DNA ziektes en bloedlijnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 00:54

dalawestern schreef:
Dus Red Pebbles zal geen PSSM-1 hebben, maar hoe zit het met PSSM-2


Iets voorbarige conclusie op 1 nakomeling. Als een paard hetrozygote positief is hoeft hij het gen niet aan alle nakomelingen door te geven. ;)

En ga er maar vanuit dat Pebbles niet op PSSM 2 getest is, aangezien dat om een spierbiopt gaat. Er zijn maar weinigen die die test uit laten voeren. Of hij positief is getest op PSSM1 weet ik ook niet. Maar hij heeft echt heel erg veel gedekt in zijn leven, en eigenlijk zou ik dan verwachten dat er meer mensen zich zouden melden met paarden die positief zijn (zoals bij FUF) en dus ook met andere merrielijnen.


dalawestern schreef:
Is PSSM 2 dan een recessieve ziekte?
Dan zou je twee dragers nodig hebben om een paard te krijgen dat de ziekte toont.
Of zie ik het verkeerd?


Nee PSSM is een dominante genafwijking (het is geen ziekte).
En nogmaals nee, je bent geen 2 dragers nodig om een positief paard te krijgen.
Mooi en duidelijk voorbeeld hoe homozygote en hetrozygote werken.
Afbeelding

Het plaatje gaat dan over HYPP maar PSSM is net als HYPP dominant en dit voorbeeld gaat dus voor beide genafwijkingen op. En plaatje linksonderin laat zien dat je dus niet 2 dragers nodig bent.
In het plaatje kan je zien dat een merrie en hengst altijd 1 allel van hun genen doorgeven.
Een hetrozygote heeft dus 1 fout allel, die het door kan geven.
En een homozygote heeft 2 van die allellen.
Een hetrozygote kan dus ook het gen niet doorgeven, en dan krijg je een N/N paard. Het is 50-50 in dat geval.

dalawestern
Berichten: 56
Geregistreerd: 19-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 10:00

Citaat:
Iets voorbarige conclusie op 1 nakomeling. Als een paard hetrozygote positief is hoeft hij het gen niet aan alle nakomelingen door te geven. ;)


Helaas weet ik dat uit de "ouderkombinatie" Red Pebbles x Supreme Dusterette, zeker 3 kinderen dezelfde symptomen hebben en dus ook verdacht zijn van PSSM(2)

Red Pebbles zal geen PSSM-1 hebben, want FRED is PSSM-n/n getest.

Dus daarom vraag ik ook of er meer mensen zijn met een kind van Red Pebbles x Supreme Dusterette of met alleeen Red Pebbles als vader, die hun paardje verdenken van PSSM-2 of reeds een biobt hebben laten uitvoeren.

Ik wil geen hetse, maar ik wil duidelijkheid :j

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 10:59

Ik wil ook geen hetze, maar je blijft voorbarig door te zeggen dat hij op basis van 1 kind, of 1 lijn geen PSSM1 heeft. Het is nl geen garantie. Want zoals in dat tabelletje te zien is kan een hetrozygote het wel of niet doorgeven. 50% kans.

1 van mijn merries komt uit een lijn waarvan halfbroertje negatief is, mijn merrie ook negatief is, nog een halfbroertje negatief is, maar er ook een halfzus rondloopt die positief is. (alle 4 dezelfde vader) En een oom van die 4 kinderen (vaderskant) die ook positief is. Te zeggen op basis van 3 paarden dat hij negatief is, kan gewoon niet.

De PSSM2 is en blijft nu gewoon nog een raadsel. Er is nog veel te weinig over bekend en lastig te testen. Maar als je wilt weten of jou Fred PSSM2 heeft, waarom laat je dan niet een spierbiopt doen?? Dan weet je het zeker. Ik ken er zelf maar 1 die een spierbiopt heeft laten doen bij haar paard. En dat was geen Pebbles afstammeling. En in dat geval is de moeder zelfs PSSM1 positief getest, terwijl de nakomeling dus PSSM2 heeft. Het is allemaal gewoon nog te onduidelijk hoe en wat.

dalawestern
Berichten: 56
Geregistreerd: 19-02-12

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 13:42

Ik woon in Zweden, en hier hebben ze weinig ervaring met PSSM en zeker met het uitvoeren van een spierbiobt.... Helaas

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:31

Mag ik vragen hoe jullie de betaling hebben gedaan ? Het formulier en de permit zijn me duidelijk, maar ik kan nergens een rekening nummer vinden ? Of hebben jullie 95 dollar in een envelop gedaan ?

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:35

Met PayPal of Credit Card Dandy :-)

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:36

Ik heb geen PayPal en misschien ben ik erg dom nu, maar voor een credit card betaling heb ik toch een rekeningnummer nodig ? Ik zie het echt nergens staan op de site ??? Of krijg je achteraf de rekening ?

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:37

Je krijgt idd een rekening toegestuurd per email als ze het haar ontvangen hebben.
Ze hebben aan een credit card nummer genoeg. Het moet dus wel een credit card zijn en geen gewone bankpas.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:37

o, top, dan maak ik even een kopie van de card, thanks !

horselover39

Berichten: 301
Geregistreerd: 30-07-11

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 00:03

Zou geen copy van de card geven. Je moet gewoon je creditcard nummer invullen op het papier welke je moet downloaden en mee moet sturen met de haren.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 09:19

Het is op de post... := . Gek dat het toch best wel spannend is.....

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 09:56

Tuurlijk is dat spannend! Succes met wachten :-)

horselover39

Berichten: 301
Geregistreerd: 30-07-11

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:58

Zeker spannend ik heb het pas ook laten doen al wist ik in mijn achterhoofd dat het wel goed zat maar ja toch voor de zekerheid. Op zich heb je wel snel antwoord hoor. Je krijgt een bevestigingsmail en in diezelfde week zal je mogelijk de uitslagen krijgen.

Brittneyx

Berichten: 1846
Geregistreerd: 03-08-11

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:01

Op welke leeftijd is het het aangeraden dit te doen? Ik heb een quarter hengst van 1.5, kan ik dit nu al doen?

DubbelFun

Berichten: 88798
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:40

Het kan op elke leeftijd. Het genetisch materiaal is vanaf de geboorte al aanwezig.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:01

Joehoe uitslag terug en alles n/n. Nu op zoek naar een knappe hengst *\o/*