Paint merrie x Appaloosa hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nordan

Berichten: 210
Geregistreerd: 26-04-07
Woonplaats: Brabant

Paint merrie x Appaloosa hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 13:25

Ik heb even een vraagje *\o/* aangezien ik er niks over kan vinden vraag ik het hier maar even..
Ik heb een breedingstok paint merrie en ik wil haar graag laten dekken door een appaloosa hengst, (allebei Amerikaans)
Kan ik bij het veulen dan papieren krijgen, en welke papieren? (van de hengst en de merrie zijn de papieren in orde)

spatter

Berichten: 14456
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:24

nee, gaat niet!

tenzij... het een hengstveulen wordt met duidelijke appaloosa kenmerken, zonder paintvlekken
dan kan hij het Am appaloosa stamboek in zogauw hij geruind is

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:27

de paint staat niet bij erkende kruisingen van het ApHC.
dus je krijgt er geen papieren bij..

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:38

spicegirl schreef:
de paint staat niet bij erkende kruisingen van het ApHC.
dus je krijgt er geen papieren bij..


Nee je krijgt er idd geen APHA of APHC papieren bij. Beide staan het andere ras niet toe in hun fokkerij. Je kan het paard (mits geruint/gesteriliseerd en met appie kenmerken) wel registreren bij de APHC en er wedstrijden mee starten. Dat wordt nog wel eens gedaan met ruinen die een appie uiterlijk hebben. maar kwa papieren en een evt verder fokken, nee kan je er niks mee. En ik vraag me ook af of er op die papieren wel de afstameling vermeld wordt.

De enigste papieren die je erbij kan krijgen zijn van het Duitse Pintostamboek. Maar of dat meerwaarde heeft...... Als ik jou was ging ik mooi op zoek naar een Paint of Quarter hengst, en liet die Appie mooi voor wat het is.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:40

eens met rina! :j

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:57

Is dit zo? Wist ik niet, interessant om bij te leren :)

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Paint merrie x Appaloosa hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:00

idd, bei geen van beide stamboeken kan dit.
Waarom ook de keuze voor een appaloosa?

Ik zou eerder bij de paints blijven dan, hoe mooi ik appies ook vind dan.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:08

of een appaloosa veulen kopen.

spatter

Berichten: 14456
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:59

rina je krijgt een officieel stamboek papier met de ouders er op vermeld die bekent zijn
dus in dit geval krijg je dan, moeder onbekent - vader die en die appaloosa

ik heb nog een leuker papier
moeder onbekend, vader van de moeder sunflowers joys jewel
vader stormy star

maar persoonlijk zou het mijn keuze ook niet zijn om zo'n kruizing te fokken
in Belgie kom je het wel regematig tegen, daar wordt van alles op elkaar gezet en onder het mom van paspoort wordt er beweerd dat er papieren bij zitten

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 01:13

ik heb deze kruising en heb de mogelijkheden uitgezocht. Die van mij zou wel bij de appie's kunnen, want het is een ruin met alle appie kenmerken. Helaas worden dan wel de gegevens van zijn moeder gewist (die komt dan als onbekend op het papier te staan)

Hij heeft nu wel papieren, maar die zijn van het American Indian Horse stamboek. Moet je maar even op googelen, je kunt er verder niet veel mee in Nederland overigens.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Paint merrie x Appaloosa hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 01:16

Waarom wil je in hemelsnaam met een Appaloosa kruisen?
Er zijn zoveel goede Quarters en Paints te vinden dat je echt niet terug hoeft te grijpen op een Aap.
Plus dat je er een papier bij krijgt.
Het American Indian Horse Stamboek is overigens het papier niet waar het op geprint is.
Blijf bij Paint of Quarter, de erkende kruisingen, en hoop op een dier met vlekken (of zoek daar het ouderdier voor uit...)

Nordan

Berichten: 210
Geregistreerd: 26-04-07
Woonplaats: Brabant

Re: Paint merrie x Appaloosa hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 09:50

Hee dank jullie allemaal voor de reacties, ik heb nog niks besloten!
Maar ik heb een breedingstok paint merrie, en bij mij op stal staat de hele lieve knappe appaloosa <3 hengst van mijn vriendin, met deze hengst kan ik het goed vinden en hij rijd heerlijk..
Als ik op zoek ga naar een paint of quarter dan weet ik daar natuurlijk minder van :?
Het is de bedoeling dat het veulen ook als hij groot is bij mij blijft.. jammer dat je er geen papieren bij krijgt..
ook geen nl. appaloosa papieren eigenlijk?

troi
Berichten: 17025
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paint merrie x Appaloosa hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:52

Zo'n quarter hengst ken ik ook. Echte schat. Fokt prachtige veulens. Van nevada@bokt. Dan krijg je een vol paint papier erbij.. Staat wel uit de buurt maar dan heb je ook wat.

Nordan

Berichten: 210
Geregistreerd: 26-04-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 09:58

troi schreef:
Zo'n quarter hengst ken ik ook. Echte schat. Fokt prachtige veulens. Van nevada@bokt. Dan krijg je een vol paint papier erbij.. Staat wel uit de buurt maar dan heb je ook wat.


Oke ik zal eens kijken dank je..

troi
Berichten: 17025
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paint merrie x Appaloosa hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:00


Nordan

Berichten: 210
Geregistreerd: 26-04-07
Woonplaats: Brabant

Re: Paint merrie x Appaloosa hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 10:10

Ik vind hem erg leuk maar wil heel graag een reining hengst liefst een paint, om dat Cashy geen vlekjes heeft.
Het valt me op dat de meeste veulens op hun mama lijken.. en niet op King..

troi
Berichten: 17025
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paint merrie x Appaloosa hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:12

Nee vlekjes ga je idd niet krijgen met hem. Eigenlijk zijn alle veulens fraaie mixen van mam en pap waarbij van pap heel sterk zijn fraaie hoofd en zachte oogopslag terugkomen. Kleur ed is een kwestie van kansen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:39

Paint met garantie op vlekken, OLWS negatieve homozygoot buckskin Tobiano: Far Ute Fantasy

http://www.paints-quarters.nl/far-ute-fantasy/

[ITP] [Paint Horse]Far Ute Fantasy, wat een Droomhengst!

Nog een homozygote OLWS negatieve dun tobiano Paint: CTS Clearcrystal Bear

Afbeelding

http://www.allbreedpedigree.com/qts+clearcrystal+bear

En mocht je nog andere hengsten op het oog hebben, let dan op OLWS.
Als je merrie drager is (en dat kan ook bij een solid bred Paint) dan dien je echt uit te kijken wat voor hengst je als vaderdier kiest
Er zijn op Bokt al een aantal topics geweest over OLWS. Een lethal white veulen hoeft tegenwoordig NIET meer voor te komen.

[VN] OLWS: de nachtmerrie van iedere paardenfokker

[WN-FA] OLW syndroom

Nordan

Berichten: 210
Geregistreerd: 26-04-07
Woonplaats: Brabant

Re: Paint merrie x Appaloosa hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 13:45

thankx cassidy, alleen zijn deze hengsten niet mijn smaak..
ik hou van klein stoer en stevig.. en reining *D

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Paint merrie x Appaloosa hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:57

Even de staat van dienst van QTS Clearcrystal Bear (en die is echt niet groot)

Qts Clearcrystal Bear
2000 dun homozygous tobiano stallion
QT Poco Streke x Mc Bear crystal


Showrecord :

2004 Worldwide Paint Horse Congress Open Reining (reserve champion)
2004 Margarita Open Reining (reserve champion)
Multiple Circuit Champion and Class Winner
ROM Open Reining : 40 open reining APHA points
NRHA Money earner
2004 APHA Honor Roll top 10 junior reining
Full brother of 2 worldchampions, multiple ROM's, superiors and NRHA reserve world ch.
Sired by QT Poco Streke, APHA reserve world champion, APHA congress champion, AQHA congress reserve champion

Ik zou me niet blind staren op alleen paarden die gepresteerd hebben in de reining. Heel veel goede reiningpaarden hebben cuttingbloed. Gelukkig zijn er fokkers die niet alleen maar kijken binnen hun eigen discipline, maar naar het paard en wat daar goed bij zou passen.

Wil je vlekken, dan ga voor homozygoot tobiano. Test je merrie op OLWS, en als het kan ook nog Herda en PSSM.

Nordan

Berichten: 210
Geregistreerd: 26-04-07
Woonplaats: Brabant

Re: Paint merrie x Appaloosa hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 14:18

oké :o jij wint..

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paint merrie x Appaloosa hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 14:30

Uit welke lijn komt je merrie, hoe is zij gefokt?

Die app hengst van je vriendin is een reiner?

Je wil per se een reiner, maar zoveel appies zijn er niet in Nederland die je terug ziet in de reining. Als het je puur daarom gaat zou ik alleen daar naar kijken. Een hengst kiezen die echt goed past bij je merrie en voor een ''gezond'' veulen gaan. Garantie heb je nooit, maar je kan al heel veel uitsluiten als je bewust fokt.

Je houdt van klein, stoer en stevig, maar een reiner mag ook wat atletisch zijn.

Mijn man heeft ooit een quarterXapp gehad uit Belgie. Leuk paardje, maar geen drol waard. ( op zijn pad gekomen en niet echt bewust over nagedacht )Er staan er daar ook vaak meerdere te koop en geen idee waarom ze dat doen....Ja, het verkoopt lekker makkelijk aan degene die weinig budget heeft en toch graag een zgn quarter willen. Vaak ook nog palomino wat ook wel lekker verkoopt, maar verder geen papier, dus geen rassenshows mee te starten.
En wat ik erger vind, want je kan ook bij de WRAN of NRHA starten, is dat je niks weet van de ouders.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Paint merrie x Appaloosa hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 18:14

Toen ik mijn eerste paard kocht, zat daar een papier bij. Paard was in Canada geboren, Paps was geexporteerd naar Denemarken had weinig gedaan in wedstrijden, Mams had niets gepresteerd. Ik ben voor het paard gevallen, en dat doe ik nog steeds. Of de ouders wel of niet hebben gepresteerd zal me toch echt aan mijn bips oxideren.

Bij het fokken van een dier, heb je geen garanties. Je hebt geen garantie dat de merrie drachtig wordt, geen garantie dat er een gezond veulen uitkomt en dat de merrie het allemaal overleeft. Je hebt niets te zeggen over geslacht, kleur, vlekken of geen vlekken, maat en temperament. Je weet niet of een veulen wel gezond blijft en de leeftijd haalt waar je er ooit op zult kunnen rijden. Wil je daar een keuze in hebben, dan fok niet en koop een paard, volwassen, ingereden zodat je kunt kijken of er een match is, ook in het zadel

Echter is de keuze voor een hengst die toevallig op stal staat, omdat hij zo lief is, de meest denkbaar slechte keus die je kunt maken. Kijk naar je merrie, zie haar fouten, en probeer daar een hengst bij te zoeken die daar correct in is, en niet de andere kant op schiet. En als je dan verantwoord wilt fokken, dan test de merrie, hoop dat de eigenaar van de hengst de hengst heeft laten testen en indien daar positieve resultaten uit kwamen, daar ook open over is (dat vooral).

Nordan

Berichten: 210
Geregistreerd: 26-04-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 09:48

superpony schreef:
Uit welke lijn komt je merrie, hoe is zij gefokt?

Die app hengst van je vriendin is een reiner?

Je wil per se een reiner, maar zoveel appies zijn er niet in Nederland die je terug ziet in de reining. Als het je puur daarom gaat zou ik alleen daar naar kijken. Een hengst kiezen die echt goed past bij je merrie en voor een ''gezond'' veulen gaan. Garantie heb je nooit, maar je kan al heel veel uitsluiten als je bewust fokt.

Je houdt van klein, stoer en stevig, maar een reiner mag ook wat atletisch zijn.

Mijn man heeft ooit een quarterXapp gehad uit Belgie. Leuk paardje, maar geen drol waard. ( op zijn pad gekomen en niet echt bewust over nagedacht )Er staan er daar ook vaak meerdere te koop en geen idee waarom ze dat doen....Ja, het verkoopt lekker makkelijk aan degene die weinig budget heeft en toch graag een zgn quarter willen. Vaak ook nog palomino wat ook wel lekker verkoopt, maar verder geen papier, dus geen rassenshows mee te starten.
En wat ik erger vind, want je kan ook bij de WRAN of NRHA starten, is dat je niks weet van de ouders.


Mijn merrie is van explicit cash deposit, en de hengst is rock star question.
De hengst hoeft van mij niet gepresteerd te hebben maar ik wil een reining type geen halter of pleasure hengst, mij merrie heeft al wat pleasure in zich.. omdat ik een reiner ben wil ik dat mijn toekomstige paardje natuurlijk reining in zich heeft.. staat er een beetje wazig maar je snapt wat ik bedoel hoop ik..
En het karakter van Rock is voor mij ook heel belangrijk, ik kan alles met die hengst..
Zijn karakter geeft hij door aan zijn nakomelingen! tot nu toe tenminste..

en dat hij niks waard is! wat maakt mij dat uit! als ik maar voor mijn gevoel een top paardje heb.. Ga m toch niet verkopen..

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:49

de hengst is iig geen reiner. als je een reiner wilt, moet je geen app nemen,maar een Q hengst.