, want het waren twee helmen in een giga doos
Ieder"shipper" hanteert daar andere prijzen en formules voor. USPS (USA post) is m.i. de goedkoopste, maar het kan bij hun wel eens een week of 2 duren... FedEx hanteert een formule waarvan gewicht en volume de parameters zijn. Snel maar duur en ze nemen het niet zo nauw met de km en import berekeningen (altijd in mijn nadeel - ik moet altijd de zaak doorrekenen en vaak reclameren - 50% te veel !!!).

Dus het is vaak een tombola...

MVG Louis

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Re: Invoer vanuit de USA, hoeveel komt erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:56

Ik heb nu 1 keer met FedEx laten komen, klopte geen jota van, ik heb gebeld, en de papieren opgestuurd (2 maanden geleden), nog niks van gehoord, en ook nog niks betaald Cool .
UPS klopt meestal wel met wat ik berekend heb vantevoren, maar afgelopen week kreeg ik een briefje, of ik even mijn bankrekeningnummer wilde mailen, omdat ik teveel betaald had Lips are sealed : volgens mijn berekening klopt het nl. wel... Haha!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Invoer vanuit de USA, hoeveel komt erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 00:00

Ja, als je haast hebt kun je't beter per koerier doen, hoewel USPS ook een express service heeft hoor. Maar dan maakt de prijs idd niet zo veel meer uit.
Maar dat Halster bijv. was $100 aanschaf en $34 shipping. Dat is voor een service die er ongeveer 10 dagen over doet (weet zo niet welke dat is, verkoopster heeft bij 't postkantoor geínformeerd, ik had andere methode voorgesteld maar dit was goedkoper én sneller). Dus op zich valt dat reuze mee.
Nee, 'k ga 't niet redden voor Bunschoten, maar dan gebruik ik m'n oudje nog wel een keer... met 't NK kan Dot op chique!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Re: Invoer vanuit de USA, hoeveel komt erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 13:25

Even kijken of ik alles goed begrepen heb.
Er komt bij:

shipping kosten
BTW = 19% (toch?)
strafbelasting 14%
invoerbelasting 4 %
en allemaal afhankelijk van het bedrag waarover ze het berekenen.

En zelf meenemen? Zoals een mooi hoofdstel, spijkerbroeken, laarzen enz.....?
Gewoon keurig melden bij aankomst op Schiphol???

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Invoer vanuit de USA, hoeveel komt erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:07

Spijkerbroeken moet je gewoon daar dragen... laarzen net zo, dan zijn ze niet nieuw meer en mag je ze zo meenemen (niet wassen maar vuil mee nemen, of meerdere keren wassen zodat je kunt zien dat ze niet nieuw meer zijn.)
Hoofdstel is een kadootje van je gastgezin...

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Re: Invoer vanuit de USA, hoeveel komt erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 15:04

Of broek (en over elkaar want frisjes buiten) en laarzen aantrekken en oude spul in de koffer tussen het ondergoed en sokken.
Hoofdstel zelf omdoen.... Clown