Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CriolloJan
Berichten: 37
Geregistreerd: 27-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:50

Jah, hopelijk.
Zie ivm dieeten voor een pssmer het bos door de bomen niet meer.
Zoveel tips en info. Weet er iemand of ze met pssm nog steeds op de wei mogen ?
Ik heb nu redelijk droog en grof voordrooghooi. Ga ik nu laten testen op suikerwaardes etc.
Wat zou het best zijn, droog hooi of voordrooghooi ?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:30

Testen is idd het beste. Voordroog is niet per definitie rijker of armer dan gewoon hooi.
Die van mij staat ook op droog, grof voordrooghooi en doet het daar goed op :-)
Heb wel eens te rijk hooi gehad, maar daar werd ze symptomatisch op (en moddervet).

Die van mij kan niet meer op de wei. Toen ze jong was (en ik nog niet wist dat ze PSSM had) ging dat overigens wel goed. Denk dat het meeste toen in de groei en het veulen (drachtig gekocht) is gegaan. Toen ze eenmaal volwassen was, ging het niet meer.

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 09:00

ohh wat een slecht nieuws Jan, veel sterkte!
ja het is een heel gezoek en uitproberen waar jouw paardje het goed op gaat doen.

ik zou in ieder geval, totdat je de exacte waardes van jouw hooi weet, het hooi wassen voor je het geeft. dan haal je er toch weer een hoeveelheid suiker uit.

ik had mijn paardje wel op de wei, overdag, maar hij bleef symptomatisch, maar dat was hij ook op de paddock. dus was voor mij geen graadmeter meer.

als dieet ben ik overgestapt op:
luzernebrok (zonder melasse geperst)
vit E en selenium
magnesium
lijnzaadolie

ik heb dit een tijdje gegeven en ondanks dat hij symptomatisch bleef, had ik wel het idee dat hij het met dit dieet iets beter ging doen dan daarvoor.

die van mij hield gewoon zijn gemak niet, was erg stress gevoelig, en wanneer hij weer eens losging om te rollen en hij deed een paar rare sprongen was het gelijk foute boel. ik heb het, na 6 maanden na de positieve uitkomst, opgegeven en hem ingeslapen, omdat hij imo geen paard meer kon zijn.

maar ik wordt wel heel blij te lezen dat er toch een aantal mensen zijn die het bij hun paard wel onder controle kunnen houden.

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:59

Oooh Jan wat verschrikkelijk rot!

Die van mij deed het ook niet echt goed op het gras, hoogzomer wel, maar voor- en najaar echt niet.
Maar die kreeg ik ook echt op andere vlakken niet onder controle dus ik weet niet hoe goede graadmeter zij is

gentle_fan

Berichten: 45
Geregistreerd: 16-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:38

Wat erg jan sterkte ermee
Die van mij deed het iets beter op het op het land dan op de paddock maar dat was omdat hij op het land niet alleen stond en de paddock wel

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:09

Cassidy schreef:
superpony schreef:
Goede fokkers doen hun best goede paarden te fokken, maar slechts enkelen zijn toppers. De rest zijn prima voor amateur en recreatie ruiters.


Ik kijk hierin even verder dan alleen de Quarters, en zie bij bijv. het KWPN paarden die wel voor de top zijn gefokt maar daar niet goed genoeg voor zijn, en die misschien voor de subtop te hanteren zijn maar voor de gemiddelde amateur en recreatieruiter toch echt niet meer.

Dat is inderdaad iets dat in sommige gevallen waar blijkt te zijn, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Is het niet een gevolg van puur prestatiegericht fokken zonder rekening te houden met andere factoren? Er werd gesproken over een tweedeling, broodfokkers en echte fokkers, maar ik denk dat er bij de "echte fokkers" ook nog veel verschil zit in doelstellingen en criteria die gebruikt worden. In het algemeen zie je 4 grote criteria terugkomen die mensen gebruiken voor het evalueren van de geschiktheid van een paard in de fokkerij: exterieur, karakter/temperament, afstamming en sportieve prestaties. Dit dan vooraleer het dier wordt ingezet in de fokkerij, na x aantal nakomelingen kan ook de kwaliteit van die nakomelingen mee worden opgenomen (gebaseerd op dezelfde criteria).
Binnen de echte fokkers zijn er, zeker aangezien het dan ook vaak gaat om mensen die hier van moeten leven, ook grote verschillen in het hanteren van die criteria. Als sportieve prestaties al de andere criteria gaan overschaduwen, is het best mogelijk dat de uit dergelijke fokkerij geboren nakomelingen niet te hanteren zijn voor amateurs. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Het door Rapido aangehaalde voorbeeld is er één dat toont dat het mogelijk is om met de 4 criteria rekening te houden. Eigenlijk zijn dit het soort fokkers die zorgen voor de verbetering van een ras. Het puur op prestaties (en vaak tegelijkertijd ook afstamming) fokken, zonder veel rekening te houden met exterieur (incl. het medische aspect) en karakter/temperament is geen rasverbetering maar in mijn ogen net zo goed een vorm van broodfokken.

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:36

callisto, ik ben het met je eens wat je aanhaalt.
alleen heb ik wel meer het idee dat wanneer er gefokt wordt met een qhp puur op prestatie er de komende tijd nog niet zo'n onhandelbare hittepetit krijgt als wanneer dat nu direct bij bv het kwpn gebeurt.

in mijn ervaring is nog steeds dat de meeste qhp wel heter kunnen zijn, maar altijd nog een grotere werkinstelling hebben dan de kwpners.
daarvan vind ik dat veel paarden die hoger in het bloed staan gelijk van die drama-queens worden. elk grassprietje wat scheef staat is een reden tot gespring en gedoe.

ik den kdat het bij qhp toch wel een aantal generaties overheen kunnen gaan voordat je paarden krijgt die dezelfde "heetheid" hebben.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:41

Mister01 schreef:
ik den kdat het bij qhp toch wel een aantal generaties overheen kunnen gaan voordat je paarden krijgt die dezelfde "heetheid" hebben.


Niet mee eens, kies voor bepaalde bloedlijnen en je hebt alles behalve een koel-in-de-kop paard. En opvoeding/opleiding doet ook heel veel.

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:43

cassidy, dat is een feit! opleiding en opvoeding maakt ook zeer veel verschil.

ik zou niet direct weten aan welke bloedlijnen jij denkt.
zou je wat namen op kunnen noemen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:54

Die ga ik hier niet opnoemen, want dan heb je geheid mensen met een nakomeling die nu net de uitzondering blijkt te zijn. Maar je hebt PB.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:55

Maar dat is niet het enige verschil. Onze oude quarter merrie kan ook weleens wat spanning opbouwen. Als je daar niet in mee gaat is het zo over en ook weer helemaal oke.
Bij veel rijpaarden is spanning veel groter en duurt deze langer.

daar tegenover vraag ik me echt af hoeveel opvoeding zou uitmaken bij diverse rijpaarden. Er zit nog steeds een wezenlijk verschil tussen opvoeding en omgang bij western of engels. Ik zou in ieder geval niet standaard paarden de schuld willen geven van hun gedrag. Ook niet als bepaalde bloedlijnen bekend staan als iets ''heter''.

Vroeger zei men al dat een heet paard beter en hoger zou springen omdat ie meer drive heeft. Maar het is niet alleen zo dat een goede ruiter ermee om kan gaan omdat die beter kan rijden. Het is een manier van omgang en werken. Daarvoor hoef je geen grand prix te rijden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:57

Ik heb weleens gehoord dat de ruiters in de dressuur een paardje op het randje van hanteerbaar rijden, omdat hij dan spectaculairder overkomt. Dus ja, het is omgang en rijden. Ik denk dat iedereen die weleens een dressuurwedstrijd gezien heeft, mee heeft gekregen dat je muisstil moet zijn tijdens de proef....

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:03

hahahah ja Cassidy dat heb ik ook veel te vaak meegemaakt.
en ik was ook echt zwaar onder de indruk toen ik de eerste keer op een western show ging kijken en het hele publiek gaat vol uit zijn dak bij een mooie stop _O-

maar hoe vaak krijg je als eigenaar van een qhp niet te horen: ja die is van nature braaf want je rijdt er western mee. :?
dus als ik er dressuur mee zou rijden werd hij wel stout dan? %)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:50

Ik heb zelf dressuur gereden en gesprongen. Daar zit al een groot mentaliteitsverschil in. Daarnaast zit er verschil tussen de recreatieruiter en mensen die echt op niveau rijden en presteren.

Ik heb mijn New Forest pony gekocht toen hij 4 was en die was nog een lastpak. Hij is de meest leuke en brave pony geworden die je kan bedenken.
Wij rijden nu een kleine 20jr western en voor mezelf heb ik daar toch het meest over gedrag geleerd.
Nu is deze pony 16, maar je zou hem nog steeds heet kunnen krijgen en kijkerig en schrikerig etc.Je weet het al als iemand anders met hem heeft gelopen bijv.
Onze shet zelfde verhaal, meest brave pony.

Het ergste is dat mensen altijd zeggen; Ja, maar die van jullie zijn braaf.......

Maar hoe lief onze oude quarter merrie ook is, ik steek voor haar niet 100% mn hand in het vuur, voor die andere 2 wel.
En zij is 21. Onze quarter hengst is pas 4 en veel ''cooler''. Maar dat wil niet zeggen dat de merrie niet superbraaf is en iedereen erop weg kan rijden. Ze is gewoon gevoeliger voor veranderingen bijv.
Als je gaat kijken wie beter zou kunnen presteren, denk ik toch echt dat degene met de beste bouw en het meest meewerkende karakter dat kan en niet per se degene die het ''heetst wordt.

Overigens vind ik het de laatste jaren behoorlijk stil langs de bakrand bij de reining. Er zijn wel mensen waarvoor mensen joelen, maar het is wel heel weinig vergeleken bij jaren terug.....of ik hoor hetniet meer, dat zou ook goed kunnen :p

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:54

Hehehe... Ik heb een keer op de tribune bij Horse event gezeten bij een demo van de Future Guys, vlak na een dressuur demo...
Ik was echt de enige die uit mijn plaat ging, wat ook niet gewaardeerd werd door de rest van de tribune... Hopelijk wel door de jongens en meiden van de Future Guys :')

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:42

Het gaat wel erg off-topic, luitjes.... :\

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:45

Wranglerbutt schreef:
Het gaat wel erg off-topic, luitjes.... :\


Sorry, ik zal me gedragen Y;(

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:03

Nog steeds geen PSSM N/N nazaat van FUF? Hoeveel veulens (geregistreerde, de andere zijn niet allemaal traceerbaar) heeft hij eigenlijk voortgebracht?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:21

Er staan er 27 geregistreerd bij het APHA en daar komen er nog een paar bij van dit jaar.

Traiectum

Berichten: 1514
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: In m'n hoofd altijd ergens anders

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:24

Dekte FUF eigenlijk ook buiten het stamboek?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:29

Dat weet ik niet

gaucho

Berichten: 9521
Geregistreerd: 29-10-05

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:30

Volgens mij wel.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:51

Traiectum schreef:
Dekte FUF eigenlijk ook buiten het stamboek?


ja, er is een bokker die dit jaar een veulen van hem heeft waarvan de merrie geen paint is

Wieze
Berichten: 70
Geregistreerd: 21-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:08

Mayflower schreef:
En dat is helaas het euvel, het hele PSSM verhaal is gewoon nog veel te onbekend. In de Quarter en Paint wereld is er meer bekendheid, maar hier in NL bij mensen die een Haflinger, Fjord of Fries hebben is het meestal onbekend.
Deze "fokker" heeft het wellicht ook niet geweten, maar zoals gezegd: wil je überhaupt gaan fokken, dan moet je de ins en outs weten van dat bepaalde ras. Je kunt niet zomaar in het wilde weg gaan fokken en er vanuit gaan dat het wel goed komt.
Dus vandaar mijn oproep, omdat hier wel degelijk een verhoogd risico speelt: laat je paard wat daar vandaan komt (eigenlijk gewoon elk willekeurig paard) testen. Meten is weten!


Absoluut, ik heb geeneens een Paint of Quarter maar wil in de toekomst wel eentje aanschaffen waar ik naast recreatieve bosritten en dressuur ook mee wil fokken. Ik kende er heel weinig over, had alleen gehoord over het lethal white en overo X overo = No Go. Ik ben me nu al een paar weken aan het inlezen over de ins and outs omdat ik wel wil weten waar ik over praat als ik tegenover een verkoper/fokker sta. Als koper heb je onderzoeksplicht, al helemaal als je wil fokken want dan draag je gewoon kei hard de verantwoordelijkheid van alle levende wezens die je zo nodig op deze toch al licht overbevolkte wereld wil knallen. Die moeten gezond zijn en daarmee uit, er valt niets maar dan ook niets aan goed te praten als je bewust wel verkeerde keuzes maakt. Je speelt verdorie met levens! En dat voor een paar centen.... aan fokken verdien je sowieso niets, anders had ik nou toch al wel rijk moeten zijn :p
Verkopers of fokkers die hun zaakjes niet op orde hebben mogen mijn inziens wel genoemd worden, tis onderandere door zo'n mensen dat de "overschotten" in de lasagna schandalen worden gedraaid. Immers, waar moet je er anders mee blijven? Dus hoge eisen stellen voor je er aan begint is gewoon niet meer dan normaal. Niemand zit op een lopende ziekenrekening te wachten. Het af doen alsof het allemaal maar aan de onderzoeksplicht van de koper ligt is makkelijk, tis in de eerste instantie de creator die gewoon z'n verantwoordelijkheid moet nemen en met gezond uitgangsmateriaal moet beginnen, en anders op de brandstapel ermee! hahaha :)) ;)

Toen ik dit nog niet had gelezen volgde ik alle advertenties van paints op de gangbare verkoopsites al... wat zijn er veel afgevallen als je alleen nog maar dit ene topic hebt gelezen... en ik eerst maar denken dat ten eerste het aanbod redelijk groot was, en ten tweede ook redelijk betaalbaar.... val ik ff van m'n wolk :P Advertenties staan er nog steeds op en worden aangeprezen als "paarden met kampioensafstamming voor betaalbare prijzen"... ik spaar nog ff door denk ik :')

Maar arme paarden... straks tegen dumpprijzen naar een nietsvermoedende eigenaar en dan begint de ellende en mallemolen voor zowel paard als baas. Dat kan je toch niet minimaliseren of goed praten?

ringelberg

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 21:29

hier hetzelfde probleem, al zijn ze er wel hoor paarden met pssm n/n en die getest zijn. Zie het maar als een uitdaging :D