quarter dekhengst gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

quarter dekhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 11:04

Ik wil mijn merrie: Smart little glover, volgend jaar laten dekken. Ik zoek een hengst ergens in Noord Holland. Ben er nog niet precies over uit welke kleur. Gaat me meer om het karakter.
Weet iemand een mooie, gezonde, lieve hengst?
Afbeelding

troi
Berichten: 17023
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: quarter dekhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:08

Je vraag zou beter staan bij western fokkerij denk ik.

Daarnaast kan ik je aanraden meer info in je advertentie te zetten, wat is de bloedlijn van je merrie (om inteelt ed te voorkomen oa), welke fokrichting wil je op, wat zijn haar verbeterpunten qua bouw (goede standfoto zou helpen)/karakter/aanleg, wat is je budget, extra wensen eventueel. Dan kunnen mensen je wat beter onderbouwd advies geven.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31328
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: quarter dekhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:41

EHK -> WN-FA

ayas
Berichten: 363
Geregistreerd: 16-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:35

Moet het beslist een hengst in noord holland zijn? Wil je dan natuurlijk laten dekken?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:11

Ik zou eerst eens beginnen met een paneltest voor gendefecten. PSSM, Herda, Gbed, HYPP en MH. Als je merrie op al deze gendefecten negatief is kan je met een gerust hart gaan denken over een hengst.
Daarna krijg je van mij dezelfde vragen als Troi. Meer info over de merrie en welke fokrichting je op wilt.
Troi ik heb de bloedlijn al getrokken, bij de AQHA, vader is reining. Moeder imo eerder halter/ranch. Impressive in Skipper in de lijn.
Bij zon lijn is het imo belangrijk te kijken hoe het paard zelf is, welke discipline het meeste ligt, om te beslissen welke richting je het beste op kan fokken en welke hengst het beste zou passen.

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 08:49

rina schreef:
Ik zou eerst eens beginnen met een paneltest voor gendefecten. PSSM, Herda, Gbed, HYPP en MH. Als je merrie op al deze gendefecten negatief is kan je met een gerust hart gaan denken over een hengst.
Daarna krijg je van mij dezelfde vragen als Troi. Meer info over de merrie en welke fokrichting je op wilt.
Troi ik heb de bloedlijn al getrokken, bij de AQHA, vader is reining. Moeder imo eerder halter/ranch. Impressive in Skipper in de lijn.
Bij zon lijn is het imo belangrijk te kijken hoe het paard zelf is, welke discipline het meeste ligt, om te beslissen welke richting je het beste op kan fokken en welke hengst het beste zou passen.


Dank je Rina voor je uitgebreide antwoord. Ik zit nu nog in de orientatiefase. Wil nu gewoon kijken welke hengsten er zijn en of er uberhaubt een leuke hengst tussen zit.
Het zal de reining kant op gaan, haar vader en voorvaders blinken daar echt in uit. Zij zelf is ook echt een reining paardje.
Ik zal me gaan verdiepen in de testen waar je het over hebt.
Ik noem Noord Holland, omdat ik haar op wil zoeken als ze naar het dekstation gaat. Ze kan natuurlijk ook aan huis door de dierenarts geinsimineerd worden. Lees alleen veel dat de paarden naar het dekststion gaan. Ik houdt haar liever aan huis.

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 08:54

troi schreef:
Je vraag zou beter staan bij western fokkerij denk ik.

Daarnaast kan ik je aanraden meer info in je advertentie te zetten, wat is de bloedlijn van je merrie (om inteelt ed te voorkomen oa), welke fokrichting wil je op, wat zijn haar verbeterpunten qua bouw (goede standfoto zou helpen)/karakter/aanleg, wat is je budget, extra wensen eventueel. Dan kunnen mensen je wat beter onderbouwd advies geven.


Dank je voor je antwoord, zal betere foto's maken en nadenken over je vragen.
Het begin is er in iedere geval. Ik wil dit goed aanpakken, neem elk antwoord dan ook serieus. Dus alle tips, advies etc. is welkom.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:44

marymary2 schreef:
Dank je Rina voor je uitgebreide antwoord


O :') dat was nog geen uitgebreid antwoord :') Die krijg je nu.

marymary2 schreef:
Het zal de reining kant op gaan, haar vader en voorvaders blinken daar echt in uit. Zij zelf is ook echt een reining paardje.


Ja ik ken paps, heb jaren geleden ook een veulen met die hengst gefokt :D Ben altijd wel weg van hem geweest.

marymary2 schreef:
Ik noem Noord Holland, omdat ik haar op wil zoeken als ze naar het dekstation gaat.


Als het je alleen daarom gaat moet je niet alleen maar naar hengsten in Noord Holland zoeken maar naar een dekstation daar. Tegenwoordig kan ook gekoeld en diepvriessperma gebruikt worden, en zou je dus zelfs een hengst vanuit bv Duitsland/ Italie of zelfs de USA kunnen gebruiken.
En imo is een dekstation alleen maar nodig als je diepvriessperma gebruikt of je merrie natuurlijk wilt laten dekken. Gekoeld kan via je dierenarts en die kan het gewoon thuis insemineren, en is een dekstation niet nodig. Weet niet waar je gelezen hebt dat alle merrie naar het dekstation gaan, maar dat is echt niet zo ;) En tegenwoordig met het gekoelde sperma is dat ook niet meer nodig.

Goed kleine uitleg hoe het met gekoeld ongeveer werkt. Je hebt dus een hengst uitgezocht die je voor je merrie wilt gebruiken. Daarvoor wordt gekoelde sperma aangeboden. Je hebt met die hengstenhouder afspraken gemaakt en een dekking gekocht. Dan ga je op een hengstigheid (die moet je dus bij je merrie wel kunnen zien/weten) de DA laten komen om op te voelen. Die gaat dan voelen hoe groot het ei is, en of ze al geinsemineerd kan worden. Als het ei bijna groot genoeg is, bel je de hengstenhouder/hengstenstation dat je merrie zover is en dat er sperma geleverd moet worden. Dit wordt dan door de hengstenhouder gewonnen bij de hengst en per koerier naar jou DA gestuurt. Die dan weer bij jou en je merrie langskomt (of je gaat met de merrie naar de DA, kan ook) en die insemineert je merrie. Dit laatste, het insemineren, kan je evt ook bij een hengstenstation in de buurt laten doen. Hiervoor hoeft jou merrie dus echt geen wekenlang van huis of ver weg ;)

Bij diepvries is het wel iets moeilijker, en gaan de merries idd wel vaak naar een hengstenstation/dekstation en blijven daar. Dat is omdat het insemineren met diepvriessperma veel preciezer gedaan moet worden. Hierbij is het tijdsstip van insemineren veel crucialer om een goed resultaat te hebben.

Bij het natuurlijke dekken, wat eigenlijk tegenwoordig veel minder gebruikt wordt, moet je merrie wel bij de hengst op visite :D En dan zou je idd gebonden zijn aan een bepaald gebied als je niet te ver wilt reizen.

marymary2 schreef:
Wil nu gewoon kijken welke hengsten er zijn

Grinnik meer dan genoeg. Maar voor wij bokkers jou ook maar enigzins een advies/idee van een hengst kunnen geven, zou je een standfoto van de zijkant van je merrie moeten plaatsen. Haar plus en minpunten moeten geven. En wat je wilt verbeteren met het veulen. Ook hier weer wat voorbeelden. bv merrie is wat kort in de rug, hengst moet dus niet nog korter zijn. Merrie heeft een iets iel beenwerk, moet de hengst dus niet net zo iel zijn. Merrie is kwa karakter wat moeilijk, moet je geen hengst nemen die dat ook heeft/doorgeeft. Nu ken ik je paard niet, en zijn dit dus fictive punten he ;)

Mijn advies voor jou op dit moment is, neem eens contact op met je DA. Vraag hem wat de mogelijkheden zijn kwa insemineren. Of ze dat zelf doen, of ze een hengstenstation in de buurt weten die dat doen. Laat dan die paneltest doen, zodat je weet dat je merrie geen gendefecten heeft. En ga dan kijken welke hengst bij je merrie past. De adviezen/ideeen zullen ook via bokt wel komen als je wat uitgebreidere info over je merrie hier plaatst ;) En daarna kan je kiezen welke hengst je wilt gebruiken.

Nog meer vragen? vraagt U maar :D

sliding
Berichten: 1973
Geregistreerd: 13-04-06
Woonplaats: Woldendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:22

Wat ben je toch goed @rina +:)+ :j

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:59

@Sliding :o thanks. Ik weet dat ik soms wat lang van stof ben, maar leg het liever goed en in een wat langer verhaal uit, dan kort en onduidelijk.

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Re: quarter dekhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 16:56

Vraag me trouwens af wat duurder en/of beter is: ki door dierenarts of naar een dekstation. De dierenarts bezoeken en courier etc. kost ook geld. Het lijkt mij makkelijker en beter om haar bij een dekstation te zetten. En wat ik begrijp kun je dan evengoed het sperma van een hengst gebruiken die elders staat. Begrijp ik dit goed?
De moeder van mijn paard is trouwens een palomino van kleur. Mijn merrie heeft wel veel witte haren door haar vacht zitten, dus misschien valt er wel een leuk kleurtje uit te fokken. Ik heb nagedacht over wat ik eventueel verbetert zou willen zien. Kan qua karakter en bouw niets bedenken. Het is een superlief toppaard. Leert heel snel, wil voor je werken etc. Het enige wat ik kan bedenken is dat ze onzeker kan zijn.
Haar hoeven zouden beter kunnen.
Heb je een idee hoe duur een paneltest ongeveer kost.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:31

marymary2 schreef:
De moeder van mijn paard is trouwens een palomino van kleur. Mijn merrie heeft wel veel witte haren door haar vacht zitten, dus misschien valt er wel een leuk kleurtje uit te fokken.



- Als je drager bent van het creme gen, zij het homo- of heterozygoot gaat zich dat altijd uiten in een verdunningskleur, jou sorrel is dus geen drager aangezien sorrel geen verdunning is, daar komen dus geen "leuke" kleurtjes uit :).
Edit: tenzij de papa natuurlijk een leuk kleurtje heeft ;)
Laatst bijgewerkt door 2a54z6e45r6r op 13-11-12 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Vas

Berichten: 486
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:32

Tenzij papa een leuk dubbelkleurtje heeft :)

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:27

marymary2 schreef:
Mijn merrie heeft wel veel witte haren door haar vacht zitten, dus misschien valt er wel een leuk kleurtje uit te fokken.


Grinnik jou merrie heeft Y;( geen apart kleurtje, ze is rabicano. Paps is dat nl ook in minimal uitvoering, die heeft ook stekelharen :j
Maar dat rabicano kan wel een leuk effect geven. Tenminste als de hengst die je uitzoekt ook rabicano is.

Halfzusje van jou merrie *D 8-)
Afbeelding

In dit geval was paps rabicano (minimal) maar mams ook (minimal) en het gaf me een effect. Ik heb raar staan kijken toen die op de wereld kwam :D

Wat duurder is, tja dat ligt aan je DA en de hengstenhouder in de buurt ;) Bij sommige kan je paketten kopen waar alles bij in zit.

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: quarter dekhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:07

Je kan iig in noord holland bij de kossack stud je paard laten insemineren.....

lisetteexx

Berichten: 3051
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Kop van noord holland

Re: quarter dekhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:10

Ik vind cr el magnifico een hele mooie hengst
Hij is Palomino bont.
Wij hebben op stal een prachtig merrie veulen van hem en krijgen volgend jaar weer een veulen van deze hengst

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 09:20

fique schreef:
Je kan iig in noord holland bij de kossack stud je paard laten insemineren.....

dank je wel

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 09:27

lisetteexx schreef:
Ik vind cr el magnifico een hele mooie hengst
Hij is Palomino bont.
Wij hebben op stal een prachtig merrie veulen van hem en krijgen volgend jaar weer een veulen van deze hengst


ik ken de hengst....het is geen reining paardje, denk dat ik toch die kant op wil

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: quarter dekhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:36

Nee kwa reiner zou ik ook in een andere richting denken. maar kan pas met namen gooien als ik meer weet (foto) :D

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Re: quarter dekhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 09:41

Ja Rina ik weet het. Moet nodig foto's maken, ik ga het aankomende week doen. Heb wel al contact met een dekstation. En heb een boek besteld, zodat ik me goed in kan lezen alvorens te beginnen.

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 15:26

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 10:29

Haidas Enterprise, ik denk aan deze hengst, moet alleen wel de bloedlijnen uitzoeken, of het kan.
Afbeelding

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Re: quarter dekhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 15:20

Of Zippin N Investment, is alleen geen reining hengst, maar wel erg mooi.

Popstra
Berichten: 13810
Geregistreerd: 21-06-08

Re: quarter dekhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:04

Kijk eens bij de Northern road quarterhorses op de site. Dit is in Friesland.
Hebben een hele fijne dekhengst Smart Little Playgun. Goed gezond en erg lief/goed karakter.

Deze hengst is zowel reining als cutting gefokt.

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 18:10

rapido schreef:
Kijk eens bij de Northern road quarterhorses op de site. Dit is in Friesland.
Hebben een hele fijne dekhengst Smart Little Playgun. Goed gezond en erg lief/goed karakter.

Deze hengst is zowel reining als cutting gefokt.


Is uit dezelfde bloedlijn schat ik zo in, mijn paard heet Smart Little Glover.
Heb weer een eventueel geschikte hengst gevonden.
MAGIC POWER SPECIAL

Afbeelding