Vraag ivm dekking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 07:55

DubbelDun schreef:
@Natascha dH : maar ondanks dat een DA kan zien aan de dingen die jij noemt dat een merrie hengstig zou moeten zijn...als ze zich niet laat dekken omdat ze niet hengstig 'tussen haar oren' is, heb je toch een probleem, mits je niet wilt 'verkrachten'.


Vaak (niet altijd) ligt het dan ook aan de omgeving en de hengst. Eigenlijk zijn het net mensen. 8-) Even laten wennen aan de omgeving... En een hengst nemen die ervaren en "charmant" is. Die zich dus even "voorstelt", de merrie een beetje aftast, beetje flirt en complimentjes maken :D De merries die er dan aan toe zijn laten zich dan vaak wel dekken.
Een verkrachting wordt het vaak alleen als je geen "charmante" hengst hebt. Die er zo bovenop vliegen. Ik ken meerdere hengsten die live dekken en die een merrie niet dekken als ze niet gewillig is. <3

En als je KI doet, kan je insemineren op alleen het hengstige echobeeld. Voor merries die angstig blijven (eerdere ervaring met verkrachtende hengst?) kan dit een uitkomst zijn.

YWC

Berichten: 1521
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Zuienkerke (Belgium)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 08:10

Gleyla schreef:
Ik heb plannen om mijn merrie (welsh nwr x arabier) te laten dekken door hickories mega dsire.

Voor er een discussie start omtrent papierloos veulen etc...Ik hoef geen volle quarter, heb geen ambities om wedstrijden te rijden. Ik wil gewoon een paardje waarvan ik de geschiedenis ken, en waarvan ik weet wat het al dan niet heeft meegemaakt. Een veulen van mezelf is ook gewoon een droom die zou uitkomen.

De reden voor deze hengst is, omdat hij niet duur is, een leuke kleur heeft (en geen vos doorgeeft, heb al een vosje, twee is te veel :p) en ook getest op hypp en herda. Hij heeft ook de bouw mee, en dat zou ongeveer het enige zijn wat ik liever heb, een beetje breder paard. Als het lukt, misschien ook wat groter :p

Nu mijn vraag is, zijn er dingen waar ik rekening mee dien te houden? Moet ik mijn merrie laten testen op weet ik veel wat? Hoe zit het ook met dat half papier? Is dat van enige waarde, of kan ik daar beter mijn geld niet aan uitgeven? Het is tenslotte voor mezelf.


Toch even ter info wat de kleur betreft. Grullo x vos geeft volgende mogelijkheden :

16.67% - Grullo
16.67% - Black
16.67% - Bay Dun
16.67% - Bay
16.67% - Red Dun
16.67% - Chestnut

Als kleur, massa en dekgeld de basis zijn waarop je een hengst kiest, kan je misschien toch nog even onze perlino Welsh Cob hengst Sublime Sponté overwegen. Hij geeft 100% een speciale kleur (palomino, valk of smokey black) ipv 50% bij Hickories Mega Dsire en al zeker geen vos. Geeft ook een breder paardje (hij is tenslotte een Welsh Cob) en het dekgeld is nog goedkoper :o . Alle veulens van Sublime kunnen geregistreerd worden als Welsh part-bred bij WPCV, WPCS, NWPCS, BWPCS, ...
Meer info op http://www.perlinowelshcob.webs.com.

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 08:45

@YWC : deze hengst kán geen vos of vos-gerelateerde tint geven want hij is homozygoot op zwart. Het wordt dus of een zwarte, of een grullo of (als de merrie agoutie draagt) bay of bay-dun.

@Gleyla: als de dekking goed gaat dan kun je haar idd na de dekdagen weer meenemen en na 3 weken laten scannen (kan ook thuis gebeuren). Oók als ze hengstig wordt zou ik toch laten scannen, al was het alleen maar om te weten of het ei 'rijp' is, of dat ze stiekum toch wel drachtig is (gebeurd ook nl :D ).

alyel

Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-06-08

Re: Vraag ivm dekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 16:39

Ik kies bewust voor een quarter, omdat die bespiering kan doorgeven die geen andere ras op die manier kan doorgeven.

Ik ben me ervan bewust dat het uiteraard geen garantie is op een fors gebouwd paardje, maar denkend aan de manier van rijden, wil ik wel degelijk deze quarter. De kleur is al levenslang mijn lievelingskleur, en moest ik 1/4 geluk hebben, dan heeft het veulen ook die kleur :D

Mijn merrie is altijd heel duidelijk hengstig. Roepen, plassen, ... als ik dan een gang in moet, dan blijft ze voor elke stal staan. Gezellig hoor.

Ik hoop dus dat ze het met die hengst wat gaat vinden :D