Voor de fok testen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sann_e

Berichten: 1301
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/Overijsel

Voor de fok testen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 17:54

Wij gaan dit jaar onze merrie's laten dekken
Nu heb ik net DNA opgestuurd om onze merries te laten testen.
De AQHA merries op PSSM, HERDA en GBED en de APHA merrie is al Herda N/N en wil ik nog op OLWS testen.
Nu gaan wij met de volgende hengsten dekken: Like a Diamond, Rowdy Yankee en Banjo Whiz.
Als hengst en merrie beide Herda N/N zijn, is het dan verstandig om het veulen alsnog op Herda te testen?

troi
Berichten: 17025
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Voor de fok testen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:59

In principe niet, herda is geen spontane mutatie, dus als beide ouders alleen maar gezonde genen hebben dan kan het veulen ook enkel gezonde genen erven.

Maar, het komt natuurlijk voor dat mensen niet helemaal eerlijk zijn en dus zou het kunnen dat ook al is een hengst officieel n/n hij eigenlijk wel een ziek gen heeft, In dat geval is het wel verstandig om te testen want dan kan het veulen het 'zieke' gen ge-erft hebben.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:27

Waarom de APHA merrie niet testen op GBED en PSSM? In theorie kan je AQHA merrie trouwens ook positief testen op OLWS. Kans is kleiner dan bij een overo APHA merrie, maar het kan.
Als ouderdieren herda n/n zijn lijkt het mij overbodig te testen bij het veulen. Tenzij over bv de hengst toch twijfels zouden zijn, maar lijkt me hier niet van toepassing.

Sann_e

Berichten: 1301
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/Overijsel

Re: Voor de fok testen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 11:32

Ze is verder al overal op getest. Allemaal negatief!

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:21

Inderdaad vooral PSSM zou ik niet overslagen, want dat blijkt écht wel veel meer voor te komen dan gedacht.
GBED vind ik persoonlijk dan weer iets minder belangrijk. Als je een hengst uitkiest die negatief test op alle genetische afwijkingen, hoeft GBED geen enkel probleem te zijn..

Maar als je toch bezig bent, kan je eigenlijk beter gewoon de panel-test doen vind ik..

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: Voor de fok testen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:13

Zijn de hengsten allemaal getest, want bij pssm is 1 gen genoeg voor een hoop last in je veulen.