DNA ziektes en bloedlijnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:22

Afhankelijk van de leeftijd van je merrie zou die allang DNA-verified moeten zijn. Dat hoort bij de veulen-aanvraag ter registratie gebeurd te zijn.
De 5-paneltest heeft niets te maken met het DNA-profiel wat bij de merrie hoort; het ene is een genetische afwijkingentest en het ander heeft betrekking op een ouderschaps-verificatie.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:06

DNA verified krijg je zover ik weet een sticker voor toegestuurd. Die je dan zelf op het papier kan plakken. Of en hoe ze dat doen met de paneltest kan je beter het stamboek zelf even over contacten. Die kunnen je dat precies vertellen.

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:05

DD: Ik weet dat de DNA en 5 panel twee verschillende dingen zijn, maar je kan ze gezamelijk laten uitvoeren. De merrie is uit 2004 en heeft niets over dna op het papier staan. Bij de uitslag van de 5panel stond expliciet vermeld dat het dna profile was used to confirm parentage, dit had ik ook aangekruist op het aanvraagformulier. Bij mijn 1996 merrie heb ik een sticker op het papier waarop staat DNA Type en dan een nummer, hiervoor heb ik destijds mijn papier moeten opsturen. Bij mijn 2010 merrie staat achterop het papier het dna casenumber gedrukt. Dus ik vroeg mij af of ik dit bij deze merrie ook op mijn papier zou moeten krijgen?

Rina: hoor je die sticker direct met de testresultaten te krijgen?

wb de 5 panel zal ik de AQHA mailen, ben wel benieuwd wat er uiteindelijk met de uitslag gedaan wordt en hoe openbaar die is..

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 10:41

is het nu dan ook zo dat je dus grote kans hebt dat je een merrie dubbel moet gaan laten testen?

wat ik bedoel is dat ik bv nu voor de aankoop van een merrie een DNA 5 panel test wil laten doen, en dat laat ik dan doen bij het Animal Genetics Inc. omdat dit gewoon de snelste manier is.

maar stel dat ik over een paar jaar een veulentje zou willen fokken?
moet ik haar dan nogmaals 5 panel laten testen maar dan nu via de AQHA??
ik heb gehoord dat dit soms maanden kan duren voordat je dan de uitslag krijgt.

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 13:21

helemaal niemand die hier een antwoord op heeft??? ;(

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:36

Als je testuitslagen hebt, hoef je niet nog een x te testen.
Je kunt dan de AG testuitslagen opsturen, als daarom gevraagd word. ;)

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:34

sonita schreef:
Als je testuitslagen hebt, hoef je niet nog een x te testen.
Je kunt dan de AG testuitslagen opsturen, als daarom gevraagd word. ;)


AG testen worden door de AQHA/APHA niet geaccepteerd. Ik denk dus dat als zij een test gaan verplichten je idd die nog een keer moet laten doen. Maar zover ik weet is het nog niet verplicht.

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 16:52

dat dacht ik nl ook Rina.
ik heb ook vaker gehoord dat AQHA alleen haar eigen testbureau accepteerd.

heb je daar ervaring mee Sonita?

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:35

Nope!
Ik heb het wel voor de hengst via de AQHA gedaan, maar de merries zijn jaren geleden via AG gedaan.
Denk niet dat veel mensen weer willen gaan testen, terwijl je al test resultaten hebt.
Dus lijkt me heel stug dat ze het niet gaan accepteren.
Ze accepteren ook resultaten van UC Davis.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:55

Jep maar Davis is 1 van hun labs, en AG niet ;) Dus ga ik er vanuit dat het gewoon niet geaccepteerd gaat worden. Ik heb al vaker berichten gelezen van mensen die AG getest hadden en het vrolijk nog een keer mochten doen omdat de AQHA het niet accepteerde. Zou er dus maar niet vanuit gaan dat ze dat nu ineens wel gaan doen.

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:29

Ik heb ooit een merrie op hypp laten testen in Wageningen en dat werd netjes in het archief opgeborgen. Toen er een veulen kwam uit die merrie moest die opnieuw getest worden, terwijl ze toegaven dat ze het testresultaat van de merrie in het archief hadden zitten.

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:08

Dat zien we dan vanzelf.
Tegen de tijd dat het verplicht gaat worden je merries te testen zullen ze daar heus over nadenken,
denk ik.
Krijg wel vaak het idee hier in Nederland, en verschillende mensen in de VS, dat de AQHA word gezien als de big bad wolf.
Ik heb tot nu toe alleen maar heel erg veel medewerking van ze gehad, en dat waren soms erg ingewikkelde toestanden.
Ik ben in ieder geval altijd heel erg blij met de AQHA als organisatie en stamboek, en mag toch ook wel eens gezegd worden!

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 08:22

ik ben tot nu toe ook heel tevreden over het stamboek AQHA! absoluut!

ze hebben me al vaker geholpen en alle service verleend wanneer papier werk ingewikkeld was of niet klopte.

ik vroeg het me alleen af.

aan de ene kant snap ik heel goed dat ze liever met 1 bedrijf zaken doen dan met allerlei verschilllende. maar aan de andere kant zit je soms met een tijdschema waarin je geen maanden de tijd hebt.

wanneer je zelf een merrie hebt en je een keer wil fokken lijkt het me niet zo erg om langer te wachten op een uitslag, maar in geval van de aankoop van een paard kan je moeilijk verwachten van een verkoper om het paard maanden voor je vast te houden tot de uitslag binnen is.

dus of AQHA zal andere bedrijven ook moeten gaan accepteren, of zorgen dat het bedrijf waar zij mee werken sneller wordt. want dan heb je twee vliegen in een lijkt mij.

Annekexxx

Berichten: 720
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:48

Even een oud topic bovenhalen om niet voor een klein vraagje een nieuw te moeten openen:

Bestaat er een plaats waar je de (positieve) tests kan terugvinden?
(En dus de 'te vermijden namen' kan uitzoeken?)

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:49

Er bestaat een lijst op een FB pagina. maar die is niet openbaar. Daarvoor moet je lid zijn van die groep.
En dat is dus geen off door de AQHA of APHA of APHC opgestelde lijst. Maar mensen die hun paarden hebben laten testen en positief of negatief zijn.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:15

Annekexxx je kunt naar het forum op fb zoals rina aangeeft gaan, of stuur je vraag naar Sharalee Worms via FB.zij heeft een database met meer dan 65000 paarden erin.

WSW

Berichten: 324
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:15

Hoi,
Ben begonnen met PSSM1 testen en vooral 5 panel bij al onze fok paarden. De eerste 3 kwamen allen n/n uit de test, maar ben nog niet klaar, moet er nog minstens 6 testen. Eerlijk gezegd zou ik van 1 merrie nooit verwacht hebben dat ze ergens positief op kon zijn. Al 13 jaar bij mij (vanaf de geboorte) het meest soepele paard wat ik ooit heb meegemaakt. Super sporter en een hele probleemloze merrie. Hoorde een paar weken geleden dat een zoon haar PSSM1 drager is!! Je kunt je misschien mijn verbazing voorstellen. Uiteraard heb ik moeder Pinky direct getest. Animal Genetics is sneller dan AQHA en omdat ik eerst resultaat wil zsm kies ik voor AG. Mijn hengsten heb ik bij de AQHA getest omdat deze uitslag dan direct bij het paard komen. Ik vind dit nu niet zo belangrijk, want ik wil gewoon graag snel weten wat ze wel of niet heeft. Ik wacht momenteel al een behoorlijke tijd op de test via AQHA voor mijn hengst Digger, heb nog steeds niets binnen.
Pinky's test kwam binnen en op PSSM1 is zij dus drager: n/PSSM1 Al 13 jaar zonder enige gebreken! Zoon Buck die dus ook drager is heeft tot zijn 3e jaar bij mij gewoond en is net als zijn moeder een super beweger en toont geen enkele vorm van spierzwakte of trillingen laat staan spierbevangenheid. Pinky heeft nog twee zonen, beide verkocht en beide geen problemen. 1 zoon, Twister is ook nog steeds hier op stal. Hij is echter niet de soepelste en heeft altijd een tijdje nodig om los te komen. We hebben hem getest en ook hij is drager van PSSM1. Hem heb ik nu 3 weken op Omega 369 van Subli gezet om zijn spieren soepele te krijgen en het resultaat is geweldig! Daarnaast krijgt hij gewoon sportbrok en merriebrok om juist meer te geven dan je zou verwachten bij PSSM1 en hij voelt zich beter dan ooit en heeft veel meer energie.
Nu moet ik gaan uitzoeken waar de PSSM1 vandaan komt. Niet eenvoudig want de moeder van Pinky leeft niet meer maar ik heb wel 4 directe kids van haar en de vader van Pinky was een "belg" (Quarter uit België) maar daarvan is niet bekend waar hij is of hij nog leeft dus niet echt een optie. Inmiddels zijn 2 kids van moeder Maggie getest en n/n op alles wacht nog op Digger de 4e dus. De hengst die Pinky destijds gedekt heeft waar Buck de drager uit is wordt op dit moment ook getest. Dat Pinky drager is wil niet zeggen dat hij automatisch n/n is. Hoop het echter wel want ik heb een n/n merrie met hem gedekt dit jaar. Ik hoop dat jullie het nog kunnen volgen, maar wat ik eigenlijk wil vertellen is dat niet elke PSSM1 drager gelijk hoeft te zijn. Ik heb Pinky op dieet voer gezet zonder zetmeel en suikers om te zien of ze anders wordt. Ze werd juist dikker en ze vond het voer niet lekker (zou nog geen indruk op me maken wanneer ze er baat bij zou hebben, hoor) Ik kan niet zeggen dat ze er baat bij heeft dus voer ik haar weer zoals ik al 13 jaar doe.
Ik wil in ieder geval duidelijkheid waar de PSSM1 vandaan komt maar weet dit nog niet. Zolang ik niet alles getest heb zal ik moeten afwachten. Uiteraard wordt Pinky nooit meer ingezet als fokmerrie. Gelukkig is haar zus n/n op alle 5 en ik ga alleen verder met de paarden die n/n op alle 5 zijn.
Ik houd jullie op de hoogte, maar hoor graag jullie mening en ervaringen. Ik hoop alleen maar hier iets mee duidelijk te maken dat ook met PSSM1 dragers niet het einde van de wereld hoeft te betekenen.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:21

Ik heb even op je site gekeken en dit is ze toch he?
http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... _font=1&l=

Vorig jaar of het jaar daarvoor stond haar vader nog ter dekking, of hij nu nog leeft weet ik ook niet.

Ben ook wel benieuwd van waar de pssm1 in haar bloedlijnen komt, misschien dat de kenners het er wel kunnen uithalen?

In alle geval heel goed dat je beslist hebt niet meer met haar te fokken en hopelijk blijft ze er zo weinig last van hebben he, hoewel je daar geen garantie op hebt spijtig genoeg!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:49

Ojeee das wel zwaar balen WSW :(:) Op FB is er een groep, USA, en daar zitten wel een paar die mss vanuit de pedigree zouden kunnen duiden welke richting de PSSM wegkomt. Ik kan je, als je in mijn vriendenlijst zit, daar wel lid maken. Je weet me op FB wel te vinden ;)

WSW

Berichten: 324
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: marum

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:24

Hoi Rina, Ik ben al lid van de FB PSSM forum. Heb geen enkele voorouder nog kunnen vinden. Maar wanneer ik zoveel mogelijk van haar moeders kant uitsluiten kom ik ook steeds dichterbij. Heb veel nakomelingen van Maggie en tot nu toe geen dragers....blijf duimen want ik wacht nog op uitslagen.
Tinniie: Ik maak me om haar geen zorgen, ze is al 13 jaar probleemloos en denk daarom ook dat met goed management veel te halen valt.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:35

WSW, vind je het goed als ik haar pedigree even doorzet aan de beheerster van het FB forum? je kunt de pedigree ook gewoon op het forum zetten, zal zeker reactie komen van de echte bloedlijnkenners.
Even voor alle duidelijkheid, in PSSM1 spreek je over heterozygoot of homozygoot, niet van drager of lijder, ze zijn allemaal lijder.

Haar veulens moeten niet perse van jouw merrie pssm hebben gekregen, de kans op vererving is theoretisch 50% bij N/P1.
Welke hengsten zijn hun vaders?

Je zegt dat je je geen zorgen maakt over deze merrie, i.v.m. het goede management mag ik vragen wat je voert en hoe je ze houdt?
Omega 369 is geen goed supplement, Omega 6 is een ontsteking wekker i.p.v. remmer.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:40


WSW

Berichten: 324
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: marum

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:12

Beste Freeride, Dank je wel voor het meedenken. Dat adres is oud, de hengst is al 8 jaar geleden verkocht door de eigenaar.
Er is wel degelijk verschil in PSSM1 positief wat als PSSM1/PSSM1 wordt aangeduid, waarbij n/PSSM1 een drager genoemd wordt maar omdat het hier een dominant gen betreft kunnen ook de dragers symptomen hebben. De symptomen verschillen nogal per paard en wanneer je al 13 jaar "gewoon" voert en je paard zo'n beetje een toonbeeld is van souplesse en nog nooit een dag ziek, min of wat dan ok is geweest mag ik ervan uitgaan dat het goed te managen is met haar. Haar zoon is een geweldig fijn paard die alleen wat moeilijk op gang komt maar nu op de Omega 369 en daarnaast sportbrok en merriebrok geweldig soepel en beter loopt dan ooit, ga ik ervan uit dit eerst zo aan te zien. Ik ben altijd al een eigenwijze geweest maar kijk naar mijn paarden wat ze nodig hebben. Ik hou er niet van om in problemen te denken maar alleen in oplossingen. Daarbij ken ik dus PSSM1 dragers die in de sport goed meekomen.
Even voor de goede orde (het is wel bokt en ik weet hoe snel hier iets verkeerd begrepen kan worden) :D Ik hoop dat PSSM ooit verledentijd zal worden door verantwoord fokken maar we moeten ook zeker niet onze paarden zieker maken (of kijken) dan ze daadwerkelijker zijn.

WSW

Berichten: 324
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:14

freeride schreef:
Haar veulens moeten niet perse van jouw merrie pssm hebben gekregen, de kans op vererving is theoretisch 50% bij N/P1.
Welke hengsten zijn hun vaders?.


Dat begrijp ik uiteraard, vandaar dat alle lijnen getest worden zoals ik al schreef.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: DNA ziektes en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:57

Fijn dat je al veel van pssm weet :) maar een drager bestaat niet als het over pssm gaat, echt niet, ze zijn hetero of homozygoot, maar HEBBEN altijd pssm, een drager heeft de ziekte niet, kan het enkel vererven.
Merriebrok zit vol eiwit, dat kan zeker geen kwaad als ze voldoende werken of dragend zijn, het gaat om de hoeveelheid suiker en zetmeel, dat mag niet boven de 10-12% komen, maar ook dat wist je vast al wel.De meeste PSSM-ers reageren goed op Omega 3 en 9, niet op 6, op het FB forum kun je ook daarover veel terugvinden.
Ik begrijp dat je er na 13 jaar van overtuigd bent dat jouw merrie absoluut geen last heeft, maar als er eens een DA is en je moet toch bloed laten trekken, vraag dan de AST en CK waarden ook te meten, dan zul je zien hoe 'symptoomvrij' je paard is. Het is ook logisch dat mensen denken dat hun paard symptoomvrij is, je kent ze niet zonder de ziekte, je weet dus pas hoe goed ze zich voelen als je de CK en AST bekijkt, of ze echt op het juiste dieet overzet, inclusief de juiste supplementen, minimaal 8 gram magnesium-oxide( gewoon magnesium neemt een paard niet makkelijk op) 2500-5000 mg natuurlijke vitamine E,synthetische wordt niet of nauwelijks opgenomen, vet of Alcar als spiervoeding, en zout zonder jodium( 2-4 eetlepels per dag).PSSM-ers hebben overigens meer magnesium en vit.E nodig dan een gezond paard, dus de waarden kunnen voro een normaal paard prima zijn, ze moeten veel meer hebben om de overtollig opgeslagen suikers te kunnen verwerken en de opslag van teveel tegen te gaan, Alcar is daar ook zeer effectief in.
Daar komt bij dat jij zaken misschien niet als symptoom ziet of herkent, terwijl ze er wel zijn, ze zijn allemaal anders, en reageren allemaal anders op stress, pijn, weersverandering, stal opsluiting verhoogd fructaan in het gras, hormonale veranderingen. Op het FB forum kun je echt een heleboel info terugvinden, en hulp krijgen bij het vaststellen waar de pssm vandaan komt.
Die hengst loopt nog altijd op de wei bij Elschot Stables.