Is de uiting van tobiano afhankelijk genen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vas

Berichten: 486
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: Amsterdam

Re: Is de uiting van tobiano afhankelijk genen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:52

hahahah lekker ding he :)

ik zal eens een goeie foto maken, ze heeft wel strepen op haar benen, een aalstreep, wit in haar manen en staart envlekker op haar schouders.. Nu met een vachtwissel heeft ze ook donkere streepjes op haar voorhoofd..!

Wat is rabicano..?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:07

rina schreef:
Nee hoor ik snapte je prima, ik draaide de boel gewoon even om met mijn merrie met heel veel wit. Andersom is er imo net zoveel/weinig kans op wel of niet veel wit. Maw er is geen kansberekening om er op los te laten hoeveel wit een veulen uit welke combi zal hebben. Dus met Nacano als uitgangspunt, die kan met een paintmerrie precies hetzelfde geven. Hengst zal het bontgen meegeven (die is homozygote) maar als de merrie het wel of niet meegeeft is imo alleen van belang of het veulen homozygote wordt ja of nee. Bij een QH merrie is dat nl onmogelijk. Maar de hoeveelheid bont is niet aan te geven of te berekenen. Daarvoor is dan hetgene wat Petrina aangeeft (Sabino, splash, rabicano enz) dan meer van belang.

Andere combi heb ik je al laten zien. Mijn merrie en haar zus (volle zus dus he).
Vader http://www.allbreedpedigree.com/drus+nike heeft van zichzelf ook niet al teveel wit. Is homozygote.
Moeder http://www.allbreedpedigree.com/strait+magic heeft behoorlijk veel wit, en is hetrozygote.
Die 2 hebben zowel ST gegeven als minimal white als behoorlijk bont. En de hengst heeft ook met QH merries bont (en behoorlijk) gegeven.


Zou zeer interessant zijn als men kon achterhalen bij deze combi of het doorgeven van 'behoorlijk bont' tov ST verbonden was aan de basis kleur; dwz of het tobiano gen met die bepaalde expressie meer met een bepaalde kleur door gegeven is dan met een andere kleur.
Als ik de pedigree van de vader in duik dan kom ik pas via Beau Shoshone bij Royal King op een ST, wat verantwoord zou kunnen zijn voor de minimaal expressie bij Drus Nike (als die type van tobiano verbonden is op het zwart gen dat Royal King heeft doorgegeven al die jaren geleden).

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Is de uiting van tobiano afhankelijk genen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 12:09

Idd! Ik wil gewoon meer weten over die expressie van tobiano :)

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:12

Rabicano is nog een 'modifier' gen (een zg veranderaar) en is een KIT gen, die een typisch kenmerk heeft van een 'skunks tail' heeft (wit op boven stam van staart). Veel al geeft het ook 'frosting' op de manen.
Het kan ook een 'bont' type geven maar het wit is niet gedefineert als vlekken maar meer als 'stekelharigheid' of roaning maar dan op een plaats, maar dit 'roaning' hoeft er niet altijd bij te zijn (staart wel).
Voorbeeld foto:
Afbeelding
Zwart EE getest arabier.

Vas

Berichten: 486
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: Amsterdam

Re: Is de uiting van tobiano afhankelijk genen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:20

oke..!

En wat zou mijn merrie dan zijn..? Wat zou het uiterlijke verschil zijn als dunskin en als rabicano..?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:41

Het is niet 'of' maar 'en' ... Valk + dun + rabicano ... gewoon dunskin heeft geen witte kenmerken van rabicano

Voordeel (misschien) van rabicano zou kunnen zijn dat er meer wit expressie is bij het veulen, als het ook deze gen krijgt.

Vas

Berichten: 486
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: Amsterdam

Re: Is de uiting van tobiano afhankelijk genen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:47

ooooh,hmmmm.. Nou word ik toch wel heel erg nieuwsgierig.. Ik dacht dat het normaal was, het wit in haar manen en staart van een dunskin..
Heheh beetje balen voor mij, ik hoopte op een zo min mogelijk wit veulen :)
is rabicano een gen dat ze van 1 van haar ouders mee heeft gekregen of kan het ook van de grootouders komen..?

DubbelFun

Berichten: 88937
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Is de uiting van tobiano afhankelijk genen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:49

Er zijn maar weinig kleurgenen die 'verstopt' zitten. Een generatie overslaan kan het nooit :)
Zilver is bijv. niet zichtbaar op vos, alleen op zwart.

Vas

Berichten: 486
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:54

volgens mij zit er geen dun in mijn merrie haar ouders..? Alleen haar opa..? Hoe zit dat dan..?

DubbelFun

Berichten: 88937
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:56

Als Dun er is dan toont het altijd. Het lichaamshaar wordt lichter van kleur waardoor de aalstreep op alle kleuren duidelijk zichtbaar is.
De enige uitzondering hierop is een paard wat wit op de hals/rug is. Door het ontbreken van kleur kan ook de aalstreep niet getoond worden.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Is de uiting van tobiano afhankelijk genen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 13:04

het kleur van Sid is wel offtopic he ;)

Vas

Berichten: 486
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: Amsterdam

Re: Is de uiting van tobiano afhankelijk genen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:07

ohja sorry :) dwalen via het rabicano gen af.. Terug naar tobiano genen

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:09

Peterina schreef:
rina schreef:
Nee hoor ik snapte je prima, ik draaide de boel gewoon even om met mijn merrie met heel veel wit. Andersom is er imo net zoveel/weinig kans op wel of niet veel wit. Maw er is geen kansberekening om er op los te laten hoeveel wit een veulen uit welke combi zal hebben. Dus met Nacano als uitgangspunt, die kan met een paintmerrie precies hetzelfde geven. Hengst zal het bontgen meegeven (die is homozygote) maar als de merrie het wel of niet meegeeft is imo alleen van belang of het veulen homozygote wordt ja of nee. Bij een QH merrie is dat nl onmogelijk. Maar de hoeveelheid bont is niet aan te geven of te berekenen. Daarvoor is dan hetgene wat Petrina aangeeft (Sabino, splash, rabicano enz) dan meer van belang.

Andere combi heb ik je al laten zien. Mijn merrie en haar zus (volle zus dus he).
Vader http://www.allbreedpedigree.com/drus+nike heeft van zichzelf ook niet al teveel wit. Is homozygote.
Moeder http://www.allbreedpedigree.com/strait+magic heeft behoorlijk veel wit, en is hetrozygote.
Die 2 hebben zowel ST gegeven als minimal white als behoorlijk bont. En de hengst heeft ook met QH merries bont (en behoorlijk) gegeven.


Zou zeer interessant zijn als men kon achterhalen bij deze combi of het doorgeven van 'behoorlijk bont' tov ST verbonden was aan de basis kleur; dwz of het tobiano gen met die bepaalde expressie meer met een bepaalde kleur door gegeven is dan met een andere kleur.
Als ik de pedigree van de vader in duik dan kom ik pas via Beau Shoshone bij Royal King op een ST, wat verantwoord zou kunnen zijn voor de minimaal expressie bij Drus Nike (als die type van tobiano verbonden is op het zwart gen dat Royal King heeft doorgegeven al die jaren geleden).


Petrina om het nog leuker te maken :D 1 van de 2 geeft rabicano door (en ik gok op Drus) ik ken nl ook nog een halfbroer die ook stekelhaar heeft net als mijn merrie. En de skunktail heeft mijn merrie ook al is hij minimaal.
Afbeelding

Van halfbroer zijn dit jaar de eerste veulens geboren, beide loud :D Broertje zelf ook MW

Mss moet ik er ook maar eens een mailtje aan wagen met die testen :D