Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 19:50

Bedankt voor het plaatsen van de lijst, er staan een paar namen in waar ik toch van sta te kijken!

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 19:56

Flinke lijst en met een beetje spitten kan hij nog uitgebreid worden ook; bijv als 2 hengsten dezelfde vader hebben maar een andere moeder dan is de kans groot die hengst het heeft doorgegeven.
Of de hengst Hes Stylin die minimaal P1 is vanwege een veulen wat PS1/PS getest is; al zijn veulens zijn dus ook minstens n/P1.

Voor mensen die hopen dat de stamboeken iets doen kunnen het wel vergeten, Hypp bestaat al dik 40 jaar is is nog steeds niet uit het ras verdwenen.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:47

omdat er nog steeds met HYPP ( halter)paarden doorgefokt word..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:26

Bij Hypp kan ik het me nog enigszins voorstellen, een HYPP paard is makkelijker in de spieren te krijgen en de Amerikanen hebben er alles voor over om te winnen.

Maar wel voordeel heb je nu bij PSSM? Het houdt het gebruik van een paard als sportpaard alleen maar tegen?

Equisa

Berichten: 114
Geregistreerd: 27-06-13

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 00:14

Geld, geld, geld. Het is zoals altijd een geldkwestie. Men verzwijgt het bij dekhengsten (of men maakt mensen wijs dat PSSM helemaal niet zo'n erge ziekte is) omdat anders zijn melkkoe geen (dek)geld meer oplevert. Triest...

spider1905
Berichten: 18
Geregistreerd: 01-06-14

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 06:45

Kreeg ik in eerste instantie ook te horen van de fokker: 'Het is niet omdat hij drager zou zijn, dat hij ook symptomen zal krijgen!'
Sorry, maar daar gaat mijn haar van rechtstaan! :-(

spider1905
Berichten: 18
Geregistreerd: 01-06-14

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 07:04


jewel2
Berichten: 66
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Golenkamp/Duitsland

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:05

Dat is precies zoals ik mijn ernie ook uit de wei heb gehaald, daarnaast had hij een pompende ademhaling met de neusgaten wijd open en zijn buik enstig strak opgetrokken. Ze schijnen ook gruwelijk veel pijn te hebben, arme dieren!

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:13

Cassidy schreef:
Bedankt voor het plaatsen van de lijst, er staan een paar namen in waar ik toch van sta te kijken!

Ik had prive een tijdje terug enkele pb gekregen om de naam van de nederlandse hengsten... sommige staan erop, maar ik ken er nog die er niet op staan... Maar vermits dat deze lijst al online stond doe ik geen kwaad deze te kopieren. de andere hengsten staan er niet op, omdat op die lijst enkel de eigenaren van een paard hun paard erop mogen zetten... dus als iemand bv een veulen heeft van een bepaalde hengst dat pssm1 positief getest heeft,dan komt die daarop.. Wordt de moeder van het veulen getest, en die is pssm 1 negatief, dan kan je de vader toevoegen vermits jer erop zet dat het gebaseerd is op het feit dat veulen psoitief is en mama negatief...

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:20

ik wordt er echt heel erg verdrietig van dat voor veel mensen PSSM1 nog absoluut geen serieuze ziekte is en dat paarden die het hebben heus niet allemaal last hebben, dus het is niet erg. |(

waar ik wel heel blij van wordt is een topic als deze waarmee de aandacht er weer eens goed op wordt gelegd en er weer een naam op de lijst gezet kan worden, en hiermee komen we hopelijk weer een stapje dichter bij het uitroeien van deze gruwelijke ziekte.

helaas wordt er in USA nog heel vaak gezegd dat PSSM1 geen ziekte is, maar een management probleem. maw wanneer je paard compleet spierbevangen staat omdat hij een keer zijn kont heeft uitgeslagen in de roundpenn komt dat omdat de eigenaar geen goed voer en stalbeleid voert. :?

en ook snap ik totaal niet wat je aan bonus krijgt wanneer je fokt met paarden met PSSM1.
bij HYPP krijg je idd de bodymassa die in USA graag gezien wordt in de halter klassen >;) maar wat is er aan PSSM1 te verkrijgen dan?
volgens mij alleen maar een paard wat compleet verandert van karakter, en meestal niet ten goede, door allerlei spierongemakken en pijn. fijner worden ze er nooit van imo.

edit: je mag als eigenaar van de testuitslagen deze bekend maken en op internet laten plaatsen.
ik heb als koper een aantal paarden laten testen, van de 3 stuks waren er 2 PSSM1 vrij en 1 bleek het wel te hebben.
alle drie de uitslagen heb ik laten vermelden in de lijsten. puur zodat andere mensen hier ook kennis mee op kunnen doen wanneer ze met familie van deze paarden te maken hebben/krijgen.

maar je mag dus niet een naam vermelden wanneer dit paard nog leeft en deze zelf niet getest is of dat de eigenaar van de test geen toestemming geeft.

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:24

Ik fok zelf paarden, heb ook hengsten. Mijn hengsten zijn getest op de panel 5 en volledig N/N
Mijn merries zijn hypp en pssm 1 getest. en N/N , de reden dat mijn merries niet allemaal panel 5 getest zijn is omdat het dan gauw een 1000 euro zou kosten... ik heb direct beginnen testen zodra ik iets over de pssm1 hoorde, dankzij tinniie . Ik kan dus bij verkoop garanderen dat mijn veulens pssm1 en hypp N/N zijn. Ik heb halter paarden, maar zelfs de Hypp wil ik niet in mijn stal..

Tinus112
Berichten: 1
Geregistreerd: 17-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:29

Ik zag in het eerste stuk dat Far ute fantasy is overleden? Klopt dat wel?

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:32

savath +:)+ heel erg goed bezig!

in mijn zoektocht naar een nieuw paard werd ik door een aantal eigenaren tegen gehouden om te laten testen :\
door een aantal vanwege de tijd. het hield natuurlijk in dat ze het paard 2 weken voor mij vast moesten houden tot ik de uitslagen binnen had.
andere vonden het maar een hoop gedoe en vonden de prijs van het paard al dat testen niet waard. ;(

het maakt echt niet uit of je nu een paard van 1000 euro koopt of een van 50.000 euro. met PSSM1 heb je met allebei een hoop ellende.

en ik ben dus ook niet wezen kijken naar paarden waar ik niet mocht testen. puur omdat ik 2,5 jaar heb lopen modderen met een positief paard. ik heb hem kapot zien gaan van een trots en stoer sterk paard naar een hoopje ellende wat niet eens meer eens lekker zijn kont uit kon slaan zonder weer een aanval te krijgen.
PSSM1 is een slopende ziekte voor zowel paard als eigenaar. want als eigenaar probeer je van alles om het draaglijker te maken, maar op een gegeven moment zijn je opties gewoon op.

gelukkig zijn er inmiddels ook een aantal paarden wat te koop wordt aangeboden wat al getest is, of de ouders zijn bewezen 5 panel N/N, of wanneer je ernaar vraagt dat de eigenaar het paard zelf gelijk wil laten testen, of krijg je de ruimte om te laten testen.
en dat is een positieve verandering in de paarden markt!

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:37

Savath goed bezig. _/-\o_
Ik heb een half jaar terug nog gecorrespondeerd met iemand uit België.
Die beweerde dat een 5 paneltest niet gebruikelijk was en in België niet bekend was.
Na mijn vraag om het wel te mogen afnemen geen mail meer terug gekregen.....
Uiteraard ben ik niet naar België afgereisd om het dier ik kwestie te gaan bekijken.

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:01

Savath goed bezig maar een 5 paneltest kost 95 dollar dat is toch niet veel als je kijkt naar wat een veulen fokken kost?

Wat ik me afvraag zijn de ouders van far ute fantasy getest?
De moeder heeft volgens mij (en zeg maar als ik het fout heb) meerdere veulens gehad en staat nu bij een hobby fokker

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:12

Tinus112 schreef:
Ik zag in het eerste stuk dat Far ute fantasy is overleden? Klopt dat wel?


FUF is overleden, dus dat klopt.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:36

Is het geen optie voor alle gedupeerden om samen een rechtzaak in te leiden tegen de fokker wegens het verkopen van dieren waarvan hij wist of had moeten weten dat ze een genetische afwijking hebben die er zou toe leiden dat de kopers de dieren niet hadden gekocht als ze het hadden geweten? Dat is toch een verborgen gebrek? De AQHA gaat er niks aan doen, maar bij een verkoop info achterhouden die de koper dermate benadeelt is toch strafbaar? Zijn er juristen in de zaal? Het zou alleszins de fokkers/verkopers twee keer doen nadenken in de toekomst.

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:46

@callisto, interessant idee! Niet om een verkoper dwars te zitten maar wel om een signaal af te geven dat willens en wetens zieke dieren verkopen zonder dat erbij te vermelden gewoon ethisch onjuist is.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:46

als koper heb je ook een onderzoeksplicht..

Pigino
Berichten: 604
Geregistreerd: 06-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:50

De fokker is pas na het overlijden van zijn hengst door middel van een klant (welke haar merrie en veulen had getest) er achter gekomen dat zijn hengst drager was van pssm.
Pssm is een heel recent iets en het valt de fokker niet te verwijten simpelweg omdat er niks over bekent was toen hij met de hengst dekte!!

De fokker heeft een paar maanden geleden nog een nakomeling verkocht en de koper niet op de hoogte gesteld van pssm.
Nu blijkt deze nakomeling ook positief uit de test te zijn gekomen .
De koper kan in mijn optiek er zeker werk van maken want de verkoper was op de hoogte van pssm alleen heeft niks gedeeld met de koper!!

Iedereen moet zijn eigen verantwoording nemen en zoals eerder is geschreven is het simpelweg weer een geld kwestie !!!!
Helaas zijn er alleen nog steeds mensen welke niet weten hoe groot de impact is van het hebben van een pssm positief paard

Pigino
Berichten: 604
Geregistreerd: 06-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:52

spicegirl je kunt als koper wel onderzoeksplicht hebben maar als je geen ervaring hebt met genetische afwijkingen (zijn natuurlijk allemaal nieuwe ontwikkelingen ) wat moet je dan onderzoeken ??
Het klantenbestand bestaat uit mensen die een lief en mooi veulentje zoeken (dit zijn de woorden van de fokker)

IJp

Berichten: 1584
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Cheesecity me not like cheese

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:54

Ik vraag me af of je een rechtzaak zou winnen. Het is immers een genetisch iets waar je op kan testen, en geen verborgen gebrek.

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:56

Ik weet het ook niet, ben geen jurist. Maar zelfs nu staan er veulens van hem op martktplaats en ik betwijfel of hij het daarbij vermeld. Dat gaat zo tegen mijn ethische principes in!

Pigino
Berichten: 604
Geregistreerd: 06-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:57

snap ik maar in dit geval heeft de fokker /verkoper NIET gemeld dat zijn hengst drager was van een dominante genetische afwijking .
Had hij dit wel gedaan dan had de koper een keuze kunnen maken of ze wel of niet had willen testen / kopen

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:04

Ik denk dat de mensen die een veulen hebben gekocht na de periode waarin bij de fokker duidelijk bekend was dat het dier PSSM positief was zeker een zaak kunnen maken.