Amerikaanse Appaloosa "gebreken"?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Amerikaanse Appaloosa "gebreken"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 13:29

Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik heb een vraag!

Een vriendin heeft gevraagd of ik binnenkort met haar mee wil om te gaan kijken bij een Amerikaanse Appaloosa. Ik wil graag kritisch met haar meekijken en vraag me dus af of er dingen zijn waar we specifiek op moeten letten. Hebben ze bepaalde gebreken die vaak voorkomen? Is het handig om ze op bepaalde dingen te laten testen?

Ik weet dat er bij Quarters vaak over de 5 panel test wordt gesproken. Ik weet niet exact wat het inhoudt (ik zal me eens een keer inlezen), maar is dit ook iets wat bij de Appaloosa getest moet worden?

Alle info is welkom!

__Suzanne__

Berichten: 4302
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: Amerikaanse Appaloosa "gebreken"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:33

Bij een appaloosa raad ik ook een 5 panel test aan, dezelfde erfelijke ziektes komen voor als bij quarters. Verder net als bij elk ander paard goed keuren bij de dierenarts voor aankoop. Veel succes!

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 14:42

Dankjewel voor de tips! Keuren vind ik sowieso belangrijk, al zei de dierenarts tegen haar dat je paarden in een lagere prijsklasse alleen klinisch hoeft te laten keuren. Toch zou ik zelf denk ik ook wel willen weten hoe een paard er röntgenologisch voor staat.

Ik was trouwens nieuwsgierig waarom de DA zei dat er alleen klinisch gekeurd hoefde te worden en dit was wat hij tegen die vriendin had gezegd: stel er zijn verborgen gebreken, dan kijkt de rechter of de koper heeft voldaan aan de onderzoeksplicht. Wanneer je een paard in een lagere prijsklasse koopt, is een klinische keuring voldoende om aan je onderzoeksplicht te voldoen. De verkopende partij moet dan aan zien te tonen dat ze niets van het gebrek wiste en kunnen ze dat niet, dan sta je als koper blijkbaar al snel in je recht. In hogere prijsklassen wordt er trouwens wel van de koper verwacht dat je ook röntgenologisch laat keuren, omdat je dan een veel grotere investering doet.
Laatst bijgewerkt door joyce2 op 31-07-15 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ryder
Berichten: 1495
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Amerikaanse Appaloosa "gebreken"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:48

Ik zou ook rofos laten maken, puur vanwege het feit dat je zeker wil weten dat je een gezond paard koopt en omdat Amerikaanse rassen niet bekend staan om hun perfecte beenwerk. Ongeacht de prijsklasse. Die paar honderd euro kunnen je op termijn duizend tranen besparen.

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Amerikaanse Appaloosa "gebreken"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:07

Zeker 5 panel laten testen, pssm blijkt een veel voorkomende genetische ziekte bij de amerikaanse Appaloosa's omdat er met populaire dragers ooit heel veel gefokt is..

DubbelFun

Berichten: 88896
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Amerikaanse Appaloosa "gebreken"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:28

En nachtblindheid (of de Appie-variant daarvan) ??

Jessix

Berichten: 16497
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:53

joyce2 schreef:
Dankjewel voor de tips! Keuren vind ik sowieso belangrijk, al zei de dierenarts tegen haar dat je paarden in een lagere prijsklasse alleen klinisch hoeft te laten keuren. Toch zou ik zelf denk ik ook wel willen weten hoe een paard er röntgenologisch voor staat.

Ik was trouwens nieuwsgierig waarom de DA zei dat er alleen klinisch gekeurd hoefde te worden en dit was wat hij tegen die vriendin had gezegd: stel er zijn verborgen gebreken, dan kijkt de rechter of de koper heeft voldaan aan de onderzoeksplicht. Wanneer je een paard in een lagere prijsklasse koopt, is een klinische keuring voldoende om aan je onderzoeksplicht te voldoen. De verkopende partij moet dan aan zien te tonen dat ze niets van het gebrek wiste en kunnen ze dat niet, dan sta je als koper blijkbaar al snel in je recht. In hogere prijsklassen wordt er trouwens wel van de koper verwacht dat je ook röntgenologisch laat keuren, omdat je dan een veel grotere investering doet.

Dat is dus niet waar. Als koper moet je aan kunnen tonen dat het gebrek al is ontstaan bij de verkoper. De bewijslast moet dus altijd van de koper komen. De prijs die je voor een paard betaald heeft hier niets mee te maken.

Wat keuren betreft. Het is zeker aan te raden, in elk geval klinisch. Als daarop iets wordt opgemerkt kun je altijd nog kiezen omdat op de foto te zetten. En als je het gewoon zeker wil weten doe je het direct allebei.

DubbelFun

Berichten: 88896
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Amerikaanse Appaloosa "gebreken"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 10:50

Het is niet zo dat als je klinisch keurt en hij loopt goed dat ook het röntgenbeeld goed is. Maar al te vaak krijgt een paard een bemerking op de r-foto's terwijl hij bij de buigproef prima loopt.
Plus dat veelal worden alleen de benen op de foto gezet en niet de rug, terwijl dat bij QPA's vanwege het te jonge inrijden juist een probleem blijkt.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Re: Amerikaanse Appaloosa "gebreken"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:01

idd nachtblindheid. Is heel vervelend als je dat niet weet.... (weet ik helaas uit ervaring)

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Amerikaanse Appaloosa "gebreken"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 12:00

Nou Jessix een keuring hangt voor mij af wat het dier kost, wat het gebruiksdoek is en hoe oud het beest is. Bij een oudje vind je altijd wat. Klinisch keuren laat ik we doen, maar rönchenologisch kost nogal wat. En dat heb ik er niet altijd voor over.

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Amerikaanse Appaloosa "gebreken"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 13:06

Ze heeft nu een 2-jarige op het oog, waar nog niets mee is gedaan. Van de ene kant krijgt ze te horen dat röntgenologisch keuren dan eigenlijk weggegooid geld is, aan de andere kant zeggen mensen "zekerheid voor alles". Best lastig allemaal ;)

Die nachtblindheid is ook een goede tip!

@Jessix: Dat is puur wat ze van haar DA te horen heeft gekregen en die baseerde dat op de gevallen die hij zelf mee heeft gemaakt met zijn klanten. Maar het zal ongetwijfeld wat genuanceerder liggen.

Jessix

Berichten: 16497
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 13:13

mrie schreef:
Nou Jessix een keuring hangt voor mij af wat het dier kost, wat het gebruiksdoek is en hoe oud het beest is. Bij een oudje vind je altijd wat. Klinisch keuren laat ik we doen, maar rönchenologisch kost nogal wat. En dat heb ik er niet altijd voor over.

Eens, maar dat laat ik graag aan de koper zelf over, dus vandaar.. Als je het echt wil weten laat je ook röntgenologisch keuren. Ook bij een oud paard geeft het je informatie in plaats van een verwachting.

Jessix

Berichten: 16497
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 13:15

joyce2 schreef:
Ze heeft nu een 2-jarige op het oog, waar nog niets mee is gedaan. Van de ene kant krijgt ze te horen dat röntgenologisch keuren dan eigenlijk weggegooid geld is, aan de andere kant zeggen mensen "zekerheid voor alles". Best lastig allemaal ;)

Die nachtblindheid is ook een goede tip!

@Jessix: Dat is puur wat ze van haar DA te horen heeft gekregen en die baseerde dat op de gevallen die hij zelf mee heeft gemaakt met zijn klanten. Maar het zal ongetwijfeld wat genuanceerder liggen.

Kan een dierenarts wel zeggen of denken alleen zit de wet niet zo in elkaar. Gebruik de zoekfunctie of Google maar eens.

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Amerikaanse Appaloosa "gebreken"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 13:19

Er is net ook nog een berichtje van de fokker binnengekomen, over de ziekte HYPP. Vader is vrij van HYPP, vaders vader ook, over de merrie wordt niets gezegd. Gaat het alleen over van vaders op zoons? Ik heb op internet naar meer info gezocht, maar ik kan niet duidelijk vinden hoe het precies zit met de erfelijkheid.

DubbelFun

Berichten: 88896
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Amerikaanse Appaloosa "gebreken"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 13:31

HYPP kan in N/H en in H/H voorkomen, dus is zowel van merrie als hengst overdraagbaar.
HYPP is ook in de 5-paneltest opgenomen.

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 13:33

DubbelDun schreef:
HYPP kan in N/H en in H/H voorkomen, dus is zowel van merrie als hengst overdraagbaar.
HYPP is ook in de 5-paneltest opgenomen.

Dat dacht ik ook inderdaad....

Verder kan ik je niet echt veel advies geven sorry!

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 15:06

Ik zou alles pas geloven als ik het schriftelijk op papier zie staan.

Er wordt me te vaak geroepen dat dieren vrij zijn of de ziekte niet hebben .

Dus schriftelijk bewijs vragen van vrij van HYPP , maar nog slimmer is 5 panel laten testen want PSSM komt helaas veel voor.

Wel leuk dat ze een appie wil, heerlijke paarden <3

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 15:20

Gewoon 5 panel testen, je wilt echt geen paard met hypp of pssm, voor die 95 dollar die de test kost kan het je een hoop ellende besparen.

Paarden met n/h op de pssm test zijn trouwens ook ziek, laat je niks anders wjsmaken. Dragers zijn lijders bij pssm in tegenstelling tot sommige andere ziektes.

Ik heb ook een nieuw paard op het oog na het verlies van mijn oude. Drie jaar oud en zo uit het weiland, maar hij gaat toch echt op de foto, ik heb showambities en wil gewoon zeker weten dat ie niks mankeert. Of het nou een koopje is of niet, is bij mij eerste vereiste.

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Amerikaanse Appaloosa "gebreken"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 01:03

Ze waren allemaal vrij, n/n. Bij bezichtiging zouden ze de resultaten laten zien en ze vonden het laten doen van een 5 panel test ook geen probleem (wel op eigen kosten, maar dat is uiteraard prima
prima).

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:33

Ryder schreef:
Ik zou ook rofos laten maken, puur vanwege het feit dat je zeker wil weten dat je een gezond paard koopt en omdat Amerikaanse rassen niet bekend staan om hun perfecte beenwerk. Ongeacht de prijsklasse. Die paar honderd euro kunnen je op termijn duizend tranen besparen.

Mee eens. Mijn moeder kocht een vierjarige, altijd vage klachten mee gehad tot uiteindelijk de diagnose spat kwam. -O-

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Amerikaanse Appaloosa "gebreken"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:10

ik heb een 2 jarige gekocht die morgen gekeurd wordt, inc fotos.
terwijl er in januari ook al fotos zijn gemaakt en die waren helemaal goed.

staat echter ook in de kudde, en je weet nooit of ze eens een trap hebben gehad tussendoor waardoor iets is losgekomen waar ze nu misschien nog geen last van hebben, maar later wel.

daarnaast, als die app nog nooit op de foto is geweest, zou ik het juist ook laten doen. er kunnen altijd chipjes zitten (ook vaak erfelijk bij bepaalde lijnen) die je op de fotos gaat zien.
plus je weet meteen de kwaliteit van botten die hij heeft meegekregen (heeft ie entjes allemaal 1tjes of met 2jaar al 3tjes ertussen zitten).

nu zal mijn prijsklasse wat hoger zijn, maar als zij zoekt naar een maatje voor het leven zou ik het wel doen. keuring nu is stukken goedkoper dan jaarlijks hoge dierenarts kosten als er iets mis is...

bekende gebreken bij appi's? hmm tja... eigenlijk vooral karakter :p (owjee nu krijg ik de appi fans weer over mij heen :p ).
zonde rdollen, het zijn vaak wel paarden met een eigen willetje, daar moet je wel mee willen/kunnen omgaan.

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:20

Mwahhh karakter vind ik dan weer wel leuk bij de appies. Ik zal alleen zelf nooit een afstammeling van incrediblue too kopen. Die staat bekend om zijn niet zo heel makkelijke karakter en vererving daarvan.Alhoewel sommige mensen daar weer helemaal geen last mee hebben. Smaken verschillen gelukkig.

Ik rij de appie van mijn vriendin bij en dat is gewoon een heel leuk en vriendelijk dier, zolang jij ook vriendelijk bent tegen haar.

gabyfedde

Berichten: 11900
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:30

joyce2 schreef:
Ze heeft nu een 2-jarige op het oog, waar nog niets mee is gedaan. Van de ene kant krijgt ze te horen dat röntgenologisch keuren dan eigenlijk weggegooid geld is, aan de andere kant zeggen mensen "zekerheid voor alles". Best lastig allemaal ;)


Ik liet ooit een groene 3 jarige keuren en na het eerste been is mijn dierenarts (ik moest de keuring zelf betalen) gestopt. Alles wat mis kon zijn, was mis.

__Suzanne__

Berichten: 4302
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: Amerikaanse Appaloosa "gebreken"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:34

Ach, mijn afstammeling van Incrediblue Too was het meest fantastische paard wat ik ooit gehad heb ;)

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Re: Amerikaanse Appaloosa "gebreken"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:43

Hihi zoals ik al zei, dat wisselt aan wie je het vraagt. Ik heb zelf altijd quarters gehad en die hebben toch duidelijk een andere geestelijke gesteldheid. Niet makkelijker, maar gewoon anders. Appies zijn eigenwijze intelligente dieren en dat is niet voor iedereen. Persoonlijk vind ik ze helemaal leuk, maar het was wel even wennen......