Paint merrie x Appaloosa hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nordan

Berichten: 210
Geregistreerd: 26-04-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 09:52

Cassidy schreef:
Toen ik mijn eerste paard kocht, zat daar een papier bij. Paard was in Canada geboren, Paps was geexporteerd naar Denemarken had weinig gedaan in wedstrijden, Mams had niets gepresteerd. Ik ben voor het paard gevallen, en dat doe ik nog steeds. Of de ouders wel of niet hebben gepresteerd zal me toch echt aan mijn bips oxideren.

Bij het fokken van een dier, heb je geen garanties. Je hebt geen garantie dat de merrie drachtig wordt, geen garantie dat er een gezond veulen uitkomt en dat de merrie het allemaal overleeft. Je hebt niets te zeggen over geslacht, kleur, vlekken of geen vlekken, maat en temperament. Je weet niet of een veulen wel gezond blijft en de leeftijd haalt waar je er ooit op zult kunnen rijden. Wil je daar een keuze in hebben, dan fok niet en koop een paard, volwassen, ingereden zodat je kunt kijken of er een match is, ook in het zadel

Echter is de keuze voor een hengst die toevallig op stal staat, omdat hij zo lief is, de meest denkbaar slechte keus die je kunt maken. Kijk naar je merrie, zie haar fouten, en probeer daar een hengst bij te zoeken die daar correct in is, en niet de andere kant op schiet. En als je dan verantwoord wilt fokken, dan test de merrie, hoop dat de eigenaar van de hengst de hengst heeft laten testen en indien daar positieve resultaten uit kwamen, daar ook open over is (dat vooral).


Rock is perfect alleen 1 puntje, hij is appaloosa, vandaar dus ook mijn vraag..

Nordan

Berichten: 210
Geregistreerd: 26-04-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 09:53

spicegirl schreef:
de hengst is iig geen reiner. als je een reiner wilt, moet je geen app nemen,maar een Q hengst.


ken jij m dan?

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:05

qua bloedlijnen dan.
je kan ook "reinen " met een rasloos paard,maar dat maakt hem geen reiner.niet qua bloedlijn, en niet qua bouw.
en van 2 paarden, die geen reining qua bloedlijn zijn, kan je niet je zo gewenste reiner veulen fokken..

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:48

Grinnik en ik ben het nu helemaal eens met SG :D

Vind het ergens nu wel een hilarisch topic worden TS, je wilt persee een reininghengst. Die Cassidy je ook laat zien, en in jou ogen is dat geen reiner (voordat je dat soort dingen roept zou ik ook de volgende keer eerst eens naar de prestaties en bloedlijn van de hengst kijken ;) want CTS Clearcrystal Bear is idd een echte reiner) en klein en compact en eigenlijk precies dat wat je zoekt. Maar nee je blijft strak vasthouden aan de Appie van je vriendin die kwa bloedlijn dus echt non-reiner is. Opa High Hand Rock is zelfs een uitgesproken pleasure/halter paard (daar heeft hij zijn meeste prijzen in behaald kijk maar eens in deze link Maar goed als jij ervan overtuigt bent dat je met die combi een reiner kunt fokken, moet je dat zeker doen en de adviezen van de bokkers (die er wat vanaf weten gewoon negeren). Ik wens je in ieder geval veel sucses met je veulen. Antwoord op je vraag heb je in ieder geval al gekregen, dat je geen APHC of APHA papieren bij je veulen krijgt.

En verder ga ik dit topic maar negeren, de ts wil toch niet luisteren naar adviezen.

Nordan

Berichten: 210
Geregistreerd: 26-04-07
Woonplaats: Brabant

Re: Paint merrie x Appaloosa hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 11:07

ik heb niet gezegd dat ik een reining hengst wil, ik wil er reining mee kunnen rijden.
en omdat jij het allemaal zo goed weet en ik jou hengst niet mooi vind, vind je dit een hilarisch tropic..
ik ga jou lekker negeren lijkt me beter..

pleasurehors
Berichten: 137
Geregistreerd: 17-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:44

Nordan schreef:
Ik vind hem erg leuk maar wil heel graag een reining hengst liefst een paint, om dat Cashy geen vlekjes heeft.


Nordan schreef:
thankx cassidy, alleen zijn deze hengsten niet mijn smaak..
ik hou van klein stoer en stevig.. en reining *D


Je wou wel een reining hengst.

Nordan

Berichten: 210
Geregistreerd: 26-04-07
Woonplaats: Brabant

Re: Paint merrie x Appaloosa hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 11:53

Ja oké zo staat het er inderdaad wel, als hij maar niet de bouw van een pleasure of halter paard heeft, want dat zit er bij Cashy al in, ik wil n iets kleiner steviger paardje fokken als mijn merrie.. lekker dikke billen stoere kop..

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:26

eens met Rina ! :j
de kans dat je met een pleasure x pleasure-halter paard reining kan rijden is echt heel klein.
als je wilt gaan reinen, zal je toch een reining hengst op je merrie zetten.maar goed, je hebt je zinnen gezet op de hengst van je vriendin. dat mag.
maar je krijgt geen papier, en geen reiner..

HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Re: Paint merrie x Appaloosa hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:38

Als je een reiner wilt dan zou ik sowieso al niet met je eigen merrie gaan fokken, maar opzoek gaan naar een paardje waarbij beide ouders bewezen reiners zijn. Je kan namelijk nog zo'n geweldige reiner op je pleasure merrie zetten, maar daar krijg je echt geen reiner van.

Verder krijg ik een beetje het idee dat we hier te maken hebben met twee vriendinnen die voor de lol met hun twee paarden willen dekken en niet dat het een serieus overwogen dekking is. Is de dekking gratis of tegen kostprijs en is dat de reden dat je niet serieus overweegt om een andere hengst erop te zetten?

Mijn ongevraagd advies: Zet geen papierloos veulen op de wereld zonder uitgesproken fokrichting. Ook niet als hij voor jezelf bedoelt is, want dat geeft alleen maar teleurstellingen. Als je een nieuw paard of veulen wil zoek er dan een met bewezen bloedlijnen in de reiningsport.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:42

*\o/* Lekker volwassen reactie, echt. Wauw kan niet anders zeggen +:)+

A is CTS Clearcrystal Bear niet mijn paard. Mocht ik willen :P Ik heb alleen maar reining/cutting gefokte merries op stal.
B Ja ik heb gefokt en ik weet er iets van. In ieder geval meer dan jij, zoals al blijkt uit je uitspraken.
C Ja dit is een hillarisch topic aan het worden aangezien jij niet wilt luisteren naar wat anderen zeggen. Je zegt zelf dat je wilt reinen en een reininghengst voor je merrie wilt. JE EIGEN WOORDEN!!!! En dan zoek je je uit een overwegend pleasure/halter gefokte hengst en verwacht dan een reiningpaard te fokken. Imo hillarisch ja. En dan boos worden en kinderachtig reageren als mensen je erop wijzen dat je kans op een reiner op die manier wel heeeeeeeeeeeeeeeeel erg klein wordt.
Je negeert me maar een eind weg, is mij echt een biet. Ik weet nog wel meer erg leuke reininghengsten die bij je merrie zouden passen, maar nu ga ik kinderachtig worden. Geen haar op mijn hoofd die er nu nog aan denkt jou te helpen en je een evt goed passende combi bij je merrie te zoeken.

Have fun zou ik zeggen :evaw:

Nordan

Berichten: 210
Geregistreerd: 26-04-07
Woonplaats: Brabant

Re: Paint merrie x Appaloosa hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 12:44

ik heb ook helemaal niet om hulp gevraagd bij het zoeken naar een hengst, jij/jullie dwalen af van de vraag..

HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Re: Paint merrie x Appaloosa hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:50

Je hebt helemaal gelijk, en je zette de deur zelf open door te beginnen over de ApHC van je vriendin en dat je een reiner wil fokken uit pleasure lijnen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paint merrie x Appaloosa hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:02

Dit is weer totaalo nutteloos zomaar een veulen op de wereld zetten. Weet je hoeveel leuke en goede paarden een huisje zoeken?
Dat jij die hengst toevallig kent en er leuk mee kan rijden, geeft jou geen garantie voor het veulen dat uit deze hengst en jouw merrie komt. Het is in ieder geval geen paardje die reining gefokt is. Dus misschien krijgt het paardje wel problemen straks, omdat jij dit per se wilt combineren en er dan reining oefeningen mee wil doen.
Klinkt mij ook inderdaad als 2 jonge meisjes die samen een veulentje willen fokken uit hun paardjes die beiden toevallig western gereden worden.
Succes, sowieso, want met een paint mag je extra goed uitkijken wat je doet als je gaat fokken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:09

Nordan schreef:
en dat hij niks waard is! wat maakt mij dat uit! als ik maar voor mijn gevoel een top paardje heb.. Ga m toch niet verkopen..


"Altijd" en "Nooit" zijn twee woorden waarbij je altijd dient te onthouden dat je ze nooit gebruikt.
Jij kunt niet in de toekomst kijken. Jij gaat niet kunnen zeggen of jij het zelfgefokte veulen voor de komende 35 jaar die hij hopelijk mee kan draaien zelf kunt gaan houden. Dus dek je in voor de toekomst, zorg voor een betere basis voor je paard. Dat houdt in: fok alleen als je er een papier bij kunt krijgen, blijf binnen het stamboek of de aanverwantte stamboeken. Appaloosa valt daar bij een Paint niet onder. Nederlands Appaloosa stamboek zou ik niet voor gaan/moet je niet willen, dat is een grote vergaarbak. En daar komt nog bij dat er binnen de Appaloosa stamboeken aandoeningen voorkomen (zoals nachtblindheid) die je gewoon niet in een fokproduct wilt zien. Hoe dat genetisch in elkaar steekt is nog niet helemaal uitgezocht, maar zou ik me even gaan inlezen als ik jou was. Op gevoel een vaderdier uitkiezen kon wel eens een hele grote vergissing zijn.

De hengst bij jullie op stal is een resultaat van fokken, opfok en opvoeding. Een nakomeling daarvan hoeft helemaal niets van de vader te laten zien. Merrie laten dekken in de hoop op kopietje papa is russische roulette. Fokken met eventuele erfelijke dingen als HYPP, OLWS, GBED, HERDA en PSSM ook als er niet is getest Het Splash gen bij Paints kan voor doofheid zorgen. Fokken met een Appaloosa voor nachtblindheid. Dus test je merrie, test de hengst. Ook al wil je geen papier/interesseert je een papier niet bij een eventueel te fokken veulen, heb jij de verantwoording als fokker om een gezond dier de wereld in te zetten, en de kansen op zijn gelukkige toekomst zo groot mogelijk te maken.

Ik ga met degenen mee die zeggen dat je in principe je keuze al hebt gemaakt, en dat dit topic pure energieverspilling is omdat je het toch niet wilt aannemen. Mijn laatste reactie in dit topic. Ik wil je veel wijsheid wensen bij het maken van je beslissing.