Spanish mustang stallion

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Spanish mustang stallion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 09:45

Ik vroeg me af, heeft hier soms iemand een spanish mustang? Een echte :+ ? Zijn ze werkelijk zo sterk in vergelijk met onze gefokte paarden?
Ik overweeg om m'n Lusitano merrie te laten dekken door een spanish mustang, of een Berber, omdat ze groot is en wat meer compactheid kan gebruiken.
Zij is gekwetste geweest (ze moet nu eerst weer sterker worden vooraleer ze gedekt kan worden) en vandaar dat ik lette op wat ik gelezen had op: dat echte Spanish mustangs de eigenschap hebben om sneller te helen als ze gekwetst zijn, dan een paard door ons gefokt.
Ik vind deze heel leuk en staat in Europa:
http://www.spanishmustangstallion.co.uk/char.html

Om weer wat bloed in te voeren van de conquistadore paarden :-).
Hij is hier gefokt:
http://www.cayuseranch.com/stallions.html
Op deze fokkerij staat een prachtige hengst die ik al lang op het oog had:http://www.cayuseranch.com/images/90Sundowner.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y132/TeamNokota/Billy%20Jack/SundownerFierceGrace2-1.jpg
Zijn er hier op bokt eigenaars van Spanish mustangs die ze ingevoerd hebben?

Spanish mustang site: http://www.spanishmustang.org//

pleasurehors
Berichten: 137
Geregistreerd: 17-08-10

Re: Spanish mustang stallion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:39

Dit heeft weinig met western te maken denk ik..

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 13:25

Het gaat hier toch over western fokkerij????? Heb ik nu iets gemist? Is de mustang niet 1 van de voorvaderen van jullie western gefokte paarden? Ik geloof dat dit hét westernpaard bij uitstek is die al jarenlang dienst doet als veedrijverspaard? Alleen iets minder voorgeprogrammeerd dan de doorgefokte rassen en een paard die nog voor zichzelf denkt.
Dus deze hengst is hier niet op z'n plaats als het gaat over westernpaarden :o? ?

My_Little_P

Berichten: 1242
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:24

Cambiar schreef:
Het gaat hier toch over western fokkerij????? Heb ik nu iets gemist? Is de mustang niet 1 van de voorvaderen van jullie western gefokte paarden? Ik geloof dat dit hét westernpaard bij uitstek is die al jarenlang dienst doet als veedrijverspaard? Alleen iets minder voorgeprogrammeerd dan de doorgefokte rassen en een paard die nog voor zichzelf denkt.
Dus deze hengst is hier niet op z'n plaats als het gaat over westernpaarden :o? ?


Dusss. Ik heb mijn doorgefokte en niet-zelfdenkende Sjaak maar beschermd voor jouw woorden door mijn vingers in zijn oren te stoppen en lalala te zingen :D

Dit is het een btje hetzelfde als hier vragen naar een EV om je paard mee te dekken en dat staat nog wel wat dichterbij. Vandaar de reactie, denk ik!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 21:46

Wat is EV? Is het dan plots niet meer zo dat quarters gefokt zijn net om zo goed mogelijk de orders van de ruiter op te volgen?

My_Little_P

Berichten: 1242
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:59

Engels Volbloed

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 22:03

Als het hier niet over mustangs mag gaan dan, dan moeten ze maar de naam veranderen naar quarter fokkerij.
Mustangs horen net zo goed thuis in de westernfokkerij.

Ik heb het even opgezocht, dit topic is bedoeld voor:
Motivatie en toelichting op het forum
Dit subforum is bedoeld voor alles wat te maken heeft met de fokkerij van Westernrassen zoals de Quarter Horse, Paint Horse en Appaloosa. Je kunt hier al je vragen stellen over bijvoorbeeld hengstenkeuze, stamboeken, kleurvererving et cetera.


Er staat zoals de Quarter Horse, Paint Horse en Appaloosa. Er staat niet: alles wat te maken heeft met de fokkerij van Westernrassen, enkel de Quarter Horse, Paint Horse en Appaloosa.
Misschien even aanpassen dan voor de moderators, dan is dat ook duidelijker.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 25-09-12 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

My_Little_P

Berichten: 1242
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:08

Met western wordt, naar mijn idee, iets anders bedoeld. Het is ook niet dat het er niet over mag gaan, maar quarters en paints worden wel voor specifieke western disciplines gefokt.

Wat vind jij zo western aan mustangs?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 22:15

Je hebt gelijk, mustangs passen totaaaaaaaaal niet in de western categorie :D , ze hebben er ook totaal niets maar dan ook niets mee te maken...eu...misschien plaats ik het bij de dressuurpaarden, daar zullen ze wellicht meer op hun plaats zitten.

My_Little_P

Berichten: 1242
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:18

Je reacties zijn nogal aanmatigend.

En mijn vraag heb je niet beantwoord.

MissPippin

Berichten: 2324
Geregistreerd: 21-06-02

Re: Spanish mustang stallion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:10

snap het western er ook niet van hoor......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:14

Misschien het feit dat ze uit de VS komen? Verder heb ik nog nooit iemand met een mustang reining/pleasure/hunter etc. zien rijden of halter/showmanship zien doen...

volgens mij gaat het hier om een vrij algemeen ras (waar niet veel op wordt gereden, ik heb 1 rodeo gezien en daar werden Amerikaanse mustangs voor gebruikt maar dat lijkt me niet helemaal hetzelfde onderwerp als hier).

Overigens gaat het om een Spaanse mustang begrijp ik? Dan zou ik toch het barokke paarden-subforum erop naslaan ipv dit subforum, TS :j

Ik heb geen idee in elk geval, weet wel e.e.a. van westernrassen maar daar valt de mustang in elk geval niet onder. Succes!

(En doorgefokt? Niet meer voor zichzelf denkend? Geen idee welke paarden jij dan bedoelt, maar mijn Paint denkt prima voor zichzelf.... zelfs een beetje teveel :+ )

Telpeva

Berichten: 14777
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:17

Even uit mijn geheugen gevist, het kan wezen dat niet alles klopt maaar:

Mustangs waren toch juist ontstaan door de losgelaten/losgebroken berber paarden, die zich in het wild kuddes vormden en samen met nog wat andere oude rassen juist de basis vormt voor de huidige westernpaardenrassen? mustang is toch een voorouder van de quarter?

Volgorde van het ontstaan van de rassen naar ik weet:
Spaanse paarden -> mustangs -> huidige moderne western rassen

Noem mij maar blond maar een mustang hoort hier toch prima thuis bij western?

F_Orumster

Berichten: 15333
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:19

Cambiar schreef:
Zij is gekwetste geweest (ze moet nu eerst weer sterker worden vooraleer ze gedekt kan worden) en vandaar dat ik lette op wat ik gelezen had op: dat echte Spanish mustangs de eigenschap hebben om sneller te helen als ze gekwetst zijn, dan een paard door ons gefokt.

Wat een vreemd fokdoel?

Ibbel

Berichten: 49216
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Spanish mustang stallion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:26

Aangezien je een Lusitano wilt laten dekken, staat je topic idd misschien beter op BKR (het barokke rassen forum). Ook die paarden staan trouwens aan de basis van de Amerikaanse rassen, en liggen zéker aan de basis van de Mustang. Waar de Quarter inderdaad voor 90% op Engels Volbloed teruggaat.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Spanish mustang stallion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:31

Mijn vraag is: waarom fokken? Je krijgt een papierloze kruising, de moeder help je door een dracht echt niet sneller herstellen van een blessure. Is het veulen voor jezelf of voor de verkoop? Indien voor de verkoop: heb je al gezien wat de markt doet, en wat je voor dat veulen kunt krijgen, als je het al verkocht krijgt? Of wilde je voor de slacht fokken? Dan hoef je niet naar een Spaanse Mustang te grijpen, dan is de hengst van de boer een straat verderop voldoende.
Om een beetje massa in een paard te fokken en de maat wat kleiner te krijgen zou je ook kunnen denken aan andere rassen dan die spaanse Mustang.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 10:05

Begrijp het, misschien hebben jullie gelijk, maar dacht dat de mustang daar niet zou thuishoren.
Sorry, wou niet beledigen, maar dat van voor zichzelf denken stond in 1 van die artikels, ik begrijp dat het kwetsend is en dat is niet mijn bedoeling. Ik heb zelf een quartertje gehad en was een heel fijn paardje. Ik weet dat er zijn die echte werk-paardjes zijn die heel secuur alles van hun baasje opvolgen, terwijl andere best wel een eigen karaktertje hebben, zoals elk paard een verschillend karakter heeft.

Mijn fokdoel is inderdaad om een gezond paard te fokken in eerste plaats, deze merrie waar het over gaat is ernstig gekwetst geweest en ikzelf heb daar beetje trauma voor ontwikkeld. Als ik dan lees dat Spaanse mustangs heel sterk zijn en snel helen, vond ik dat toch een pre na alles wat ik meegemaakt heb. Ik heb in het verleden echt enorm veel pech gehad met manken en dergelijke, was daar elke keer de put van in. Een sterk veulen van m'n merrie is alles wat ik wil.

Gezien mijn merrie puur stierenvechterbloed voert en enorm kan wenden voor ze gekwetst was, zou ik er graag een hengst voor kiezen die deze kwaliteiten nog versterkt, maar dan met wat meer hardheid en compactheid in het lichaam.
Ik zou namelijk zelf heel graag western rijden, ook barokke rassen zijn daarvoor geschikt als ze de juiste bloedlijn hebben.
Bij de barokke rassen gaat het meestal over klassieke dressuur, dus ik dacht een beetje dat ik hier meer gelijkgezinden zou vinden.

Ibbel schreef:
Aangezien je een Lusitano wilt laten dekken, staat je topic idd misschien beter op BKR (het barokke rassen forum). Ook die paarden staan trouwens aan de basis van de Amerikaanse rassen, en liggen zéker aan de basis van de Mustang. Waar de Quarter inderdaad voor 90% op Engels Volbloed teruggaat.

Thx voor deze toevoeging. Inderdaad, ik was dat helemaal vergeten van dat Engels volbloed! Ik wist niet meer wat de oorsprong was van de quarter. Ik dacht dat de quarter ook een kruising was van Mustangs en nog iets.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 27-09-12 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 10:15

Cassidy schreef:
Mijn vraag is: waarom fokken? Je krijgt een papierloze kruising, de moeder help je door een dracht echt niet sneller herstellen van een blessure. Is het veulen voor jezelf of voor de verkoop? Indien voor de verkoop: heb je al gezien wat de markt doet, en wat je voor dat veulen kunt krijgen, als je het al verkocht krijgt? Of wilde je voor de slacht fokken? Dan hoef je niet naar een Spaanse Mustang te grijpen, dan is de hengst van de boer een straat verderop voldoende.
Om een beetje massa in een paard te fokken en de maat wat kleiner te krijgen zou je ook kunnen denken aan andere rassen dan die spaanse Mustang.


Is voor mezelf. Twee paardjes gaan weg binnenkort en daar heb ik verdriet van, maar ze gaan terug naar daar waar ze wel gras mogen eten in de bergen. Ik blijf wel nog tweede eigenaar, maar hier thuis zijn ze niet meer binnenkort omdat ik hen op een stukje moet steken zonder gras. Als ze gelukkiger zijn elders en met meer vrijheid verder kunnen leven, dan gun ik ze dat al doet het me veel verdriet.
Die merrie die gekwetst geweest is, heeft een zeer goed pedigree, maar is zeer groot. Misschien neem ik dan beter een hengst van eigen ras, maar dan kleiner en korter. Of een berber. Maar dat hoort inderdaad eerder in topic voor de barokke rassen. Inderdaad, daar dacht ik ook al aan, als er iets zou gebeuren met mij, zal dat veulen misschien minder kans hebben, maar aan andere kant, goed ingereden, mooie kruisingen, daar zijn ook altijd liefhebbers voor. Over geld gaat het me niet, zou ze nog eerder weg geven als ik ze niet kan houden voor een goeie thuis.
De veearts zei me dat het geen probleem is om een veulen te krijgen. Ik ga haar eerst nog verder trainen zoals me aangeraden is en als ze 100% is, wil ik wel graag een veulentje. Dat heb ik altijd al graag gewild.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 27-09-12 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 10:31

Ik had dit hier gelezen en het feit dat spaanse mustangs en lusitano's zelfde soort bloed voeren (mijn merrie is veiga, en deze lijn is ontstaan uit gekruiste andalusiers met Berbers en Arabieren die gebruikt werden als oorlogspaarden en voor het vechten in de arena), mustangs zijn ook gekruist met Berbers, maar hebben een hogere hardheid en meer endurance dan de hedendaagse Lusitano's. Is voor mij voor western (eventueel cattle) en trektochten.
Bron:http://www.spanishmustangstallion.co.uk/char.html
These horses have a natural athletic ability. They excel at many horse sports, such as show jumping, dressage, polo, carriage driving, endurance, competitive trail, rodeo, barrel racing, etc. Barrel Racing at Little Hawk

They have a natural ability to work cattle and are still used for this on some ranches. They have stamina that many modern breeds can only dream of and excel at endurance. One Spanish Mustang, Geronimo's Warrior (SMR 2006) recently completed 10,000 endurance miles in just over 4 years before retiring to stud.
They are remarkably hardy animals and tend to be less prone to injury, particularly of the legs and feet, than other breeds.

Herding Cattle

They have a noble temperament and are very trainable. Whilst they are capable of great concentration they can be easily bored. They certainly see no point in repeating an exercise so that their rider can learn it.

They have a wild horse mentality that is very different from that of a "domesticated" horse. Highly intelligent and with an innate sense of self-preservation, and will not put themselves into any situation which may be dangerous. They retain a great many of the instincts that allowed them to survive in the feral state.

They are NOT push button horses, rather they are thinking horses that have their own opinions of things which they like to express, this does not always agree with their owner's opinion. They are capable of great loyalty and will often form strong bonds with their owners or handlers, which can be very rewarding on both sides.

Truly the Spanish Mustang is "Gentle enough to carry a child yet strong enough to help build a Nation"

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 10:39

Telpeva schreef:
Even uit mijn geheugen gevist, het kan wezen dat niet alles klopt maaar:

Mustangs waren toch juist ontstaan door de losgelaten/losgebroken berber paarden, die zich in het wild kuddes vormden en samen met nog wat andere oude rassen juist de basis vormt voor de huidige westernpaardenrassen? mustang is toch een voorouder van de quarter?

Volgorde van het ontstaan van de rassen naar ik weet:
Spaanse paarden -> mustangs -> huidige moderne western rassen

Dit dacht ik ook....klopt dit?

Rennie89
Berichten: 37278
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Spanish mustang stallion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:44

TS, als je er een Quarter hengst op zou gooien komt je paard volgens mij in aanmerking op bij het Azteca stamboek te worden ingeschreven :) ik zou dan eerder daar voor kiezen :j

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 15:50

Bedankt om mee te denken ;-). Als ik haar dek zou ik toch beter binnen het ras blijven en een hele goeie hengst kiezen die sterk gebouwd, gezond en niet te groot is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Spanish mustang stallion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:29

Als je een vaderdier zoekt met affiniteit voor koeien, dan kies een Quarter uit Cutting bloedlijnen, die ook aan je exterieur eis voldoet. Test de merrie even op Herda, en indien drager, kies bij voorkeur een hengst die geen drager is van deze erfelijke aandoening.

En als je het dier in het Azteca stamboek ingeschreven kunt krijgen is het alleen maar mooi. Daar lopen in Nederland namelijk nog niet zo veel van rond.

Rennie89
Berichten: 37278
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:30

Cassidy schreef:
Als je een vaderdier zoekt met affiniteit voor koeien, dan kies een Quarter uit Cutting bloedlijnen, die ook aan je exterieur eis voldoet. Test de merrie even op Herda, en indien drager, kies bij voorkeur een hengst die geen drager is van deze erfelijke aandoening.

En als je het dier in het Azteca stamboek ingeschreven kunt krijgen is het alleen maar mooi. Daar lopen in Nederland namelijk nog niet zo veel van rond.

Ik zou inderdaad ook echt voor een QH gaan, Azteca's zijn zeldzaam en verkoopt alleen maar beter :D

ElCid

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 16:34

Maar je kan natuurlijk ook binnen het ras blijven, maar daar hebben we het al vaker en eerder over gehad :o . Zoals je weet fokt onze ( Lusitano) hengst prima kinderen, met goed beenwerk, karakter en gangen. Natuurlijk kan je ook een poging doen om een Azteca te fokken ( Ultramar heeft nu ook al 3 Ateca kinderen rondlopen) maar realiseer je wel dat de eisen om het veulen in het stamboek op te laten nemen pittig zijn. Niet iedere kruising Iberisch/ Quarter is een stamboek Azteca. Je zal dan een Quarter hengst moeten zoeken en vinden met weinig volbloed, met "oude" bloedlijnen. Veel Quarter hengsten ( pleasure, halter en veel reiners) zullen niet zo snel in aanmerking komen omdat ze niet het juist type hebben. Daarbij is de Azteca dusdanig nieuw qua ras dat verkopen niet 1,2,3 zal lukken omdat niet iedereen een doel voor deze paarden zal hebben.
Je mag altijd nog een keer naar onze zwarte vriend komen kijken ;) Voordeel is dat dat je fokt met een bewezen bloedlijn en een hengst die intussen heeft laten zien goede kinderen te geven en met een hele grote kans op een zwart veulen!