zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:18

Frensie schreef:
Dus als FUF 1 PSSM1 gen had, dan heeft hij dat doorgegeven aan 50% van zijn nakomelingen..
Ik snap wat je bedoelt, maar zoals het er nu staat is het niet.
Alle veulens hebben 50% kans om het van pa te krijgen. Van de bijv. 10 veulens kan dat er 1, maar ook alle 10 zijn (en alles daar tussen in :D )
Zoals jij het schrijft hebben van de bijv. 10 veulen er 5 zeker gekregen (en zo werkt het dus niet :D )

@DaphneG: áls het doorgegeven wordt dan zal het zich zeker vroeger of later tonen.

DaphneG

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:20

Frensie, ik zie dat jij de nieuwe eigenaar bent van Sunny. Was mijn favoriete veulen vorig jaar, was helemaal verliefd op hem en zijn karakter <3

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 06:40

Ik heb het inderdaad niet goed verwoord. Het is zoals jij zegt 50 procent kans.

Daphne ben ook heel blij met Sunny en hoop dat hij het niet heeft. Wat ik tot nu toe gemerkt heb van zijn karakter is dat hij super relaxed is.

Ryder
Berichten: 1492
Geregistreerd: 30-01-13

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 12:08

DaphneG, heb jij je paard(en) al laten testen? Ik neem aan dat je dat nu wel gaat doen?

spider1905
Berichten: 18
Geregistreerd: 01-06-14

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 07:11

Ik bezit ook een nakomeling van Fantasy... Toch maar een test aangevraagd.. Ik hoop op goed nieuws..

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 08:02

Ik hoop het ook voor je! Waar ga je laten testen? En heb je haar of bloed ingestuurd?
Ik moet nog even wachten, zie mijn jaarling over 2 weken weer.

spider1905
Berichten: 18
Geregistreerd: 01-06-14

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:14

Heb de testkit aangevraagd bij Van Haeringen Group. Nog even wachten tot ik ze ontvang. Ik zal haar insturen. Ben een tikje bang, eerlijk gezegd. Hij is nu drie jaar... pffff

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:32

Heb je ooit al iets gemerkt aan je paard tot nu toe?

troi
Berichten: 17025
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:43

Afgelopen week heb ik de pssm uitslag binnen gekregen van mijn nieuwe paard, niet van fuf overigens, gelukkig negatief maar ik weet hoe spannend het is om erop te wachten! Heel veel sterkte!!

spider1905
Berichten: 18
Geregistreerd: 01-06-14

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:39

Je gaat natuurlijk vanalles denken als je ineens dat nieuws binnenkrijgt.. Onze Spider kreupelde nogal snel in onze ogen, maar dat bleek enkel te liggen aan erg gevoelige hoefzooltjes. Een ijzertje er onder en het was weer klaar. Hij is enkele maanden geleden zadelmak gemaakt gedurende twee maanden. De trainer vond hem nogal stug en stijfjes, maar dat is ook wel weer typisch aan halter gefokte paarden.. Echte aanvallen hebben we nog nooit gemerkt, maar hij staat al die jaren al winter en zomer op de weide. Hij heeft dus voortdurende een vorm van lichaamsbeweging. Dit zou aanvallen minder snel uitlokken.. Ik begin nu vanalles te zoeken en te denken, maar ik denk dat ik gewoon even mijn kalmte moet bewaren en hopen op het beste..

spider1905
Berichten: 18
Geregistreerd: 01-06-14

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:44

Ps: wat de uitslag ook mag zijn, ik verwijt de fokker helemaal niets. Het zijn ook wij, de kopers, die er niet naar gevraagd hebben..snap je..

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:43

Als fokker heb je een verantwoordelijkheid te dragen, meer dan als potentiële klant. Iedereen moet zich informeren en dat geldt in de eerste plaats voor de fokker. Een autobouwer behoort ook meer van de auto die hij produceert te weten dan de klant en die autobouwer hoort al helemaal op alles te testen wat mogelijk belangrijk kan zijn. Ik geloof ook niet echt dat de eigenaar van FUF er niet van weet. Die hengst is op allerhande zaken genetisch getest geweest, maar net niet op PSSM. Op zijn minst verdacht als je het mij vraagt. Of geweldig dom. PSSM is de aandoening die denk ik het meest aanwezig is in de westernpaarden, dan daar niet op testen maar wel op welke kleurtjes hij zal voortbrengen getuigt niet van veel verantwoordelijkheidszin of belang hechten aan de integriteit van het ras waarmee gefokt wordt.

troi
Berichten: 17025
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:48

Nou spider ik vind de fokker knap onverantwoord hoor als het echt waar is, en helemaal als hij het zelf ook wist. Pssm is bepaald niet onbekend!

Maar! Het is nog niet zeker he dat hij dit had!

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:50

Mee eens Troi. Maar heeft er niemand aan gedacht een testverslag van die hengst op te vragen?
Ik bedoel, eigenlijk gewoon ervan uitgegaan dat de hengst wel ok zou zijn omdat hij dekt?

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 15:33

@callisto : mooi gezegd !!

ElCid

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:28

Mijn hengst is geheel getest op erfelijke ziektes ( en negatief), voor mijzelf maar ook voor de merrie eigenaren. Dat vind ik wel degelijk mijn verantwoording en dat had het bij FUF ook moeten zijn. Men ging er toen zo prat op dat FUF röntgenologisch in orde was ( wat toch meestal puur een moment opname is) maar ze waren "even vergeten" om hem op genetisch ziektes te testen.......moeilijk te geloven! Het is deels aan de merrie eigenaren om te fokken met genetisch geteste en goede dieren, maar als een hengst met veel tam-tam wordt binnengehaald zullen veel mensen denken dat alles wel in orde is, niets is dus minder waar. Ik vind het niet kunnen en zou zelf een dergelijk hengst eigenaar ook niet meer vertrouwen.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:30

Precies, zo zie ik het dus ook!

spider1905
Berichten: 18
Geregistreerd: 01-06-14

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 07:09

Ik geloof gevoelsmatig niet dat de fokker het wist ten tijde van de eerste dekkingen die hij deed. Mijn paard geboren uit het eerste jaar dat fantasy dekte.. Ikzelf heb de resultaten niet opgevraagd. Dom van mezelf. Als blijkt dat hij het wist, dan verandert dat natuurlijk heel wat. Ik denk dat het nu vooral heel belangrijk is dat alle eigenaars van zijn nakomelingen op de hoogte worden gebracht zodat iedereen kan testen. We moeten deze vreseijke ziekt zo goed mogelijk trachten te stoppen. Zijn oudste nakomelingen zijn nu drie jaar oud, dus ik hoop dat er nog niet mee verder gefokt is...

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:15

Zijn jongste nakomelingen zijn dit jaar geboren.
Hij heeft dus 4 jaargangen nakomelingen.

Toen ik Sunny kocht heb ik hem klinisch laten keuren. Röntgenologisch vond ik niet nodig voor een jaarling. Ik heb er überhaupt nooit bij nagedacht om hem genetisch te laten testen...

ElCid

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: zonen/dochters far ute fantasy / le ann blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:41

Alle nakomelingen zullen getest moeten worden en degene die positief zijn moeten uitgesloten voor de fokkerij. Het kan goed zijn dat de eigenaar het in 1e instantie niet wist maar als ik hier lees dat de vader Switch Triple PLay, ook zo'n hengst die toentertijd met veel tam tam werd voorgesteld, ook zeer waarschijnlijk positief was dan zijn er heel wat fouten gemaakt en is er knap laks mee omgegaan. Zal niet voor niets zijn dat Switch ook opeens verdwenen was.......Het ergste in het hele verhaal is misschien nog wel dat de hengst eigenaren, nu nog steeds, van niks schijnen te weten. Zeer dubieus allemaal, ook het overlijden van FUF wat een jaar lang stil is gehouden. Je gaat je bijna afvragen of het dier wel een natuurlijke dood is gestorven...........nu hij dood is kan er nooit meer bewezen worden dat hij drager of ziek was....

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:34

Zal ook wel voor een leuke som verzekerd zijn geweest?
Dat ze nu nog steeds paarden verkopen die afstammen van hun hengst en niet getest zijn (of de testresultaten niet afficheren) is crapuleus in mijn ogen. Eigenlijk kan je er bijna vergif op innemen dat FUF getest is geweest toen er geruchten waren over Switch Triple Play en die verdween naar Italiê.

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:46

ElCid schreef:
....nu hij dood is kan er nooit meer bewezen worden dat hij drager of ziek was....

Tuurlijk wel. Als er een PSSM-veulen rondloopt van een merrie die bewezen vrij is van PSSM dan is wel duidelijk waar het vandaan gekomen is.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:15

DubbelDun schreef:
ElCid schreef:
....nu hij dood is kan er nooit meer bewezen worden dat hij drager of ziek was....

Tuurlijk wel. Als er een PSSM-veulen rondloopt van een merrie die bewezen vrij is van PSSM dan is wel duidelijk waar het vandaan gekomen is.

Volgens Calisto is dat al gebeurd, was er een nakomeling positief en testte de merrie negatief. Bovenaan op pagina 2. Dus lijken mij, tenzij Calisto het fout heeft, enkel nog de vragen over te blijven of hij P/N of P/P is en sinds wanneer de eigenaars het weten.

ElCid

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 14:58

Ja, op die manier wijst alles natuurlijk wel in die richting en zal de hengst ook 100% positief zijn maar ik bedoelde dus dat er nu geen bewijs meer is of hij drager was of zelf ook ziek; had ik een beetje raar geformuleerd. In het laatste geval wisten de eigenaars er van, in het 1e geval hadden ze het moeten weten!

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 16:16

Callisto04 schreef:
Volgens Calisto is dat al gebeurd, was er een nakomeling positief en testte de merrie negatief. Bovenaan op pagina 2. Dus lijken mij, tenzij Calisto het fout heeft, enkel nog de vragen over te blijven of hij P/N of P/P is en sinds wanneer de eigenaars het weten.

Als AL zijn veulens positief zijn terwijl de merrie dat niet is, dan bestaat de kans dat hij P/P is geweest. Maar daar zullen we idd nooit meer achter komen.

@elcid: bij PSSM maakt dat niet uit. Vroeger of later krijgen alle PSSM'ers problemen.