wat doet dit bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

wat doet dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 23:56

Afbeelding

Ik heb nu al een paar keer zo een bit gezien en ben benieuwd naar de werking en ervaringen ermee.

Is het toegestaan op wedstrijden?

CowBoy21

Berichten: 264
Geregistreerd: 21-07-06

Re: wat doet dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:59

nee dit is volgens mij niet toegestaan

de inwerking van dit bit weet ik niet maar denk dat hij behoorlijk scherp is

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: wat doet dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 00:03

is dit niet een bit dat bij ijslanders veel gebruikt wordt? of vergis ik me nu?

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: wat doet dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 00:04

Ik ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar,lijkt me wel pittig inwerken,soort van correctiebit lijkt me ?

Wranglerbutt

Berichten: 10387
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: wat doet dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 00:36

Lijkt mij niet scherper dan een shank snaffle met vergelijkbaar lange shanks.
Eerder bedoeld om te voorkomen dat paard de shanks in de mond vastpakt?
Lijkt een beetje op Rom's bit voor Stan Ja

Voor de goede orde @ Pollewoppy en Happyveer: Dit is het WESTERN forum Vork

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Re: wat doet dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 09:47

het is een shanksnaffle met shoulder lifter shanks, origineel idee en design van dennis Moreland.
is gewoon showlegal voor NRHA,AQHA, NSBA

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Re: wat doet dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 10:12

Maar wat doet het precies?
waar geeft het nu de meeste, of anders druk dan de bitten die we nu hebben?
Waarom kiest iemand voor dit bit? je hangt niet toevallig een bepaald bit in de mond van je paard.
Ik kwam dit plaatje tegen, maar heb ze inmiddels in verschillende varianten gezien.

Voor de goede bokt orde: ik veroordeel niemand op gebruik van dit bit, maar ben alleen maar nieuwsgierig naar de werking ervan en de motivatie om dit bit te gebruiken.

belgje
Berichten: 184
Geregistreerd: 20-10-03
Woonplaats: (antwerpen )

Re: wat doet dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:03

dit bit is showlegal en is idd een shoulderlifter en het is zeker niet scherp , dit bit is bedoelt om de schouders van het paard te liftenen dit bit werkt ook vooral achter de ooren , je hebt het ook met verschillende mondstukken , ik moet zeggen ik vindt het een zeer fijn bitje vooral voor pleasure paarden kan kan ze hier goed mee van de voorhand afhalen .

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Re: wat doet dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:56

Volgens mij rijdt Rom met zo'n bit...kun je het hem ook vragen.

lilian
Berichten: 37
Geregistreerd: 12-08-02
Woonplaats: uden

Re: wat doet dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:40

Het bit is showlegal.
Is er met drie verschillende mondstukken.
Ontworpen door Dennis Markel en is de opvolger van de gewone lifter deze heet de turbolifter.
Het is een zacht bit omdat de druk verdeeld wordt over de mond en achter de oren.
Hoe de werking precies is kun je lezen op www.bitsandspurs.nl
groetjes lilian

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Re: wat doet dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 20:16

Duidelijk.

Ik wil het wel eens proberen, het lijkt mij een fijn bit waar paarden niet sterk of angstig van worden.

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: wat doet dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:42

vera schreef:
Volgens mij rijdt Rom met zo'n bit...kun je het hem ook vragen.

voor de goede orde,rom rijdt niet met zo'n bit
(ik begrijp nu waarom rom zo graag een nieuw bit wil)
het bit van stan is een gewone rechte stang met tongbog met daaraan deze shanks
Afbeelding
met een extra bochtje zeg maar...

en dit is het mondstuk van stan
Afbeelding

zo zijn al die dingen ook ff uit de wereld Haha!

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Re: wat doet dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:26

Meer druk achter de oren snap ik met dit bit en ook meer druk op de onderkaak, lijkt me. Maar hoe je daarmee de schouders omhoog kunt liften ontgaat mij even. Wie kan mij dat uitleggen (ik = bitnitwit)?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: wat doet dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 10:51

Ik denk dat het Bit dus danig druk legt achter de oren en achterin de mond dat het paard, om van de druk af te komen, zijn hals dusdanig moet liften en buigen dat ie dus zijn schouders meelift om maar geen druk te hoeven voelen.

IMO moet je toch gewoon op een snaffel rijtechnisch je paard op de achterhand kunnen laten lopen zonder zo'n bit. Kan je dat niet, dan moet je harder oefenen en meer lessen.

Anoniem

Re: wat doet dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 10:56

Ook mijn gedachte Jeddah...

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: wat doet dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:13

vera schreef:
Volgens mij rijdt Rom met zo'n bit...kun je het hem ook vragen.

Nee dus Haha!

Tarqsgirl

Berichten: 1152
Geregistreerd: 12-09-06
Woonplaats: Groningen

Re: wat doet dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:24

Het lijkt mij een mega-scherp bit met een enorme mechanische hevelwerking. Heel scherp in de mond, en op de onderkaak.de oren. Door de afwzigheid van een kinketting denk ik dat het ook onstabiel in de mond ligt. alleen een ruiter met bijna bovenmenselijke controle over zijn handen zou met zo'n bit kunnen rijden. En ik ga er vanuit dat zo'n superruiter nooit zo'n bit nodig zal hebben.
Zo'n bit heeft niemand nodig. Een beetje intensiever trainen en zelf leren rijden lijkt mij humaner.
Ik wil niemand persoonlijk aanvallen, maar ik vind heel sterk dat dít soort bitten geen plaats hebben in een humane diervriendelijke maatschappij.
Ik ben eigenlijk diep geschokt dat over dit soort bitten nog serieus gediscussieert wordt.
Google eens: Alexander Nevzorov, dan kan je zien wat je allemaal met een paard kan zónder bit, met alleen maar een touwtje om de hals. Hele mooie site met hele mooie foto's.

lilian
Berichten: 37
Geregistreerd: 12-08-02
Woonplaats: uden

Re: wat doet dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:16

het bit wordt gebruikt met een kinketting.

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Re: wat doet dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:19

jeddah schreef:
IMO moet je toch gewoon op een snaffel rijtechnisch je paard op de achterhand kunnen laten lopen zonder zo'n bit. Kan je dat niet, dan moet je harder oefenen en meer lessen.

Precies mijn gedachte.... Knipoog

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38781
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: wat doet dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:25

PeppySan schreef:
Duidelijk.

Ik wil het wel eens proberen, het lijkt mij een fijn bit waar paarden niet sterk of angstig van worden.


Waarom zou je zoiets willen proberen?? Waarom zou je überhaupt 'een bit' willen 'proberen'?

Dan zoek je het in hulpmiddelen en niet meer in rijkunst.

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Re: wat doet dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:33

hoe komt het dan dat nevzorov niet jaarlijks alle mogelijke wereldkampioenschappen wint in alle mogelijke disciplines als hij zo goed is en dat ie alles kan zonder bit en daar dan mega veel aan verdiend?
neem nou Stacy Westfall. die wordt toch maar netjes world champion freestyle reining zonder bit, touwtje, zadel, de hele reutemeteut. die kan het blijkbaar en doet het ook.
ook Aaron Ralston deed een dergelijke freestyle reining met Smart Paul Olena op de QHCongress en scoorde zeer hoog, maar deed het maanden later op USEF en WEG Aken veel beter met bit en zadel. zou heel die poespas van zadel en bit dan toch zijn nut hebben?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: wat doet dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:34

Ods schreef:
Waarom zou je zoiets willen proberen?? Waarom zou je überhaupt 'een bit' willen 'proberen'?

Dan zoek je het in hulpmiddelen en niet meer in rijkunst.


Om erachter te komen wat je paard wel of niet prettig vindt.
Heeft niets met rijkunst te maken, maar met je paard kennen.

Cer

Berichten: 30196
Geregistreerd: 22-10-01

Re: wat doet dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:53

dofuzz schreef:
hoe komt het dan dat nevzorov niet jaarlijks alle mogelijke wereldkampioenschappen wint in alle mogelijke disciplines als hij zo goed is en dat ie alles kan zonder bit en daar dan mega veel aan verdiend?

Daar zijn verschillende antwoorden op mogelijk, en ik weet niet wat hij ervan vindt, maar toch:
* Hij vind de westrijdindustrie niet interessant en wenst niet geassocieerd te worden met dat sneue haantjesgedrag,
* Het is nog steeds niet toegestaan om in de dressuur bitloos/hoofdstelloos te starten, dus KAN hij simpelweg niet meedoen
* Het gaat niet altijd bij iedereen maar om MEGAveel geld verdienen. Plus dat ik regelmatig hoor dat paardensport armoe is.... Knipoog

Citaat:
neem nou Stacy Westfall. die wordt toch maar netjes world champion freestyle reining zonder bit, touwtje, zadel, de hele reutemeteut. die kan het blijkbaar en doet het ook.
ook Aaron Ralston deed een dergelijke freestyle reining met Smart Paul Olena op de QHCongress en scoorde zeer hoog, maar deed het maanden later op USEF en WEG Aken veel beter met bit en zadel. zou heel die poespas van zadel en bit dan toch zijn nut hebben?

Met je laatste zin zeg je precies het tegenovergestelde van wat je ervoor schrijft over Stacy..

En kan het ook niet zo zijn dat een paard een paard is, en geen mechanica bevat zodat het op verschillende tijdstippen verschillend presteerd? Wie weet als hij de proef van de WEG zonder hoofdstel had gereden, dat hij ook zo hoog gescoord had? Maar ja, dat mag niet.... Knipoog

Niet van die gekke dingen gaan schrijven he Lachen

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38781
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: wat doet dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:23

Romkabouter schreef:

Om erachter te komen wat je paard wel of niet prettig vindt.
Heeft niets met rijkunst te maken, maar met je paard kennen.


Als je paard lekker loopt hoef je toch niet te zoeken naar iets anders? Dan daarbij vind ik bv dit bit valt onder de extreme bitten die ik niet eens in de buurt van mijn zadelkast zou willen hebben, laat staan kijken of het wat voor mijn paarden zou zijn! Zou het veel meer zoeken in de standaard bitten dan het in extreem. Helemaal als je de kennis niet hebt om in één oogopslag te zien wat het bit doet.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: wat doet dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:31

Dat jij het extreem vind, wil niet zeggen dat het extreem is Knipoog
Alleen omdat het er een beetje gek uitziet Verward
En op zich als je paard lekker loopt hoef je niets te veranderen nee, wat niet wil zeggen dat het erg is als je dat wel wilt.
En standaard bitten zijn ook ooit niet-standaard geweest en zeker niet altijd pettig Knipoog