Veulen fokken met mijn quartermerrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 08:11

CherokeeChum schreef:
Als je dan toch een veulen fokt zou ik zeker niet met een Arabier kruisen want daar beur je niente voor.
Ga je dan toch een kruising fokken en wil je dressuren,is misschien een PRE of Lusitano wat?
Leuke Azteca fokken. Het is heel afhankelijk van je merrie. Persoonlijk heb ik liever een goede gezonde Quarter met een wat minder papier als een ,,goed gefokte'' met een bult genetische afwijkingen.
En wat maakt een goed papier,daar kan je niet op rijden. Een goed paard is een goed paard.



Vergis je niet in de prijzen van de Quarabs, die zijn best nog hoog hoor!!!!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:27

Om een Azteca te fokken komt er nogal wat bij kijken. Das niet even laten dekken en papiertje aanvragen.

Citaat:
Om zeker te zijn dat de paarden als gevolg van het overschrijden van de stichting toegelaten rassen, de Quarter Horse, de Andalusische / Lusitano, en de Mexicaanse Criollo, elk paard moet individueel worden gekeurd door een gekwalificeerde en gecertificeerde dierenarts, en een inspecteur van de AMCCRA om zeker te zijn dat het voldoet aan het fenotype om zich azteca te noemen.


En hiervoor zijn dus zelfs 2 keuringen nodig (en een beetje kleingeld voor lidmaatschap ed). Daar zou ik voor een eenmalig veulen niet aan beginnen. Meer info vind je hier

CC helaas ook de Quarab is niet meer zo hoog in prijs als het was.

Het is nu gewoon extreem moeilijk een veulen te fokken die goed in de markt ligt en die zo verkocht wordt.

ElCid

Berichten: 9248
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:39

Ik heb ook al een PB gestuurd, maar het fokken/ registreren van een Azteca is niet ( meer) zo lastig. Onze Lusitano hengst Ultramar is goedgekeurd voor de fokkerij van Azteca's ( i.c.m. goede Quarter merries) en heeft al 1 Azteca zoon ( van bijna 1 jaar oud) lopen bij Jos van Dijk uit haar merrie Sheza Nuclear Rebel. Dit jaar volgen er bij Jos nog 2 veulens van Ultramar, 1 weer uit Belle en 1 uit Crystal Clear Gold. Beide veulens zijn bij voorbaat goed genoeg voor het Azteca stamboek http://www.azteca-horse.nl/
Ook de Azteca hengst van Jose Pouwers ( zie bovenstaande link) dekt quarter merries en is een ggk Azteca hengst. Jose is ook degene die hier in Nederland de stamboek opname van de Azteca's regelt.

Ook op de Azteca site van Jos is info te vinden http://www.dos-mundos.nl/page/home en een foto van Milagro dos Mundos, de zoon van Ultramar en Belle.

Het is overigens niet zo dat iedere kruising Lusitano/ PRE/ Quarter/ Criollo meteen een Azteca is, kwaliteit staat hoog in het vaandel van het stamboek en bovengenoemde hengsten en merries zijn dus goed genoeg geacht. Bij een andere kruising is het raadzaam om eerst contact op te nemen met Jos of Jose om zeker te weten dat die opnamen erin zit.
Voor de in dit topic genoemde merrie lijkt het me geen probleem, gezien de bloedlijnen, die weliswaar niet spectaculair zijn maar wel terug gaan op "oud bloed" en dat is wat men graag ziet bij de Azteca's, dus liever geen bijna volbloeds!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:09

ElCid schreef:
Voor de in dit topic genoemde merrie lijkt het me geen probleem, gezien de bloedlijnen, die weliswaar niet spectaculair zijn maar wel terug gaan op "oud bloed" en dat is wat men graag ziet bij de Azteca's, dus liever geen bijna volbloeds!


Ik zie in de lijn van de merrie van de TS toch een hoop TB zitten, is dat geen punt El Cid?? Verder is het idd een lijn met veel oud bloed, en dat mag ik ook wel. Maar ja ik ben niet in de markt voor een veulen :+

ElCid

Berichten: 9248
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:30

rina schreef:
ElCid schreef:
Voor de in dit topic genoemde merrie lijkt het me geen probleem, gezien de bloedlijnen, die weliswaar niet spectaculair zijn maar wel terug gaan op "oud bloed" en dat is wat men graag ziet bij de Azteca's, dus liever geen bijna volbloeds!


Ik zie in de lijn van de merrie van de TS toch een hoop TB zitten, is dat geen punt El Cid?? Verder is het idd een lijn met veel oud bloed, en dat mag ik ook wel. Maar ja ik ben niet in de markt voor een veulen :+


Het lijkt mij geen probleem, de TB zit "ver weg". Om het helemaal zeker te weten heb ik TS geadviseerd om contact op te nemen met Jos/ Jose, die weten precies wat er geoorloofd is in de Azteca fokkerij. Jose meer op het gebied van de "Iberische" kant en Jos aan de "Amerikaanse" kant ;)

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:35

crazycactus schreef:
Als ik heel eerlijk ben vind ik de pedigree niet bijzonder genoeg om mee te fokken. Dus om nu voor de handel te fokken zou ik niet doen. Je raakt paarden momenteel aan de straatstenen niet kwijt, of je moet het heel goedkoop verkopen, en dan snijd je jezelf in de vingers.



Weer pretfokken? of hou je het veulen voor t leven bij je. Je bent helemaal niet meer zeker van of het een goede fijne baasje krijgt.

Ik zeg niet doen, als je het voor de lol doet.

mikolaiki

Berichten: 607
Geregistreerd: 14-04-04

Re: Veulen fokken met mijn quartermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 13:44

@Ragdollcat , Ik heb nog niks besloten. Ben nu de opties aan het bekijken.

ElCid

Berichten: 9248
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:54

Ik zie de optie van het fokken van Azteca niet onder pretfokken :o . Die paarden brengen leuke bedragen op *\o/*

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Veulen fokken met mijn quartermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:58

Dat mag ik hopen.

ElCid

Berichten: 9248
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:08

Ragdollcat schreef:
Dat mag ik hopen.


Zeker weten; de Azteca is niet "zomaar" een ras. De eisen die daar aan gesteld worden zijn hoog, het stamboek bestaat nog niet zo heel erg lang ( sinds 1979 dacht ik), dus men is er zeer op gebrand om alleen hele goede paarden te produceren. De bedoeling van het ras is min of meer het terugfokken van het oude type Iberische paard zoals dat ooit voet aan wal zette in de "Amerika's" en waarvan de hedendaagse Quarter/ Paint deels afstamt. Door dus de huidige Iberische paarden weer ( terug) te kruizen met de Quarter ontstaat er uiteindelijk weer een zeer veelzijdig, super wendbaar en betrouwbaar werkpaard, met de "looks" van het Iberische paard met de "cool" van de Quarter. Kruisingen met Paints zijn overigens niet toegestaan omdat bonte Azteca's (nog?) niet worden toegelaten.
Een van de beroemdste voorbeelden is de Palomino hengst Merlin ( Orfeo), een Azteca A ( eindproduct). Er staan diverse filmpjes van hem op Youtube tijdens het stierenvechten ( ook niet mijn ding, maar zoals dat paard beweegt is onvoorstelbaar o.a. zijn snelle zijwaartse galop!).

Een aardige link is ook deze: http://users.reachone.com/raindance/Sebastian.htm

mikolaiki

Berichten: 607
Geregistreerd: 14-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 19:01


ElCid

Berichten: 9248
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:26


MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Re: Veulen fokken met mijn quartermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:49

Wat gaat er hier in Nederland gebeuren met de Aztec's, qua show's, of moet men er mee gaan doen waar hij/zij het paard geschikt voor acht.
Zijn er al plannen voor, en zo nee wat is dan de meerwaarde van het ras hier in de lage landen, waar paarden met voldoende ''Cow'' al moeilijk aan de koe komen?

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Veulen fokken met mijn quartermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:51

Wordt ze bereden? Staat de merrie altijd met haar voorbenen zo ver onder zich?

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:12

rina schreef:
Callisto04 schreef:
Toch wel wat Poco Bueno is toch juist? 1 keer dus. Waar ben je dan nieuwsgierig naar? :)
Die Jack Over Dun It, is die trouwens geen ruin ondertussen? Ken hem niet, maar dacht dit op bokt te hebben gelezen. PSSM vanwege het vrij vaak voorkomen bij de Hollywood Dun It nakomelingen? Als je ergens een lijst van PSSM paarden hebt, zou dit wel nuttige info voor velen kunnen zijn.
Wat is MH?


Je antwoord impliceerde voor mij dat de pedigree overspoeld werd met PB ;) En hij komt er 1 keer in voor, wat niet veel is.
Nee hengst ken ik niet, en ja vanwege het vaak voorkomen van PSSM in die lijn. Lijst PSSM geteste paarden vind je op Wittelsburger, helaas is het nog steeds niet verplicht die uitslagen openbaar te maken, dus vind je er niet alle hengsten. (en een andere lijst, die mij bekend is, is niet openbaar. Die ga ik dus ook niet openbaar maken).

MH http://www.equinews.com/article/maligna ... mia-horses


Enne, zelfs in lijnen waarvan niemand vermoedt dat er PSSM in voorkomt, kom je het tegen, dus altijd effe testen op PSSM, is dat positief, niet mee fokken dan, is het negatief, kun je altijd nog op gbed/herda en bijv. MH testen, begin met PSSM, daarna de rest, financieel zo zonde om alles in 1 keer te testen, als daaruit blijkt alles NN en pssm wel positief, dan was 1 test voldoende geweest...mh is een iets ander verhaal natuurlijk.

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:38

Ja, maar met de nieuwe pakketten die de AQHA aanbied valt dit toch redelijk goed mee vind ik.
85$ (als lid) voor 4 testen: Hypp, Herda, GBED en PSSM en via animal genetics 35$ per test dacht ik.

mikolaiki

Berichten: 607
Geregistreerd: 14-04-04

Re: Veulen fokken met mijn quartermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 23:16

Merrie wordt niet meer bereden. Is lange tijd slecht behandeld, staat sinds december bij mij en knapt in die korte tijd al aardig op! :)

MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Re: Veulen fokken met mijn quartermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:49

Is zij rijtechnisch slecht behandeld?

mikolaiki

Berichten: 607
Geregistreerd: 14-04-04

Re: Veulen fokken met mijn quartermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 23:58

Ook..

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:18

Je zegt dat ze zich heeft bewezen in de sport, kan je daar iets over vertellen?

mikolaiki

Berichten: 607
Geregistreerd: 14-04-04

Re: Veulen fokken met mijn quartermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 00:34

Van de eerste eigenaar heb ik begrepen dat ze tot Europees niveau reining heeft gelopen.

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Veulen fokken met mijn quartermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 08:22

MMmmm als je haar naam googled kom je alleen op bokt uit, nergens iets van de nrha of drha.....

Anoniem

Re: Veulen fokken met mijn quartermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:11

Bij de NRHA (dé reiningorganisatie) is ze niet eens bekend, laat staan dat ze er ooit heeft gestart.
Geen idee hoe het bij de AQHA is, daar ben ik geen lid van.

ElCid

Berichten: 9248
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:22

Wat maakt dat uit, wat het dier wel/ niet gepresteerd heeft ?????????
TS wil een veulen voor eigen gebruik fokken en misschien niet eens een Quarter! Belangrijker is dat het paard weer helemaal de oude wordt ( geestelijk en lichamelijk) en een leuk veulen produceert.

Het is al triest genoeg dat ze slecht behandeld is, misschien wel omdat er iemand was die vond dat ze moest gaan presteren, maar dat verkeerd heeft aangepakt of zich verkeken heeft op het talent van het dier ( of talent van de ruiter :o ).

TS; gewoon doen wat je wil, de hengst erbij zoeken die jou aanspreekt en een veulen fokken wat jou past. Ik ben benieuwd :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:31

Omdat TS stelt dat haar paard op Europees niveau heeft gelopen.
Lijkt mij nogal belangrijk om te weten als je een veulen wilt fokken

Althans, sommige mensen willen nog een talentvol paard kopen in plaats van bospony's die er al veel te veel zijn.